Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kenelläkään teistä kokemusta sepramin käytöstä raskauden aikana???

14.08.2007 |

Mulla siis paha paniikkihäiriö, johon mulla lääkityksenä on käytetty puoltoistavuotta sepram 40mg, triptyl 10mg ja opamox 15mg(tarvittaessa).

Vauvasta on ollut meillä paljon puhetta, mutta suunnitelmissa oli että lopetan lääkkeet ennen yritystä- kohtalo vaan päätti toisin, eli raskaana ollaan ja lääkkeet edelleen mukana.

Soitin eilen sille lääkärille joka mulle noi on määrännyt, ja hän sanoi, että gynen pitäisi siitä sitten tehdä päätös. Harmi vaan että täällä peräpajulassa ei ole virallista gyneä, vaan neuvolassakin on vaan näitä ihan tavallisia yleislekureita.

Soitin äitiysneuvolaan, ja siellä täti luki kirjasta ja sanoi, että sepramia ei suositella käytettäväksi raskauden aikana, paitsi, jos se on äidille välttämätöntä. Eli en saanut sieltäkään tukea päätökseeni.

Sitten äsken koitin soittaa synnärille ja kysyä sieltä- no joo, he ei anna mitään neuvoja ilman lähetettä.

Opamoxikin on sellanen, että kyllä mä pyrin olemaan ilman sitä vaikka kohtauksia tuleekin, ja triptylin lopetin suorilta eilen illalla, mutta toi sepram on sellanen mitä en yksinkertasesti uskalla lopettaa- ainakaan seinään.

Tänään olen ottanu sitä 20mg, eli puolet normaalista annoksesta.

Onko täällä kukaan käyttänyt samaa lääkettä koko raskauden ajan???

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
14.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla itellä menee paniikkihäiriöön Zoloft 50mg. Sama suositus, eli " saa" käytää jos on pakko. Minä en ole lopettanut lääkitystä koska sen lopettamisen aiheuttama stressi on pahempi kuin itse lääkä.

Älä ihmeessä lopeta ilman lääkärin päätöstä. Paniikkihäiriöissä käytettävät lääkemäärät ovat yleensä tosi pieniä. Niin sanottua vaaraa niistä ei sikiölle ole. Ainoastaan synnytyksen lähestyessä kannattaa vähentää tai lopettaa hetkeksi.

Toivottavasti oli jotain apua. :)

Vierailija
2/4 |
14.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kysyin noista lääkkeistäni, siellä ainakin sanottiin että kaikkia noita voi syödä turvallisesti, että ei ole todettu mitään epämuodostumia tms. Kunhan vaan lopettaa viimeistään kuukautta ennen laskettua aikaa ne, koska sitten voi pahimmassa tapauksessa lapsella olla hengitysvaikeuksia.

Triptylinhän mä lopetinkin jo. Ja opamoxia meinaan välttää niin pitkälle kuin suinkin vaan pystyn.

Ja sepramin pyrin vähentämään viikon kuluessa 10mg..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
14.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli minä olen syönyt tuota sepramia 20 mg ja opamoxia 15 mg yöksi koko raskauden ajan. Sairastan kroonista virtsarakon sairautta (ic) ja olo on raskauden aikana karmea vielä kun vauva painaa kipeää rakkoa... Opamoxia ilman en saa nukuttua hetkeäkään ja sepram on mielialan ja kipukynnyksen kohotukseen. Lisäksi menee panacodia tarvittaessa. Toki nuo lääkkeet mietityttävät kovasti, mutta kun tietää että ilmankaan ei kestä. Meillä on kohta 2 v täyttävä tyttö, jonka odotusaikana käytin samoja lääkkeitä ja täysin terve ja suloinen tyttö syntyi. Toivottavasti kaikki menee hyvin tälläkin kertaa! Onnea odotukseen!

t. Rypäle ja pikkuihme rv 26

Vierailija
4/4 |
14.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jouduin aloittamaan uudestaan rv 20 ja samoin mulle sanottiin teratologisesta tietopalvelusta että voi syödä. Syön myös paniikki- ja ahdistusoireisiin, nyt 10mg/vrk ja se tehoaa kun oireeni ovat lähinnä sellaista yleisahdistusta. Ihan huoletta yritän olla. Tsemppiä :-) Sepram 20mg on aika pieni annos joten jos siinä saat sen pidettyä niin eiköhän se oo OK!

Älä vähentele liian rankasti, seurauksena tosi paha huimaus joka kestää viikkokaupalla. Näin ainakin mulla.