***ISOT ENSKAT VKO 32***
Tässäpä edelliset: http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=93&m=10893193&p=1&tmo…
Kommentit (57)
Mä ilmaisen itseäni jotenkin huonosti kun Amy ja Han luuli myös että asutaan Kurikassa, mutta siis me ei asuta siellä, vaan mun lapsuudenkoti eli Aleksin mummola on siinä Kurikan rajalla :) Tulee vaan usein puhuttua " kodista" kun puhuu mummolasta. Meidän kotikunta sijaitsee vähän pohjoisempana, n.100km verran.
Treffataan toki joskus, vaikka kolmistaankin jos Han on maisemissa myös :)
Viipero
Aino oli kipeänä viime viikolla ja oksenteli useammin kuin normaalisti, uskoisin että johtui tuosta limaisuudesta. Joten sitä se varmaan Aleksillakin on, etenkin jos paljon itkee niin limaa on kurkussa paljon. Toivottavasti A. paranee pian!
Yritän ehtiä huomenna palstailemaan, äitini lähtee huomenna kotio ja sitten loppuu tämä tukka putkella juokseminen (I hope). :)
Karssuli ja nukkuva Aino
Eipäs ole tullut kirjoiteltua aikoihin, olen minä teidän kuulumiosia kyllä kaynyt lukemassa. Jotenkin on vain tuntunut siltä että ei ole mitään järjellistä kirjoitettavaa (lue: laiskuus)
Q, sinulle paljon voimia. Olen suunnattoman pahoillani. Toivon sinulle kaikkea hyvää. Onneksi sinulla on oma rakas q vierelläsi!
Meillä Jani on jo pari kuukautta kävellyt tukea vasten, nyt lähinnä loikkii/juoksee, mutta ei vielä uskalla koettaa tuetta. edelleen syödään öisin, kerran tai kahdesti. Käytiin tänään neuvolassa. Pituutta löytyi 75cm ja painoa 9kg, hoikka poika, mutta sillä samalla -10 käyrällä mennään tasaisesta. Aatella että meidänki vauva on viikon päästä 11kk ja sitten kuukauden päästä 1-vuotias, niin se vaan aika meneepi äkkiä.
Jani on alkanut tapailemaan sanoja. Osaa sano kukkuu (kukku) Ja kun miun äiti näyttää Janille lehmää ja sanoo ammuu, Jani toistaa perässä ppppuuh (ei vielä irtoa amuuta) Äiti/äitä on lempisana jota hoetaan koko ajan :D Tietää että minä olen äiti, muttä käytää äitää lähes kaikesta ja kaikista :D
No sitten kait sen voi jo ääneen sanoa että meille tuleepi toinen vauva joskus keväällä jos kaikki menee hyvin. Ensimmäisen raskauden aikana pelkäsin kokoajan keskenmenoa tai muuta kamalaa. Nyt olo on tosi seesteinen... kummallista. En stressaa ollenkaan (vaikka aihetta tän reuman puolesta vois ollakkin) La:ta en tiedä koska menkat on olleet ihan miten sattuu. Kierron pituus vaihdellut kamalasti... no kait se jossain vaiheessa sitten selviää.
Oikein mukavaa loppu kesää teille kaikille.
T: Ull-Maij, Jani ja masukki
ULL-MAJ, kiva kuulla sustakin! :) Voi että Janikin on jo iiiiiso poika! Ja hirmuisesti onnea masuvauvasta!! :)
Eilen oli vaikea päivä. Sampo ei suostunut syömään. Söi joskus puoli kahjden aikaan ja seuraavan kerran suostui syömään puoli seitsemän aikaan ja silloikin puoliunessa. Illalla tarjosin iltatisua ennen nukkumaanmenoa ja Sampo sai hirveän itkukohtauksen! :O :( Se huusi yhtä soittoa reilun tunnin, ja me oltiin ihan hädässä miehen kans :( Sampo ei juuri koskaan itke noin ja jos itkee kovasti, niin rauhoittuu sylissä tai rinnalla, mutta nyt se alkoi itkeä aina kun vähänkään yritin tarjota rintaa. Ja ei rauhoittunut kummankaan sylissä, itki vaan lohduttomasti, suorastaan kiljui välillä :( Nukahti lopulta omaan itkuun mun syliin, kun kävelin ympäriinsä. Yöllä suostui syömään, mutta tänä aamuna meinas sama homma toistua. Jotenkin sain huijatuksi sen rinnalle.
