Huimaus raskausoireena
Onko kellään? Mulla tänä aamuna tuli aika voimakas huimaus niin, että piti seinästä kiinni pitää. Koskaan ei muulloin huimaa paitsi kuumeessa ja sitä ei nyt ole. Esikoisen kanssa ei ollut mitään tällaista eikä pahoinvointejakaan. Siksi vähän pelästyin. Tosin tietty nää helteetkin voi vaikuttaa, kun hiki virtaa jo heti aamusta. Viikkoja vasta 4+5 ja siksikin musta vähän aikaselta millekään tollasille oireille vaikuttaa. Toivotaan, että nyt päästään vähän pidemmälle, viime kuussa oli varhainen keskenmeno 5+0.
Kaikille ihania hellepäiviä!
Äitsy
Kommentit (8)
Kuulostaapas tutulta! ;) itselläni huimaus taisi alkaa jo ennen plussaa mikäli oikein muistan... Silmissä sumenee, huimaa, tuntuu että tajukin voisi lähteä, tasapaino heittelee. Näitä oireita täällä on ollut koko tämän alkuraskauden sieltä ihan alusta asti siis (nyt 8+3). Verenpaine oli alhainen mutta hyvä, terkkari sanoi kyllä että saattaa johtua siitä. Mutta täällä siis tuo huimaus on ollut yksi selvimmistä raskausoireista, joita bongasin! :)
Itselläni on muutenkin alhainen verenpaine, joten uskoisin sen johtuvan siitä. Myös verensokerilla voi olla osuutta asiaan, esim. jos aamulla en heti syönyt jotain, sokeri pääsi liian alas, ja siitä seurasi huimausta. Mulla on (säännöllisen syömisen lisäksi) salmiakki auttanut, sillä sehän nostaa verenpainetta.
täysikuu 13+1
ekassa raskaudessa. Tosin silloin, kun en vielä tiennyt odottavani. Epäilin jopa paniikkihäiriötä, mutta raskaushan se vain oli ;)
Mulla vasta kp 21/27 mutta huimausta on ollu jo viikon verran. Raskaudesta en oo tosin varma mut muut oireet samat kun ykkösestä:painon tunne vatsalla ja rintojen arkuus, mut tota huimausta ei ollu ekal kerral. Ens ma näkee, johtuuko se mulla raskaudesta vai helteistä vai molemmista ;) Alhainen verenpaine on mullakin 90/60, et sekin varmaan liittyy asiaan.
ja neuvolasta sanottii että syynä on nimenomaan se alhainen verenpaine. Ei mitenkään haitallista vauvalle. Kunhan muistaa nousta ja lähteä liikkeelle rauhassa ja välttää turhia kurotuksia, esim. verhojen vaihto yms.
vähän inhottavaa tuo kyllä on kun tuntuu et tasapaino on hävinny kokonaan. :)
Onnellista odotusaikaa teille kaikille!
odottelija rv 20+6
Niin ja lisäksi sain ohjeeksi että pitää muistaa syödä kunnolla ettei sen takia huiputa. :)
Kiitos monista vastauksista. Itteäni ei oikeastaan ton yhden aamun jälkeen ole huimannut, enkä muutenkaan luule, että omalla kohdalla on kyse ainakaan alhaisesta verenpaineesta. Esikoisen kohdalla nimittäin kärsin päinvastoin korkeasta ja synnytys käynnistettiinkin sen takia. Luulen, että mulla tolla kertaa helteen ja alhaisen verensokerin yhteisvaikutus oli syypää.
Iloista odotusta kaikille!
Äitsy
mulla kanssa tuli huimausta vasta tästä toisesta, mutta kylllä se siitä alkoi helpottamaan. Ja toki myös nämä helteet voivat vaikuttaa asiaan, muista juoda paljon ja jos paikat jumissa, käynti hierojalla voi auttaa. Jos tuntuu et jatkuu, soita neuvolaan ja käy mittauttamassa myös verenpaine....toivottavasti helpottaa