Onko minun 3v poika jotenkin erityisen taitava, kun pystyy kiipeämään 1,5 metrin verkkoseinän ylös ilman apua?
Puistossa eräs äiti tuli ihmeissään kyselemään lapseni ikää, kun vanhempien lapsien perässä kiipeili verkkoseinällä.
Tämän äidin 4-vuotias hyvä kun rappuset pääsi ylös. Silloinkin äiti oli kokoajan takana ottavassa koppia, jos lapsi horjahtaa. Ei ihme, ettei lapset opi, kun äidit on paniikissa vahtimassa, ettei kullanmurulle käy mitään.
Kommentit (6)
monet allekin kolmeveet kiipeilee jo tosi taitavasti, toiset taas ei juuri lainaakn. vanhempien toiminta toki vaikuttaa mutta myös lapsen oma persoona, onko rämäpää vai varovaisempi...
Meillä esikoinen (tyttö) osasi aikanaan ihan sujuvasti kiivetä reilu kolmivuotiaana esim. sellaisen " pyramidiverkkotelineen" huipulle - itse vain laitoin silmät kiinni, kun oli niin hurjan näköistä.
Nyt kuopus (poika) ei nelivuotiaana pääse kuin alimmille köysille ko. telineissä. Tavalliset portaat kiipeää kyllä itse, mutta tosi varovaisesti. On oikeastaan vasta viime aikoina innostunut kiipelilystä. Myös pyöräilyä apupyörillä vasta opettelee, kun isosisko samanikäisenä paineli hurjaa vauhtia ilman appareita.
Eli lienee aika lailla luonne ja motoriikkaeroja nuo... Toki on niitä ylivarovaisia äitejäkin, mutta enemmän varmaan kiipeilyt ym. kertoo lapsen perusmotoriikasta ja toisaalta kiinnostuksesta. Joku toinen osaa sitten jotain muuta.
kuulostaa ihan meidän 1 v 7 kk tytöltä, kiipeilytaidoiltaan
Tuo likka ihan mahdoton kiipeilemään ja omaa todella hyvän tasapainon. Painaa puistossa 3-5 vuotiaiden poikien kanssa ja menee mistä nekin.
Välillä huvittaa kun joku auttaa isoa poikaa samassa telineessa mihin tuo likka menee itse ja vauhdilla.
Olen kyllä epäillyt että isän suvusta löytyis apinoita..........Vierailija:
Puistossa eräs äiti tuli ihmeissään kyselemään lapseni ikää, kun vanhempien lapsien perässä kiipeili verkkoseinällä.
Tämän äidin 4-vuotias hyvä kun rappuset pääsi ylös. Silloinkin äiti oli kokoajan takana ottavassa koppia, jos lapsi horjahtaa. Ei ihme, ettei lapset opi, kun äidit on paniikissa vahtimassa, ettei kullanmurulle käy mitään.
sellaisen 3,5-metrisen kiipeilyseinän. En ehtinyt estää, kun oli jo siellä ylhäällä. Ja tuli yhtä ketterään alaskin.
Niitä verkkoja se kiipeili jo vuosi sitten.
Tosin varomaton sellainen. Poika kiipeää sukkana, jos vain käsillään saa kiinni ylhäältä. Hirveät voimat on pienen käsissä, kun saa revittyä muun kropan perässä pelkillä käsivoimilla.
Tän kolmivuotiaan taitoihin ei varovaisuus kuulu ja häntä on jouduttu paikkailemaan useamman kerran. Hampaita on irtoillut kahdesti, lievä aivotärähdys ollut kolmasti ja jalat ovat tauotta mustelmilla.
Nämä siitä huolimatta, että tunnustaudun hysteerikkoäidiksi, joka yrittää aina roikkua pojan paidan helmassa tai ainakin olla alla ottamassa koppia.
kiipeilytelineissä on aina niitä lapsia, joiden äiti kauhistelee ja arkailee... niitä ei olekaan tarkoitettu keski-ikäisien hysteerikkojen lapsille...