Voiko 9kk lopettaa itse imetyksen?
meillä on nyt käynyt niin etä meijän 9kk neiti ei ole ottanut rintaa 3 päivään, siis aivan yhtäkkiä kieltäyty, oon tarjonnu useamman kertaa päivässä, mut ei suostu ees kääntää päätä tissin suuntaan ja pyrkii pois. voiko näin pieni vierottaa ittensä. luin jostai et muka vasta 3.4.v ois luonnonmukainen ikä että lapsi itte vierottuu..kuullostaa hullulta,(imetystuki sivuilt luin).
voihan olla et tää on joku lakko mut en mä nyt sit enää viitti tarjota ku pari päivää enää ja jos ei ota nii sit imetys ohi, kyllähän täs jo näinki pitkää sai rintamaitoa. itellä vaa haikea miele, aattelin aina et sit ku imetys lopetetaan niin valmistaudun viimisee imetyskertaan mut nyt en osannu nauttia siitä sit ku en tiennyt et sunnuntain oli viiminen...höh..
onko kellää muilla vauva ite kieltäytynyt rinnasta?
ps. miten muuten, loppuuko tää maito nyt vaa tisseist vai miten? en oo pumpannu kertaakaa, ihan pehmeiltä tuntuvat...
Kommentit (12)
Oma tyttöni " päätti" jo paljon aiemmin, ettei rintamaito tosiaan ole elämän ykkösasia. Imetyksen hyötyjen vuoksi olen kikkaillut useamman kuukauden, mutta nyt, kun 9kk tulee mittariin, luovutan. Maito, nykyään korvike, kun en jaksanut enää pumpata, kelpaa hyvin pullosta ja olkoon sitten niin. Meillä on enää jäljellä yöimetykset, ja niitäkin monina öinä vain se yksi.
Meneehän teillä sitten maitoa pullosta/mukista? Nestettä vauva tarvitsee, vaikka rinnan hylkäisikin.
- tiukkis
eli oma vauvani ei lopettanut itse, luopui kylläkin hyvin helposti. Mutta oli pakko tulla kommentoimaan, koska itse olen aikoinani luopunut tissistä tuossa 8-9 kk iässä ihan omasta aloitteesta. Äitini tätä edelleen " loukattuna" muisteli männä viikolla. :)
Serkkuni poika lopetti imemisen muistaakseni samassa iässä. Ei vaan rinta kerta kaikkiaan enää kelvannut, joten poika joi sitten pari kuukautta korviketta ja sitten tavallista maitoa.
Meillä poika vieroitti itse itsensä noin 10 kk:n iässä. Hän alkoi kiinteiden aloituksen jälkeen eli 6 kk:n jälkeen jättää yhden syönnin kerrallaan pois aloittaen yösyötöistä ja viimein oli enää aamu ja iltasyötöt, jotka jäivät noin 10 kk:n iässä kokonaan. Pari viikoa vielä tarjosin iltaisin ja aamuisin, mutta eipäs häntä enää huvittanut. Helppoahan tuo minulle oli, kun ei tarvinnut vieroittaa, vaikka tosi haikealta tuntui. Olisin mieluusti imettänyt kauemmin. Tuttipullosta en kyllä enää tarjonnut ollenkaan vaan päivisin juotiin lisänesteenä korviketta ja vettä tuosta 6 kk:n iästä nokkamukista ja 9 kk:n iässä siirryttiin ihan tavalliseen mukiin. Alle vuosikkaana joi jo sitten lasista ja autoillessa ihan pullon suulta taitavasti.
vieroitti viime kesänä itse itsensä myöskin. Liekö ollut niin hikistä puuhaa silloin helteillä, ettei enää välittänyt. Pumpattuna pullosta ja jääkaapissa viilennettynä suostui juomaan, mutta en sitä montaa päivää viitsinyt. Sitten piti opetella korvikkeen juominen, kun ei vielä tavalliseen maitoon voinut siirtyä. Pumppasin vielä sen aikaa, että tottui korvikkeen makuun. Sekoitin rintamaitoa ja korviketta jonkun aikaa, pikkuhiljaa rintamaito jäi pois.
