paljon,jopa "liikaa"lapsivettä. ENNEN AIKAINEN SYNNYTYS?
kävin siis tänään sairaalassa painoarviossa. vettä' oli ihan hirveästi.(tiedossa ollut asia)
tämä on neljäs raskaus.muut syntynyt 40+2 viikoilla. lääkäri sanoi tästä raskaudesta ettei usko pysyvän veden määrän takia sisällä laskettuun aikaan. antoi kuitenkin kontrolliajan vielä 39 viikolla ja taas mainiten ettei usko että kontrolli aikaa tullaan käyttämään lapsen ennenaikaisen syntymisen vuoksi.ONKO MUILLA KOKEMUKSIA?lapsi on kaiken lisäksi "pieni" paino arvio rv 37+2 oli 3200g (edellinen ollut 3700g 37 viikolla,syntyessään 4200g)
muissa raskauksissa lapsiveden määrä on ollut normaali.
KOKEMUKSIA??
Kommentit (9)
rv 39+0 runsaan veden takia.Lähinnä siksi että oma oloni oli erittäin tuskainen ison ja piukan vatsan takia(sf mitta huiteli 40cm:ssä)Vauva painoi 3780g
Runsas vesi voi johtua sokereiden epätasapainosta,esm raskausdiapeteksestä.
Vauvasi koko kyllä kuulostaa minustakin ihan reippaalta viikolla 37 ollakseen.
Tietenkin jos vertaa edelliseen yli 4 kiloiseen,on pieni mutta onhan vielä viikkoja mahdollisesti jäljellä.
Laittoivatko sinut tarkkailuun,esm viikon päästä uusi lapsiveden määrän kontrolli?
tällä hetkellä viikkoja on siis 37+2
olo on todella tukala! viimeiset 3 vkoa olen nukkunut keinutuolissa istuma asennossa. vessassa ravaan 8-20 krt yössä.päivällä 10-15 min välein laskemassa pari tippaa (johtuu kuulemma veden määrästä ja siitä että lapsi on niin alhana) samoin tuntuu että olisi syönyt sekä pizzan että kebabin ja olisi ihan täys koko ajan.vatsa on todella pinkeä ja "täys" sekä iso! yks mies kysyikin että odotanko kaksosia vatsan koon takia :)
joku kysyi sokereista. olin sokerirasitus testissä omasta pyynnöstä. kaikki arvot olivat liian matalia. neuvolan tätin mukaan joku hypogleeminen tms sokeritaso?! oli niin hieno sana etten edes tiedä oliko se tuo.
vauvahan ei ole pieni kooltaan vaan ihan normaali.mutta edellisiin verrattuna on p ieni kokoinen. tätä tarkoitin "vauva on pieni" sanoilla.
päks ei suostu käynnistämään edes tukalan olon vuoksi vauvan koon takia.keuhkothan on tässä vaiheessa jo ihan ok ja vauva muuten täys aikainen
Etkö voisi vielä yrittää valittaa kehnoa oloa jotta jos jouduttaisivat synnytystä?
Hyvä että vauva on alhaalla.Itselläni se että vauva kellui ylhäällä paljoissa vesissä oli "vaaratilanne"siiinä mielessä jos vedet olis mennyt ryöpsähtämällä olisi napanuora voinut luiskahtaa myös mukana.
Synnytys käynnistettiin lopulta puhkomalla kalvot.Sitä ennen olin myös valvonut monet yöt kun henki ei meinannut kulkea suuren vatsan takia.
Mutta tsemppiä tilanteeseen,toivottavasti raskaus päättyy pian!
Petite ja seiska masussa rv 32+5
En halua pelotella, mutta kerron oman kokemuksen, mitä lääkäri minulle sanoi vastaavassa tilanteessa eli...
Mulla oli ekassa raskaudessa joskus 36 viikon paikkeilla muistaakseni yhdessä ultrassa lapsivettä paljon. JOs en ihan väärin muista, niin joku sitä kuvaava luku oli 17, kun yläraja oli 18. Kontrolli tuli viikon vai kahden päähän. AIkani, kun tivasin lääkäriltä, että minkä takia sitä kontrolloidaan niin sanoi saman kuin Petite-te kirjoitti, että jos synnytys käynnistyy vesien menolla, niin on vaara, että napanuora lähtee siinä samalla ja silloin pitäiis olla jo sairaalassa... Mulla kuitenkin kontrollissa veden määrä oli vähentynyt, mutta jos olisi noussut tuosta, niin käsittääkseni olisivat ottaneet minut sairaalaan odottelemaan synnytystä (meiltä matkaa sairaalaan 70 kilsaa).
