Olen 168 cm pitkä, painan 120 kg, tässä normaalin päiväni syömiset ja liikkumiset:
Aamiainen: sokeritonta mehukeittoa 0,5l ja yksi ruisleipä kevytlevitteellä ja kevytjuustolla + kurkkua
Lounas: kaksi siivua lihamureketta, perunamuusia ja tomaattia, juomana vesi
Välipala: Reilusti punaisia viinimarjoja, makeutusainetta ja 1% viili
Päivällinen: Kaksi grillattua kanan rintapalaa, riisiä, salaattia, juomana light limu
Iltapala: Vaalea sämpylä kevytlevitteellä, kevytjuustolla ja kurkulla
Tällä tyylillä n. 5 päivää viikosta, noin kahtena päivänä lisäksi kahvilakäyntien yhteydessä esim pulla tai ravintolaruoka-annos (mahdollisimman kevyt vaihtoehto)
Suklaata, karkkia, sipsejä tms harvemmin kuin kerran kahdessa viikossa ja silloinkin kohtuudella.
Liikunta: 2v aktiivisen lapsen kanssa touhu, koiran ulkoilutus x3 päivässä, kodinhoito, uinti n. kerran viikossa
Kirjoitin tämän teille, jotka tuossa toisessa ketjussa ihmettelitte, miten ihminen voi olla näinkin lihava kuin minä... suurin osa oletti, että näin lihava ihminen lappaa ruokaa suuhunsa kuin hevonen. Onko näin? Olenko sokea omalle syömiselleni, mielestäni en syö enemmän kuin muut saman verran kuluttavat??? Olen pitänyt tarkkaa ruokapäiväkirjaa pitkään, joten antamani esimerkki on todenmukainen.
Kommentteja, kiitos!
Kommentit (19)
vedät 2 murekepalaa, muussia ja tomaattia? Lisää kasviskunnan tuotteita tuohon.
Illemmalla vielä 2 kananrintaa, eikö 1 riittäisi?
Musta tuntuu, ettei ne voi olla hyväksi ihmiselle. En ole jaksanut sen kummemmin asiaan perehtyä. Mä syön suurinpiirtein samoin kuin sinä, mutta en käytä kevyttuotteita (enkä juo limuja).
Painan 63kg ja olen 163cm.
Ja mitä isompi ihminen on, sitä enemmän pitää syödä, että se sama elopaino pysyy. Eivät kaikki lihavat ihmiset liho koko ajan lisää ja lisää vaan pysyvät siinä samassa " jamassa" .
Luulen myös että ihan tuolla nykyisellä ruokavaliolla et ole noita kiloja saavuttanut.
Riisissa on hirveästi energiaa, eikä tavallinen valkoinen kiillotettu riisi juurikaan täytä mahaa -sitä saa siis syödä paljon, ennenkuin on kylläinen olo. Onko sinulla näin, vai pysyykö ko. ruokien määrät kohtuullisina?
Jollain muulla syömisellä olet kuitenkin lihottanut itsesi. Ja laihtuaksesi joutuisit pudottamaan ruuastasi toisen kanapalan ja toisen lihapalan.
Lähteekö hiuksia kovasti tai oletko kova palelemaan?
Noista mainitsemistasi ruoka-aineista jättäisin kokonaan lounaan pois ja kanaakin söisin vain yhden koiven. Illalla ei mitään tai ruisleipää. Aamulla joisin teetä, en mehukeittoa. Siltikin tällaisella ruokamäärällä olen hiukan ylipainoinen.
Onko muusi tehty kermaan vai veteen? Jos syöt illalla vielä 2 kananrintaa, jätä riisi pois.
Viinimarjojen kanssa makeutusaine? Aivan turhaa makeutusainetta laittaa, vaikkei siinä olekaan kaloreita, mutta turhaan totuttaa makuaistia makeuteen. Naturellina maku on parempi viinimarjoissakin.
Ja sitten määrät puuttui tosta sun esimerkistä. Hanki vaaka ja punnitse määrät aina. Jos et voi esim. töissä, niin käytä lautasmallia, silloin ei määrät mene mahdottomiksi.
Kiitos asiallisista kommenteista!
Alkoholia en nauti kuin max 3 kertaa vuodessa ja silloinkin lasin tai kaksi viiniä. Syynä ei ole mitkään kummemmat periaatteet, kärsin vain elämää suuremmista krapuloista jos otan enemmän :-)
Riisin ja perunan määrää voisi tietysti pienentää, nykyisin noin kauhallinen aterialla.
