Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaa kokemuksia, vaikuttaako pph:n vakaumus jotenkin lapsiinne?

12.08.2007 |

Tilanne on siis tämä: Saimme tosi kivan tuntuisen perhepäivähoitajan, jonka luona lapsemme tuntuu viihtyvän hyvin. Minusta on vaan alkanut tuntumaan, että ko. hoitaja on tavallista kiinnostuneempi rajatiedon ilmiöistä ja huolestuttaa, että miten se mahdollisesti vaikuttaa lapseeni.

Eiväthän hoitajat kai saisi ainakaan tahallaan välittää uskomuksiaan hoitolapsille, mutta kyllähän vakaumus mm. elämän valinnoissa näkyy.

Haluan lapselleni kristillisen kasvatuksen enkä halua että hänestä kasvaa taikauskoinen tai muuten " hörhö" .

Olenkohan yliherkkä tämän asian suhteen vai uskaltaisiko sen ottaa hoitajan kanssa puheeksi?

Onko kellään ollut vastaavaa tilannetta, että hoitajan vakaumus olisi alkanut arveluttamaan lapsen vanhempia.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
12.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihminen pitää ne omana tietonaan - etenkin lasten ollessa kyseessä!

Itse olen törmännyt vastaavaan ilmiöön, mutta toisin päin. ;-)

Samettikukka:

Haluan lapselleni kristillisen kasvatuksen enkä halua että hänestä kasvaa taikauskoinen tai muuten " hörhö" .

Olenkohan yliherkkä tämän asian suhteen vai uskaltaisiko sen ottaa hoitajan kanssa puheeksi?

Onko kellään ollut vastaavaa tilannetta, että hoitajan vakaumus olisi alkanut arveluttamaan lapsen vanhempia.

Itse edustan vapaa-ajattelua ja suoraan sanoen lähes kavahdan kaikkea vakaumuksellisuutta... Ainakin jos se on kovin yltiöpäistä. Eli näinkin päin voivat asiat olla. Tästä on jo useampi vuosi, kun lapseni tarhaan palasi hoitovapaalta meille tuntematon hoitaja ja alusta asti minulla on hänestä jonkinlainen " tytinä" , ettemme olleet ihan samalla aaltopituudella. Ajan myötä kävi ilmi, että hän oli helluntailainen ja melkoisen tunnustuksellinen sellainen... Lapset vietiin mm. pääsiäisenä helluntaiseurakunnan pääsiäispolulle ja minun oli varsin vaikea hyväksyä asiaa.

No, " pitkäaikaisvaikutuksia" ei lapselle todellakaan tullut... Joskin muutimme itse asiassa kokonaan toiselle paikkakunnalle ja poikani vaihtoi päiväkotiakin, joten enempään " aivopesuun" ei tullut edes tilaisuutta. ;o)

Mutta vakavasti puhuen, oma näkemykseni puolestaan on, että tunnustuksellisella kristinuskolla on turhan suuri osuus varhaiskasvatusohjelmissa. Mutta mitä myös sinun ongelmaasi tulee, niin olen ehdottomasti sitä mieltä, että kaikenlaiset aatteelliset suuntaukset tulisi pitää visusti poissa päiväkodeista ja kuvailemasi kaltaiset rajatietoa ym. koskevat ajatukset nyt ainakin! Päivähoitoikäiset lapset ovat vielä niin pieniä, että minusta ylipäänsä oman kodin ajattelusta poikkeava, vaikka viaton ja kevytkin " valistus" , on turhaa ja pahimmillaan voi aiheuttaa ahdistusta. Kouluikäiset ovat jo asia erikseen ja mitä enemmän tulee ikää lapselle lisää, sen parempi on saada tietoa maailmasta ja sen eri ilmiöistä. Mieluusti puolueetonta tietoa kylläkin!

Itse todennäköisesti mainitsisin hoitajalle asiasta. Minua alkoi kuitenkin askarruttaa, että miten tuo mainitsemasi kiinnostus on sitten ilmennyt? Jos kyseiset asiat ovat vahvasti esillä hoitajan arjessa, niin se ei enää todellakaan ole asiallista ja minusta voit hyvin kertoa hoitajalle olevasi huolissasi siitä, ettei lastasi " pakoteta" ajattelemaan asioita, jotka eivät pienelle ihmiselle vielä lainkaan kuulu. Mikäli aihepiiri on tosiaankin kovin vahvasti esillä, on se jo sen verran epäammattimaista, että voisi olla syytä puhua asiasta päivähoidonohjaajalle. Mutta jos kyseessä on vain jonkinlainen " hömppäinnostus" , jollaisiin etenkin me naisihmiset tuppaamme hurahtaa, ja josta hoitaja puhuu ohimennen lähinnä teidän aikuisten kanssa, en kyllä olisi huolissani. Vaikka joku ihminen edustaa toista aatesuuntaa kuin omasi, hän voi silti olla ihmisenä mahtava ja työssään todella hyvä. Kuten jo aiemmin mainitsemani lastentarhanopettajakin - hän oli todella hyvä " ope" ja omistautunut työlleen, mistä syystä minusta olikin erityisen harmillista, että hän lähestulkoon ainakin omassa maailmassani ylitti sopivaisuuden rajan.

