Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia käynnistyksestä kaipailen?

08.08.2007 |

Raskausmyrkytyksen takia huomenna käynnistys edessä, viikkoja 39+4. Jännittää tosi paljon... Kertoisitteko kokemuksianne (myös kauhutarinoita;) käynnistetyistä synnytyksistänne.

Pelottaa niin tämä käynnistys... Eka syntyi luomuna 5 vuotta sitten.

Kommentit (1)

1/1 |
08.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

on takana 2 käynnistettyä synnytystä kahden luomun jälkeen edellisten vauvojen suuren koon ja vauvan painoarvion vuoksi (5kg). Samoin kuin sulla, edellisestä synnytyksestä ensimmäiseen käynnistykseen oli 5 vuotta, käynnistysten väli oli vain 2v.

Ensimmäisen käynnistyksen alkutilannetta en enää muista, paikat oli varmaan pehmenneet ja parille sormelle auki, viikkoja oli 40+2. Sain aamulla puolikkaan Cytotec-tabletin suun kautta, siitä 4 tunnin välein 3 kokonaista lisää. Supistuksia oli ollut ennestään satunnaisesti eikä niitä tuntunut sen tiheämmin tai säännöllisemmin tulevan viimeisenkään tabletin jälkeen. Klo 23 aikoihin aloin seurailemaan suppareita, kun tuntuivat jo säännöllisemmin ja puolilta öin kytkivät käyrälle, kun suppareita tuntui tulevan tauotta. Onneksi eivät olleet kipeitä, ihmettelin vain, kun tuli niin tiheästi. Ehkä 10 min käyrällä olon jälkeen meni vedet, eli siirryin saliin ja ammeeseen. Sain spinaalin (oli ihana!) ja puolisen tuntia sen laitosta syntyi pirteä tyttö. Synnytyksestä jäi hyvät muistot senkin takia, ettei tarvittu tikkejä. Kokonaiskestoksi merkittiin 5h + 3 min.

Toinen käynnistettiin myös 40+2 saman syyn takia, lähtötilanne tais olla vähän epäkypsempi edelliskertaan verrattuna, kanavaa oli jäljellä, mutta oli kumminkin auki vähän. Tällä kertaa annettiin ensimmäisenä päivänä vain puolikkaita, joten niillä ei ollut toivottua tehoa. Seuraava oli huili- eli välipäivä. Sitten jatkettiin onneksi kokonaisilla. 2 ehdittiin antamaan, kun ennen kolmatta oli jo kätilön kanssa puhetta, että jos ei enää tarvis. Suppareita oli ja edistystäkin tapahtui, joten siirryin käytävillä kävelyjen jälkeen klo 20 aikaan salille seurustelemaan ilokaasumaskin kanssa. 22.30 puhkaistiin kalvot spinaalia varten, mutta jäi saamatta, kun poika päätti syntyä 22.42. Vaikka en ehtinyt puudutusta saamaan, ei silti mitään kammoa jäänyt, vaikka vähän kipeämpi olin. Kesto oli reilu 6h + 1 min.

Kaikki riippuu varmaan kohdunsuun tilanteesta ja käynnistystavasta. Kaikki on yksilöllistä ja jokainen synnytys on erilainen. Muistan pelänneeni ensimmäistä käynnistystä, kun olin kaikenlaista lukenut ja kuullut, mutta mulla meni hienosti. Olin kipeä vasta vähän ennen spinaalin laittoa.

Tsemppiä huomiseen! Toivottavasti käynnistyy pian eikä tarvitse kauaa enää kärvistellä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla