Hesarissa psykologian professorin murhe kun6v pelaa netissä raakoja pelejä
ja kuulutti ylläpitäjien vastuuta (mielipidesivulla). Eikö vastuu olekaan 6vuotiaan vanhemmilla! Meillä edes 11v:n huoneessa ei ole nettiä ja telkkarikin on olohuoneessa!
Hitsi ja tämän kaiken olen ymmärtänyt ilman psykologian professorin tutkintoa!
Kommentit (23)
Ne saitit joille minä laitan lapseni pelaamaan, niin katson kyllä läpi ensin. Ehkä kyseinen äiti on ollut niin kiireinen että ei ole ehtinyt tsekata materiaalia etukäteen.
Poika, n. 7-8v., ottaa käteensä pleikkari-pelin ja näyttää äidilleen.
" Mä haluun tän!"
" Mikä se on?"
" No tää on yks Playstation 2 -peli"
" Onko meillä edes laitetta millä pelata sitä?" (miten hitossa äiti ei voi tietää??)
" On on."
" Aha. Paljonko se maksaa?"
" Jotain 50 ekee"
" Ota sitten"
Peli oli Grand Theft Auto: Vice City Stories. K-18 peli.
Miten hitossa vanhempia ei kiinnosta? Tämäkään äiti ei edes vilkaissut peliä.
Turhan raakoja pelejä pelaa netis, mutta kätevempänä koneen käyttäjänä kun minä tietää jutut millä pääsee vaikka piuhat vien mukanani kun menen kauppaan tms
taivastelisi täällä kuulopuheita, tietäisit että kyseinen lapsi oli pelannut sitö jonkun kaverinsa luona, ei kotona.
Kai se kaverikin on n. 6-v ja hänenkin vanhemmillaan pitäisi olla se kuuluisa vastuu.
että poika oli pelannut peliä kaverinsa KANSSA, ei luona. Eli pelipaikkaa ei ollut mainittu.
Olen ap:n kanssa samaa mieltä asiasta ja mietin aamulla ihan samaa. Toki pelien tekijät vastuttomia, mutta niin ovat myös vanhemmat, joiden alle kouluikäiset saavat seikkailla netissä omin päin ja omia aikojaan. Ja olkoon lapsi mirten välkky koneenkäyttäjä tahansa, vanhemman pitää pystyä asettamaan hälle rajat myös netin käytössä. Oikeasti.
osaa myös kirjoittaa vähän, ainakin nimensä ja pelisivun osoitteen;)
Ihan oikeasti netti pitäisi poistaa meidänkin huushollista. Vaikka on lapsiestot, niin lastensivuillakin on tosi raakoja pelejä. Kokoajan saat istua vieressä vahtimassa. Kurjin juttu oli se, kun lapset oli isovanhempiensa luona hoidossa ja 6v. eksyi suuseksisivuille. Kotona sitten puhuttiin asiasta, koska poika tietty oli näkemästään ihmeissään.
Ukki ja mummi noloina, että mistäs sinne koneelle sellasset sivut oli valmiiksi tullu. En tiedä itkiskö vai nauraisko...Ukki siivosi koneensa, mutta lapset ei siellä enää pelaile.
Ilman sitä konetta ei saa auki. Lapset (11 ja 8v) eivät salasanaa tiedä eli tarvitsevat aina aikuisen luvan päästä koneelle. Valitettavasti 11v kaverilla ei olla yhtä tarkkoja eli ihan varmasti en voi tietää millä sivuilla lapseni käy.
Minuakin vähän ihmetytti tuo mielipidekirjoitus. Eikö 6v vanhempien pitäisi olla aika tarkkaan selvillä millaisia pelejä lapsi pelaa.
jonne asennettavat pelit seulotaan melkoisen tarkkaan. Nettiyhteyttä ei tältä koneelta ole, joten jos nettiin haluaa mennä, on pyydettävä pääsyä jommankumman vanhemman koneelle. Meillä ei edes 11-vuotias surffaile netissä ilman valvontaa!
Toivon, että joku kirjoittaa vastineen tälle psykologian proffalle...
ap
jos tekevät lapsille noin sairaita pelejä, joista tuo Hesarin äiti kirjoitti.