Vierailija
2/5 |
12.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikesta sanomastani huolimatta on pakko vielä lisätä, ettei lapsestasi mitenkään voi kasvaa " hörhö tai taikauskoinen" vain perhepäivähoitajan vaikutuksesta! En itsekään pelännyt, että lapsestani tulisi helluntailainen... ;-) Totta kai kodin vaikutus on päivähoitoa suurempi, niin tässä kuin kaikissa muissakin asioissa. Minusta vain aatteellisuus ja päivähoito tulee pitää erillään, piste. Kuten sanoin, pahimmillaan lapsi voi ahdistua ja alkaa turhaan pohtia asioita näkökulmasta, jota pienen ihmisen ei vielä tarvitsisi ajatella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
13.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en usko, että pph " aivopesee" lasta, mutta minkäänlaisessa tyhjiössä ei kukaan elä. Jokaisella on jonkinlainen vakaumus tai ajatus maailman synnystä, kuolemanjälkeisestä elämästä jne. Ja yllättäen olen huomanut, että ateistit ovat usein niitä kaikkein suvaitsemattomimpia siihen mitä liittyy toisten ajatuksiin aj uskoon. he saavat aivan vapaasti tyrkyttää ajtustaan siitä, että mitään Jumalaa ei ole kaikki kuolevat ja elämä päättyy siihen jne. Mutta heille ei kukaan saa puhua siitä, että voi uskoa toisin. kyllä lasta voi ahdistaa tieto siitäkin, että mummo kuoli, ja that`s it.

Suomi on kristitty maa ja meidän perinteeseen kuuluu kristillisten juhlien vietto. niin myös päiväkodissa. Toki kenenkään lasta ei viedä yhteenkään seurakuntien järjestämään tilaisuuteen vastoin vanhempien toiveita. Mutta silloin joutuu kyllä valitettavasti usein jäämään yksin päiväkotiin jonkun aikuisen kanssa. Ja kyllä yleensä lapset haluaisivat mielummin mukaan.

Itse haluan opettaa alpsille suvaitsevaisuutta. kertoa avoimesti, että ihmiset uskovat eritavalla. Minä näin ja joku toinen noin. ja antaa lapsen tutustua erilaisiin juttuihin aj muodostaa itse oman näkemyksen. Ei nimittäin kukaan vanhempi voi määrätä mihin lapsi aikuisena uskoo, vaikka kuinka yrittäisi lastaan varjella kaikelta uskonnolta. Yllättäen minä ja mieheni olemme molemmat kasvaneet ateistisissa kodeisa ja mies on tällä hetkellä seurakunnan työntekijä samoin veljeni. Eli lapsi saa vaikutteita niin monesta eri suunnasta, että ei kukaan voi " varjella" lasta siinä suhteessa.

Vierailija
4/5 |
13.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pph:lla on tietysti oikeus vakaumukseensa, mutta se ei saa vaikuttaa hänen työhönsä. Käytännössähän on kuitenkin niin, että jos jonkun ihmisen vakaumus on kovin voimakas, se paistaa läpi ehkä hänen itsensä huomaamatta.

Tämä oli juuri se syy, miksi halusin oman lapseni ehdottomasti päiväkotiin enkä pph:lle. Pelkäsin sitä, että pph sattuisi olemaan joku innokas uskovainen täti. Ajattelin, ja ajattelen edelleen, ettei päiväkodissa yksittäisen työntekijän henkilökohtaisella vakaumuksella ole yhtä suurta merkitystä, koska siellä työntekijöitä on useita. Lisäksi päiväkodissa on meidän uskonnottomien lasten lisäksi monien eri uskontojen edustajia, joten mikään yksipuolinen julistaminen ei siellä käy laatuun.

Jos lapsesi viihtyy pph:lla, asia on ehkä kunnossa ja pph ehkä osaa toimia ammatillisesti. Mutta jos epäilet jonkinlaista " pakkosyöttöä" tapahtuvan, puhu ensin rohkeasti pph:n kanssa. Sinulla on siihen täysi oikeus. Jos se ei auta, puhu alueesi perhepäivähoidon ohjaajan kanssa (oletan, että kyseessä on kunnallinen pph). Myös pph:n on noudatettava kunnassa laadittua varhaiskasvatussuunnitelmaa, eikä siihen taatusti sisälly minkään rajatiedon tarjoaminen lapsille.

Vierailija
5/5 |
13.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

no niin, minä kirkkoon kuulumattomana jätin hakematta aikoinaan lapselleni pph (yksityinen) paikkaa, koska ilmoituksessa hoitaja ilmoittii vakaamuksekseen kristillisyyden. Ja sain paikan " tavalliselta" pph:lta lapsellemme. Hyvä niin, sillä puistossa tapasin (ja edelleen nähdään) ed. hoitajan ja keskustelun rönsyiltyä puheeksi tuli ko.ilmoitus ja vakaamus jne. Hoitaja sanoi, että he lukevat kristillisiä kertomuksia päivittäin (?) ja laulavat hengellisiä lauluja.

Tämä ei oikein sovi meidän maailmankatsomukseen, toki lapsellemme saa puhua hengellisistäkin asioista, kaikenlainen tieto ei oo haitaksi kohtuudella.

Loppujen lopuksi päätelmäni on, että pph vaikuttaa aina lapsen kehitykseen (hyvässä ja pahassa =) ) ja siksi päiväkoti on minusta se parempi vaihtoehto. Yhden hoitajan vaikutus pienenee ;^)