Mietittiin, että onko S kipeä, koska se ei todellakaan ole ikinäkuuna itkenyt noin. Siis kyllähän se paljon kovempaa itki esim. silloin kun tipahti sängyltä, mutta se rauhoittui minuutissa, kun eilen se ei meinannut rauhoittua ollenkaan. Raukka. Kyllä tuli äitiltä (ja isiltäkin) itku eilen, kun toinen huusi ja kiljui niin lohduttoman kuuloisesti :( Onko kenelläkään vauvat lakkoilleet rinnalla näin (imetystuen sivuilla kerrottiin imemislakoista, ja tää vois periaatteessa olla sellainen) vai pitäiskö varalta käydä lääkärissä tarkistuttamassa korvat, ettei vaan ole korvatulehdus? Annoin aiemmin eilen panadolia, kun ajattelin sen tekevän lisää hampaita, mutta siitä huolimatta S kieltäytyi rinnasta ja sai tuon huutokohtauksen...
Joops, ei nyt just muuta, palaan paremmalla hetkellä...
Han ja Sampo 6kk+
[color=green]Arttu herää päikiltä varmasti kohta, joten pika-pikaa:
Olisinpa tullut lukemaan tätä pinoa ennen kuin kirjoitin koko " yösyötöistä-eroon" aloituksen - olette niin hyvin ajatuksistanne kirjoittaneet!
Kyllä saa Arttukin syödä tuon 2 kertaa öisin, kun kerta tarve ja halu on. Muuten nukkuu kuitenkin hyvin omassa sängyssä ja nykyään jo omassa huoneessa, niin en mä jaksa mitään unikouluja vielä pitkään aikaan. Mielummin syötän sen 2 kertaa :)
Mutta lähinnä tuo koko ajatus lähti siitä nla-käynnistä... Kun jotenkin tuntuu, että Artun painonnousu on pahasta??? 4kk tuli eka kommentti, että " ei ihan noin paljon tarviis tulla painoa kk:ssa" ..ja nyt 5kk " ei sentään nyt ole sitä ihan kiloa tullut painoa lisää" ... Kuitenkin sanoo sitten lopuksi, että Arttu kasvaa hienosti omalla käyrällään. Ja se kai se on tärkeintä, minkäs minä sille teen, että jätkä haluaa syödä ja näyttää pienelle michelin-miehelle! :) (Artun synt.paino 3,5kg, nyt 5kk se reilu 9,3kg.) Eikä th sitä varmasti edes tarkoita pahalla niitä paino-kommentteja, mutta jotenkin tulee " syyllinen" olo, että oonko esim. syöttänyt lasta kuitenkin liikaa tai jotain... Mutta kyllä A osaa sanoa, milloin ei enää ruoka maistu :) Joten antaa olla... Murehdin tästä eteenpäin sitten jotain " oikeita asioita" , kun murehdittavaa tulee.
Nyt on mentävä, poitsu heräsi! Vilkutukset kaikille, ja ensi kuun alussa liitytään tänne teitin seuraan =D
Pi-Ki
Surkee olo, kun toinen ei suostu syömään. Tai siis kyllä se on nyt syönyt, mutta piti ensin tainnuttaa poika puoliuneen, ennenkuin tissi kelpasi. En tajua, mikä vaivaa :( Sampo selvästi haluaa tissiä, kun hamuilee ja imee paidan läpi, mutta kun otan rinnan esille, ottaa rinnan vain huulille kunnes kääntää pään pois ja alkaa itkeä :/ Eli haluaisi tisua, mutta ei jostain syystä pysty/halua imeä. Mutta siis nukuksissa syö ja yöllä söi. Pelottaa, että saako se tarpeeksi ravintoa ja nesteitä, kun kiinteitä se ei syö niin paljon, että niistä olis jotain iloa ja jos se nyt kieltäytyy rinnastakin, niin mitäs hiivattia me Sampolle syötetään? :O Muuten touhuili melko tyytyväisenä aamun, nousi ekan kerran istumaan kunnolla ja kovasti harjoittelee konttaamista yhä :) Eli ei mitenkään hirmu sairaalta tai kipeältä vaikuta.
