Äidin (sairaalasta) kotiutumisvaatteet helteellä?
Pitääkin pakata sairaalakassi osittain uusiksi... Aikaisemmin olin kuvitellut synnyttäväni lämpimällä (en kuumalla!) säällä. Mutta tämä helle näyttää nyt jämähtäneen Etelä-Suomen ylle :( Tyhmä ensikertalaisen kysymys: kai hame on ihan OK kotiutumisvaate? Siis ettei mahdolliset tikit tms. aseta vaatetukselle mitään ehtoja? En ole keksinyt muita vaihtoehtoja kuin polvipituisen äitiyshameen (joustaa sopivasti, sopii pienen mahan kans ja menee päälle jopa nyt ison mahan kans!), johon mulla ois sopivan värinen imetys-T-paita :) Tosi oleellisia asioita mietin näin synnytyksen kynnyksellä...vaatteiden värejä... ;)
Meripihka78 (laskettu aika 15.8. eli HUOMENNA!)
Kommentit (10)
Minulla on toisen lapsen laskettuaika huomenna ja nyt en myöskään ole pakannut mitään erillisiä kotiutumisvaatteita. Keli saattaa tässä elokuussa vaihdella kuitenkin aika nopeastikin. Asutaan vain 10 km:n päässä sairaalasta joten mies saa sitten kotiutumispäivänä tuoda vaatteet tarpeen mukaan, jos ei tulovaatteet pelaa.
oli toukokuussa kotiin lähtöön varattuna verkkarit. Sai kiristää tarpeen tullen. Nyt kun synnytyksestä on 3kk ja paino oli jo kotiutuessa sama kuin ennen raskautta, ei vieläkään mene kaikki ennen raskautta ja jopa puolivälissä mahtuneet housut/hameet päälle. Lantiosta kiristää niin, ettei saa vetoketjua tai nappeja kiinni. Kunhan nämä hormonit tästä asettuu, niin sitten...
Jokaisen kroppa on erilainen, joten ota mukaan sellaista vaatetta, jota saat helposti pienentää/suurentaa, ettei mahasta tai lantiosta kiristä liikoja.
Tai paita tais olla eri kuin mennessä, olin pakannut pitkän mallisen imetyspaidan mukaan. Niin ja alusvaatteet :)
En häpeä tunnustaa, että mulla maha ei heti 1vrk synnytyksestä ollut samanlainen kuin ennen raskautta... Tuolloin siis kotiuduin. Kesti pari-kolme viikkoa että omat vanhat vaatteet mahtui päälle. Eikä mulla ole mitään " välimallin vaatteita" , vaan joko mammavaatteet tai sitten normaalit, hoikalle ihmiselle tarkoitetut vaateet. Enkä noiden muutaman viikon takia alkanut vaatevarastoa uusimaan, joten käytin julkisesti pääasiassa yksiä under the belly-mammafarkkuja, kotona jotain lököhousuja. Mutta en noilla lököhousuilla olisi ikinä kehdannut sairaalasta kotiutua ;) Mieluummin kivat ja napakat farkut.
Raskausajan lopussakin meni ihan normaalikokoinen hellemekko hyvin päälle :)
Onhan se äippähame ainakin sellainen, ettei kiristä tai purista ja on kivaa kun on rento vaate yllä.
Eikä muutenkaan kannata vielä varastoida niitä äitiysvaatteita. Se maha nimittäin on vielä synnytyksen jälkeenkin aikas iso...