Ei muuta kuin koita soittaa ja vaadi saada jotain selvyyttä asiaan.
AngaT 11+4
valitin ihan urakalla siellä..tai mikskä tuon nyt laskee koska aikas aiheellisia narinat oli.
hommaa hankaloittaa vielä se että olen yh äiti.. yritin selvittää tilannetta että on mahdoton valvoa kk tolkulla ja päivät hoitaa pieniä lapsia. mutta ei niin ei.| käynnistys olisi kaikkien kannalta paras vaihtoehto :) osaos ainakin ennakoida ja järjestää lasten vahdit kotiin valmiiksi..
ainoa mitä lääkäri puhui "vioista tai syystä" oli se että häikkää saattaa olla lapsen munuaisissa. no se pois suljettiin kuulemma kun todettiin että lapsi tuottaa virtsaa. kitalaki/suulaki halkiosta myös puhuttiin ja todettiin että sitä tuskin on koska ultra ei ainakaan näyttänyt poikkeavaa.mutta tarkkaillaan ja tutkitaan kuulema. kontrolli ajan sain vasta 30.10! laskettuaika on jo 4.11 et ei hirveesti kontrollista ole hyötyä.. jos niinkään ehdin edes sinne koska lääkäri tosiaan mainitsi että saattaa lähteä tulemaan jo etukäteen ison vesimäärän takia. mutta mistään luvuista ei puhuttu mitään?! eikä puhuttu kyllä mistään napanuoran esiin luiskahtamisesta mitään.
googletin LIIKAA LAPSIVETTÄ ja sainkin jotain tietoa mutta nekin aika erilaisia kaikki. jäänee ilmeisesti nähtäväksi kuinka käy..
pitänee varmaan soittaa huomenna sinne ja huudella aikaa aiemmaksi!.
Tässä se taas nähdään kuinka meillä päin homma pelaa... Voi että kiukuttaa sun puolesta tuo kohtelu!
Valita, valita, ole tiuhaan yhteydessä, jos olosi on oikeasti niin hankala. Viikoiltaan ja kooltaan vauva on jo valmis.
Ymmärrän tietenkin, että täällä päks pitää (kuulemma meidän terkan mukaan) tiukkaa linjaa siitä, että vauvan parasta aina ajatellaan. Käynnistyskin kun on aina vauvallekin rajumpaa kuin luonnollisesti käynnistyvä synnytys.
Mutta ymmärrän tukalan olon ja tuskastumisesi.
Itse olen kärsinyt liitoskivuista jo monta kuukautta, mutta sekään ei kuulemma riitä syyksi, että aikaisemmin lähdettäisiin käynnistämään. Kun joissain paikoissa ajatellaan jopa äitiäkin ja tehdään niin....
Voimia! Toivotaan, että synnytys lähtisi luonnollisesti käyntiin piakkoin!
koska sulla mahdollisesti la?
päksin "asiakas"oon ollut parin vuoden ajan. ja huonoa kohtelua sekä arvaamattomia diagnooseja.. oli osasto mikä tahansa.. tässä pari esimerkkiä...
