Olin maanantaina työhaastattelussa ja mitä enemmän olen vastauksiani miettinyt, niin sitä varmempi olen, etten saa paikkaa.
Mites teillä muilla? Oletteko tienneet, että nyt meni hyvin ja saan paikan. Olen valmistumassa uuteen ammattiin ja oli eka haastattelu. Onko jollain jotain hyvää vinkkiä työhaastattelujen varalle tai mitä pitää välttää.
Kommentit (4)
itseäsi ja vakuutat , että olet tosi kiinnostunut paikasta. Jäin vaan miettimään, että olisiko pitänyt korostaa enemmän kiinnostuneisuuttani. Tulevan varalle kaipaan vinkkiä.. Mitä sanotte, jos teiltä kysytään mitä teidän pitäisi kehittää itsessänne? On musta tosi hankala kysymys. ap
on tosi tärkeää miettiä myös etukäteen mitä kehityspuolia näkee itsessään, sitä kysytään yleensä aina
Omani ovat olleet vaativia ihmisten kanssa tehtäviä töitä + kesätyöt siellä sun täällä. Kokemukset ovat subjektiivisia, mutta en usko, että olen ihan kehno tapaus, koska kaikki vakituiset paikat olen saanut ja jokaiseen on ollut 30-60 hakijaa.
Haastatteluihin on poikkeuksetta pistetty vaikeita ja teräviä kysymyksiä sekaan, joiden tarkoituksena ei ole kaivaa esiin oikeaa vastausta vaan katsoa, miten haastateltava reagoi tiukkaan tilanteeseen. Sitähän se on töissäkin.
Sananvalmius, rauhallisuus ja varmuus on tärkeää. Joskus olen vastannut niin, että myöhemmin on tehnyt mieli haudata pää hiekkaan, mutta koskaan en ole ollut pitkään hiljaa tai aloittanut että ' En oikein tiedä...' tai ' Jaa, vaikea kysymys' . Mielummin vaikka hetki hiljaa ja sitten jotain reippaasti suusta ulos.
On hyvä jos on jotain järkevää kysyttävää myös haastattelijoilta, se osoittaa kiinnostusta työtä kohtaan. Usein onkin jos on todella työstä kiinostunut. Plussaa on jos kysymys koskee työn sisältöä, kehittymismahdollisuuksia tms. eikä esimerkiksi lomia;-)
Olen haastatellut pariin kertaan itse ja todennut, että hyvin päällekäyvä puheliaisuus on kamalinta. Haastateltavissa on aina jokunen jyrä, joiden on vaikea kuvitella sopeutuvan työyhteisöön. Usein he ovat vähän vanhempia naisia. Vankasta kokemuksesta huolimatta pitää muistaa kuitenkin nöyryys, kyseessä voi olla tuleva työnantaja. Itseä säväyttävät haastateltavat, jotka ovat sanavalmiita, huumorintajuisia ja esittävät omia mielipiteitä, mutta myös kuuntelevat tarkasti ja osaavat olla hiljaa. Sellaiset, jotka vaikuttavat hyvän työntekijän lisäksi myös hyviltä tyypeiltä.
Isoon osaan kysymyksistä pystyy ja kannattaa valmistautua etukäteen. Ne ovat alasta riippumatta hyvin samankaltaisia. ' Rajoitettu rehellisyys' on iso plussa. Kun kysytään, mitkä ovat heikkouksiasi työtä ajatellen, ei kannata vastata, että olen liian tunnollinen tms. huonoiksi ominaisuuksiksi verhottuja hyviä ominaisuuksia. Vaan kaivaa rehellisesti joku asia itsessään, missä olisi kehitettävää.
Niitä on jokaisella. Harva työnantaja haluaa valmista pakettia, joka ei sulaudu uuteen ympäristöön eikä näe itsessään mitään parannettavaa. Yhdessä haastattelussa esim. vastasin, että olen aika onneton kuski (työ vaatii satunnaista työpaikan autolla ajelua) ja sain paikan. Rajoitetulla rehellisyydellä tarkoitan, että ei kannata kuitenkaan mainostaa ajaneensa miehen auton lunastuskuntoon viime viikolla.
Tärkein kysymyksistä on kuitenkin ' Miksi haet tätä työtä?' . Ei ole montaa haastattelua, jossa sitä ei kysytä. Ei riitä, että on kiinnostunut, sen hakija on jo osoittanut saapumalla paikan päälle.
Toivottavasti tärppää!
Mutta jos ei vielä ole kuulunut mitään, en usko, että olet vahvoilla. Ellei sitten ole poikkeuksellisen pitkät haastatteluajat.
Olen saanut neljä hakemaani työpaikkaa ja kaikista on otettu yhteyttä hyvin nopeasti haastattelun jälkeen.