Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Maidontulo hiipuu, vauva 3,5 kk

Vierailija
16.08.2007 |

Eli mulla näyttää käyvän niinkuin monille tässä vaiheessa, tuntuu ainakin että maitoa ei enää tule kovin hyvin. Ennen rinnat on ollut selkeästi täydemmän tuntuiset ja puristaessa nänniä on maitoa tullut reilusti. Vauvakin selkeästi on heti syötön alusta saanut hyvin irti maitoa ja tullut kylläiseksi 15-20 minuutissa. Nyt on vajaa viikon ajan kaikki ollut päinvastoin. Kun puristan nänniä, niin tulee vain pieni tippa maitoa, rinnat on ihan lösähtänyt ja tyttö kiukkuaa koko päivän. Olen pitänyt häntä nyt neljä päivää koko ajan tissillä ja juonut tosi paljon, jotta maidontulo taas lähtisi käyntiin, mutta tulosta ei tunnu tulevan. Lisäksi aamuviiden syöttö on siirtynyt koko ajan aikaisemmaksi, ensi yönä tyttö herää varmaan jo kaksi kertaa syömään aikaisemman yhden kerran sijaan. En ole uskaltanut antaa korviketta ettei se sotkisi tilannetta vielä enempää, mutta tuntuu että kohta on pakko. Onko vinkkejä tilanteeseen?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
16.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä vauvalla on tiheän imun kausi ja tilaa maitoa lisää. Se on rasittava aika, kun tuntuu, ettei maito riitä ja lapsi on koko ajan nälässä. Kuten sanoit, ei korvikkeen antaminen ole tuossa tilassa kuin ajsta allikkoon. Usko itseesi, lepäile, juo, imetä ja imetä. Lisäksi syö hyvin ja herkuttele. Menee muutama päivä ja homma sujuu.

Vierailija
2/14 |
16.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loppua esim. stressin takia tmv.

itsellä alussa tuli maitoa aivan mielettömästi, nyt maitoa ei tule juuri ollenkaan. vauvani on alle 2kk.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
16.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

alun runsaan vaiheen jälkeen. Eli se ei tarkoita sitä, ettäkö maitoa ei olisi ja tulisi.

Vierailija
4/14 |
16.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stressi vaikutti kyllä paljon, olin kovin huolissani maidontulon vähäisyydestä. Tsemppiä!

Vierailija
5/14 |
16.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta 3,5 kk imetystä on jo hieno suoritus! Jos maidontulo vähenee/loppuu, niin olet kyllä jo hyvin saattanut vauvasi kasvun tielle.

Itse ryhdyin hyvästä maidontulosta huolimatta antamaan lapsilleni velliä noin neljän kk ikäisinä, erityisesti iltaisin (takasi makeamman unen niin lapsille kuin äidille). Kahta ensimmäistä imetin muuten noin 8 kk muun ruuan ohelle, kolmatta jaksoin imettää enää 6 kk. kaikki ovat nyt jo isoja koululaisia, hyvin kasvaneita ja ihan terveitä.

Vierailija
6/14 |
16.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli kyllä, ei lisämaitoa tarvita, vaan kärsivällisyyttä ja uskoa itseen. Voit aina soittaa neuvolaan ja pyytää päästä ylimääräisille punnituksille. Stressaaminen aiheesta voi todella vähentää maidontuloa, mutta hyvän alun jälkeen on epätodennäköistä että maito vain seinään loppuisi, kyseessä on maidontulon tasaantuminen. Vauva tilaa lisää maitoa tiheällä imulla.

Vierailija
7/14 |
16.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, ettei maitoa tule lypsämällä ei ole minkäänlainen merkki todellisesta maidontulosta. Itse en ikinä onnistunut lypsämään yli 10 ml ja silti täysimetin isoa lasta puoli vuotta ja kokonaisuudessaan vuoden ja kolme kuukautta. Myöskään rintojen lässähtäneisyys ei tarkoita maidonloppumista vaan, kuten jo edellä sanottiin, tasaantumista juuri sinun vauvasi tarpeisiin. On täysin normaalia, että vauvojen ruokailu- ja unirytmit muuttuvat jatkuvasti, se ei tarkoita, että mitään olisi vialla.

Vierailija
8/14 |
16.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tosiaan ole koskaan saanut oikein pumpattua, joten siitä ei ole nytkään hyötyä. Itsekin olen ihan tyytyväinen tähän imetysaikaan, ainoa mitä stresaan vähän, o0n päätöksenteko: pitäisikövielä yrittää vai siirtyä korvikkeeseen. Seuraan tilannetta vielä viikonlopun yli ja sitten soitan neuvolaan jos tilanne ei ole parantunut. Äskenkin syöttäessä tyttöraukka söi ja huuti aina kymmenen sekunnin välein, varsinkin toinen rinta ei meinannut millään kelvata. Höh.

Kiitos tsemppauksesta!

Vierailija
9/14 |
16.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus tuossa iässä voi tulla ns. rintaraivareita, tissi kelpaa vaan tietyssä asennossa, esim. makuulla sängyn päällä tai sylissä tms. Tai jopa vaan kun kävelee samalla!

Ja tosiaan, itse muistaa juoda, yrittää levähtää ja ottaa rennosti! Usein se stressaaminenkin vaikuttaa rintamaidon määrään.

Mutta tsemppiä kovasti! Ja netissä on jossain imetystukisivut, joilta voi löytyä lisää vinkkejä tilanteeseen.

Ja ennekaikkea seuraa tosiaan pissavaippojen määrää ja käykää vaikka neuvolassa punnituksella, jos kovin vaivaa tilanne.

Vierailija
10/14 |
16.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvasi kiukkuaminen voi johtua hyvinkin monesta asiasta, esim. siitä, että hän on alkanut havainnoida ympäristöään enemmän ja kokee ne imetystilanteet hälyisiksi ja epämukaviksi, jotka aiemmin (vauvan ollessa pienempi) vielä olivat aivan ok.

Kannattaa lukea imetystulilistalta vinkkejä rintaraivareihin.

Ja imetä tiheästi. Lepää mahdollisimman paljon ja juo kunnolla.

JOS vauvasi kastelee vaippoja entiseen malliin ja painonkehitys on entisenlainen, hän saa maitoa riittävästi. Jos olet epäileväinen tuon painon suhteen, soita neuvolaan ja pyydä päästä punnitukseen.

Helteetkin saattavat aiheuttaa tuollaista kärttyisyyttä vauvalla.

Vierailija
11/14 |
16.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kuvailemasi kiukkuaminen tissillä kuulostaa myös rintaraivarilta. Yksi syy voi olla että maito ei tule yhtä helposti kuin ennen. Toinen mahdollisuus on tiheän imun kausi. Molemmat ajoittuvat yleensä siihen 3kk tietämille.

Mun neuvo olisi katsoa rauhassa muutama päivä lisää. Maito ei yhtäkkiä rinnasta lopu, vaikka maidontuotanto tasoittuisi. Yösyötöthän teillä on olleet tosi hienosti, ei 2 yösyöttöä mikään maailmanloppu ole vaan tosi yleistä.

Juot ja syöt hyvin sekä pidät vauvaa lähellä. Viikossa uskoisin tilanteen tasoittuvan. Kovasti vaikuttaa siltä, että teillä useampi hankaloittava juttu osunut yhtä aikaa.

Mulla on melkein 4kk tyttö, jolla oli ekaksi rintaraivarikausi (n. 3kk). Imemisestä ei meinannut tulla mitään muuten kuin makuullaan. Ja heti tämän perään tiheän imun kausi eli muutaman päivän oli tunnin välein tissillä (yöt nukkui). Sen jälkeen olikin taas paha ylituotanto-ongelma, joka on nyt jo tasoittunut.

Vierailija
12/14 |
16.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytiin neuvolassa punnituksessa ja ainakin vielä kaikki oli erittäin hyvin. käyn sitten viikon päästä uudestaan jos tilanne jatkuu. Kiitos vielä hyvistä vinkeistä, aion kokeilla eri asentoja ja muutenkin yrittää vielä ainakin viikon verran, eiköhän tämä tästä suttaannu!

Vierailija
13/14 |
16.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä itse sössin samanlaisessa tilanteessa imetyksen esikoisen kohdalla, ja mua se on jälkeenpäin harmittanut tosi paljon, kun nyt tiedän, että en OIKEASTI kuunnellut vauvaa ja luottanut niihin merkkeihin, jotka kertoi, että kaikki oli oikeasti hyvin.

Rinnat tosiaan " lössähtää" tossa vaiheessa imetystä. Se on normaalia. Ne ei enää pakkaudu samalla lailla kuin aiemmin. JA mulla kuopuksen kohdalla maito ei koskaan noussut samalla tavalla rintoihin, koskaan eivät pingottuneet tms. Mutta vauvan paino oli silti jo sairaalasta lähtiessä yli syntymäpainon. PUmppaamalla ei tullut mitään, paitsi yhdellä keinolla: pumppasin samalla kun vauva söi toista rintaa. Aikamoista taiteilua, mutta kannatti. HUOM! Kun pumppaa ekoja kertoja, ei välttämättä heru juuri mitään, mutta kun sitä jatkaa, niin se alkaa toimia. Samoin jos on pari päivää pumppaamatta, on taas lähtöpisteessä, ensin ei tule yhtään pulloon, mutta pikkuhiljaa määrät kasvaa.

LUOTTAKAA ITSEENNE! Ei teidän keho teitä petä, mutta maito kyllä loppuu varmasti, jos ryhtyy antamaan korviketta ja itse sössii sen homman.

Vierailija
14/14 |
16.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ala antaa korviketta ennen kuin olet käynyt vauvan punnitsemassa, koska siten sä tiedät onko maitoa riittävästi, vai johtuuko kärttyisyys jostain muusta. Koska kyseessähän voi olla vaikka korvatulehdus, jota vauva kiukkuaa kun pitäisi niellä.

Muista myös, että oma stressaamisesi tarttuu vauvaan.

Jos haluat imettää, älä ala liian herkästi pullolle, koska monilla (kuten minulla) se vaikuttaa heti maidon tuloon ja imetys tyssää sitten siihen. Mene päivä kerrallaan, ei sun nyt tarvitse pitää mielessäsi mitään 6kk täysimetyspakkoa, menet päivä kerrallaan.