1-vuotias kieltäytyy ruuasta, mitä tehdä?
Aiemmin syönyt hyvin mutta nyt yhtäkkiä puistelee päätään ja jos yrittää syöttää työntää ruuan pois. Olen saanut ujutettua ruokaa kun näytän kuvia lehdistä ym. Onko tuo tapa oikein vai auttaisiko kun ottaisin kylmästi ruuan pois?
Kommentit (5)
Meillä ei lapset helteellä syö kunnolla. Yritä tarjota hedelmiä välipana jos ne menisi ja riittävästi juotavaa.
Joskus auttaa jos tarjoaa vain ihan pieniä annoksia ruokaa. Jos lautanen on täpösen täynnä ja mieli ei tee syödä niin harmittaa enemmän lastakin kun ruokaa jää lautaselle paljon. Kesällä keitot, sosekeitot ja grilliruoka uppoaa varmimmin ainakin meillä. Makaroonilaatikot ym. jäävät lautaselle.
Nämä siis vinkiksi jos syynnä on tämä helle toki voi tehdä ruokalakon muutenkin mutta minä uskon siihen että lapset syövät juuri sen mitä tarvitsevat. Tuskin kukaan nälkään kuolee jos tarjolla on kuitenkin jotain ruokaa =).
nuttu
nyt 1,4 v ja ollut aina tosi pieni ruokainen, ainakin minun mielestäni. Meilläkin tulee päiviä, ettei tyttö meinaa syödä just mitään " kunnon ruokaa" . olen sitten koettanut antaa mikä vaan sattuu maistumaan.Milloin se on rahkaa, milloin hedelmää, leipää...Ostin jo monivitamiinitablettejkain, mutten niitä pahemmin ole kuitenkaan antnut..toisina päiviä kun ruoka kuitenkin maistuu paremmin.Tyttö kuitenkin likkuu KOKO AJAN valveilla ollessaan.Alakäyrillä kasvussa mennään, mutta tasaisesti niin se ei neuvolassakaan hetkauttanut.
Meillä 1v3kk tyttö ja syöminen on tällähetkellä melkeinpä vain pään pyörittelyä...
Sen ainakin oon huomannu et just nää helteet tekee sen et ei syö. Niin ja lisäks se et tekee niitä poskihampaita oikein urakalla, ikenet TOSI turvonneet. Eipä tekisi itsekkään mieli silloin syödä.
Se kanssa meidän neidillä ainakin on että itse haluaa syödä ja vielä HAARUKALLA! Lusikka ei kelpaa muulloin kun aamulla ja illalla puuroa syödessä, ja sekin " pitää" syöttää eli ei suostu itse syömään.
Mutta eipä tuo ainakaan nälkää nähneen näkoinen silti ole. Syö sen mitä syö, en ota enään siitä mitään paineita. =D
ja oli käytännöllisesti katsoen syömättä kuukauden verran siinä juuri ennen vuoden ikää. Sitten keksin antaa ruuan kylmänä ja se upposi. Lapsen ikenet olivat nähtävästi niin kipeät, ettei kestänyt lämmintä.
Erilaisia kausia tulee syömisen suhteen joka ikävaiheessa. Meillä tuo n. vuoden ikä oli välillä myös aikaa, jolloin tuntui siltä että epätoivo valtaa äidin, joka haluaisi toki pitää lapsensa hengissä ja syövän monipuolista ruokaa :) Välillä tuli poskihampaita, jolloin ei tietty voinut syödä. Seuraavana päivänä kelpasi vain purkkiruoka, sitten vain kotitekoinen ruoka... Itse olen tehnyt niin, että olen tarjonnut yhtä ruokaa yhdellä aterialla. Jos ei ole kelvannut, en pakolla ole syöttänyt. Seuraavalla aterialla menee sitten enemmän. Vuoden ikäinen huolehtii jo siitä, että syö kyllä mikäli on nälkään nääntymässä. Ruuan lisänä voi aina antaa kasviksia tai leipää, jotta on jotain mitä voi syödä jos ei kertakaikkiaan pääruoka uppoa. Ylimääräiseen houkutteluun ja keplotteluun en enää vuoden ikäisen kanssa ole lähtenyt. Jos on ollut jotain pakollista menoa ja huono ruokailu takana, olen ottanut vaikkapa pikkuisen rusinapaketin tai banaanin mukaan ja käyttänyt sitä sitten hätävaraeväänä tarvittaessa. Oman tahdon ilmauksethan ovat myös vuoden ikäiselle tärkeitä, ja mikäs onkaan parempi paikka niitä harjoitella kuin ruokapöytä :) Eli tsemppiä ja kärsivällisyyttä sekä rauhallista mieltä - kyllä se siitä asettuu!
-aranja-