oma poikanikin alkoi yhtäkkiä kiinteiden lisääntyessä ja juuri n. 8kk iässä kieltäytyä rinnasta päivisin melkein kokonaan. surullisena tuputin hetken mutta sitten jäljelle jäivät vain nukahtamis- ja yöimetykset. nyt on niitä jatkettu pari-kolme kk ja äskettäin vasta luin, että vauvoilla on n.8-9kk iässä kehtiysvaihe, menovaihe, jolloin he usein hylkivät rintaa. usein äidit luulevat tätä vauvan haluksi vieroittua ja jos on tarvetta vieroittaa vauva, se käy tässä vaiheessa helposti. itse olen koettanut pitää imetystä käynnissä ja nykyään poika huoliikin tissiä taas paremmin. kiinteitä tuli harjoiteltua tuossa välissä niin, että niitä menee jo kaikki 5 ateriaa päivässä eikä niistä kannata enää luopua mutta nyttemmin olemme palauttaneet mukaan ilta- ja yöimetysten lisäksi myös yhden välipalaimetyksen.
mutta tuo siis miksi useat 8-9kk ikäiset vaikuttavat lopettavan itse imetyksen. mutta imetyksestä on etuja koko ajan pitkäänkin jatkuessaan, ei niinkään maidon määrällä vaan että sitä saisi edes vähän. jaksamista siis tuon hankalan ajan yli!
kiitos vastauksista, ei ole tosiaan nyt 5 päivään huolinut rintaa ja nyt lopetin tuputtamisen koknaan, että kyllä tää imetys nyt sit ohi on. periaattees helppoa näin nii sit ei varmaa kaipaakkaan niin paljoa . Meillä harjoiteltu jo muutama viikko nokkamukista korvikkeen juontia aina ruuan jälkeen että hyvin sujuu ja sillä siis jatkamme, pulloa en viitsi enää alottaa kun nokka pukista menee päivässä se 4dl ja välipalana 2dl jugurtti, niin neuvolaan kun soitin niin sano et tän ikäsen tarve 5-6 dl kalsiumia päivässä joten se täyttyy. onhan vähän haikea olo kun näin yhtäkkiä lopetti ettei kerennyt valmistautua, mutta kyllähän tyttö sai 9kk rintamaitoa ja se on hyvä. kiitos vastanneille!
Meillä toinen pojista lopetti itse 7kk iässä. Katsoi vaan mua ihan epäuskoinen virne naamalla, kun yritin tarjota tissiä :D Nyt ei ole sitten toinenkaan pojista (10kk) ottanut rintaa yli vuorokauteen. Saa nyt nähdä, riittikö hänellekin lopullisesti. Pumppasin nyt vuorokauden jälkeen tyhjäksi rinnat (200ml vuorokaudessa kertynyt). Eipä noihin enää hurjasti näytä kertyvän ainakaan lyhyessä ajassa.
Vähensi kokoajan rinnasta syömistä. Neljän kuukauden isässä kieltäytyi syömästä rinnasta päivällä ja sitten yhtäkkiä 6,5kk iässä lopetti yösyömisenkin kokonaan. Rinnat oli hajota, kun oli kuitenkin imenyt 5-6 kertaa yössä. Seuraavana iltana ennen nukkumaan menoa sain imetettyä kerran ja sen jälkeen söi muutaman yön ajan yhden tissin tyhjäksi eli vuoro öin imetin ainan toisen ja sitten toisen tissin, kunnes pättti että ei ota enää yölläkään. Eli meillä loppuu imetys alle 7 kk iässä. Itsekin olisin halunnut jatkaa pidempää ja haikea olo jäi, mutta en rupea lasta pakottamaankaan.
Meillä oli pojalla varman ihan samanlainen ilme silloin neljän kuukauden iässä kun yritin vielä päivällä antaa tissiä. Katsoi vaat että mitä sinä oikein yrität, en minä tuohon koske:)
meillä kiinteät jo pidemmän aikaa ollut käytössä ja imetin päivässä vielä 5+ kertaa sekä yöllä 2 kertaa, mutta yhtäkkiä neiti vain lopetti kokonaan. aina kun yritin tarjota niin käänsi pään pois ja sai kamalan raivarin. äidille tietenkin hieman haikeaa, mutta mikäs siinä kun vauva päätti että on " iso tyttö" jo..
t.U & Viivi (ylihuomenna 6kk)
Helpompaahan se on noin,molemmille.
Ei tarvitse tehdä sille maidontulolle mitään jos se ei kerran häiritse. Maitoa voi sitten olla rinnoissa vielä pitkään,huomaa jos puristaa.