Oletteko vaihtaneet romukultaa rahaksi? Mistä paras hinta?
Maksavatko kultasepänliikkeet niin hyvin kuin ne "pussifirmat", joihin laitetaan korut pussissa firmoille arvioitavaksi?
Korujen paino n. 25-30 g.
Kommentit (66)
Ja konkreettisia hintoja, mitä olette mistäkin grammamäärästä mistäkin paikasta saaneet?
ap
Itse olen vastaavassa liikkeessä töissä. Hinta riippuu ihan firmasta. Jotkut asiakkaani ovat arvioituttanut korujansa kultasepänliikkeessä ja usein hinnat ovat huonompia mitä miellä tai sitte lähes saman verran. Jos lähetät kultaa pussissa, niin muista tutustua huolellisesti ehoihin! En muista millä firmalla oli.. mutta yks pykälä oli että suostun siihen, että edellä mainitut hinnat ovat alustavia eli ne voivaihdella. Jos päädyt siihen, että et myykkään koruja,niin joudut maksamaan toimitusmaksun. Usein myös koruja myydessä on toimitusmaksut. Meidän firmassa 30g:lla (14kr) saisit 420e.
Mikäli korut ovat turhia ja ehkä kenties rikkinäisiä. Niin ilman muuta kannattaa myydä. Perintökoruja ei ehkä kannattaisi..
Jos myyt kultaa ostopisteeseen tai kultasepänliikkeeseen, niin siitä ei tule ylimääräisiä kustanuksia. Ei ainakaan meillä!
mutta vaikkapa jo 14 ct kullan arvosta taitavat hyvittää enää 40% markkinahinnasta, vaikka saavat ne muut arvometallit kaupan päälliseksi. Eli 14ct = 58,33% kultaa ja siitä pitäisi saada oikeastaan ainakin 80% tuosta arvosta eli 0,4666 kertaa kullan unssihinta euroissa. Välitysfirma ottaa siis saman verran itselleen kuin maksaa asiakkaalle, ja jatkojalostaja saa loput.
Siis, en uskonu, että jo 30 g saisi noin hyvät rahat :)
Vieläkö kokemuksia? ap
mutta vastaan nyt kuitenkin. Nettipussimyynti-firmoissa on eroja. Toisissa on toimitusmaksuja ja toisissa ei. Toisissa on hinnat näkyvillä, toisissa ei. Jos nyt äkkiä vertaa niin kultarahaksi.fi sivustolla on hinnat näkyvissä ja siellä saisit 30 grammasta noin 450 euroa. Nopeasti löytyy esim. kultapörssi.fi ja www.kultajahopea.fi joiden hinnoilla saisit noin 600 euroa. Sitten on joitain www.kultatukku.fi ja ym. joissa hintaa ei kerrota :) Eli vertailu kyllä kannattaa. (en nyt jaksanut noita muita ehtoja tarkistella, siis mahdollisia kuluja ym.)
Siis oikeasti!
jos osaatte tänne kirjoittaa, niin osaatte googlettaakin.
Vaikka : paras hinta kullasta - antaa monia ostajaehdokkaita, joista kenelläkään ei taida olla
parasta hintaa sekä 14, että n18 että 24k:n kullasta , vaikka niin väittävätkin.
karkeasti parhaita hintoja tällä hetkellä on
14k 20euroa/gramma
18k 28,50 euroa/gramma
24k 42,50 euroa/gramma (tätä nyt monellakaan ei taida olla)
Markkinoilla on myös todella alhaisi hintoja juuri noista 14 ja 18k:n kullista, joten vertailu todellakin kannattaa USKOMATTA noihin sanoihin että "parashinta" ym...
itse en uskaltaisi lähettää kenellekään, koska en pääsisi näkemään punnitusta, joissa kuulema on tapahtunut "väärinkäsityksiä".
Ehkä kävisin ensin toisessa liikkeessä "tarkastuttamassa" painot ja karaatin ja sen jälkeen veisin sille jonka olen etukäteen lukenut maksavan eniten juuri siitä kullasta, jota minulla on.
Omien kokemusten perusteella en ainakaan tätä Verkkokulta Oy:ta voi suositella.
Taitamattomien arvioitsijoiden kovakouraisen käsittelyn jälkeen korusi saattavat olla käyttökelvottomia.
Kannattaa ensin arvioituttaa korut paikallisella kultasepän liikkeellä, joka ostaa kultaa ja käyttää vasta sen jälkeen näitä kullan myyntiyrityksiä.
