Synnytyksestä.
Hei kaikille! Olen 8-vuotiaan lapsen äiti ja kovasti yritetään kakkosta. Esikoinen oli 4230g iso, kun syntyi rv 41+4. Kaikki meni ihan hyvin, mutta ponnistusvaihe kesti 45min ja minulta revähti vatsalihakset aivan totaalisesti. Mietin nyt vakavasti sektiota, mutta jos olisi mahdollista synnyttää normaalisti esim. rv39, se olisi täydellistä. Vauvan painoarvio meni viimeksi ihan päin mäntyä. Kolme päivää ennen synnytystä veikattiin 3500 (!) ja että yli nelikiloinen ei edes mahtuisikaan ulos(!)..joo, eli en oikeen luota siihen. Selitykseksi sanottiin, että olen niin pitkä ja hoikka, että oli vaikea arvioida vauvan kokoa. Onko painoarviot nykyään luotettavia..
Siis, onko mahdollista saada käynnistys ennen laskettua aikaa näillä perusteilla? Tiedän, että kuulostaa oudolta, mutta en todellakaan välttämättä haluaisi sektiota.
Itse synnytin tytön reilu kaksi vuotta sitten ja repesin ikävästi synnytyksessä vaikka tyttö painoi vain 3750g.
Nyt on kolmas raskaus menossa (esikoinen syntyi hätä sectiolla) ja synnytys pelottaa tai se repeäminen pelottaa ja olen käynyt pelkopolilla
Sektiota lääkäri sai minut pelkäämään ja kysyin että onko mahdollista saada käynnistys hieman ennen la:ta jos vauva vaikuttaa isolta. Kierrellen ja kaarrellen selitti että he päättävät sen tkgilanteen mukaan, mutta että jos vaadin käynnistystä tai sektiota niin he tietenkin valitsevat sen riskittömämmän vaihtoehdon.
Ja uskon saavani tuon käynnistyksen jos vauva on iso, koska sillon aion vaatia sitä.
Pojasta arvioitiin rv 32 painoksi 2,2kg ja kun syntyi rv 34 niin oli 2400g. Ja päivää ennen tytön syntymää arvioitiin painoksi 4kg ja meni vain hieman mönkään.
Uskoisin siis että ovat melko tarkkoja nuo arviot.
Tsirppana rv 31+4