Neuvokaa tyhmää! :) Meinaa iskeä epätoivo, että onko meillä pian talossa paitsi nukkumaton myös syömätön lapsi :( Ja jos tämä tosiaan on " vain" lakkoilua, niin kuinka kauan tätä kestää?
Han
[color=maroon]Karssulille suuri kiitos mieltä huojentavasta kirjoituksestasi eilen illalla. Hassua kuinka sitä huolestuu niin helposti, vaikka ihan vaaraton flunssa kyseessä. Sitä tämä äitiys teettää :) Aleksin olo on jo ihan normaali, touhuaa ihan entiseen malliin, eikä tuntunut aamulla yhtään kuumeiselta joten en mitannut edes lämpöä. Yökin meni tosi hyvin vain yhdellä syötöllä ja parilla tutin laitolla 8.30 saakka. Pahoinvoinnistakaan ei ole ollut tietoakaan sen autoepisodin jälkeen.
Han, tuskin syytä huoleen! Meilläkin on noita tilapäisiä tissilakkoja tullut ja mennyt monestikin, ei tosin enää muutamaan kuukauteen. Mitään selvää syytä niille ei ole koskaan löytynyt, ja poika on kyllä alkanut ihan normaalisti syömään hetken lakkoiltuaan. Aika äkkiä (muutamassa päivässä) on nuo kaudet ohi menneet. Jos Sampo yöllä on syönyt, niin ei mitään hätää, ei pääse varmastikaan kuivumaan. Kyllä se alkaa syömään kun oikeasti nälkä iskee :)
Pi-Ki, huoli pois Artun painon suhteen! Poikahan kasvaa hienosti, eikä ollenkaan liikaa. Ei tuon ikäinen varmastikaan syö yli tarpeensa, eikä sitä syömistä tarvi rajoittamaan alkaa. Aleksillakin paino tosiaan nousi nopeasti mutta kuten kasvulistasta olet varmaankin huomannut, niin viime aikoina painoa on tullut jopa aika vähänlaisesti. Johtunee siitä että poika touhuaa aamusta iltaan eikä yhtään malta pysyä paikallaan. Kulutus on siis kasvanut melko lailla ja tasaa sitä painoa.
Ull-maijlle suuret onnittelut masuvauvasta! Kiva kuulla teistäkin :)
Samoin mukava kuulla Fiorellankin kuulumisia, meillä kun on niin saman ikäiset lapsosetkin :)
Milolle onnittelut uudesta taidosta! Siitä se tutkimusmatkailu alkaa :)
Amy, ei Aleksikaan ymmärrä mitään sanoja, no ehkä lampun just ja just. Eiköhän tässäkin asiassa vauvat kehity ihan omaa tahtiaan, turhaan teidän terkka mielestäni asiassa kiirehtii.
Quun kauniit sanat äitiydestä saivat jälleen kerran kyyneleet silmiin täälläkin :) Voi kun toivon kovasti että teille vielä toisenkin lapsen syntymän onni suodaan.
Hienoa että Ossen typy on alkanut syömään taas. Niin ne näköjään nuo syömättömyysvaiheet tulee ja menee.
Poppikselle pahoitteluni kun ette saaneetkaan sitä asuntoa :/
Jaahas, täytyy mennä katsomaan mitä sitä tänään keksisi ruuaksi.
Hauskaa viikonloppua kaikille äideille ja vauvoille :)
Viipero & Aleksi 9kk[/color]
Meillä tyvär ja iskä nukkuu päikkäreitä niin pääsin tänne takasin :)
Oltiin tänään kylpylässä uimassa porukalla toista kertaa Eveliinan elämässä! Ja oli kyllä kivaa taas. Ihana kun voi alkaa pikku hiljaa keksimään erilaisia virikkeitä lapselle :) Niin, siis kukahan niistä nauttii eniten... ;)
Tässä pikku hiljaa ku alan virittäytymään näihin teiän tunnelmiin niin saan aikaseksi kommentoidaki enemmän teijän juttuja, mutta nyt mennään vielä aika laimealla linjalla :)
Pi-ki: Ei kuule kannate niitä grammoja niin seurata tarkkaan! Paljon tärkeämpää on se että poitsu kasvaa tasaisesti! Meilläkin alussa tuli miltei kilo/kk ja onki nyt varmaan jo yli kymmenen kilon mutta en murehi kun on niin terve ja eläväinen ollut :) Meillä onneksi on ollu niin ihana terkka ettei oo ainakaan pahasti missään vaiheessa sanonu painonnoususta, mutta niitäkin tuntuu olevan joille tekis mieli haistattaa pitkät.....
