Kuka teillä tekee kotityöt?
Haluaisin ihan mielenkiinnosta kysyä miten teillä kotityöt jaetaan, koska meillä se on ikuinen riidan aihe.. :( Minä teen meillä lähes kaikki kotityöt (vaikka olemme molemmat työelämässä) enkä saa miestä muuttumaan, vaikka olen sanonut ja ollut sanomatta, pyytänyt kauniisti ja pyytänyt rumasti, anellut, mököttänyt, keskustellut rakentavasti..jne. Olen todella kyllästynyt siivoamaan kolmen lapsen (kaksi lasta ja mies) jälkiä, ja koomisinta on se, että lapset kyllä siivoaa enimmäkseen jälkensä mutta mies ei. Olen yrittänyt sanoa miehelle, että me olemme lapsille esikuvia ja, jos me näytämme mallia, että molemmat tekee kotitöitä, siivoaa omat jälkensä niin myös lapset oppivat toimimaan niin. Eihän tämä nyt loppujen lopuksi iso asia ole, mutta olisi kiva tietää olenko ainoa tai onko jollakin hyviä konsteja saada asia muuttumaan?
Kommentit (34)
koska hänellä on lyhyempi työpäivä (ope). On myös intohimoinen siivooja, joten pysyn pois jaloista lasten kanssa. Minä hoidan vaatehuollon ja viikonloppuisin kokkauksen. Pidänkin ruuanlaitosta varmaan siksi, kun sitä ei tarvitse joka päivä tehdä.
Merkataa siihen siivouspäivät, kaupassakäynnit, pesut, lasten harrastukset jne. Sen jälkeen sovitte YHDESSÄ kuka tekee mitäkin ja koska.
Meillä toimii. Mies kalenteria tehtäessä tajusi, miten paljon kaikkea arjen pyörittämiseen kuuluu. Minä olin siis se joka aikaisemmin teki lähes kaikki kotityöt, mutta enpäs enää.
Kannustan siis edes kokeilemaan tällaista vaihtoehtoa.
se tekee enemmän kotitöitä joka on lapsen kanssa kotona. minä olin kotona ensin vuoden, nyt mies vuoden ja sen jälkeen vielä minä puoli vuotta. päivän aikana siis pestään pyykit, tiskataan ja laitetaan ruoka. viikkosiivous tehdään yhdessä. viikolla yleensä minä imuroin, koska tykkään hommasta.
olen tosi onnellinen että miehenikin on kokeillut koti-isyyttä. on tajunnut ettei se kotona olo ole vaan istuskelua. ja on tosi hyvä että minä olen kokeillut perheen elättäjän roolia silloin kun mies on ollut kotona. aikaisemmin ajattelin ettei työssäkäyvä voi olla väsynyt, kun töissä saa sentään olla rauhassa ja pitää lakisääteiset tauot. mulle oli iso yllätys, miten rankkaa töissäkäynti on.
Mä olen kotona, lapset on 13-vuotta ja 5-vuotta. Mies töissä. Mulla on aikaa ja tykkään pitää kodin siistinä. Lapset tietty hoitaa omat juttunsa, että oppivat ja mies joskus tekee jotain pientä. Mutta kyllä mä voin silti sanoa että minä meillä teen kotityöt.
koska olen kotona (äitiyslomalla), mutta mies esim. tyhjentää ja täyttää tiskikoneen, pesee useimmiten pyykit ja pyydettäessä puuhastelee muitakin hommia. Työnjako toimii ihan suhteellisen hyvin, tosin olen itse liian tarkka kodin siisteydestä ja hankin vaan itselleni stressiä siitä, kun kaiken pitäisi olla tiptop.
myös 3-vuotias kuopus.
Vetovastuu lienee minulla, mutta yksin en todellakaan tee, organisoin kyllä.
molemmat äidit käy täyspäivätöissä joten työt jaetaan tasan. Molemmat tekee kaikkiä kotitöitä, vuorotellen, myös lastenhoito ja tarhasta hakeminen jaetaan puoliksi.
