Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskaus ja ylipaino- kaloriamäärät?

07.08.2007 |

Raskaana siis- mutta ylipainoa runsaasti(n.30kg). Raskausaikana saisi mielellään tulla kiloja max n. 10, mutta millä kaloriamäärällä? Neuvolasta sain ravintoterapeutilta neuvon syödä n. 1700-1800kcl/päivä, jolla painoa siis pitäisi tulla vain n.10kg koko raskauden aikana. Raskausviikkoja nyt 8+. Oletteko muut saaneet ohjeita neuvolasta kaloriamääriin, kun mielestäni tuo kuullostaa ehkä hieman liian paljolta? Miten te muut syötte(määrät päivisin ja mitä)päivisin?

Tämä on jo toinen raskaus, viime raskauden aikana tuli runsaat 20kg painoa lisää, enkä nyt haluasi enkä saisi lihoa niin paljoa.

Olisin todella kiitollinen jos neuvoja antaisitte ja olisi hauska kuulla

muiden päivittäisiä ruoka/kaloriamääriä!

Oma päivänä voi näyttää esim tältä(olisi mukavaa kuulla vaikka kommenttia tästäkin):

Aamiainen:

1-2 kuppia kahvia + maitoa

lautasellinen(n2dl) puuroa, hiema maitoa sekaan

1 leipä+ hieman margariiniä

hedelmä

Lounas:

2-3 perunaa (tai muuta vastaavaa)

liha ym muuta sellaista(kastike) n 1-2 dl

vihanneksia

leipäviipale

maitoa 1-2 lasillista

Välipala:

Jogurtti + leipää(+marg)

vettä juotavaksi

esim.pizzapala

Illallinen:

Kuin lounas

Iltapala:

2-3 leipää + margariini

teetä tai maitoa

+ lisäksi tulee nyt varsinkin naposteltua kaikkea pientä pahanolon välttämiseksi

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
07.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuo 1700-1800 kaloria on varmaan ihan jees määrä sellaiseksi ruokavalioksi että painoa tulee lisää vaan n. 10 kiloa. Sun ruokasuunnitelmat näyttävät kanssa ihan mainiolta, mutta tuon pitsanpalan vaihtaisin ennemmin ruisleipään. Pitsassahan on ihan älytön määrä kaloreita, jo siinä palasessakin.. Sitä voisit sit syödä herkkupäivänä? Kastikkeen kanssa kannattaa myös olla varovainen.. Eli sitä ei voi lapata niin että lautanen lainehtii.. Valitettavasti =D

En ole todellakaan ammatillainen, mutta 5 vuotta sitten pudotin painonvartijoissa 17 kiloa ja siinä se sitten on pysynyt +-5 kiloa ja olen todellakin joutunut tarkkailemaan syömisiäni tämän 5 vuotta pysyäkseni hoikkana. Se ei valitettavasti ole mulla se luontainen olotila =(..

Raskauden myötä olen paisunut jo 20 kiloa joista silti kuulemma melkein 10 kiloa on nesteitä. Eli turvoksissa olen kuin mikäkin vesi-ilmapallo. Painonvartijoihin menen joka tapauksessa syksyllä koska haluan saada itseni mahdollisimman pian kuntoon ja tiedän (luulen) että en mä pelkän imetyksen voimalla palaudu. Kunhan nyt ensin saan tämän vauvelin pukattua maailmaan =) Syyskuussa siis..

Vierailija
2/7 |
07.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kalorimääriä neuvolassa. Mulla kanssa tuota ylipainoa riittävästi eli varmaan about 30 kg. Ensimmäisessä raskaudessa sanottiin että painoa saisi tulla kolme kiloa. Olin tästä kauhuissani et miten onnistuu, mutta ilman mitään ravinto-ohjeita painoa tuli vain 4,5 kg. Toisen raskauden alussa ylipainoa oli saman verran, mutta nyt ei kukaan ole maininnutkaan painoa missään vaiheessa ja luulen sen johtuvan tuosta ensimmäisen raskauden vähäisestä kertymisestä. En ole edes kamalasti vahtinut syömisiäni, mutta tässä raskaudessa ei painoa ole tullut yhtään, vaan edelleen ollaan 3 kiloa miinuksella lähtöpainoon nähden. Ja laskettu aika torstaina!

En siis osaa sinua oikein auttaa, kun nämä raskaudet ovat näköjään vaan " laihduttaneet" minua, mutta eiköhän neuvolan ohjeilla ja omalla terveellä maalaisjärjellä jo pitkälle pötki. Vaikeampaa minulle olisi ollut se, että olisin joutunut koko ajan vahtimaan syömisiäni. Ehkä raskauden aikana on ravintotottumuksissa tapahtunut kuitenkin jotain, tulee syötyä enemmän hedelmiä, marjoja, rahkaa.. kaikkea " raikasta" ettei tule paha olo.

