Ei jaksa enään väsymystä!!!
Hei! Minulla on 1 vuotias poika. Poikamme on koko elämänsä ollut huono nukkuja. Vastasyntyneestä asti hän on heräillyt noin 8 kertaa yössä. Tähän asti ollaan selvitty uskomalla tulevaisuuden yöuniin, mutta ei enään!! Toisin kuin aiemmin poikamme nukkumaan meno yöllä ja päikkäreille on ollut viime viikkoina tuskaa, ennen sentään nukahti hyvin. 1-2h itkua ennen kuin nukahtaa... Tassu unikoulua, ja lievää huudattamista on kokeiltu.. Nyt on sänky meidän sängynvieressä (aiemmin omassa huoneessa) eikä tunnu auttavan. Voimat on täysin loppu. Enään ei itke vain lapsi vaan äitikin :(
Neuvolassa ollaan puhuttu, mutta neuvolan tarjoama: unikoulu ohjeet, päivällä käyvä perhehoitaja eivät tuoneet kuin parin päivän helpotuksen.. Enään en niitä halua tai paremminkaan jaksa.. Pitäisi yrittää kuitenkin elää normaalisti myös isomman lapsenkin kanssa. Osaako kukaan auttaa minua tai edes kertoa jos on kokemusta vastaavasta tilanteesta.
Kommentit (7)
Heippa ja ensinnäkin voimia sinulle!
Kertoisitko hiukan lisää teidän tilanteestanne. Millaisia rutiineja teillä on nukkumaanmenotilanteissa, siis sekä päivällä että yöllä? Kuten tuossa jo aiemmin ehdotettiin, taustalla saattaa olla allergioita tai jopa refluksia, mutta jos poika ei mielestäsi ole kivulias tms. niin tuskin sellanen on syynä.
Minulla on kesäkuun alussa 1 vuotta täyttänyt poika joka myös on koko ikänsä ollut aivan käsittämättömän huono nukkuja. Meillä poika tosin meni yöunille helposti, mutta pahimpina öinä heräsi vartin välein läpi yön lukuunottamatta muutamaa pidempää unijaksoa.
Meillä poika oli todella kova pulauttelemaan ja aina röyhi kovasti, saimme lopulta 10 kk:n iässä lähetteen refluksitutkimuksiin, mutta sitten pulauttelu loppui kun lakkasin antamasta hedelmäsoseita. Se rauhoitti myös öitä siten, ettei enää tuskissaan huutanut ja punkenut istualleen.
Poika heräilee kuitenkin edelleen öisin vähintään kaksi kertaa ja nukkumaanmeno onnistuu vain nukuttamalla eli minä makaan omassa sängyssäni kunnes poika nukahtaa vieressä olevaan pinnasänkyynsä. Siirsimme pojan aikoinaan 5 kk:n iässä omaan huoneeseen nukkumaan, mutta yöheräämisten rasittamina päätimme ottaa takaisin meidän makuuhuoneeseemme - se rauhoitti öitä koska ei enää huuda ikävää ja pimeänpelkoa kun nukkuu vieressämme.
Millä tavalla siis nukutatte? Onko ns. tarpeeksi väsynyt kun menee nukkumaan? Huutaako selkeästi kipuja tai onko levoton? Vai itkeekö eroahdistusta?
t: Vilmis
Aika säännöllisinä pidämme päivät.
n.07.30 heräys ja aamupuuro
10.00 ulos
11.30 ruoka
nukkumaan
14.00 välipala
(15.30 ulos jos päivällinen valmis tai mies kotona)
17.00 päivällinen
20.00 iltapala
20.30 nukkumaan
Elikkäs tämä on "ihanne" päivä. Poika on joidenkin öiden jälkeen niin väsynyt että itkee heti aamusta ja ei jaksa lounaaseen vaan nukahtaa ulos vaikka kesken hiekkaleikkien. Tällöin lounas jää klo.13.00 ja iltapäivällä noin 16.30 vaatii toiset päikkärit ja yö on taas.... no mitä se nyt on.
Viikon ajan nyt itkenyt ennen nukkumaan menoa kovasti, vaikka ennen nukahti ilman mitään ongelmaa. Viime päivinä ei ole maitoa oikeen suostunut juomaan ennen nukkumaan menoa vaikka ennen oli herkkua. Vihreää kakkaa myös tullut muutaman viikon joka pisti nyt epäilykset heräämään. (sairaanhoitaja sanoi että normaalia?) Voisiko nämä olla mahdollista allergiaa? Refluksiaa myös olen epäillyt kun isommalla lapsella on ja myös lääkitys siihen, mutta toisaalta hän pulautellut/ oksennellut ikänsä. Pojalla ei tms. oireita? Onko Refluksia perinnöllistä? itsellä myös mieletöntä närästystä ollut koko iän....? Sekavia ajatukset.
Tuntuu ikävältä huudattaa poikaa unikoulujen kanssa jos taustalla onkin joku perussairaus...
Siksi olenkin soimannut itseäni siitä etten tajunnut meidän pojan ongelmaa, koska itse kärsin refluksista, siskoni kärsii refluksista, äitini myös, samoin pappani.
Mutta erona on kuitenkin se että minä ja siskoni ollaan oltu kovia pulauttelemaan vauvana ja meidän poika ei pulauttanut oikeastaan ikinä.