Kyllä vastuu on AINA vanhemmilla vaikka olisihan se mukava aina sysätä vastuu muiden niskaan!
Kunnon taistelupelit voivat olla oikein viihdyttäviä!
Taistelupohjaisista roolipeleistä puhumattakaan.
keskeisellä paikalla taloamme. Poika 6,5v pääsee siihen vain luvalla ja aikarajoituksella. Ei saa pelata mitään pelottavia tai tappelupelejä. Vaan ainoastaan jotain jalkapallo ja autopelejä. Poika osaa kirjoittaa ja lukea ja on löytänyt tiensä jos millekkin sivuille googlettamalla erilaisia sanoja. Mutta yleensä olen aika heti selän takana huomaamassa tilanteen.
Olimme kylässä lapsiperheessä missä oli pojat 13, 10 ja 7 vuotiaat. Pojila oli useampi pelikonsoli sekä netti olohuoneessa. Jopa 7v pelasi pleikkarilla K18 peliä ja äiti vaan naurahdellen selitti kuinka on vähän liian aikaisin isojen pelit mutta kun isoveljetkin pelaavat niin vaikea kieltää. Olin kyllä aika pöyristynyt. Voisihan ne (ja pitäisikin) kieltää myös 10 ja 13 vuotiailta.
huomaat, että et ehkä ehdi ja pysty kaikkea valvomaan. Nyt kun lapsesi on 6 vuotias, on niin hirveen helppo tuomita ja vauhkota.
Oikeassa olet, ei sais 13 vuotiaat pelata alle 18v. pelejä. Mutta sidotko heidät sängynjalkaan kiinni? Kun sinulla ei ole mitään oikeutta mennä naapuriin kieltämään, mitä siellä pelataan. Ja jos sidot niin poikasi voi vaikka karata sillä aikaa kun olet töissä.
Meillä myös eri ikäisiä lapsia ja isommilla pojilla kone omassa huoneessa juuri siksi, että pienemmät eivät mene katsomaan kun pelaavat oman ikäistensä pelejä. Ja minä tiedän tarkalleen isompien poikien pelivalikoiman, koska istun rahapussin päällä ja lupa tulee vain niihin peleihin, mitä annan ostaa.
Mutta sitä en voi hallita, mitä pelaavat muualla ja mitä katsovat muualla. Myös nuorin käy kylässä kavereiden luona ja heillä on isoveljiä. Kaikilla ei tämä systeemi toimi ja pienin pääsee näkemään muunkinlaisia pelejä.
Itse asiassa ongelma on paljon isompi kuin se, miten kotona jaksetaan valvoa. Pelimaailma on niin laaja, että me käpylehmien ajan kasvatit ei sitä ymmärretä - eikä voida lapsia siltä täysin suojata. Siksi vastuu on MYÖS pelien, sivujen, palvelujen yms. tuottajilla, myyjillä, jakelijoilla, aikuisilla käyttäjillä. / Liina
Pääosin pelit ovat aivan harmittomia, mutta usein sielläkin osuu silmiin liian krouveja peliteemoja, niin että selän takana on välillä hyvä piipahtaa.
Esim. eräässä pelissä ammutaan " tosi hauskasti" kissan pentuja kanuunalla matkaan, ja pisteitä tulee sen mukaan, miten kaukana se mäjähtää maahan. Pommikone- ja tankkipelejä löytyy myös.
Olen itse seulonut paljon näitä pelejä läpi lasten kanssa, ja olen heille tehnyt selväksi, mitä pelejä tai minkä tyyppisiä pelejä he voivat pelata.
Nykyään he usein osaavat jo pelin alkuasetelmasta päätellä, kannattaako edes aloittaa - pelien englanninkieliset nimet eivät heille kerro paljoakaan.
Lapsilla on ikää 7- ja 8 vuotta, peliaikaa tunti pari viikon mittaan. Tietokone on usein kiinni päiväkausia.
myös ne sivustot, jotka on tarkoitettu lapsille, ennen kuin antaa lapsen pelata. Meillä tehdään näin, ja hyvin ovat opettavaiset sivustot riittäneet peleineen (Cbeebies, PBS kids, Pikku Kakkonen, Buu-klubben). Vähän outo kirjoitus tuo oli.
T. Tavallinen pulliainen