Muistan että minulle neuvolalääkäri ensimmäistä odottaessani sanoi että dieetti voidaan vetää niinkin tiukaksi, että raskauden aikana ei tule grammaakaan, eli etköhän sinä tuon 10 sallitun kilon rajoissa pysy, kun ammattilainen on sinulle energiamäärät laskenut!

Onnea odotukseen =)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
07.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös vähintään tuo 30kg ylimääräistä. Oma tavoitteeni raskauden aikana oli 7kg joka menikin sitten viimeisen kolmanneksen koittaessa kirkkaasti rikki; painoa tuli yht. 25kg! Onneksi vain 5 kiloa oli todellista läskiä kun siitä hirmuisesta nestelastista pääsin. Vesi-ilmapallo oli hyvä kuvaus!

No, oma painonhallintani ei niin onnistunut siis ollut, mutta minusta tuo saamasi kalorimäärä on oikein hyvän kuuloinen. Itse yritin noudattaa raskausdiabetes-dieettiä jossa muistaakseni tuo sama kalorimäärä, vaikkei diabetestä ollutkaan. Periaatteessa siis normaalia kunnon ruokaa, pari tl rasiamargariinia, paljon kasviksia ja hedelmiä sekä maitotaloustuotteita, täysjyvätuotteita vaalean vehnän sijaan jne. Erityisesti hedelmillä herkuttelin ja kerran viikossa sallin vähän tuhdimpaa herkkua, siksi varmaan tuo ylimääräinen 5 kiloa tulikin, joskin väittäisin että raskaanaollessa ei " terveellisiä" herkkuja voi syödä liikaa jos ei sokereiden kanssa ole ongelmaa. Liikunta kannattaa muistaa, itselläni liukkaat talvikelit ja kohonneet verenpaineet estivät sen huvin loppuvaiheessa kun lähinnä makasin ryhävalaana sohvalla ;)

Mukavaa raskausaikaa!

nummuli ja typy 5kk

Vierailija
4/7 |
07.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vaan siksi, että ihmiset ovat todellakin erilaisia ja raskaus vaikuttaa kehoihin eritavoilla.

Olen jokaisessa kolmessa raskaudessani kerännyt kiloja 25-27kg.

Kaloreja en ole laskeskellut, mutta kuka tahansa ymmärtää, että normaalisti 9 kuukaudessa tuollaisen kilomäärän lisääntyminen tarkoittaisi järjetöntä herkuttelua. Minä kuitenkin syön ihan normaalisti. Aamupalaksi puuroa tai muroja, päiväruoka normalia kotiruokaa johon ei ole lisätty suolaa sitten vuoden 2001 jälkeen, ei myöskään kermaa. Hampurilaisella käymme ehkä kerran kuukaudessa, pitsalla vielä harvemmin.

Kroppani kuitenkin kerää nestettä raskausaikana. Rinnat turpoavat sen kaksi kuppikokoa jo ensimmäisen kolmanneksen aikana ja loppuraskaudessa turvotus koko kropassa on kamalaa. Siinä kohtaa on ihan turha tulla sanomaan, että pitäis katsoa mitä syö... Kun paastota ei voi ja nestettä vaan kerääntyy!

Ilmeisesti keräämäni kilot tulevat imetystä varten tai mistä minä sen tietäisin. Jokatapauksessa kahdella edellisellä kerralla imetys on kilot kuluttanut ihan samanlaisella ruokavaliolla kuin odotusaikanakin olen ollut, eli en ole kiloja laihduttanut vaan ne ovat itsekseen lähteneet. Ekalla kerralla siihen meni 6kk, toisella liki 9kk.

Kahden ensimmäisen odotuksen aikana neuvolassa on suhtauduttu asiaan tyynesti. Nyt kolmannella kerralla asuinpaikka on eri ja täällä on neuvolan terkkari esitelmöinyt suolan käytöstä ja oikeaoppisesta ruokalautasmallista... Olenkin todennut nyt, että en jaksa selittää joka kerta samaa litaniaa siitä mitä minä syön joten olen nyt kieltäytynyt punnituksesta. Tästähän terkkari ei tykkää, mutta myöntää kyllä, että turvotusta minulla on näkyvästi ja että sen vuoksi ei synnytystä käynnistetä. Joten vaa' alla käynti vain kertoo sen mikä päällepäinkin näkyy... Raskausmyrkytyksen oireita ei ole, joten itse suhtaudun jo tyynesti tähän nesteen kerääntymiseen. TIESIN, että näin tulee käymään.

Laskettuaikani on tämän kuun lopulla.