Viipero: Toisaan on samanikäiset! Miten sitä unohtaaki niin nopeasti ketkä oli lähellä omaa laskettua aikaa... :0
Huomasin muuten että eikös bejpi:n Eve ollut kanssa meidän even kanssa samanikäinen?! Ihana kun löytyy niin paljon vertaisia! Vaikka toisaalta tässä iässä ei enää yks kuukausi tunnu merkkaavan oikein paljo.. Niin eritahtiin kehittyy nuo muksut :)
Kehityksestä puheenollen.. Hitsi kun meni taas viimeyö entistä huonommin, taitaa olla tekemässä neljättä hammastaan ku ruokakaan ei taas meinaa kauheasti maistua..
Hei Han! Olisko teilläki kyse hampaitten teosta?! Oletko tutkinu onko siellä suussa kuinka lähellä tulossa?
Hui ku tuntuu että tuli tosi sotkunen tästä tekstistä ku pompin ku mikäki aiheesta toiseen.... Koittakaa saada selvää :)
Lopuksi vielä Ull-majlle onnittelut tulevasta pienokaisesta!! *salaa kadehtien itselleen toivoen myös:)*
Viikonlopun jatkoa kaikille pienemmille ja isommillekn menijöille!
Fio ja nukkuva Eveliinuska
Mies menee kohta Even kanssa suihkuun niin jos jotain kirjoittelisi..
Piti hakea Eve eteisestä, nyt konttaa sinne jo ilman houkuttelua.. ;)
Q, on tuo neidin tukan väri muuttunut juu. :) Ja ensin joskus 4kk lähti päältä tukka ja tos vajaa kuukausi sitten takatukka. No, kyllähän tuo kasvaa. :)
Amy, ideana hyvä lähteä ilman Eveä, mutta ei mitenkään mahdollista.. Halutaan kuitenkin yhdessä mennä ja Evelle ei ole ketään hoitajaa. Ja vaikka olisi niin Eve itkisi jo naama punaisena minua ennen kuin edes ehdittäis Hämeenlinnaa. :D
Fio, on meidän Eveliina vähän nuorempi nyt vajaa 7,5kk. Eli syntynyt 28.12..
Ylähampaita joku oli miettinyt, olikohan pienten puolella.. Mutta siis sitä että hampaat ei näytä tulevan ikenen keskeltä (jos nyt oikein muistan) nii minusta kans Evellä näyttää siltä. Ensimmäinen ylähammas on läpi ikenestä, ja näyttää hassulta, ihan kuin tulisi liian " edestä" ...
Käytiin tänään hikoilemassa Hämeenlinna Radalle.comissa. Neidillä oli hauskaa Peltorit päässä, ja niin innoissaan katseli autoja ettei malttanut nukkua radalla, vasta sitten kotimatkalla autossa. :) Oli kyllä hienoja autoja, renkaan polttoa, rata-ajoa ja kelistä johtuen paidattomia miehiä.. ;) Huomenna sit taas Hämeenlinnaan, asuntomessuille siis vihdoin..
Hauskaa kuunnella kun nuo kaksi leikkii tuolla ammeen pohjalla. :D
Nii ja radalla liityin Oriflamen jälleenmyyjäksi. Jos edes jotain pientä lisätuloa saisi..
Nyt pitää lähteä hakemaan Eve kylvystä!
Bejpi ja Eveliina 7kk 2vk
En ole ehtinyt kirjoittelemaan päiväkausiin, jopa treffikavereiden kiittäminen jäi (joten näin myöhässä kiitos keskiviikon treffikavereille) *nolottaa*. Olemme tosiaan juosseet äitini ja Ainon kanssa tukka putkella kesänähtävyyksissä, tai olleet muuten vaan ulkosalla.
En nyt muutenkaan taida jaksaa tai ennättää kommentoida, mutta tilitän nyt vähän mieltäni painavaa asiaa.
