Onko se mehun antaminen lapselle OIKEASTI niin kovin paha asia? ov
Hammashoitaja näytti kauhukuvia lasten täysin pilalle menneistä hampaista, syynä niihin hammastuhoihin oli kuulemma mehu. Ymmärrän kyllä jos mehua antaa vähän väliä janojuomaksi tai jos lapsella on mehupullo sängyssä tms.
Meillä 11 kk tyttö on todella huono juomaan, korviketta ei koskaan huolinut ja nyt kokeillaan maitoa, ei näytä sekään hyvältä (kalsiuminsaanti on turvattu muilla keinoilla). Mehu sen sijaan kelpaa. Annan mehua ainoastaan ruokailun yhteydessä, en koskaan aterioiden välissä. Eihän mehu silloin voi olla sen pahempaa hampaille kuin muutkaan juotavat tai ruuat, luulisi että sokeroitu hedelmäsose on ihan yhtä "vaarallista".
Löytyisiköhän linjoilta ihmisiä jotka osaisivat kommentoida tätä, esim. suuhygienistejä/hammashoitajia yms.
Kommentit (79)
hampaille pahaksi? Ei se persikkamehu ole varmaan sen pahempaa kuin se persikkahillokaan, mutta et kai nyt vakavissasi luule ettei persikkahillo olisi pahaksi hampaille?
arvon ammattilainen shg juuri väitti,. että kiisselit ja soseet on eroosion kannalta IHAN ERI ASIA kuin mehut.
Todennäköisesti olen huonompikin näissä asioissa kuin moni muu tähän ketjuun kirjoittanut - meillä on vielä kolmevuotiaankin kanssa esim. aina tappelua hampaiden pesusta, ja pelkään etten saa tehtyä sitä riittävän perusteellisesti.
Ihmettelen vain tuota logiikkaa että "mehut eivät voi olla epäterveellisiä hampaille, koska hillo ja kiisselikään eivät ole", kun luulin että on itsestään selvää kaikille että hillo ja kiisseli todellakaan eivät ole mitään hampaiden kannalta hyvää syötävää.
[Sinun alle 1-v lapsesi ei siis nähtävästi syö ikinä sokeroituja hedelmäsoseita? Olen varmasti huono äiti, mutta annan lapselle kyllä hedelmäsoseita 1-2 krt päivässä. Ja aika harva kaupan soseista on sokeroimattomia.
ap
minun tyttäreni on myös ollut aina tosi huono niin syömään kuin juomaankin.Aloin myös noin 1 vuoden ikäisestä antamaan mehua juotavaksi,kun lapsi ei yksinkertaisesti muuta suostunut juomaan.
En nähnyt asiassa mitään miksen näin olisi voinut tehdä,ennenkuin nyt lapsen ollessa 2v. (alkanut täyttää vatsansa mehulla ruoan sijasta).Joten katsoin parhaimmaksi rajoittaa mehun juomisen yhteen lasilliseen välipala-aikaan,muuten sitkeästi tarjoan vettä,ja puurojen yhteydessä maitoa.Ruokahalut ovatkin nyt mielestäni parantuneet huimasti.Juo sen mitä juo,ja pissan määrästä arvioituna ei todellakaan kärsi minkään lajin nestehukasta.
Eli mielestäni niin kauan kuin mehun juominen ei vie ruokahaluja,ja hampaiden puhdistuksesta pidetään huolta,en näe mitään syytä miksei lapselle voisi mehua janoon antaa.(Voihan sen lantrata juuri niin laimeaksi kuin lapsi hyväksyy)
Toiset vaan haluaa tehdä asiat hankalaksi itselleen,ja näin ollen mielellään myös muille,mutta mun mielestä niiden ihmisten kommentit kannattaa jättää täysin omaan arvoonsa :)
Veden kuuluu olla pääasiallinen janojuoma; ellei vesi kelpaa, se tarkoittaa sitä ettei jano ole niin kova kuin lapsi väittää.
Mehun huono vaikutus perustuu samaan kuin virvoitusjuomien: alhainen pH + sokeri.