selkäydinpunktiossa kävin tammikuussa.tuloksella se että tuli reilu viikon sairaalareissu. 30 min punktion jälkeen laittoivat labraan ja labran tuolista en enään päässytkään ylös. tilasivat pyörätuolin neurolta ja taas mentiin neurolle.josta kotiuttivat tunnin tarkkailun jälkeen. taksi lappua pyysin, en saanut! vaan omalla autolla kotiin koska olen ajokuntoinen.! seuraavana päivästä ei ole muistia.ukko kyöräs takas sairaalaan jossa hoidettiin selkälihasten jumiutumisen vuoksi ja kotiin oltiin laittamassa vaikken pysynyt jaloillani.. 6 pvää miltei tiedottomassa tilassa osastolla,seuraavana päivänä soittivat ukon hakemaan koska osasto täys ja potilas hyvä kuntoinen niin voi lähteä. vuorokausi kotiutuksen jälkeen tuli lähtö uudestaan. tällä kertaa ambulanssilla. neuron lääkäri sanoi kuskille ettei ota potilasta vastaan koska potilas vasta kotiutettu!!! ambulanssi sakki hoiti hommansa ihan ok eikä ottanut enään kyytiinsä vaan jätti sinne. lopputuloksella se että samainen lääkäri tuli jeesustelemaan kuinka hyväkuntoiset ihmiset turhaan valittavat ja ambulanssilla ajelevat selkäkipujen takia ja kotiutti uudestaan,tällä kertaa taksilla.muistan taksi matkasta sen verran että makasin 10h taksissa lattialla ja oksensin.en muuta.. niinpä tosiaan. diagnoosin hitusen heikkoon oloonkin sain sitten joka ei ihan ollutkaan "selkä jumissa" AIVOKALVONTULEHDUS, AIVONESTEEN JA SELKÄYDIN NESTEEN TULEHDUS.
viimeisestä lapsesta kävin painoarviossa tasan ennen pari tuntia ennen syntymää. vaikka useita keroja sinne halusin ja soittelin koska veikkasin lapsen olevan iso.mutta en päässyt.. lapsi on kuulema alle 3500g. 3200g todellinen käsille ja ultralla katsottuna.valitin taasen tukalaa oloa ja kuinka on tunne että lapsi on jättiläinen ja hirveän pitkä. vähättelyä ja vähättelyä.naurua kuinka minuun ei edes mahtuisi iso lapsi. ei muuta kun ponnistamaan... avautumisvaiheet yms oli nopeat mutta ponnari kesti 1.5h. syykin selvisi... vauva oli 4200g
seuraavana päivänä tuli kätilö lääkäri kera selvittämään kuinka vauva olikin liian iso ja olisi pitänyt sektioida jos oltaisiin tiedetty.
tästä lapsesta olen halunnut,pyytänyt ja vaatimalla vaatinut painoarvioita ja käynyt pelkokeskusteluissa.mutta aika heikoksi ovat jääneet.. sektiota pyysin koska pelkään niin paljon ponnistusvaihetta ja etten saa lasta ulos. lääkäri alkoi nauramaan ja totesi vai että kyllä sieltä 4500g lapsi tulee kun edellinen on ollut 4200 ja väyliä aukaissut! sektiota ei edes harkita. no mitäpä tuohon muuta kun järkytyksestä sekaisin vaan kiitos ja näkemiin ja ovesta ulos. en tiedä onko kovin oleellista mutta itse olen todella pieni. 160cm pitkä ja painoa 42-45kg. pieni kanaluinen akka :)
kauhulla odotan kun pitää päksiin synnärille lähteä. eilen taasen lääkäri saboi että 3200g olisi painoa mutta hiukan kyllä arveluttaa. muuten päksissä on kätilöt ihan mukavia.mutta mukavuus on pieni lohtu kun sen verran paljon ollut tuota huonoa...
tänään soitin synnärille ja valitin valittamisen ilosta oloani ja pyysin päästä sinne lääkärin pakeille jotta käynnistettäis. hyvin terävästi ilmoitettiin että voin mennä vuodeosastolle lepäämään jos en pysty kotona nukkumaan (hauskaa sinänsä... mitenkähän se kylkikaaren tuntuma sairaalassa muuttuisi.makaaminen kun pahentaa koko asian..)mutta käynnistykseen ei ryhdytä koska vauva on niin pieni ja viikkoja vasta 37! oli tätin sanat. tuli taas sellainen tunne että... perkele
:(
tästähän tuli kevyt vuodatus :x
siis en maannut taksissa 10 tuntia vaan taksi oli "pakettiauto" jossa oli 10 HENGEN paikat! olis ollut karumpi kokemus jos taksin lattialla tuon 10h olis maannut :)
Ymmarsinko oikein, olet siis viikolla 37?? Tuohan on jo ihan taysiaikainen lapsi ja painoakin on mukavasti (meilla ykkonen oli 3080 ja kakkonen 3120, ihan terveita ja normaaleja lapsia molemmat) eli ei kai tuossa enaa mitaan sen kummampaa ole vaikka synnyttaisit tanaan.