En tiedä muistaako kukaan kun joskus aiemmin kirjoitin omituisista naapureistamme? No, kuitenkin, ko. perheen äiti on saanut nyt todella ihokarvani pystyyn. Naapurissamme asuu myös nuori laulajalupaus, joka pitää kotibileitä silloin tällöin. Tämä kolmen lapsen äiti puskee itsensä näihin bileisiin, joissa siis 17-25 vuotiaita nuoria. Hänellä on vanhemmat lapset (3 ja 11 v) mukana, kun hän ryyppää ja rellestää (eilen vielä ainakin klo 23 lapset olivat menossa mukana) bileissä. Itselläni on periaate etten lapsen seurassa koskaan humallu, pari lasillista saatan ottaa. En muutenkaan pidä siitä että humalaiset pyörivät lasten ympärillä, ei tulisi siis mieleenikään vielä lapsia bileisiin. Nuo nuoret, niin mukavia kuin ovatkin, juovat, tupakoivat ja kiroilevat lasten kuulleen. No, ei kai sillä ole merkitystä jos äitikin tekee noita asioita lasten nähden/kuullen. Perheen isä siis menossa mukana, eli ei selväpäistä aikuista lähimaillakaan¿ Pienin lapsi nukkuu kotona, käsittääkseni.
Asia ei kai minulle kuulu, mutta¿ Mihin saakka täytyy vain katsoa sellaista tapahtuvan, en kai voi vain ikuisesti katsoa vierestä sellaista lastenhoitoa? Täytyy kai jossain välissä asiaan puuttua, vai täytyykö? Lapset käyvät sääliksi, vaikka vielä huonompiakin tilanteita varmaan on, mutta niin myös parempia¿
Tähän naapuriin liittyy paljon muitakin ongelmia, en jaksa sitä kaikkea tänne vuodattaa, mutta välillä tuntuu siltä että tahdon muuttaa jonnekin muualle, niin ei tarvitsisi yrittää tulla toimeen koko ihmisen kanssa. Kun on vain kerta kaikkiaan niin erilainen kuin minä. Olen aina pitänyt itseäni suvaitsevana, mutta en oikein jaksa suvaita ihmistä, joka haukkuu koko ajan muut naapurit, tummaihoiset, homot jne. Aaaargh!
Ei siitä sen enempää¿ Meille kuuluu muuten hyvää, Aino on kasvanut silmissä! Nyt Aino ottaa jo sivuaskelia tukea vasten, ja samaan aikaan myös puheen kehitys on huimaa! :) Mamma ei pysy kärryillä¿ Äitini hoiti Ainoa tässä muutamana päivänä eikä Aino vierastanut enää niin kuin ennen, siksikin olen positiivisella mielellä että hoidon aloitus voisi mennä mukavasti. Kolmen viikon päästä siis tosiaan olisi lähdettävä töihin, jaiks. Lähinnä ehkä jännittää tuo Ainon hoitoon meno ja sitten myös oma ruostunut svenska, sitä kun pitäisi taas alkaa puhumaan kuin vettä vaan ¿ no ei tule onnistumaan. :/
Lähdemme huomenna reissuun eli mökkeilemään viikoksi, eli palstailutaukoa luvassa. Mukavia kesäpäiviä kaikille!
Karssuli ja Aino 10 kk
P.S. Kandille, Noelille ja miehelle toivottelen mukavaa matkaa! Sovitaan sitten kyläilyä vaikka tänne meille päin kunhan ollaan kaikki palailtu reissusta. :)
Noniin,nyt meni vaan n.viikko edellisest kirjotuksest.. edistystä,kohta pääsen taas kunnolla mukaan. :)
Ei nyt pysty pahemmin kommentoimaan,kun oli tullu sen verran tekstiä enkä viitti koko iltaa koneella istua.
Nemo ollu täl viikol ekaa kertaa vähän kipeenä. tai sil on nokka vuotanu ja sit alko silmä rähmimää,ku hiero nenää-> sit silmii->pöpöt siirty.. käytii hakemas eilen silmätippa-resepti,ku torstain alko oireet.. mut eipä eilen sit enää niin paljo ees rähminy,onneks. :)
Pari yötä nukuttiin tosi huonosti,ollaan nyt tääl uudella asunnolla vihdoin nukuttu hyviä unia muuten. Johtu ilmeisest nuhast tai silmien kutinasta,et nemo sai öisin kauheit itkukohtauksii,pieni reppana. :(
Mut viime yö meniki sit paremmin,ku piiiitkää aikaa. Viimeks 3kuisena nukkunu noin hyvin. Nukku 20:45-5:45, söi ja jatko unia viel 7:20 asti. Eka pätkä oli 9tuntii,oi sitä autuutta. :) Oli tosi kiva varsinki noitten huonost nukuttujen öiden jälkeen. (se on nyt viimisen kk:n nukkunu suht hyvin, et herää ehkä enää kerran yössä syömään.. on se ihanaa,kun niit yösyöttöjä oli 2kk sitte viel paljon enemmän..)
Han oli kysynykki siit unikoulusta. Meillä pidettiin silloin,kun nemo oli 6,5kk,mut vaan sen takia, et se heräs ainakin 5x yössä syömään. Silloin opetettiin samalla nemo nukkumaan omaan sänkyyn ja mulle se oli kova paikka.. Oikeestaan oon vieläkin ikävissäni usein iltasin,kun musta oli niin ihana nukkua nemon vieressä. Ei haitannu vaikka olin välil suurinpiirtein puoliks lattial. :D
Kuukaus sitte siirrettiin nemo myös omaan huoneeseen nukkumaan.se se vast kova pala olikin,mut kyl toi loppujen lopuks oli hyvä ratkasu,koska kaikkien unet on parantunu.. ja nemon huone on meiän huoneen vieressä,niin on melkein sama ku ois samassa huoneessa,mut ei tarvi iltasin olla ihan hiiren hiljaa.
Imetyksen lopetin joku 1,5viikkoo sitte. Oon pikkuhiljaa lopetellu kesäkuun lopusta asti. Mulle tuli silloin toinen rintatulehus ja sit päätin lopettaa. Vähensin pikkuhiljaa,sit syötin enää öisin tissiä ja lopuks vaan kerran ihan aamulla.. Nyt lopetin sit senkin,ku tuntu,et maito ei enää noussu. (en tiiä onko täl yhteyttä,mut niin nemo vaan sai heti ekan nuhan,ku lopetin imetyksen kokonaan.. ehkä se sit vaikuttaa siihen vastustuskykyyn,ku olin vähä epäileväinen aikasemmin..)
Nemolle ei oo oikein ruoka maistunu täl viikol.. johtuu varmaan joko kuumuudesta, tai sit nuhasta tai tekee hampaita tms.. yleensä vaan uppoo kaikki niin hyvin ja nyt ei meinaa millään syyä.. hedelmäsoseen ehkä saa hyvin alas.
poppis oli kysyny paljon neliöitä meiän uudessa asunnossa on. 77 niitä on. :) on ihan kivasti tilaa nemon temmeltää.
juu,no nyt lopetan tän raapustelun. öitä kaikille. :)
lara ja nemo 9kk.
Han, joko Sampo on syönyt normaalisti? Mä kun tilitin äidilleni kerran Noelin syömälakkoa, se vaan selitti mulle kärsivällisesti, että vauva syö kyllä sitten kun on kunnon nälkä. Varsinkin noin vanha vauva. Ei se itseään kuihduta, kyllä sen verran löytyy itsesuojeluvaistoa! Mutta onhan tuo turhauttava tilanne sun kannalta, joten toivottavasti Sampo pääsee taas maidon makuun myös hereillä ollessaan!
Karssuli, teilläpäs on ikävä naapuri. Tai lähinnä sen aiheuttama ongelma sun omatunnollesi. Mä kyllä ehkä sinuna jo soittaisin jonnekin ja kysyisin neuvoa. Osaisivatko ne jostain sosiaalitoimistosta sanoa, mitä voisit tehdä jatkossa, kun vanhemmat vievät pienet lapsensa bileisiin ja vauva/taapero jää kotiin yksin nukkumaan..? Pahalta tuntuu niiden lasten puolesta. Toisaalta on tosi vaikea puuttua toisten perhe-elämään ja lastenkasvatukseen. Siitä kun voi seurata teillekin ongelmia, jos naapuri ottaa nokkiinsa ja yrittää jotenkin kostaa.
Ull-Maj' lle onnea masukin johdosta! Teillä ei tainnut olla ehkäisyä käytössä ollenkaan synnytyksen jälkeen, vai kuinka?
Ja myöhästyneet onnittelut kaikille yksivuotiaille! Näillä helteillä voikin muistella, millaista oli viime kesänä ison mahan kanssa... :)
Kiva kuulla Laraleistäkin! Ja Nemo on jo niin tosi iso poika, ainakin kun noita kuvia katselee...