Suurinpiirtein saman verran tehdään miehen kanssa ja 3-vuotias tekee vähän. Tyttö esim. kerää lelut, tyhjentää apk:n lusikkakorin, pyyhkii pölyjä, luuttuaa... Jotain noista aina sillon tällön.
Minä laitan ruuan ja pesen pyykit & silitän.
Mies tyhjentää ja täyttää astianpesukoneen, laittaa aamupalan,
ulkoiluttaa koiria enemmän ja hoitaa kaikki paperityöt (eli laskujen maksamisen yms), leikkaa nurmikon ja tekee talvella lumityöt.
Yleistä järkkäilyä ja imurointia tekee molemmat samaten ruokakaupassa käynnit, minä ehkä vähän enemmän.
Lisäksi meillä käy siivooja joka toinen viikko, joka pesee lattiat, pyyhkii pölyt ja pesee vessat ja kylppärit.
Sateenkaariperheessä taas näyttää olevan etunsa, kun on kaksi muijaa ja molemmat osaa hommansa. Kuinkahan on kahden MIEHEN taloudessa asiat... Polut huoneesta toiseen, kylppäri pesua odottavien vaatteiden peitossa ja keittiö on iso roskis ;)
Kiitos numero 23, tuo kalenteri-idea oli tosi hyvä! Taidan heti viikonloppuna suunnitella sellaisen ja yritän saada miehen siihen suunnitteluunkin mukaan! :)
Minä. Lapset ovat apuna esim. tiskikoneen tyhjentämisessä, pyykkäämisessä, siivouksessa ym. Kukin omalla tavallaan :)
pidän huolta yleisestä siisteydestä. En kuitenkaan vie miehen tiskejä pöydästä tiskipöydälle tai kerää hänen likapyykkejään lattioilta tai korjaa paikoilleen hänen levittelemiään tavaroita.
Tiskaan, pesen pyykit, yleissiivoan. Kun on suursiivous, ja tehdään hommia joita tehdään harvoin (esim. mattopyykki, saunan ja ikkunoiden pesu, yhdessä toimitaan.
Mies imuroi, vie lehdet kierrätykseen, kastelee nurmikon, pesee vessan, jynssää saunan, ripustaa pyykin kuivaamaan, tamppaa matot ja tekee ns. raskaat työt.
Minä pyyhin pölyt, pesen pyykin, pesen tiskit koneessa, tyhjennän koneen, pesen lattiat, pesen ikkunat, kitken kasvimaan ja huolehdin yleisestä siisteydestä.
Meillä on jaettu siivouksessa alueet, kummankin pitää siivota omat alueensa kerran viikossa.
Mies käy kaupassa, ruoan laitto on puoliksi. Mä hoidan pyykin, paitsi omat paidat pitää silittää itse. Puutarha menee aika lailla puoliksi. Samoin remontit silloin kun niitä tehdään.
Meille syntyy nyt ensimmäinen lapsi, joten lienee niin, että kotonaoleva tekee silloin enemmän. Mutta eipä se kai kotonaolokaan silloinkaan leikkiä ja laulua ole pelkästään, joten kyllä työssäkäyvällekin riittää kotihommia.
Mä en ole koskaan tajunnut sitä, että miksi auto(t) on erityinen kotitöiden kohde. Monet miehet vaan tuntuvat perustelevan sitä, että huoltavat auton. Ei kai kohtuukuntoisessa autossa nyt niin kovin paljon huollettavaa ole, vaikka tekisi paljon itsekin.
Meillä tekee mies ja minä. Sen mukaan jaetaan kumpi ehtii ja mikä on työn alla. Minä enemmän vastaan pyykkihuollosta ja hän ruoasta. Siivoukset tehdään jakamatta erityisesti.
kun olen hoitovapaalla kotona.
Kun palaan töihin, palkkaan siivoojan, mutta silti suurin osa kotitöistä jää edelleen minulle. Mies tekee puolestaan paljon pidempää työpäivää kuin minä.
Oon kotiäiti ja ehdin tehdä työt päivällä lasten
hoidon ohessa.
Hmmmm, en ole tullut ajatelleeksikaan. Olen pitänyt itsestäänselvänä, että minä hoidan valtaosan kotitöistä koska onhan minulla enemmän aikaa.