Jos lapset ei kuulu kirkkoon voiko silti viedä seurakunnan kerhoon?
Kommentit (48)
Pitääkö vanhempien liittyä kirkkoon vasten vakaumustaan että lapsi pääsee kerhoon? Eikö tämä olisi aika omituista? Vai onko oikein kieltää lapselta kerho hänen vanhempiensa takia? Eihän lapsi ole syyllinen vanhempiensa ateismiin, miten hän voi joskus valita oman uskonsa jos hänelle ei tasapuolisesti asioista kerrota?
Saako kirkkoon mennä ilman että kuuluu kirkkooon.
Toisaalta - jos kerhon sanoma ja srk-yhteys ei mitenkään häiritse, eikä paikkakunnalla ole vaihtoehtoja, miksi ihmeessä ei liity takaisin seurakuntaan, jos siihen on aiemmin kuulunut? Ihme kaksinaamaisuutta.
Niin, ja itse en muuten ole uskossa/tunnusta mitään tiettyä uskoa. Kuulun kirkkoon, mutta voisin olla kuulumattakin. En esimerkiksi halua kirkkohäitä, vaikka olisin sellaisiin oikeutettu. Tästä näkövinkkelistä katsottuna tuntuu niin oudolta, että jotkut ovat valmiita sulkemana korvansa sisällöltä ja laittamaan lapsensa srk-kerhoon, vaikka sillä ei olisi mitään tekemistä oman arvomaailman kanssa.
että siellä on paras ohjaaja, ryhmä on pienin, kerhotalo viihtyisin ja kerho on meidän vieressä ja lasten kaverit käy sitä. Suht inhimillisiä syitä.
Itse erosin kirkosta 80-luvulla, kun naispappeudesta ja sukunimilaista tapeltiin eli kristittyjä arvoja vastaan mulla ei sinällään ole mitään, mutta tietyistä toimintatavoista en aina pidä.
Käsittääkseni seurakunta on kristillistä uskoa tunnustaville ja minä en ole sellainen. En tahdo vastoin vakaumustani kuulua moiseen yhteisöön. Sen sijaan lapseni saa ihan itse valita uskonsa, haluan hänen kuulevan kristinuskosta joskaan mitään " aivopesua" en toivo eikä sellaista hänen kerhossaan ole ollutkaan. Mikä tässä on kaksinaamaista? Tuntuu että se suvaitsemattomuus on näissä keskusteluissa kyllä jossain ihan muualla kuin ateisteissa joita usein asiasta syytetään.
Vierailija:
Toisaalta - jos kerhon sanoma ja srk-yhteys ei mitenkään häiritse, eikä paikkakunnalla ole vaihtoehtoja, miksi ihmeessä ei liity takaisin seurakuntaan, jos siihen on aiemmin kuulunut? Ihme kaksinaamaisuutta.
Älkää te seurakuntaan kuuluvat siis yrittäkö estää lapsia tulemasta kerhoon. Jos vanhemmat eivät kuulu kirkkoon, se ei ole lasten " syy" . Ehkä lapset joskus aikanaan kuuluvat seurakuntaan.
ne ei kerää veroja ja järjestää kanssa kivaa toimintaa, ilmaiseksi. Niiden järjestelmä toimii vapaaehtoisuudella ja siksi se on perustaltaankin ilmaista, sen sijaan luterilaiset keräävät rahat veroina, jotta saavat kattavan järjestelmän ja palkallisia työntekijöitä.
Jehovilla, helluntailaisilla, lestadiolaisilla ja monilla muilla on kerhotoimintaa. Mars ottamaan selvää.
Mutta saa mennä ja luulen että se on myös toive.
pakanakerhioja, mutkun kaikki on kirkon pitämiä kerhoja. ei sit olla menty.
mut olis kiva lapsen sit jossain vaihees päästä kerhoon kun vähän kasvaa. ite en jaksa jeesusjuttuja kuulla, mut lapseni sais kavereita jne...
Se oli ainoa tapa saada heille esikouluopetusta. Sitä ei kunta tarjonnut kotona hoidettaville lapsille. Jos olisi ollut joku muu vaihtoehto, olisin vienyt lapseni sinne.
aktiivisia seurakuntalaisia nämä " viekää lapsenne muualle" ihmiset ovat..
Tämä on uskomaton ketju
Ainakin joku luuli että kaikki kirkkoon kuulumattomat ovat ateisteja..
mmm..
Eikö heillä ole netissä mitään?
35
Vierailija:
Pitääkö vanhempien liittyä kirkkoon vasten vakaumustaan että lapsi pääsee kerhoon? Eikö tämä olisi aika omituista? Vai onko oikein kieltää lapselta kerho hänen vanhempiensa takia? Eihän lapsi ole syyllinen vanhempiensa ateismiin, miten hän voi joskus valita oman uskonsa jos hänelle ei tasapuolisesti asioista kerrota?
mutta en kuulu kirkkoon..
mitäs siihen sanotte..
Ja lapseni käy seurakuntakerhoa 2 krt viikossa ENKÄ MAKSA SIITÄ MITÄÄN!
Enkä näe siinä mitään väärää, meidän kaupungin seurakunnassa ei ole todellakaan ollut ongelma.
Lapseni on käynyt myös pyhäkoulua kyseisessä seurakunnassa ja kuulkaa, hän on ollut useasti AINUT pyhäkoululainen.
;)
Sanottiin, että olemme tervetulleita! Äiti-lapsipiiri on kaikille ilmainen (tai no, ruoka tietty maksaa) ja myös meille. 3-vuotiaana alkava kerho maksaa meille enemmän kuin seurakuntaan kuuluville, ja minusta se on aivan ok.
Arvaa olisivatko ne halukkaita siihen? Tuo on ihan yhtä typerää urputusta kuin että miksi mun pitäisi verorahoillani kustantaa jotain sossun elättejä.
Ovat olleet seurakunnan kirkoissa ja leireillä. Tyttäreni on laulanut kirkossa jne. Häpäisyä? Minulla myös periaatteena se, että lapset saavat itse tarpeeksi isoina päättää mitä haluavat uskontonsa suhteen vai haluavatko mitään. Kun tyttäreni meni kouluun, sai itse valita uskonnon/elämänkatsomustiedon väliltä, valitsi jälkimmäisen, vaikka se tarkoittaakin tunneilla käymistä toisessa koulussa (kävelee sinne, mutta saa taksikyydin takaisin..)
Relatkaa vähän taas täällä. Esim. veroeuroillakin rahoitetaan yhtä sun toista, ei sille mitään mahda.
Vierailija:
Arvaa olisivatko ne halukkaita siihen? Tuo on ihan yhtä typerää urputusta kuin että miksi mun pitäisi verorahoillani kustantaa jotain sossun elättejä.
Valtioon kuuluminen ei ole vapaaehtoista, ja jos ei ole valtion jäsenyyttä, ei täältä paljoa harrastusmahdollisuuksia irtoa.
Kirkon jäsenyys on vapaaehtoista ja palvelut järjestetään seurakuntalaisille ja humanitääriseen työhön.
Miksi oikeasti kristityn täytyy tulla hyväksikäytetyksi?
Nuo kerhomaksut eivät kata puoliakaan oikeista kustannuksista. Minunkin mielestäni on hävytöntä ottaa palveluja vastaan, mutta ei olla valmiita maksamaan, maksatetaan siis verot muilla. Mulle, mulle kaikki vaan, mutta mitään en ylimääräistä maksa.