Meillä on nyt vähän ongelmia Noelin yöunien kanssa. Liekö joku orastava 8kk-ahdistus iskenyt, kun poika heräilee illat ja yöt läpeensä. Nytkin jouduin käymään nukuttamisen jälkeen kaksi kertaa hyssyttelemässä, kun poika ei osannut pysyä unessa. Ja yöllä pojan on pakko saada nukkua vieressä, jotta ylipäätänsä nukkuu. Viime yönä varmaan tunnin välein annoin rintaa tai käänsin pojan kontiltaan/istuviltaan takaisin makuulle. Ihan tuskaista, varsinkin kun mun pitäisi kolmen viikon päästä mennä luennoille eli saada öisin nukuttua! Kauankohan tätä hulinaa kestää?
Nyt itsekin nukkumaan. Mies on isänsä synttärijuhlilla ja jää sinne yöksi, me kyläillään Noelin kanssa mun vanhemmilla. Ostettiin pojalle matkasänky, ja se onkin kätevä. Taidetaan ottaa se Italiaan mukaan, niin ei tarvitse koko ajan vahtia tuleeko poika sängystä alas.
Kandi & Noel 7kk+
Kandi, ei tosiaan ole ollut muuta ehkäisyä kun varmoihin päiviin luottaminen. Kakkosta ollaan kuumeiltu jo toukokuusta, mutta aina kun oli ovis lähellä niin jänistin. Nyt sitten päätin että tulee jos tulee, ihme kyllä kun näin nopeasti.
Olo on täällä muuten loistava, mutta vähän pelottaa se tuleva oksennusrulianssi. Viimeksihän tosiaan jouduin tiputukseen kun oksensin niin paljon. Nyt kun Janin kanssa menee kaikki aika ei mulla tosiaan ole aikaa makoilla sairaalassa... no jospa sitä ei tulis niin paha olo tällä kertaa.
T: Ull-Maij + pesue
Koitin lukea kaikki läpi mut ei taas tonne korvien väliin jäänyt kovin paljoa!!
Meilläkin jo 1v synttärit häämöttää viikonpäässä! On se aika vaan mennyt niin nopeasti :) Onnittelut kaikille jo 1v täyttäneille!
Aino otti ensiaskeleet viime kuun lopulla ja nyt kävelee jo pitkiä matkoja :) Suloista vaapottamista neidin meno!
Eilen käytiin ostamassa ekat kengät ja uus syöttötuoli.. vanha alko hajoon niin nyt meilläkin sit töröttää uusin malli trip trappia pöydän päässä ;) Halvemmat mallit vaan näytti sit niin halvoilta että tähän päädyttiin..
Ull-Maj.lle onnittelut masukista!!
Mulla vielä 4,5kk pillereitä jälellä ja sit alkaa jännäys ;)
Kiva kuulla Fiorellastakin! Taidettiin olla samanikäisiä mammoja jos oikein muistan :)
No joo täytyy lopettaa lyhyeen ku härän lento.. Neiti heräilee!!
Koitan palailla uudemman kerran!!
Niamey ja Aino viikkoa vajaa 1v.
nyt ei olekkaan enää ihan niin helteinen päivä..
mulle oli tullu sähköpostiin viesti,että oon voittanu elämysavaimen särkänniemeen!! :) vähän kiva. pakkohan sinne on sit päästä.
oon koko kesän jankuttanu,et haluisin sinne tai lintsille,mut ei olla menty.. nyt ehkä vihdoin saan puhuttua ton miekkosen ympäri, jos vaikka sen pikkuveli lähtis mukaan..
nemo pitää kyl varmaan jättää hoitoon mummilaan,ku on kuitenki 3tunnin ajomatka,enkä usko että viihtyy niin kauaa autossa,eikä nuku varmasti koko matkoja..
vihdoin alkaa muutto olla valmis,pidettiin viikko lomaa muutosta ja eilen käytiin hakemassa loput tavarat ja siivottiin.. grilli viel pitää hakea ja huomen viiä kaatopaikalle monta jätesäkillistä roinaa.. mistä sitä voi kertyä niin paljon? ei asuttu ku vuos siin edellises asunnos.. ja tavaraa tuli tänne uuteen asuntoon silti ihan hirveesti, vaikka yritin heittää paljo turhuuksia pois.