Vasta kun luin sen lehtijutun missä puhuttiin Silent Refluksista tajusin tämän asian, siihen ei liity pulauttelua yhtään :0
Me saatiin asia eteenpäin vasta kun veimme pojan yksityiselle lasten gastroenterologille ja hän sanoi heti että että ihan selvä refluksi, ja tähystyksessä selvisi että alempi vatsaportti on liian löysä ja vatsalaukussa tulehdusta.
Nyt kun odotan toista lasta tiedän jo melkein valmiiksi että vauvalla on refluksi ja se pistetään hoitoon heti kun vain on mahdollista.
Mutta jos kerran itsekin siitä reflukista nähtävästi kärsit ja esikoinenkin, olen melkein 100% varma että toisella se myöskin on, mutta ilmeisesti juuri Silent tyyppisenä mihin sitä puklailua ei liity.
Myöskin se allergia asia kannattaa tutkia hyvin. Mutta veikkaan että tätä kautta saatte tähän ongelmaan avun.
ja epäili maitoallergiaa. Aloitimme täysin maidottoman ruokavalion. Muutamassa päivässä pitäisi ulosteen normalisoitua ja viimestään parissa viikossa helpottaa muut vaivat... Itse kuitenkin aloin hieman epäilemään tuota silent refluksiaa, mutta pitää seurata tätä maitoproteiinitonta ruokavalio jonkin aikaa, jos vaikka tilanne helpottaisi...
Oletko juuri aloittanut maitotuotteiden antamisen?Meidän tytöllä todettiin yhden vuoden iässä suloisto.oireinen maitoallergia. Alkoi oireilla kun alettiin antaa lehmänmaitoa. Tyttö on aina nukkunut yöt ihan hyvin, mutta tuli sellanen mieleen kun kerroit vihreästä kakasta. Rutiinit teillä näyttäis olevan kunnossa kuitenkin. Muistan kyllä että miedän tyttö nukku vielä kahet päikyt 1v3kk asti. Yhdet torkut aamulla ysin, kympin aikaan ja toiset yhden maissa. Väsyi silloin nopeasti. Sitten huomasin että aamutirsat alko häiritsee toisia päiväunia ja lyhensi niitä. Niinpä siinä 1v3kk iässä alettiin nukkuu vaan yhet päiväunet sisällä. Parisen viikkoa oli aamuisin tosi väsy mutta piristyi kun kävi ulkona. Saatto just nukahtaa syöttötuoliin välillä kun oli niin väsy. Joskus kun tyttö on ollu kipee ja nukkunu illalla tirsat ne on häirinny yöunia niin että on kukkunu yöllä tunnin hereillä. Joten suosittelisin että kolmen jälkeen iltapäivällä ei enään nukuta. Me opetettiin tyttö nukahtamaan itsekseen kuuden kuukauden iässä omaan huoneeseen, ja siihen loppu yöheräilyt. Eli jos lapsesi nukahtaa niin että näkee sinut, hän havahtuu yöllä eikä enään näe, niin pelästyy. sitten heräilee pitkin yötä ja aina sama juttu. Eli yksin nukahtaminen on meillä ainankin lopettanut heräilyt. Sitten tytölle tuli reilun vuoden ikäisenä 2kk kausi jolloin meni nukkumaan kauheella huudolla. (silloin lopetettiin imetys), oireili ilmeisesti siitä. Mites teillä, onko tapahtunut jotain samankaltaista?
Sitten kysyisin vielä syökö tuttia?Herääkö siihen kun tutti tipahtaa suusta?
Toiv. oli jotain apua!
Vihreä kakka viittaa allergiaan, samoin yöitkeskely kipeän masun takia. Jos maitotuotteita on jo annettu, niin niitä veikkaisin. Refluksikin on allergiaoire pikkulapsilla, eli vaikka oireiden todettaisiin johtuvan refluksista, niin refluksi taas saattaa johtua allergiasta.
Jos epäilet itse allergiaa, niin suosittelen hyvän allergialääkärin hankkimista. Usein se vain tarkoittaa yksityislääkäriä...
taustalla ole vain mitään vaivaa??
Meidän poju on ollut alusta asti allergikko ja nukkui yöt aina tosi huonosti. Ihmettelimme aina vain mikä poika vaivaa ja kävimme kaikki ruoka aineet monta kertaa läpi.
Vasta 1.5 vuotiaana tajusin että nyt on joku muu juttu meneillään kun poika oli myös aina tosi huono syömään.
Sitten tajusin kun luin juttua Silent Refluksista ja huomasin että oireet täsmäsivät pojalle. Huono ruokahalu, hikkailu, kuolaaminen. Meidän poika ei ole koskaan ollut puklaaja, itse asiassa puklasi tosi vähän vauvana niin siksi ei varmaan tullut edes ajateltua että refluksista olisi kyse.
Mutta niin vain oli, ja kun lääkitys aloitettiin ja saatiin kohdilleen niin alkoi poika myös nukkumaan. Nostimme myös sängynpäätyä ylöspäin heti ja se helpotti valtavasti.
Nykyään poika 2.5v syö hyvällä ruokahalulla ja nukkuu yönsä putkeen.
Kannattaa tutkia kaikki vaihtoehdot läpi koska minusta tuo ei ole enää normaalia ja kuulostaisi siltä että poikaasi vaivaisi joku.
Tsemppiä selvittelyyn ja unettomuuteen. Tiedän mitä se on ja itsekin meinasin heittää kirveen kaivoon monesti kun poika vain huusi ja kiljui aina nukkumaan mentäessä ja nukuttaminen kesti pitkään ja kuitenkin heräsi taas heti...