Painon painon raju nousu alkoi n. 5 vuotta sitten kun jouduimme lapsettomuushoitoihin. Nyt kuitenkin hormonitasapainon yms pitäisi olla normalisoitunut, joten en ymmärrä tätä!
Moni ajattelee alitajuisesti, että otanpa vähän lihaa ja sitten vetää riisiä tai muusia kaksin käsin. Jos haluat oikeasti laihtua, jätä sekä riisi että peruna pois ja lisää kasviksia. Täytä vatsasi ennemminkin kanalla tai kalalla (lihamurekkeessahan voi olla kermaa ja valkoista jauhoa) tai laihalla lihalla ja vihanneksilla.
Kevyttuotteista olen lukenut, että ihmiset käyttävät niitä paljon enemmän kuin vastaavia normaaleja tuotteita, joten niistä saatava energiamäärä on oikeasti enemmän. Eli yhden juustosiivun sijaan otetaankin neljä siivua kevyttä, kun sehän ei nyt ole mitään. Vaihda normaalituotteisiin niin käytät taatusti vähemmän kerralla.
Lisäksi limu, kevytlimukin, lihottaa. Eikä se ole millään muotoa terveellistä. Eikä mitkään makeutusaineet. Kuka tietää, miten kaikki nämä light-tuotteet oikeastaan aiheuttavat ihmisten elimistölle? Sekoittaako ne sen kokonaan ja saavat ihmiset syömään vain enemmän?
Siis mää kokkina ajattelen näin:
Keitto jeees, mutta MIKSI puoli litraa?? Ota vähempi ja sen kanssa ruisleipää enempi. Päälle vähempi juustoa.
Lounas hyvä, tosin enempi kuituja. Lautasmalli hyvä!
Välipala hyvä. Voisitko laittaa viilin marjojen kanssa ja vähentää makeutusta?
Kanoista toinen pois päivällisellä. Limu pois. Joisitko maitoa?Missä on ruisleipä? Kasvattaisitko salaatin määrää, vai onko jo puolet määrästä? Jos on niin syöt liikaa. Koska kanat yksistään vie liikaa lautasesta.
Iltapalalle enempi kuituja.
Vaalealeipä ei ole hyvä.
Toinen välipala voisi auttaa? Miksei toinen iltapalakin? Näin saisit syödä useammin ja pienempiä annoksia. Kokoajan suolisto saisi toiminaa, pysyisi sokerit tasasena eikä tulis nälkä ja ahmimista/ylisyömistä.
Joka päivä tosiaan tarttis hyötyliikuntaa 30 minsaa, 1-2 kohonneella sykkeellä 1 tunti per laaki viikossa ja 1 tunti laakista kunnon hikijumpalla.
Musta on tosi kumma jos mua 8 senttiä pidempi ei laihdu jos syö tavallisesti ja välillä kiusaisi kroppaa niin että hengästyy. Sää silloin teet jotain semmosta joka estää laihtumasta. Vaikka määrät voi olla liioteltuja. Syö parin tunnin välein ja lopeta syöminen kun ei ole nälkä. Mutta syö tosiaan säännöllisesti; vaikka omena niin ei ole sitten ruualla hillitön nälkä!
. Koiranulkoiluttamista on monenlaista...Yksi juoksee koiran kanssa lenkin, toinen hissukseen kävelee koiran kanssa kilsan kaksi korttelin ympäri...
Oleellista on se, miten syke nousee noilla ulkoilutuslenkeillä ja kauanko se lenkki kestää jne...
Kaksi lämmintä ruokaa päivässä, 2 kananrintafilettä, eikö yksi riittäisi? Eikö yksi siivu mureketta riittäisi?
" eikö 1 siivu tuota riittäisi?" , " eikö 1 lasi maitoa riittäisi, eikö vesi kelpaisi" . Hrr, tätä nettiä joskus.
Mutta se on aika reppu kannettavaksi se.
ja leivänpalasesta. Kyllä kilot on jostain muusta tullu, lääkeillä on varmaan ollut osuutensa.
Vaikea sanoa mitään, kun määrät puuttuu sekä ruuasta että liikunnasta.
Oletko käynyt lääkärissä?
Vierailija:
" eikö 1 siivu tuota riittäisi?" , " eikö 1 lasi maitoa riittäisi, eikö vesi kelpaisi" . Hrr, tätä nettiä joskus.
ok, mutta miten olet syöny aikaisemmin elämässäsi??