Käsite " sekundaarinen lapsettomuus" on aivan naurettava.
Yhtä hyvä kuin olen sekundaarisesti työtön, sillä en saa mitään muuta työtä yrityksistä huolimatta kuin tämän mikä mulla nyt on, perkeleen kauhea työ onkin.
Kommentit (72)
Minä en ainakaan äkikseltään saa mitään sopivaa termiä mieleeni millä kuvata tuota tilaa....
" En milloinkaan tule ymmärtämään, miksi lapsettomuuden surua ja tuskaa ja toisinaan hyvin kitkerää katkeruuttakin on niin helevetin ylivoimasta ymmärtää. Kun jos jonkun lapsi kuolee, kaikki ovat niin empaattisia. Mutta jos jonkun lapsen alku kuolee toistuvasti ennenkuin surutyö edellisetä menetyksestä on aluillaan, häntä pidetään vain itsekkäänä paskiaisena. Ja lässynlässynlää, eipä tietenkään niin niitä asioita voi lainkaan verrata."
En myöskään tajua miten lapsen jo saanutta voidaan sanoa lapsettomaksi. :O Huonosti muotoiltu termi, jolla korostetaan liikaa sitä alkuperäistä ongelmaa, joka kuitenkin on jo kerran ratkaistu. Tosin kai samaa ongelmaahan siinä vain ratkotaan taas uudestaan, huoh.
Vierailija:
Väitteesi objektiivisuudesta on ontuva, koska yhtä lailla sinunkin näkemyksesi on subjektiivinen. Ei se, ettei elä tai koe samaa tilannetta, tee sinusta objektiivista tai viisaampaa asian suhteen. Sitä tässä hymyilin.
sekundäärisesti lapsettomia vastaan. Onko pätemisen tarve? Koet ehkä itse onnistuneesi lapsen teossa helpolla ja tunnet tarvetta päteä asialla. Muilla elämän alueilla olet varmaan täysi luuseri. Ainakin empatiakyvytön olet, sinä lapsettomien ja sekundäärisesti lapsettomien arvostelija.
tee häntä objektiiviseksi tai jotenkin viisaammaksi. Kuten täältäkin näkee, usein jopa päinvastoin.
Puhuttaanko asiasta vai lukemisesta ja kirjoittamisesta?
Ensinnäkin: kuten tässä on jo todettukin, kyse on lääketieteellisestä termistä. Sellaisten vaatimuksena on täsmällisyys, ei niinkään puhekielisyys. " Raskausongelma" on liian väljä, sellaiseksi voi lukea vaikka mitä lapsettomuudesta raskausajan kremppoihin.
Toiseksi: ei " sekundäärinen lapsettomuus" ole sama kuin " lapsettomuus" . Siinä on se " sekundäärinen" eli selvästi sanotaan, että kyse on toisen tai ännännen lapsen saamisen ongelmasta.
Kolmanneksi, lääketieteellinen termi ei mitenkään ota kantaa siihen, millainen suhde vanhemmalla on jo olemassaoleviin lapsiinsa.
Neljänneksi: keitä te olette päättämään, montako lasta ihmisellä on oikeus toivoa?? Että " tyytyisitte siihen yhteen" ...!! Vaikka ihmisellä on jo rakas lapsi, hän voi toivoa kipeästikin lisää vauvoja. On julmaa laukoa tuomioita tuosta. Ihan yhtä julmaa, kuin olisi tuomita lapsettoman halu saada se ensimmäinenkin vauva. Tai sanoa, että jonkun ei olisi pitänyt haluta ja hankkia lapsia laisinkaan.
Vierailija:
tee häntä objektiiviseksi tai jotenkin viisaammaksi. Kuten täältäkin näkee, usein jopa päinvastoin.Puhuttaanko asiasta vai lukemisesta ja kirjoittamisesta?
En ole koskaan kärsinyt lapsettomuudesta, mutta sekundaarisesta lapsettomuudesta kylläkin.
Monet käyttävät erityisesti netissä ym. epävirallisemmissa yhteyksissä tätä muotoa puhuessaan itsestään.
Puhutaanko nyt asiasta vai onko tämä tapasi jatkaa keskustelua kun ei ole aiheeseen enää annettavaa?
' Ja totta kyllä on, että sivusta katsoen ei tiedä koko totuutta. Mutta samalla ne jotkut asiat näkee sivusta niin paljon selvemmin. Sen lapsettoman omat näkemykset kun ovat niiiin subjektiivisia' .
Kun näin käy yhden ketjun aikana monessa viestissä, niin se tuntuu kyllä paljolta.
Mitäpä jos pysyisitte asiassa, ettekä tulkitsisi kaikenlaisia syytöksiä, joita ei kukaan ole sanonutkaan. Siten ehkä saisitte vähän vähemmän arvostelua. Nyt ihan kerjäätte sitä.
niin silloinhan olisi se ja sama, olisiko niitä lapsia se yksi vai ei lainkaan. Ja ei, en usko että näin on.
Mutta ei se myöskään ole sama onko monta lasta vai vain yksi vaikka tahtoisi monta.
Vierailija:
niin silloinhan olisi se ja sama, olisiko niitä lapsia se yksi vai ei lainkaan. Ja ei, en usko että näin on.
Jollekin lapsettomuus on aivan mieletön kriisi, toiselle vähäpätöinen seikka.
kaikki ihmiset olettavat, että kaikkien on saatav ainakin kaksi lasta. Se on niinkun se normi mihin kaikkien on tähdättävä. Se luo tiedostamattomia paineita lapsettomille ja sekundaarislapsettomille. Oma halu ja ei-välttämättä-niin-kauhea-suru paisuu muiden painostuksen vuoksi.
Näin se voi olla joidenkin kohdalla.
verrata toisen tuskaan jostakin asiasta.
Sen sijaan sanoin kyllä, että on yhtä typerää ja julmaa tuomita sekundäärisesti lapsettoman haaveet ja suru kuin on tuomita kokonaan lapsettoman. Minusta ei ole kenenkään ulkopuolisen asia sanoa, milloin ihmisen lapsiluku on täynnä ja vauvahaaveet aiheettomia.
Olen juuri saanut tietää, että emme voi saada toista lasta. Tää sattu tosi paljon...
En halua kertoa, joku voi tunnistaa mut...
Kukahan tässä itse vetelee johtopäätöksiä tyhjästä? Minä olen kirjoittanut monta viestiä ja olen kahden lapsen äiti. Enkä halua lisää.
Väitteesi objektiivisuudesta on ontuva, koska yhtä lailla sinunkin näkemyksesi on subjektiivinen. Ei se, ettei elä tai koe samaa tilannetta, tee sinusta objektiivista tai viisaampaa asian suhteen. Sitä tässä hymyilin.