Mehun litkiminen pitkin päivää alentaa ruokahalua, koska mehusta saa paljon sokeria. Makeutusaineet eivät tule kyseeseen pienille lapsille.
Ruuan kanssa mehun juominen on ihan ok. Kannattaa kuitenkin mistaa, että makea on tottumiskysymys. Kun vanhemmat totuttavat lapsen siihen, että ruoka on aina huuhdottava alas makealla litkulla, niin mikään muu ei välttämättä kelpaa. Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, ettei ruuan kanssa tarvitse juoda mitään: nestettä saa salaatista ja ruoka on hyvä purra niin hyvin, että se menee muutenkin kurkusta alas.
laimenna sitä vedellä, ei tuon ikäinen voi juoda janoonsa vain makeaa. Litrassa mehua on sokeria noin 110 grammaa! (1,25 dl)
vain pilaantunut maito on hapanta. Maidon normaali pH on lähes 7 eli neutraali.
Ei meillä kyllä maitoa juoda lainkaan, ettei se puoleen. Vesi on myös meille parasta (no miehelle ehkä olut...)
En ole ennen kuulutkaan, ettei lapselle kelpaisi vesi janoon! Liityykö se ikäviin muistoihin virtsatietulehduksesta ja kivuliaasta virtsaamisesta?
miksi itse tehty mehu olisi huonompi kuin vaikka itse tehty kiisseli?
ihan samat aineet paits perunajauhoa ei mehussa ole.
ihan älytöntä tyhmien ihmisten vouhotusta.
Ja nimenomaan niin, että tilanne on viime vuosina huonontunut.
Enpä ihmettele.
Tässäkin ketjussa on taas todistettu, että kaikki valistus koetaan vittuiluna eikä hoitohenkilökunnan ammattitaitoon uskota.
Myös minä haluaisin tietää vastauksen siihen, miksi viette lapsianne hammaslääkäriin tai -hoitajalle, kun itse tiedätte kaiken paremmin?
sen jälkeen kun päiväkodeissa luovuttiin hampaiden harjauksesta infektioriskin pienentämiseksi.
ajatus, että vauvaikäiselle juotetaan mehua. Itse halusin välttää lastani tottumasta liian varhain mehuihin ja karkkeihin. Itse olen karkkiholisti ja tein todella töitä, että lapseni ei aloita sit'ä kierrettä liian varhain. kerkeäähän ne hampaat pilata aikuisenakin;) Huono juttu jos lapsi oppii vaatimaan vain mehua myöhemmin.
Kaikki eivät näköjään ole lukeneet kirjoituksiani tarkkaan. Tyttömme ei siis ole aivan terve, vaan hänellä on huomattavasti suurentunut riski saada virtsatietulehdus. Tulehdusta ehkäistään jatkuvalla antibioottilääkityksellä, mutta runsas nesteen juominen on myös tärkeää! Eli en juota lapselle mehua ilman pätevää syytä, korviketta ja vettä on kyllä tarjottu jo 5 kuukauden ajan jokaisella mahdollisella tavalla, nyt on vaan hyväksyttävä että tyttö ei niitä juo. Ilman mehunjuontia pissavaippoja ei tule 5/pv, ja meidän kohdallamme se on ehdoton minimi.
Osaisiko joku selittää tosiaan tuota miksi kiisselit ja soseet eivät ole niin pahoja hampaille kuin mehut? Kemialliselta kantilta tuntuu kummalta että niissä olisi ratkaisevaa eroa.
Kyllä, meidän tytölle siis juotetaan mehua. Piste. Olisin vain toivonut vinkkejä hammasvaurioiden minimoimiseen. Voisikohan joku viisas shg ottaa kantaa tuohon xylitol ja juusto -asiaan?
ap
niin tietäisit ettei ole happamuudensäätöaineita ja sokerin määrääkin voisi säädellä.
mehua? Lapsi saati aikuinenkaan ei sitä tarvitse ravinnon kannalta. Nyt jos sillä on vaihtoehtona se mehu, niin varmaampa se enää mitään maitoa saati vettä huolehtiikaan. Meidän lapsella on ainakin kausia, jolloin se ei juurikaan juo. Ei ole tullut mieleenkään kokeilla mehua. 11kk ja täyteen jo ahdattu lisäaineita ja sokereita ja väriaineita... Ei kuulosta hyvältä.