kandi: juu,onhan nemo jo iso poju. :) nyt viimeks neuvolassa sano jotain,että vois alkaa antaa tavallista kaurapuuroa,kun niis pilttipuuroissa on maitoa. eli vähän niinku laihikselle pitäs laittaa. kävi oikein ärsyttää,kun tosiaan rintamaidollahan nemo kasvo niin hyvin.. nyt on vähä päälle kuukauden ollu enimmäkseen korvikkeella eikä mitenkään liikaa sitä juo.nyt kuumina päivinä juonu vähän enemmän,mut ei mee kyl läheskään litraa päivässä muuten. ehkä joku 5-6dl. riippuu päivästä.
ulla-maijlle onnea masuasukin johdosta!! :) tsemppiä odotukseen. toivotaan,ettei tulis niin kamalaa pahoinvointia kuin viimeks.
Onnea 1-vuotiaille!! :)
ja terkut kaikille. tää menee taas. moooi.
...että ota rohkeesti yhteyttä paikallisen sos.toimen lastensuojelun sos.työntekijään. Löydät yht.tiedot kaupungin nettisivuilta (mä en nyt millään pysty muistamaan, missä asutte, vaikka siitä oli puhetta viimeks kun nähtiin...dementti mikä dementti). Paitsi niiden lasten takia, toivoisin että soittaisit ihan itsesi takia - saisit vastuun asiasta siirrettyä ammattilaisille eikä sun tarttis enää pyöritellä asiaa mielessä. On nimittäin varmasti tosi kurjaa seurata tilannetta vieressä neuvottomana! Käsittääkseni voit esiintyä puhelimessa ihan anonyymistikin (en ole nyt ihan varma, miten tuo menee kun sulla ei ole erityistä ilmoitusvelvollisuutta). Mutta mun pointti on siis se, että sulle olis tärkeetä saada mieltä ja sydäntä kevennettyä :)
Muillekin terveisiä - täältä me kohta Nakin kanssa porskutetaan tänne Isojen Enskojen puolelle! (ens vkolla itse asiassa) On kyllä viime aikoina Enskahommat jääneet vähälle helteiden, lomailujen ja muuttokiireiden takia...vaan ehkä tästä taas aktivoidutaan :)
Voikaa hyvin!
Makkara + Nakki melkein 6kk
Ensinnäkin suuret onnittelut vuoden ikään ehtineille Liialle, pikku quulle ja Viljolle!!
Pinoa en ehtinyt vielä lukemaan, kun juuri sain pojan nukkumaan..
Aleksi on kipeä :/ Oli jo aamulla vähän räkäinen. Lähdettiin kuitenkin koko perhe käymään kyläilemässä, kun miehellä kerrankin vähän aikaa. A. nukkui mennen tullen autossa vain n.puoli tuntia, ja yhtäkkiä tulomatkalla oksensi. Ajattelin että limaa kurkussa, kun tuotos oli sellaista vaaleaa limaista vaahtoa. Sitten alkoi lohduton kipuitku, ja oli pakko pysähtyä. Annoin vähän rintaa, jolla rauhoittui. Jatkettiin matkaa, ja A. alkoi uudelleen yökkiä. Onneksi oli rätti kädessä ja aavistin mitä tuleman piti, ja tavaraa todellakin tuli, poika oksensi ihan kaaressa ja vaikka kuinka paljon! Vähänkö säikähdin että mikähän sitä vaivaa.. Taas pysähdyttiin ja syliin rauhoittumaan. Lopulta päästiin kotiin, ja mittasin lämmön - 38.7. Annoin supon, ja nyt tosiaan sain heilutettua sylissä uneen. Ihan touhukasta poikaahan tuo oli, joten yleistila vaikuttaa olevan aikas hyvä kuitenkin, mutta mitähän tämä mahtaa olla?? Onko kellään kokemusta että vauvalla olisi liittynyt tavalliseen flunssaan oksentelua? Vai onko A:lla sekä flunssa että mahatauti? On se kumma että viimeisetkin oman ammatillisuuden rippeet häviää kun on oma lapsi kyseessä. Huoli on kova, vaikka lienee tuo kuitenkin ihan vaaranton flunssa/vatsatauti. Äidin oma pieni kulta on kipeä :´(
Nyt ei ehdi eikä pysty keskittyä muuhun kommentointiin, palailen myöhemmin paremmalla ajalla.
Viipero & Aleksi 9kk