Ehtiikö töissäkäyvä perheenäiti harrastamaan yhtään mitään?
Olen palaamassa hoitovapaalta työelämään ja tottunut harrastamaan liikuntaa säännöllisesti.
Ehtiikö sitä enää mihinkään kun täytyy yhdistää toisiinsa perhe ja työ?
Jos ehdit, niin olisitko kiltti ja kertoisit miten.
Kommentit (25)
Eri asia on jaksaako sitä lähteä enää mihinkään, olen iltaisin töiden jälkeen aikalailla rättipoikki enkä jaksaisi tehdä mitään. Pitäis nukkua enemmän...
Sauvakävelen/rataskävelen noin kolmesti viikossa ja aion aloittaa jonkun muun liikuntaharrastuksen (esim. tanssin) nyt syksyllä. Rataskävelyllä tietty lapsi kulkee mukana.
hdistää työmatkan ja liikunnan ellei muuten ehdi
Päiväkoti on sitä varten että lapsi on siellä vanhempien työpäivän ajan. Ei siellä " säilytellä" lasta tuntia-paria extraa äidin salitreenin takia.
Ja työpäivän jälkeen työäidin ja -isän on tehtävä ruokaa,siivottava, pyykättävä jne. Lasten iltatoimet hoidettava JA SEN JÄLKEEN (eli klo 21 tai 22) voi lähteä lenkille jos haluaa/jaksaa.
Minä ainakin liikuin kotona ollessa 2 tuntia päivässä + hyötyliikunta päälle. Nyt töissä ollessa yritän puristaa tunnin päivässä jos jaksan ja ehdin.
Siitä on helppo hyvällä omallatunnolla irrottautua vaikka päivittäin tunniksi treenaamaan.
Kun on töissä, haluaa olla lapsen kanssa kaiken mahdollisen ajan eikä omatunto anna periksi jäädä töitten jälkeen salille. On siis liikuttava ennen kukonlaulua aamulla tai myöhään illalla/yöllä.
Vierailija:
Kun on töissä, haluaa olla lapsen kanssa kaiken mahdollisen ajan eikä omatunto anna periksi jäädä töitten jälkeen salille. On siis liikuttava ennen kukonlaulua aamulla tai myöhään illalla/yöllä.
Itse ratkaisin sen niin, että niinä aamuina (2-3xvko), kun on miehen vuoro viedä lapset ja minun hakea, menen punttikselle heti kuudeksi aamulla. Voi kuulostaa aika karulta, mutta itse asiassa se antaa yllättävän paljon voimaa päivään! Eikä silti tarvitse tinkiä ajasta lasten kanssa, kun he eivät kuitenkaan ehtisi herätä ennen lähtöäni (olen töissä ko. aamuina kahdeksaan mennessä, eli lähtisin viim. 7.15 kuitenkin ja lapset heräävät yleensä 7.30-7.45). Suosittelen :) Itse nimittäin en ainakaan jaksa tehdä mitään järkevää iltaisin, kun lapset ovat nukahtaneet, paitsi nautiskella miehen seurasta ;)
Työmatka 15km suuntaansa. Töissä on suihku. Pyöräilin koko talven.
kuntosalilta päässyt. Kotona ollessa oli vaikeampaa.
Mä käyn salila viikonloppuna (" virka-aikatyö" ) molempina päivinä ja kerran viikolla sen jälkeen kun lapset ovat nukkumassa, muina päivinä lenkkeilen lasten kanssa (vanhempi pyörällä ja nuorempi rattaissa). Kyllä kotona ollessa oli todellakin helpompi järjestää aikaa kuntoilulle... Mutta ulkoista vaikka siivous, niin ehdit :)
sama kunhan lapsi haetaan ennen sitä.
niin joissain saleilla on tarjolla lastanhoito palvelua ihan ilmaiseksi jos ei sitten isi kerkeä hoitamaan.
Itse hoidan kuntoilut keväästä syksyyn hyötyliikunnalla (pyöräilen työmatkat), talvisin käyn punttiksella joko ennen kuin lapset heräävät tai kun he ovat nukahtaneet (mies kotona tietenkin silloin). Lisäksi käymme kaikki porukalla sunnuntaiaamuisin perhejumpassa :)
Punttiksen lapsiparkkiin en lapsia raahaisi pitkän päviäkotipäivän päätteeksi. Ennemmin sitten vaikka yrittäisin lyhentää parina päivänä viikossa työpäivääni ja käydä siellä punttiksella/jumpassa ennen kuin hakisin lapset, vaikka sekään ei reilulta kuulosta. Kuitenkin lapsille on varmastiv mukavampi saada leikkiä tuttujen kavereiden kanssa ja päästä sitten suoraan kotiin, jos vaihtoehtona on päästä kotiin vasta kuntosalireissun jälkeen...?
Kuntoilusessio, josta odottaa jonkinlaista hyötyä vaatii vähintään sen 45 min.
Mikä nyt sitten on tärkeää. Itse liikun hyvin vähän nyt, kun on pienet lapset ja pitkät työpäivät.
Lähden salille tai lenkille, kun lapset menevät nukkumaan kahdeksalta. Parina päivänä viikossa käväsen jumpassa. Mies on kotona lasten kanssa. Hän menee yleensä töistä suoraan käymään salilla pari kertaa viikossa.
Siinä on puolen tunnin ohjelma jonka jaksan vetäistä joka päivä lasten mentyä nukkumaan vaikka takana olisi rankka päivä. Silloin kun virtaa on enemmän jumppaan 50min.
pakko " priorisoida" elämäänsä ja valitettavasti liikunta ilman lapsia lentää ensimmäisenä mäkeen. Olisi aivan ihmeellinen ajatus, että lähtisin 2-3 krt/viikossa illalla pariksi tunniksi jonnekin salille. Enhän ehtisi yhtään viettää aikaa lasten kanssa niinä iltoina! Meidän " urheilu" on kotona tapahtuvaa tai sitten kävelylenkki ympäristössä joko lasten kanssa tai ilman.
vain vanhemman ollessa töissä eikä yhtään enempää. Sinne on toimitettava vanhemman työvuorolistatkin.