Kun myyt kultaa yksityishenkilönä yritykselle, niin kuluttajansuojalaki ei enää päde. Sen takia nämä kultafirmat, mm. Kultatukku, voivat tarjota naurettavan alhaista hintaa. Olen ymmärtänyt, että punnituksissakin he huijaavat. Jos kultaa myy, niin kannattaa käydä kysymässä paikalliset koruliikkeet läpi ja tehdä hintavertailua. Itse totesin, että tarjottu hinta oli niin naurettavan pieni, että mieluummin teetätän romukullastani uuden nätin korun. Monet kultasepät myös myönsivät, että juuri näin kannattaa tehdä, koska romukullasta ei juuri makseta.
Jos on kamala rahapula, niin älkää ainakaan haksahtako näihin kirjekuoreen-arvoesineet- ja-sormet-ristiin-firmoihin. Ne voivat irrottaa koruistanne jalokivet ja pitää ne itse ja sitten veloittaa teiltä 30 € siitä että palauttavat korunne. Näin ainakin Kultatukku toimii. Huijausta ja ongelma markkinoilla! Punnitkaa itse korunne etukäteen.
Itseäni ärsyttää kuluttajana ja ihan ihmisenä Kultatukku ja samanlaiset puljut. Katselin sieltä kierrätyskultakoruja ja ihmettelin miten he voivat myydä niitä niin alhaisella hinnalla. Törmäsin sitten 45 minuuttia ohjelmaan, jossa paljastuu että Kultatukku on kusetusfirma. Toimittaja lähetti sinne testisormuksen ja kun hän vaati sormusta takaisin hänelle väitettiin että se olisi jo sulatettu. Kun selvisi, että asialla on toimittaja, niin johan alkoi sormus löytyä ja kauppa saatiin purettua. Tuskin muuten mitään olisi palautettu.
Katsokaa itse, mitä 45 minuuttia ohjelma sisälsi:
Nämä kullanostofirmat, jotka kusettavat minkä kerkiävät pitäisi laittaa ruotuun samalla tavalla kuin pikavippifirmat. Surettaa, kun ajattelee millaiseen rötöstelyyn niiden toiminta perustuu.
Onko jotain suosituksia, mistä saisi parhaan hinnan?
http://yle.fi/uutiset/vanha_sormus_saattaa_paatya_naapurin_hampaaseen/6…
Vanha artikkeli, mutta kyseinen firma on edelleen pystyssä.
Noille kun lähettää, tekevät ensin tarjouksen ja sen jälkeen päätät myytkö vai et. Vanha osoite oli sjmk.fi, nykyään löytyy http://www.korutrahaksi.fi osoitteesta.
Juu ei 14 karaatista saa noin paljoa.
mikä myyjä täällä selittelee virheellistä tietoa?
vie kuule suoraan kultasepän liikkeeseen..
Korutrahaksi.fi Alan markkinajohtaja ihan syystäkin 100% tyytyväisyys takuu
En ainakaan suosittele Suomen jalometallikierrätystä. Huonot kokemukset maksettavasta hinnasta ja ala-arvoisesta "asiakaspalvelusta"; kun halusinkin koruni takaisin palautettavaksi. Olin lukenut kyllä näistä, mutta kokeilin kuitenkin. Tyhmyyttä.
Helsingin panttilainaamo tai rasmussen, hinnat näkyy netissä. Pussifirmat kusetusta.
Lähetinpä minäkin muinoin muutaman vanhan 24 kar. Parittoman korvakorun ja yhden käsirenkaan, vanhoja, 40_luvultakävin tarkastuttamassa ne paikallisessa kultaliikkeessä ja arvioimattamassa painon 41 g ja 24kar. Lähetin pussin tuolloin parhaan hinnan luvanneelle girmalle, sain soiton, 30g ja 14kar....siis mitä kysyin ja pyydin lähetystäni takaisin..kolmen soittokerran jälkeen kotut onnekseni palautuivat..oli pakko käydä tarkistuttamassa että olin saanut omani takaisin.huh huh
Koruja, joilla on historiallista tai käyttöarvoa ei kannata myydä romukullaksi. Niistä saa paremman hinnan käyttökoruina.
Holmastolla suurta kusetuksen makua. Nettisivuilla luvataan kullasta ja vielä käytettävistä koruista hyvä hinta. Ei tahdo saada selville mikä on gammahinta kullalle. Ylimielinen työntekijä. Tulee lähinnä mieleen että huijataan mummoilta kullat halvalla pois kun eivär ole hintatietoisia. Ja selvisihän että 14 k grammahinta 17 €. Minua ennenolevalta naiselle maksettiin kahdesta paksusta annekorusta 400 €. Huijareita mrrrr...
Paras hinta on esimerkiksi panttilainaamossa, josta halutessaan saa vielä panttaamansa tuotteen takaisin tai toinen vaihtoehto on myydä itse oma kultaketju vaikka huuto.netissä.
Ps. Katso päivän kullan maailmanmarkkinahinta vaikka netistä ja laita korusi myyntiin tarkan painon mukaan hieman halvemmalla kuin on romukullan ostohinta, niin kaupaksi menee.