Miten ihmeessä te jotka saatte alle 5500 bruttona kuussa tulette toimeen?
Mun tulot on kuussa n. 5500 brutto ja sillä pyöritän äidin ja lapsen huushollia. Ja aina kaikki menee, paitsi joskus vähän jää säästöön. Mä en kertakaikkiaan tajua ja hattua nostan joka vähemmällä tulee toimeen!
Kommentit (34)
no ehkä ap sun kantsis katsoa vähän mitä ruokaa ostelet kaupasta. meillä on käteen jäävät tulot n. 2300¿, tästä 1100 menee asumiseen. hyvin pärjätään.
2 aikuista ja lapsi
ei ole asuntolainaa tai vuokraa auttaa kyllä paljon. Rupea pitämään kirjaa menoistasi, niin näet minne turhaan hukkaat rahaa! Noilla tuloilla pitäisi olla mahdollisuus pistää sivuunkin ja tehdä muutamia ulkomaanreissuja pitkin vuotta!
Meillä tulot 4500 bruttona, ja sillä pärjää ihan hyvin viisihenkinen perhe, itse olen kotihoidontuella kotona vieläpä. Kolme autoakin on (kaksi käyttöautoa, yksi harrasteauto, ja muut kylläkin maksettu, vain uudesta käyttöautosta rahoituskulut kuukausittain), miehellä on pitkä työmatka ja asuntolainaa on 750 eur. Opintolainat ollaan maksettu jo kylläkin molemmat, asumismenot on suht pienet lainan lisäksi muuten (on ilmalämpöpumppu sähkönsäästäjänä) ja lasten vaatteet hankitaan pääosin kirppareilta (osa ulkovaatteista uusina), kun mulle tuo kirpparitoiminta on mieluisa harrastus (ostan ja myyn). Miehen harrasteauto kyllä syö rahaa aika tavalla, mutta onneksi hänellä myös säästöjä, josta ottaa sivuun rahaa uusiin moottorin osiin yms. Itselläkin on vähän säästöjä " pahan päivän varalle" , tapa jota olen pitänyt yllä. Olen aina ostanut/vaihtanut oman autoni tuolla säästötilin säästöillä sitten.
Rahankäytöstä on siis kyse, tee ihmeessä joku budjettipohja itsellesi, jossa on tulot ja menot kuukausittain. Olen välillä itsekin pitänyt sellaista kirjanpitoa hoitovapaa-aikoina, kun tulot on kuitenkin heikommat kuin normaalisti. Siten olen pystynyt hoitamaan lapsia kotona pitkään, kun talouden pitää kunnossa.
Vierailija:
ei ole asuntolainaa tai vuokraa auttaa kyllä paljon. Rupea pitämään kirjaa menoistasi, niin näet minne turhaan hukkaat rahaa! Noilla tuloilla pitäisi olla mahdollisuus pistää sivuunkin ja tehdä muutamia ulkomaanreissuja pitkin vuotta!Meillä tulot 4500 bruttona, ja sillä pärjää ihan hyvin viisihenkinen perhe, itse olen kotihoidontuella kotona vieläpä. Kolme autoakin on (kaksi käyttöautoa, yksi harrasteauto, ja muut kylläkin maksettu, vain uudesta käyttöautosta rahoituskulut kuukausittain), miehellä on pitkä työmatka ja asuntolainaa on 750 eur. Opintolainat ollaan maksettu jo kylläkin molemmat, asumismenot on suht pienet lainan lisäksi muuten (on ilmalämpöpumppu sähkönsäästäjänä) ja lasten vaatteet hankitaan pääosin kirppareilta (osa ulkovaatteista uusina), kun mulle tuo kirpparitoiminta on mieluisa harrastus (ostan ja myyn). Miehen harrasteauto kyllä syö rahaa aika tavalla, mutta onneksi hänellä myös säästöjä, josta ottaa sivuun rahaa uusiin moottorin osiin yms. Itselläkin on vähän säästöjä " pahan päivän varalle" , tapa jota olen pitänyt yllä. Olen aina ostanut/vaihtanut oman autoni tuolla säästötilin säästöillä sitten.
