Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

G: Ulkomailta Suomeen muuttaneille

Vierailija
12.08.2007 |

Miksi muutit takaisin Suomeen? Oliko paha kulttuurishokki? Haikailetko takaisin ulkomaille? Oletko viihtynyt Suomessa? Missä maassa asuit ennen muuttoa?

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
12.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis mieheni ei tullut yksin vaan me tulimme koko perhe!

Senkin tuolla mainitsin että emme ole saaneet mitään tukia täältä ja meillä on omaisuuttakin täällä Suomessa. Mainitsin kyllä siitäkin, mutta saattahan se käydä niin ettei kaikkia kiihdyksissään tule pantua merkille.

Me tulimme Suomeen koska en olisi halunnut vaarantaa lastemme turvallisuutta ja olen asunut siinä maassa jo 11 vuotta, enkä ole koskaa kokenut minkäälaista rasismia siellä, mutta täällä sensijaan vaikka olen supisuomalainen mutta ulkomaalaisen vaimo, niin minuun itseeni kohdistunut ennakkoluulo ja rasismi on aika yleistä.

Voitte huokaista helpotuksesta, en ole viemässä teidän tukirahojanne, saatte pitää ne ihan rauhassa minulta.

Senkin jo mainitsin aikaisemmin että muutamme heti Libanonin tilanteen parannuttua takaisin sinne, koska siellä on lasteni ja minun oikea koti.

-16.

Vierailija
2/51 |
12.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä sentään saa olla kaikessa rauhassa eikä kaikki tunge lähelle ja utele sulta mitään.

En mä halua olla kaveri kaikkien kanssa jotka nyt sattumalta asuu vieressä. Haluan valita kaverini itse.

Ihme valitusta....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
12.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja naapurit lähtee melkein juokseen pakoon kun minä tulen (tai joku perheemme jäsenistä) vastaan tai vetäsevät oven kiinni kun astun rappuun, vaikka olivat itse juuri astumassa rappuun, niin se on kyllä aika huvittavaa ja outoa. Me asutaan sentäs keskellä Helsinkiä ja ei olla kyllä mitenkään pelottavan näköisiäkään, vaikka mies onkin aasialainen.

-Kiinalaisen vaimo.

Vierailija
4/51 |
12.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies sanoo tuolta sohvalta että häntä luullaan kyllä yleensä arabiksi, koska hän ei toisaankaan ole kiinalaisen näköinen, tukka on kylläkin piikkisuora ja MINUn silmissäni hän on ihan aasialaisen näköinen.

Vierailija
5/51 |
12.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ihan oman kansainvälisen yrityksen perustimme Afrikassa ja sormet verillä tein työtä elantomme eteen.. Nyt opiskelen & olen töissä vaikka yh-äiti olenkin.... Ja aikomus on kyllä ihan tehdä unelmieni työtä Afrikassa, siksi täällä nyt opiskelen lisää... ja sitten Suomessa ollessa tehdä mitä hanttihommia vain! Elämää on muuallakin ja eri tavoin kun mahtava paratiisimme kaiken kattavine sossuetuineen!

-10-

Vierailija
6/51 |
12.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai väitätkö että esim. Nairobissa Karenin ja Langatan asukkaat eivät olisi eristyksissä muista? Kyllä siellä ollaan omassa ylhäisyydessään.

Vierailija:

Ja toiseksi,en todellakaan elänyt siellä mitään rikkaiden eristettyjen valkoisten elämää, hah! Ex-mieheni on afrikkalainen. Olen elänyt siellä ajoittain " köyhemmin" kuin tuntemani afrikkalaiset Suomessa ovat koskaan kotimaassaan eläneet. Minuakin ärsyttää tuollaiset, jotka kuvittelevat,että kaikki on noin yksinkertaista..

-3-

Vierailija
7/51 |
12.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi Thaimaassa mielistellään kyllä ja hymyillään vaikka todellisuudessa puhutaan ties mitä pahaa ihmisestä. Sitä vain on vaikea ymmärtää jos ei kieltä osaa hyvin.

Vierailija
8/51 |
12.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis minäkään en ymmärrä mitä siinä on pahaa, ettei tunne tai välttämättä edes tervehdi naapuria. En minä eikä miehenikään koe sitä töykeänä. Enemmän minua ja miestäkin häiritsee se imelä muiden nielentä. No ehkä typerä esimerkki, mutta esim. Täydellisten naisten Wisteria Lane -asuinalue on tyyppi esimerkki tuollaisesta " small talk" -alueesta, kytätään ja ollaan olevinaan niin ystävällisiä, mutta todellisuudessa vaan arvuutellaan muiden elämää jne. Onneksi täällä Suomessa ei tarvitse olla mitenkään tilivelvollinen muille ihmisille.

Enkä nyt muutenkaan ymmärrä aina suomalaisten haukkumista tyylittömiksi. Eikö ole parempi, että viihtyy vaatteissaan. Enemmän kokisin olevan vaatestressiä jollain ranskalaisella tai italialaisella kun pitää muka aina olla niin muodikasta päällä. Stressihän siinä tulee.

Vierailija
9/51 |
12.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun minä en ole kertaakaan kokenut, 10 vuotta arabin vaimona. Vai kuvitteletteko te kaiken ehkä uteliaisuudenkin vain rasismiksi? Sen sijaan minua on mm. ihan suoraan vaalean tukan takia ajateltu mm. prostituoiduksi mieheni kotimaassa.

t. 43

Vierailija
10/51 |
12.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomeen muutin 8 vuoden ulkomailla olon jälkeen (Saksassa ja jenkeissä). Me sopeuduttiin todella hyvin. Ajoitettiin muutto kevääseen, ettei pitkä talvi uuvuttaisi heti ensimmäisenä. Ei voi sanoa, etä olisi shokki iskenyt missään vaiheessa, jotkut asiat tietysti harmittaa tai ihmetyttää.

Rahan tai sosiaalietuuksien takia ei kyllä kannattaisi Suomeen muuttaa ainakaan Saksasta tai USAsta, molemmissa palkkataso koulutetuille paljon parempi kuin Suomessa ja verot paljon pienemmät. Kyllä se vaan on niin, että oma maa mansikka.

Vierailija
11/51 |
12.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa ois jollei niin olisi.

Vierailija
12/51 |
12.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan koko maasta.

Vierailija:

Outoa ois jollei niin olisi.

Vierailija
13/51 |
12.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

maa jossa on turismia. Turismi turmelee monen maan.

Vierailija
14/51 |
12.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä olin 11 vuotta mieheni kotimaassa, asuimme Beirutissa ja sain ainoastaan kunnioittavaa kohtelua ain aosakseni, en ikinä mitään loukkaavaa.

Vierailija
15/51 |
12.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta lopulta hintojen utelu paljasti asian oikean laidan, mutta suurin osa ihmisistä on kyllä ollut ihan ystävällisiä ja vain kaksi kertaa olen tähän hintakyselytilanteeseen joutunut, tosin kaksi kertaa liikaa :D

t. 43

Vierailija
16/51 |
12.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoinko,ettei siinä maassa ole " valkoisten aidattua paratiisia" ? Kyllä sieltä sellainen löytyy, mutta minä en siellä asunut vaan ajoittain kaupungin pahimmassa slummissa ilman sähköä yms....

-3-

Vierailija
17/51 |
12.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti kuulee kysyttävän " miksi tulitte takaisin Suomeen.. eikö se toinen maa ollutkaan niin hyvä kuin Suomi....ettehän te nyt enää pois täältä lähde" ...yms kysymyksiä negatiiviseen ja ilkeilevään sävyyn... " Heh, olisihan tiedän pitänyt tietää,että Suomessa on kaikki paremmin.." tms. Miksi tässä elämässä pitäisi jumittaa vain yhdessä paikassa jos on mahdollisuus muuhunkin?! Ei kaikkien unelma ole se loppuelämän pankkilaina omakotitalon, auton ja kesämökin takia! ;) Minä olen asunut jossain muualla,missä oli monin puolin kauheaa verrattuna elämään Suomessa, mutta ei se kokemus saanut minua pelkäämään muuta maailmaa ja kahlitsemaan itseäni tähän paratiisiin. Nyt olemme täällä, ensi vuonna ehkä jossain muualla jos se on mahdollista.

-3-

Vierailija
18/51 |
12.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä se tapahtui silloin mieheni aloitteesta, joka oli ihastunut Suomen kesään, talveen, luontoon ja mökkeilyyn. Englannissa asuminen oli kallista ja monessa mielessä huonolaatuista (hometta, kosteutta, vetoa, lämmittäminen kallista). Varsinkin lasten myötä Suomen turvallisuus, elintila ja puhtaus alkoi houkuttaa. Niinpä muutimme suuren kaupungin liepeille maalle omakotitaloon.

Meillä on ollut se onni, että itse löysin alani töitä Suomesta heti ja mies on työllistynyt koko ajan kielenopettajana. Kotoista seuraa hänelle on löytynyt krikettiklubista. Suomi ei ole paratiisi (suurin valituksen aihe on, että kaupoista ei löydy mitään ja se mitä on on homeessa), mutta tosissaan emme kumpikaan haikaile muualle, sukulointivierailut riittävät.

Vierailija
19/51 |
12.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

en vihtynyt ollenkaan Suomessa. Syyna Suomeen muuttoihin oli halu kokeilla etta jos kumminkin se elama olisi parempaa Suomessa, mutta ei niin ei. Nyt tuntuu, etta tuskin enaa koskaan palaan Suomeen pysyvasti. Lomilla kayn n. kerran vuodessa. Ja tama palsta on paras linkki Suomen tapahtumiin ja juoruihin!!!!

Vierailija
20/51 |
12.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin takaisin Suomeen avioeron takia. Ensimmäiset 6 kk Suomessa meni aivan sumussa,en oikein muista mitään. Ei ollut kotia, lapset olivat tottuneet aivan erilaiseen elämään, itsekin olin aivan pihalla kaikesta, heh, edes euroja en " osannut" käyttää... Samaan maahan en kaipaa, voisin kyllä joskus käydä lomalla ja näyttää tuttuja paikkoja lapsille. Tulevaisuudessa aikomus pitää koti Suomessa,mutta viettää niin suuri osa vuodesta Länsi-Afrikassa kuin mahdollista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kahdeksan