Mitä ajattelet ihmisestä, joka ystävystyy lastensa pph:n kanssa?
Mua on alkanut jotenkin kummastuttamaan eräs kaveri, joka on mielestäni (verrattuna muihin tuntemiini ihmisiin) kummallisen kiinni lastensa perhepäivähoitajassa. Omat lapseni eivät ole koskaan olleet perhepäivähoidossa niin en osaa oikein edes kuvitella tällaista tilannetta.
Hoitaja on vanhempi nainen, kaverini taas aika nuori. Äkkiseltään heillä ei juuri vaikuta olevan mitään yhteistä, mutta kaverini puhuu tästä hoitajasta jatkuvasti, kyläilee siellä vapaa-ajallaan, puhuu hoitajan aikuisista lapsista ja muista sukulaisista kuin olisivat hyviäkin tuttuja ja muuta vastaavaa.
Oon miettinyt että onko tämä kaveri todella niin yksinäinen että tavallaan ripustautuu jokaiseen aikuiseen ihmiseen jonka kanssa enemmän on tekemisissä?
Sanokaa nyt että tuo on ihan yleistä, jos ei sitten enää minuakaan vaivaisi. Olen vaan huomannut jopa vältteleväni sellaisia puheenaiheita, joista tiedän jutun aina kiertyvän tähän hoitajaan, hänen perheeseensä ja hoitopaikan asioihin. (Koska ne eivät minulle kuulu.)
Toisaalta olen tottakai iloinen kaverini ja hänen lastensa puolesta, että ovat löytäneet luotettavan hoitajan.
Kommentit (11)
Helpommin mäkin ymmärrän että lapsi kiintyy hoitajaansa ja pitää jollain tavalla yhteyttä myös hoidon jälkeen. Mutta edelleen musta tuntuu kummalta että äiti haluaa siihen hoitajaan ystävystyä.
kun sellaiselle joka on ystäväni. Ja jonka arvot ja elämän tunnen.
Samoin yritän mahdollisuuksien mukaan tutustua lapsieni opettajiin.
Kyllähän monet työkaveritkin on ystäviä. Ja niin edelleen.
Tietty etäisyys helpottaa ammatillista suhtautumista - myös ongelmatilanteissa.
Toki siis vastaantullessa voin turista muutaman sanan ihan niitä näitä ym. Mutta että kutsuisin kotiini tai menisin heidän kotiinsa... Ei ei.
Samoin kun kotiäitinä tutustunut lähes kaikkiin alueen pph:ihin ainakin hyvänpäivän tuttu-tasolla.
Minusta se on vaan hyvä, et tuntee hoitajan muutenkin.
Minä olen saanut erittäin hyvän ystävän kahden vanhimman poikani pph:sta, aikaa tuosta poikien hoidossa olosta on jo liki 15 vuotta. Kun vaan sattuu " samanhenkinen" ihminen kohdalle, niin kyllähän sitä juttua riittää vaikka kuinka. Ollaan kyllä samanikäisiäkin.
atko hänet siksi että hän on vanhempi?
Siis en mitenkään paheksu pph:n ammattia tai ajattele että heidän kanssaan ei voi tulla ystäväksi, kyllä itsekin tunnen mukavia hoitajia. Itse vain jotenkin haluaisin pitää lasten hoitajiin/opettajiin sellaiset neutraalin asialliset välit. Enkä mä lähikaupan kassaakaan pysäyttele kadulla kuulumisia vaihtamaan vaikka kaupassa usein jotain turistaankin. Tämän kaverin jutut vaan niin usein kiertyy tähän hoitajaan, että se on alkanut häiritä. Esim. puhutaan vaikka jostain puutarhaan liittyvästä asiasta, niin hän alkaa selittämään mitä hoitajan pihassa kasvaa. Tai vaikka kouluunmenosta, selittää perinpohjin miten hoitajan lapsenlapsi on myös menossa kouluun. Ihan niinkuin sillä ei olisi ketään muuta jonka elämästä ottaa esimerkkejä tai vertailukohtia.
tulee hoitolapselle oikeasti " vara-äiti" (siis henkisesti).
Mutta en kyllä äitinä pph:n kanssa sen kummemmin ystävystynyt (että olisin soitellut/kyläillyt vapaa-ajalla).
Maailman paras pph kuitenkin oli!