Rahankäytöstä on siis kyse, tee ihmeessä joku budjettipohja itsellesi, jossa on tulot ja menot kuukausittain. Olen välillä itsekin pitänyt sellaista kirjanpitoa hoitovapaa-aikoina, kun tulot on kuitenkin heikommat kuin normaalisti. Siten olen pystynyt hoitamaan lapsia kotona pitkään, kun talouden pitää kunnossa.
Tosiasia on että en todellakaan niin tarkastele sitä mihin rahan kulutan. Se vain johonkin hupenee, joten ehkä kirjanpidon aloittaminen olisi hyvä juttu. Nettona saan n. 3300 joista laskuihin menee 1400-1800 kuussa. Pitäisi varmaan suoraa palkasta alkaa laittamaan johonkin tilille rahaa ja sitten sen mukaan käyttää mikä jää.
ap
kun olen nyt kotona. Perheessä 4 henkeä. Eläminen ON kallista, tiukkaa tekee meilläkin joskus, mutta selvitään.
Vierailija:
kun olen nyt kotona. Perheessä 4 henkeä. Eläminen ON kallista, tiukkaa tekee meilläkin joskus, mutta selvitään.
Siksi ihmettelen miten ihmisillä on varaa maksaa niin älyttömän isoja asuntolainoja kun ilman sitäkin jo joskus tekee tiukkaa.
ap
Eikä tee edes tiukkaa!
Verojen jälkeen käteen jää (ilman lapsilisiä) meidän perheellä noin 2 500e.
paljon mihinkään ylimääräiseen ei ole varaa. Vaatteet ostan alesta ja kirppiksiltä. Pakkasessa on aina jauhelihaa, kanaa, leipää ym. Jotka ostetaan tilipäivänä pahan päivän varalle. Silloin kyllä on TODELLA tiukkaa, kun laskuja kertyy samalle kuulle paljon (auton vakuutusmaksu, tarhamaksu, sähkölasku...). Mutta hyvin myö ainakin ollaan pärjätty :)
Pakkohan tän on provo olla, kipeetä touhua muuten. Suosittelisin menojen kirjaamista ylös..
Tai jos ap ostelee " vähän vaatteita itselleen silloin tällöin" , mutta yksi vaatekappale on sitten sairaan kallis merkkivaate, niin kyllähän se rahantuhlaus näinkin onnistuu..
mitäköhän tars tehrä? kuinka ihmiset oikein pärjäää?
diplomi-insinööri (vai onko tämä keksitty juttu) koska ei kukaan oikea diplomi-insinööri sano itseään dippainssiksi!!!! Tai sitten täytyy olla tosi lande (vrt Helsinki=hesa...)
Ehkä ne on niitä vähemmän paskantärkeitä ihmisiä jotka osaa ottaa elämässään rennosti eikä omaa pätemisen tarvetta jollain tusinatutkinnolla.
Kirjanpito on selkeä keino, laitat ylös kaiken mitä ostat/maksat. Kiinteät kulut omakseen, ja sitten pidät kirjaa KAIKESTA mihin sitä korttiasi höyläät. Joka kynsilakka, naistenlehti ja pullakahvi. Sanoisin kokemuksesta että rahanreikä löytyy juuri näistä viimeisistä sekä niistä herätevaateostoksista, samoin sieltä ruokakaupasta jos ei yhtään katso mitä maksaa.
me pärjättäs hyvppien keikkuen jos tuolaiset tulot.. vaikka on asuntolainaa 700 egee, autolaina 300 egee, bensa 300e, sähkö 180e. vakuutukset 150...........
Ja tulot tosiaan brutto 3000 + laspilisät..
ja 8:lö talous.. joten ruokaankins itä rahaa menee.....