mulla oli kotiutumisvaatteena (kesäkuun alussa, eli lämmintä oli) ihan normaali, edestä napitettava kesäleninki. se oli emmoinen, että selkäpuolella olevien narujen avulla ois saanu tarvittaessa hiukan löysättyä. mulle meni normaalit vaatteet heti kun pääsin kotiin, ja useimmilla kavereilla on myös näin. toki kannattaa varata kuteet, mihin mahtuu vaikkei maha vetäytyisikään kovin nopeasti, mutta äitiysvaatteet on kyllä liioittelua (nehän vielä korostaa mahaa, niin että jo pienellä mahalla näyttää raskaana olevalta. mieluummin mun mielestä synnytyksen jälkeen vähän väljempiä normaalivaatteita)
Itse kotiuduin oikeastaan samoissa vaatteissa, kuin synnärille mennessäkin. Eli sairaalaan lähdettäessä jalassa oli trikoiset äitiyshousut, paitana college (oli maaliskuu). (Alushousut kotiin lähdettäessä olivat ne sairaalan jättikokoiset, tuntui jotenkin helpommalta niiden jättisiteiden kanssa...ja jäivät päälle muutenkin vähän vahingossa...) Ja hyvin niillä kotiinkin tuli vajaan 30min automatkan :) Kotiin päästyä oli kiva käydä rauhassa suihkussa ja vaihtaa sitten toiset vaatteet - ja etenkin tavalliset alushousut ja normaalin siteen, heh! Säästyy tilaa kassissakin, kun ei suotta raahaa monia vaatteita sairaalaan. Siellähän kuitenkin käytetään sairaala-vaatteita.
omasta kokemuksesta en kesän suhteen osaa sanoa kun esikoisen sain juuri kun talvi tuli, eli marraskuussa ja silloin tarvitsi pakata hieman enemmän päälle kuin sinun näillä helteillä :)
mutta tosiaan, mahan koko kotiin lähtiessä riippuu niin paljon ihmisestä. mulla kohtu supistu hyvin jo sairaalassa, mutta lantion luut ei antanut toivoa että olisin saanut päälleni niitä vaatteita joita käytin ennen raskautta, sen verran oli raskausaikana nekin levinneet. lisäksi jos on kiloja kertynyt ylimääräisiä raskausaikana, nekin tekevät ahtautta vaatetukseen (kas kummaa ;) ).
tietty on huomioitava myös että jos joutuukin sectioon niin miten siinä sitten tikit ja vaatteet osuu yksiin. tästäkään ei omaa kokemusta ole, mutta voisin kuvitella että sitä mielummin pukisi jotain väljempää joka ei paina sectiohaavaa ja tikkejä kuin mukavan tyköistuvaa.
eli kuten sanottu niin minun korvaan miettimäsi vaatteet kuulosti hyvältä. (niin, ja mitäs sen väliä vaikka äitiysvaatteet korostaisi jäänyttä masua jonknin aikaa, vaikka vain kotimatkan verran. onhan sitä kuitenkin uusi perheen jäsen tullut taloon)
Tai olihan mull apuhtaat alkkarit, imetysliivit ja sukat mukana. Farkut (talvella) ja paidat oli samat kun synnyttämään mennessä. Jos nyt ihan paniikki olisi iskenyt, niin olishan mies voinut tuoda kotoa toiset vaatteet. Meillä oli kyllä perhehuone, tästä huolimatta mies kävi kotona kääntymässä pari kertaa (matkaa n 6 km maksimissaan).
Esikoista läksi synnyttämään hellemnekossa, joka ei ollut äitiysmallia mutta jousti niin että mahtui lopussakin päälle. Kotiin lähtiessä laitoin vain puhtaat alushousut (ja pitkän mutta ohuen siteen), imetysliivit (ja liivinsuojat) ja hupparin päälle sen hellemekon lisäksi. Tuo huppari siksi että silloin tuuli jonkin verran ja rinnat olivat sille todella herkät imetyksen alkuviikkoina.
Vaatteiden päälle mahtumisesta. Minulla ei juuri ylimääräisiä raskauskiloja tullut ja kohtukin supistui ihan normaalisti. Silti en kyllä ekaan viikkoon mahtunut juuri mihinkään normaalivaatteistani. Lähellekään kaikkia äitiysvaatteita ei tietenkään oikein voi käyttää synnytyksen jälkeen mutta sellaisia jotka on menneet raskauden alkupuolella kyllä hyvinkin. Onneksi ei ekan viikon aikana juuri tarvinnut kotoa poistua.