Vierailija
5/7 |
07.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitäisi pudottaa painoa noilla ylipainokiloilla. Käy katsomassa sivustolta http://www.kg-lehti.fi/laskurit/ laskennallinen energiankulutuksesi päivässä. Tämä on suuntaa-antava lukema eikä huomio vielä raskauden tuomaa lisäenergian tarvetta. Eli tuosta kalorimäärästä ei kannata ainakaan pihdata alemmaksi.

Vierailija
6/7 |
07.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

..olen ylipainoinen kohta 31 v esikoista odottava, rv 9+. Mullakin ylimääräistä 25 kg, painan noin 95 kg ja pituutta on 174. Huomenna on ensimmäinen neuvolakäynti ja varmasti saan sieltä ohjeet siirtyä diabeetikon ruokavaliolle, mikä on omastakin mielestäni järkevää ja olen itseasiassa jo kolmisen vuotta ominpäin yrittänyt laihtuakseni noudattaa. No eipä ole tepsinyt..hehe

Raskausajan oma suunnitelmani on seuraava, jonka aloitin jo rv 5.

- Liikuntaa vähintään 4 kertaa viikossa (tunti reippailua sauvojen kanssa tai ilman)

- En laske kaloreita vaan syön JÄRKEVÄSTI ja kevyesti, ja usein.

Pullaleipä, valkoinen riisi, kuskus, prosessoitu peruna kaikki POIS.

Leipä näkkäriä tai ruisleipää (100% ruis), joskus voi herkutella vaaleammalla moniviljalla.

Esimerkkipäivä:

Aamupala: 4 viljan puuroa 2,5dl ja marjoja (ei sokeria!)

lasi rasvatonta maitoa, kahvia pieni kuppi (en luovu aamukaffista:)

Jos aamupalan ja lounaan välissä tulee nälkä, pidän työpöydän laatikossa hapankorppupakettia, porkkanoita tms, voi napsaista sieltä jos kurnii ennen lounasta.

Lounas : Salaatti tai kevyt keitto. Ruisleipää ja lasi rasvatonta piimää.

Välipala: Ruisleipää/näkkäriä ja päälle kasviksia niin paljon kun mahtuu :) ja hedelmä jos tekee mieli makeaa.

Illallinen: Lihaa/kalaa/kanaa/munakasta n. 120 g ja mielin määrin kasviksia ja salaattia (kunhan on kevyesti valmistettu, ja salaatinkastike myös kevyt) Ruisleipää.

Iltapala: Bulgarianjogurtti tai naturelli viili, marjoja tai 1 hedelmä ( ei sokeria..)

paras smoothieksi vedettynä! Jos meinaa ummettaa niin heitä sekaan leseitä.

Kasviksia ja salaattia saan siis oikein valmistettuna mättää ihan miten paljon vaan, jos on hyvä teflonpannu niin hyvillä mausteilla ja yrteillä saa yllättävän hyviä juttuja aikaiseksi pikku tipalla rypsiöljyä!

Onhan tuo vähän radikaali kun olen jättänyt perunat, pastan ja riisin oikeastaan kokonaan pois, mutta itse en niitä kaipaakaan jos syön sen 750 g kasviksia päivässä ja muistan ruisleivän. Ja ehdottomasti yksi herkuttelupäivä viikossa, itse otan lauantain ja sunnuntain huomattavasti rennommin.

Huomenna sitten kuulen mitä neuvolantäti on mieltä tuosta :)

tsemppiä kaikille !

Vierailija
7/7 |
10.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse odotan kolmatta ja ensi kuussa laskettu aika. Ylipainoa oli odotuksen alkaessa 20kg. Aloitin heti silloin iltaiset kävelylenkit ja järkevöitin syömisiäni. En varsinaisesti ruvennut noudattamaan mitään kuuria enkä laskenut kaloreita vaan lähinnä maalaisjärkeä käyttäen paransin ruuan laatua ja kiinnitin huomiota myös säännöllisiin ruokailuaikoihin. Alkuun paino putosi ja nyt ollaan vieläkin nelisen kiloa alle lähtöpainon. Iltakävelyt lopetin toukokuussa kun menin töihin ja siellä tulee käveltyä lenkkien verran. Olo on todella hyvä. Raskausmaha on kaunis ja kiinteä, eikä päällä roiku mitään ylimääräistä. Myös takapuoli on pienentynyt kun monet vaatteet mahtuvat jalkaan jotka ennen raskautta kiristivät. Vettä juon joka päivä pari litraa ja yhtään turvotusta ei ole ollut. Jännä nähdä missä lukemissa paino on sitten kun vauva syntyy. Tsemppiä kaikille ylipainon kanssa kamppaileville odottajille! Pienikin kevennys voi saada olon tuntumaan todella hyvältä!