Muistaakseni 5 kertaa päivässä.
Jos lapsesi lipitää mehua pitkin päivää, hörppyttelee vähän väliä niin voit olla varma, että ne eivät kestä.
Ero soseiden syömiseen on ainakin siinä, että soseita vauva syö kerrallaan enemmän. Ainakin meidän vauva syö 5 ateriaa päivässä, sekä hedelmä- että liha/ kasvisoseita ja puuroa vaihdelleen.
Tuskin kukaan syö soseita yksi lusikallinen kerrallaan, pitempi tauko ja taas lusikallinen, mehua taas juodaan helposti pitkin päivää hörppy nyt ja toinen taas tunnin päästä.
useimmissa kaupan mehuissa on lisäaineena sitruunahappoa. Se on hamnpaita syövyttävää.
vähemmän kuin lapsena ja nuorempana mutta eipä ole hampaat siitä
kärsineet. Toki vesi on paras janojuoma muttei se nyt mikään kauhea asia ole jos lapsi välillä juo mehua tai limua jopa.
Merkitystä kun on silläkin miten niitä hampaitaan hoitaa muuten, ruokailujenkin välissä.Tietysti ilman mehuja tulee toimeen, mutta ihmettelen kaikenmaailman fanaatikkoja ja hysteerisiä äitejä joiden lapset sitten kateellisina katsoo kun vaikka syntymäpäivillä toiset saa keksiä, pullaa ja mehua mutta "meidän Jere ei voi ottaa kun se on pahaksi hampaille, eikä ne pullat ole välttämättömiä". Ja itse sitten vedetään posket pullollaan kaikkea hyvää. On näitä nähty.
...kaikilla ei ole niin hyvä hammaskiille/otollinen syljen koostumus, että kestäisi mehuja ja sokeria tai happamia juomia/ruokia ilman eroosiota ja reikiintymistä. Tämän olen itse saanut kokea - yhteen aikaan esim join paojon yrttiteetä (ruusunmarja) ja huom, ilman sokeria tai hunajaa! (enkä syönyt palojon sokeria muuten), ja reikiä tuli hampaisiin tosi paljon. Joku sitten valisti että yrttiteen happamuus taisi olla syynä.
Aina ei ole hampaiden huono hoito syynä etteivät hampaat kestä mitä vaan, meillä toisilla vaan syljen koostumus ei riitä korjaamaan kiillevaurioita (tai mikä lieneekään syynä) vaikka miten hyvin muuten yrittäisi hoitaa.
Jos reikiä tulee helposti niin on hampaille eduksi välttää happamia ja makeita ruokia + juomia ja säästää ne erikoisherkuiksi! Oli kyseessä sitten lapsi tai aikuinen.
Siis te jotka paasaatte aina että meidän lapsilla ei ole sm:ää eli ei voi saada reikää koskaan.
Ja itsekin join niitä lapsena.
En tajua tätä vouhotusta jostain mehuista, korneinta on, kun jotkut ostavat lapsilleen aina täysmehua, jottei lapsi saisi vain suuhunsa tuota vaarallista trip-mehua, ihan samaa kamaa ovat kaikki mehut.
.. ammattitaitoa ei vaan kaikilla aina ole jne. 67
jos hammasalan asiantuntijoita on linjoilla, niin voisiko joku vinkata mikä olisi hyvä xylitol-valmiste mahdollisimman pienelle lapselle? Tarkoitan siis että pastilleja/purkkaa tuon ikäinen ei tietenkään voi syödä, onko muita vaihtoehtoja?
Ja pitääkö paikkansa että pala juustoa ruokailun päätteeksi katkaisee happohyökkäyksen?
ap