Muuttaisinko Joensuusta Helsinkiin työn vuoksi vai en...? Perustele
Mulla kaksi pientä lasta ja mies, joka opiskelee. Hänen tietenkin pitäisi saada opiskelupaikka sieltä ;)
Kommentit (49)
Kuten edellinen kirjoittaja totesi, Joensuussa ei loppujen lopuksi jää juuri mistään paitsi. Itse tulen viiden pääkaupungissa vietetyn vuoden jälkeen kaipaamaan Stockmannia, Tennispalatsin taidemuseota, vauvatapaamisia Sanomatalolla sekä piknikkejä ihanissa puistossa. No, Helsinkiin onneksi pääsen usein, joten Stocka-käynnit ovat jatkossakin turvattuja :) Piknikkejä voi Joensuussakin harrastaa ja enköhän sosiaalisena ihmisenä löydä itseni jostain äiti-lapsi-tapaamisestakin. On vaan niin kivaa palata juurilleen ja ostaa rivitalokolmion hinnalla uusi omakotitalo.
Olen muuttanut Helsinkiin 20 vuotta sitten. Tämän mainitsin ekassa viestissäni.
Asun perheeni kanssa " maalla" eli Helsingin reunamilla. Vieressä on hevostalli ja lannan mukava haju tulee nenän eteen, kun kävelee oikeaan suuntaan. Asunnon takana on metsää ja ympärillä on paljon lenkkipolkuja. Lapset voivat leikkiä jopa autotiellä, mikä saattaa ärsyttää autoilijoita, mutta niin lapset ovat leikkineet jo ennen kuin me tänne muutimme. Ilmeisesti siitä on tullut tämän kylän tapa sitten.
Eli vaikka asumme Helsingissä, niin se ei tarkoita, että asuisimme kaupungissa ja kaupungin metelissä.
Pointtini omaan kaukokaipuuseeni on se, että olen Joensuussa elänyt 20 vuotta. Käyn siellä edelleen kaksi kertaa vuodessa sukulaisten luona. Minusta on kivaa, kun välimatkat ovat lyhyet ja pääsemme moneen paikkaan kävelemällä tai pyörällä. Kaikki äitini rivitalon asukkaat tervehtivät meitä, vaikka osa asukkaista vaihtuukin tiheään, eivätkä tunne meitä. On myös sellaisia, jotka ovat asuneet jo kauan ja tietävät, kenen luona käymme ja tuntevat äitini. Tunnelma Joensuussa on rauhallinen aina, kun menemme sinne. Autoa emme hankkisi, vaikka sinne muuttaisimme (autoa ei ole nytkään), joten kauempana joutuisimme miettimään tietysti bussiyhteyksiä.
Aikoinaan tunsin erään, joka oli tullut Joensuuhun opiskelemaan. Hän valitti, että hän ei saa puhua mä ja sä, vaan häntä vaaditaan puhumaan mie ja sie. Eli jonkinlaista kuppikuntalaisuutta joensuulaisilla on ulkopuolelta tulevia kohtaan on. Minä en kuitenkaan koe itseäni ulkopuolisena, vaan kokisin itseni paluumuuttajaksi.
Miksi en muuta takaisin? Minä en tee päätöksiä yksin ja mieheni ei ole Joensuusta kotoisin. Hänellä ei ole minkäänlaista halua muuttaa Joensuuhun.
Ettet vain itse olisi junantuoma? Suurin osa helsinkiläisistä on muuttanut muualta. Helsinki olisi aikamoinen tuppukylä, jos ihmiset eivät muuttaisi (tai olisi esim. 50-70-l rakennemuutoksen aikana niin tehneet) sinne muualta Suomesta.
Vierailija:
Itse olen muuttanut Joensuusta 20 vuotta sitten Helsinkiin. Joskus on kamala kaukokaipuu takaisin. On ikävää, jos Joensuu kuolee tai hiljenee pikkuhiljaa. Joensuuta voi kehittää. Perusta jokin yritys siellä. Perustamiskustannukset ovat paljon pienemmät kuin Helsingissä. Toisaalta asuminen on halvempaa Joensuussa, joten jos yritys lähtee hitaasti käyntiin, niin silloin ei tarvitse pelätä elannon puolesta niin paljon. Jos taas yritys onnistuu hyvin, niin teet Joensuuta tunnetuksi muualla Suomessa ja ehkä jopa maailmalla.
Mitä varten jonkun toisen pitäisi tehdä kotipaikkaasi tunnetuksi ja kehittää sitä? Itsekin olet sieltä lähtenyt, mutta muiden pitäisi jäädä, koska sinusta olisi niin kovin ikävää, jos Joensuu kuolee...
Sen kun lähdet takaisin rakastamaasi kaupunkiin!
eiväthän kaikki edes toimi sellaisella alalla, että yrityksen perustaminen olisi mahdollista tai järkevää...
ettei hänen rakas synnyinkaupunkinsa kuole.
Huomaa, että hän itse asuu Helsingissä eikä ole aikeissakaan lähteä pelastamaan kaupunkiaan.
kansainvälisessä porukassa ja ei niin alkuperästen joensuulaisten kanssa-mutta välillä ahdistaa tää paikka,ja mä siis alkuperänen hesalainen,kirjotinki jo tossa alussa
Kuopiosta sinne muuttaneena olen huomannut saman ja saan usein haukkuja savolaisuudestani. Itse asiassa suurin osa pohjoiskarjalaisistakin on alkujaan savolaisia, vaikkeivat halua sitä myöntää. Mielestäni Joensuu on Kuopiolle kateellinen, koska Kuopiolla menee paremmin ja se on isompi kaupunkin. Viihdyn silti hienosti Joensuussa, olen asunut täällä jo kymmenen vuotta.
Ap:lla on varmasti paljon mietittävää... Hyvän elämän voi rakentaa melkein missä vain, joten onnea päätöksentekoon!
Helsinki ihan ok mutta puitteet täällä Joensuussa meille sopivammat, välimatkat, asiointi, ajankäyttö, lapsiperheiden palvelut, ilmasto, murre, väljyys, luonto, asumiskustannukset ym. Mistään emme koe jäävämme paitsi, Helsingissähän voimme aina käydä lomailemassa.