Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä Hb-arvoilla lisärautaa / kuinka Hb:n saisi nousemaan kotikonstein?

16.08.2007 |

Eli kaksi kysymystä... Millä Hb-arvoilla teille on neuvolassa määrätty otettavaksi rautaa tabletteina? Omani oli 121 ja neuvolassa annettiin purkki rautaa. Olen raskausviikolla 18. En ottaisi mielelläni rautaa tabletteina, saan niistä kurjia vatsaoireita.

Vieläköhän hemoglobiinia saisi itse nostettua ruokavaliolla? Osaatteko neuvoa ruoka-aineita? Ruisleipä, parsa, saakos verilättyjä syödä? Muita ideoita? Oletteko muuten onnistuneet pitämään hemppaa hyvänä ruokavalion avulla?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
16.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse suosittelen Neorautaa. On vatsaystävällistä ja sopii hyvin odottavalle äidille. Luontaistuotekaupoista saa. Hintakaan ei ole paha, 120 tablettia näytti verkkoapteelissa olevan 4,60.

Ruokavaliolla hb:n nostamisesta ei ole kokemusta.. Esim. pinaatissa on rautaa, mutte onkohan sen imeytyvyys esim. jostain kaupan pinaattikeitosta kovin suuri?

Kokeile ihmeessä Neorautaa tai jotain muuta vastaavaa =)

Yaz rv 26

Vierailija
2/19 |
16.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että arvot nousee vie joitakin viikkoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
3/19 |
16.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mainittiin asiasta viikolla 25, kun hb oli 118. Mitään säännöllistä ' kuuria' ei käsketty aloittaa, mutta suositeltiin ottamaan edes harvakseltaan. Arvot nousi todennäköisesti Raskaus-monivitamiinilla (1 tbl/pvä jo viikosta 14 eteenpäin) ja satunnaisilla Retafer-tableteilla. Ruokavaliossa oli aika paljon ruisleipää ja verilättyjä kerran-pari viikossa, tykkäsin syödä puolukkasurvoksen kanssa. Verilättyjä joskus neuvolassa suositeltiinkin. Viikolla 34 hb oli jo 131, viikko ennen synnytystä (40+) oli 122.

Vierailija
4/19 |
16.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käytän Multi-Tabs 2+:aa, joka sisältää rautaa ja sillä saanut pidettyä Hb:n 120:n yläpuolella.

Vierailija
5/19 |
16.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanottiin sillon ekalla neuvolakäynnillä et Hb:tä seurataan raskauden ajan ja sit joutuu rautakuurille, jos laskee 30 pykälää alaspäin, eli ymmärsin että ei ole mitään yksittäistä rajaa vaan riippuu yksilöllisesti jokaisen Hb:n lähtötasosta ennen raskautta.

Itse en ole rautaa joutunut syömään, kun Hb on pysynyt välillä 120-138. Multitabs-raskaus vitamiineja oon syöny siitä lähtien kun ehkäisy lopetettiin, lisäksi olen yrittänyt nyt raskausaikana syödä paljon tummaa leipää, hedelmiä ja vihanneksia, mutta enpä tiedä mikä sitten vaikuttaa ja kuinka paljon. Vasta aivan muutama päivä sitten luin jostain että punajuurta kuulemma suositellaan myös hb:n nostoon ja sitäkin meillä menee punajuurisalaatin muodossa aika reilusti, vaikken ole tuota punajuurisuositusta aiemmin kuullutkaan....

hannnah 38+2

Vierailija
6/19 |
16.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi vaikuttaa mun mielestä. Itse söin ed. raskauden aikana lähes pkt/pvä veriohukaisia silloin kun oli huonoin tilanne. Lisäksi suosin sitten enemmän naudan lihaa, vaikkakin tykkään kalasta ja kanasta. Aiemmissa vastauksissa mainittu monivitamiini (multi tabs raskaus) ja nestemäinen " raumehu" , esim. floravital ovat olleet mulla myös tässä raskaudessa käytössä. Monivitamiinia syön kaksi tabl. päivässä, mehua olen ottanut kuuriluontoisesti. Tosiaan yksilöllinen on tuo Hb jokaisella. Mulle esim. 120 on hyvä...on ollu alimmillaan lähellä sataa, jollakin taas 140-150 on normaali.

