Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Molemmat vanhemmat osittaisella hoitovapaalla??

16.08.2007 |

Voivatko äiti ja isä molemmat olla osittaisella hoitovapaalla, esim niin että äiti pitää maanantait vapaata ja isä perjantait (ja lapsen hoitoviikko lyhenee 3 päiväiseksi)? Ja maksettaisiinko tässä tilanteessa molemmille vanhemmille 70¿/kk tukea?

Onko kukaan tehnyt näin? Kokemuksia?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
16.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat vanhemmat voivat saada osittaista hoitorahaa saman kalenterijakson aikana edellyttäen, että he lyhentävät työaikaansa ja hoitavat lasta eri aikoina (esim. toinen vanhempi lyhentää työaikaansa lapsen hoidon vuoksi aamusta ja toinen illasta).

Vierailija
2/4 |
16.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelalle pitää toimittaa todistus hoitojärjestelyistä eli siitä että ette pidä hoitovapaitanne yhtä aikaa vaan eri aikaan. Nimenomaan eri viikonpäivät tai aamupäivä / iltapäivä kelpaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
17.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten paljon palkkatulot sitten oikeasti pienenivät? Olen laskeskellut että eihän se ero kai loppujen lopuksi olisi kovin suuri, kun veroprosenttia voi laskea vähän alemmas pienemmän palkan myötä.

Vierailija
4/4 |
17.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa rahalaskelmissa huomioida myös, paljonko se päivähoito maksaa eri vaihtoehdoissa. Vaihtelee varmaan kunnittain ja hoitomuodon mukaan aika paljon, ja myös teidän tulotason.

Meillä on tällä hetkellä sellainen tilanne, että itse olen osittaisella hoitovapaalla mutta mies tekee täyttä työviikkoa. Tämä ei ole taloudellisesti kovin kannattavaa, sillä käytännössä joudumme kuitenkin maksamaan täyden päivähoitomaksun (poissaolopäiviä ei tule tarpeeksi ja sitoumus poissaoloista päiväkotiin pitäisi tehdä vähintään 5kuukaudeksi kerrallaan, minä olen vain lyhyemmän ajan nyt varmasti osittaisella hoitovapaalla). Mutta kyllä näin toimeen tullaan :)

Jos myös mies olisi osittaisella hoitovapaalla, laskisi tuo päivähoitomaksu. Toki sitten laskee vähän myös perheen yhteiset tulot, mutta jos veroprosentit sattuvat menemään sopivasti, voisi hyvinkin kannattaa. Näitä vähän laskeskelimme, mutta miehen työtilanteen vuoksi hän ei osittaiselle hoitovapaalle voi jäädä. Nyt nimittäin on töissä niin kiire, että hommia olisi oikeasti vaikea vähentää. Minullakin on ollut tiukka paikka rajata töitä niin, etten joudu tekemään täysipäiväisen hommia neljässä päivässä.

Kannattaa muuten jutella myös ajoissa työnantajan kanssa, että onnistuuko molemmilla tuo yhden kokonaisen päivän poissaolo. Osa työnantajista ehdottaa sitä lyhennettyä päivää, mikä ainakin minun mielestäni on huonompi vaihtoehto. Selkeämpää on, kun on kokonainen vapaapäivä töistä.

Ainakin toi teidän suunnitelma kuulostaa mukavalta, tosiaan itse myös tuota mietittiin mutta se ei meillä nyt käytännössä toteutunut.

Osittaista hoitovapaata kannattavampaa oli meidän molempien ehdottomasti pitää osittaista vanhenpainvapaata, sen aikana meidän tulot eivät laskeneet kuin muutaman satasen siihen verrattuna että olisimme olleet molemmat täysipäiväisesti töissä. Mutta se onkin sitten toinen juttu :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi yhdeksän