Vierailija
7/19 |
17.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että hb lasku kuuluu normaaliin fysiologiseen ilmiöön raskausaikana mulla oli 118 hb ja hoitaja sanoi että voi aloittaa ja lääkäri sanoi että ei mielellään, aloittaa jos on huono olla..se on kuulemma toivottavaa että näillä viikoilla verenpaine ja rautaarvo laskee..itse en vielä ole aloittanut enkä varmaan aloitakkaan jos olo on ok. Olen syönyt koko raskausajan vitamiineja ja terveysmehuja ja verilättyjä ei niillä taida vaikutusta olla kerran sen raudan pitääkin raskausaikana laskea:O)rv on nyt 23+1

Vierailija
8/19 |
17.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä tippui alle sadankin. Söin rautaa, mutta ei tuntunut auttavan. Kun aloin syödä neuvolan tädin ohjeen mukaan rautatabletin C-vitamiiniporetabletin kanssa, niin johan hb lähti nousuun.

Eli rautatabletin kanssa kannattaa ottaa kaupasta saatavia C-vitamiiniporetabletteja, niin rauta imeytyy tehokkaammin.

Vierailija
9/19 |
17.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja kun ottaa rautatabletin niin maitoa ei saa käyttää samanaikaisesti. Se estää imeytymistä. Ja C-vitamiini tosiaan auttaa imeytymisessä.

Vierailija
10/19 |
17.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta koska en pysty mitään rautavalmisteita ottamaan joudun vain yrittää sinnitellä ruokavalion varassa.

eli kotivinkkejä ruokavaliolla asian korjaamiseen löytyy hyvin http://www.rautainfo.fi/index.php?k=6713

ja niilee jotka ei jaksa lukea tuota sivustoa ihan yllättävänä vinkkinä:

[/b]Joidenkin ruoka-aineiden sisältämät yhdisteet häiritsevät raudan imeytymistä elimistöön. Näitä ovat muun muassa

* pinaatti (oksaalihappo)

* musta tee, yrttitee, kahvi, kaakao ja punaviini (tanniinit, polyfenolit)

* maito (kalsium)

* täysjyväviljatuotteet (fytaatit viljan kuidussa)

* kananmunat (fosvitiini).

Vierailija
11/19 |
21.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuraskaudessa se oli 127. Syön kyllä niitä Raskaus monivitamiineja, mutta rautalisää en ole aloittanut, eikä ole kyllä terveydehoitaja käskenytkään. Olen myös tarkkailut syömisiäni siten, että Hb ei ainakaan pääsisi enää laskemaan.

Sairastin teinivuosina anemiaa, ja silloin kyllä huomasi kun Hb laski " liian" alas, silloin olo oli tosi heikko ja väsynyt kun taas nyt ei ole. Raskauden aikana Hb:n kuuluukin hieman laskea, kun veritilavuus kasvaa -> laimentaa hemoglobiinipitoisuuden. Edellisen & tämän raskauden perusteella sanoisin, että mikäli Hb laskee vain vähän, niin kannattaa tarkkailla lähinnä omaa olotilaa - että aloittaako lisäraudan vai ei...

Vierailija
12/19 |
21.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

loistavasti Floradix Kräuterblutsaftilla, sillä yrttirautamehulla siis. Nyt myös käytän sitä, väsytä ei ollenkaan, mutta hb tarkistetaan vasta ensi neuvolakerralla.

Kräuterblutsaft on tosi vatsaystävällistä ja hyvinsiedettyä, ja itselläni on siihen suorastaan himo:-), on sen verran hyvää.

Vierailija
13/19 |
21.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

toi krauter blutsaftin maku on vähän makuasia kyllä. ite oksennan sen. maistuu niin verelle ettei tosikaan...

Vierailija
14/19 |
21.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla lähtöhb oli 125. Rv 16 oli laskenut 106:een ja ekalla kolmanneksella hb:n ja verenpaineen lasku onkin tavallista veritilavuuden kasvaessa. (Jos näin käy, niin se myös laskee myöhempää raskausmyrkytyksen todennäköisyyttä.) Mutta alle sadan ei meidän terkan mukaan olis saanut laskea vaikka vointi olikin hyvä tuolla 106:llakin. Tämä siksi, että jos synnytyksessä menettää verta, voi hb laskea vaarallisen alas ja toipuminen käy hitaasti. Sainkin arvon nousemaan hitaasti takaisin 122 seuraavan kymmenen viikon aikana Obsidan rautatableteilla. Mukana tuli ummetus, josta selvisi Levolacilla tai kaupan luumumehulla. Viikkoa ennen synnytystä hb oli taas 125. Viimeisellä kolmanneksella arvo nouseekin taas helpommin.

Mutta kävi se mistä th oli varoitellut eli synnytyksessä meni paljon verta. Pyörryin kolmesti ekan vuorokauden aikana synnytyksestä ja jaloilleen ei voinut nousta yksin lainkaan. Vasta sitten mittasivat sairaalassa hb:n ja olikin vain 77. Verenhukkaa synnytyksessä on vaikea mitata, papereissa lukee mullakin vaan 400ml (puoleen litraan asti normaali), mutta todellisuus siis jotain ihan muuta kun hb tippui 40 %. Jälkivuoto oli onneksi vähäistä. Sain verensiirron (2pss) vasta kolmantena päivänä sairaalassa. Neljäntenä lähdinkin sitten kotiin. Olo oli heikko, onneksi äitini oli kotia pyörittämässä kun mies on matkatöissä ja sain hoitaa vain vauvan, muu kannettiin eteen. Aloin syödä tupla-annosta GNLD Formulaa ja kuukausi synnytyksestä hb oli jälleen mulle normaali 127. Tästä rautavalmisteesta ei myöskään tullut mitään vatsavaikutuksia.

Eli pelkkä raskausajan hyvinvointi ei ole olennaista vaan synnytyksestäkin pitäisi selvitä ilman hb:n tipahtamista pohjalukemiin.

Vierailija
15/19 |
21.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että ennen rv20 ei mielellään alotettaisi lisärautaa tabletteina suosittelemaankaan.

Käskettiin syödä lihaa, verilettuja, ruisleipää appelsiinimehun kera.

Hb olikin noussut vkon 8+ arvosta 105 arvoon 122 vkolla 12+.

Äitini sanoi joskus, että viinirypäleillä saa hb:n hyvin ylös.

Tango 14+3

ps. Esikoista odottaessani söin Obsidania viikolta 22 eteenpäin, eikä siitä tullut " vatsaoireita" kuten yleensä rautatableteista.

Vierailija
16/19 |
24.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli raskauden alussa hb 129. Sitten se laski 105 rv20. Ja mulle suositeltiin lisärautaa eli join kuukauden ajan neuvolan suosittelemaa krauter blutsaftia, eli yhden pullon. Se ei aiheuta vatsavaivoja ja maistuu minusta hyvältä. Ja hb nousi takaisin 123. Ja koska se oli noussut, niin neuvolantäti sanoi että ei tarvii enää ottaa lisärautaa. 30viikon jälkeen rauta-arvot ei yleensä enää muutenkaan laske. Alkuvaiheessa/pulivälissä laskee helpommin.

Kuulin lisäksi että Hb mittaustulokseen vaikuttaa se kuinka kuiva elimistösi on. Eli jos juot paljon vettä ennen hb:n mittaamista, niin hb voi olla hyvinkin alhainen näillä sormenpäänveritippa-testeillä. Ja jos et juo niin veri on paksumpaa, eli hb on korkeampi.

Itse vähän kyllä epäilenettä ei mulla oikeasti ole ollut missään vaiheessa hb105, vaan olin vaan sattunut ehkä juomaan vähän enemmän aamulla ennen neuvolaan menoa (tai sitten mittaus tehtiin väärin, eli oli puristettu liian vähän verta siihen liuskaan), koska heti kk päästä olikin hb noussut takaisin. En vaan enää muista että olinko juonut paljon vettä sinä aamuna vai en :/

Vierailija
17/19 |
24.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

joilla voi nostaa rauta-arvoja: nokkonen ja persilja. Niitä myydään kuivattuna, ja kuivattuna se ei maistu ruuan seassa niin paljoa ja on helppoa lisätä lähes joka ruokaan.

Vierailija
18/19 |
24.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa,

eihän ole mitään haittaa, jos syö rautatabletteja ja monivitamiinitabletteja samanaikaisesti?

Jotenkin inhottaa syödä vaan niin paljon lääkkeitä.. mut rauta varmaan imeytyis paremmin, jos syö vitamiineja myös..

Vierailija
19/19 |
24.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on normaalisti hb aina siinä 140 kieppeillä ja vaikka raskauden aikana pudonnutkin alle 120 niin en ole lisärautaa saanut, enkä halunnut, hb on kuitenkin vielä ihan ok lukemissa. Tässä raskaudessa olen syönyt paljon ruisleipää ja paprikaa (johon on ollut melkein himo), niin hb on noussut itsekseen 130 päälle. Eli värikkäitä kasviksia kun syö, niin se auttaa...:)