Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaa mulle, MIKSI päiväkodissa pitää sitten ulkoilla,

Vierailija
06.08.2007 |

jos sää on kehnoista kehnoin? Kun täällä puhutaan miten kamalaa on se, kun on väärissä vaatteissa nököttävä lapsi ränta- tai kaatosateessa.

Ei me ainakaan ulkoilla kotonakaan jos keli on ihan järkky! Pieni sade on tietenkin asia erikseen, mutta jotain rajaa kuitenkin. Niin, joskus pahimpina aikoina menee muutama päiväkin ettei päästä pihalla aikaa viettämään (pikaisesti käydään tietenkin ulkosalla vaikka olisi huonokin keli, ja ulkoilua tulee esim. kauppareissun yhteydessä).

Jos pari päivää on todella huono sää, niin miksi ei päiväkodissa panosteta johonkin kivaan tekemiseen sisätiloissa, pakkoko siellä ulkona on tuntikaupalla nököttää? Nauttiiko hyvin puetut ja pakatut lapsetkaan ulkoilusta jonkun loskan ja mössö keskellä? Epäilen.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
06.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ikinen päivä, vaikka sitten sataisi kissoja ja koiria.

Vierailija
2/15 |
06.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Lapset tarvitsevat pari tuntia ulkoilua joka

ikinen päivä, vaikka sitten sataisi kissoja ja koiria.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
06.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap voisi kutsua päiväkotiryhmän kotiinsa ja koitapa keksiä 9 tuntia tekemistä 21:lle 4-vuotiaalle. Onnea vaan, klo 14 pakkaisit kaikki sadevaatteisiin ja ULOS!

Vierailija
4/15 |
06.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tilanne ei todellakaan ole verrattavissa kotioloihin, sillä lapsia on aivan älyttömän paljon enemmän, meteli (joka muuten väsyttää sekä aikuisia että lapsia) on paaaljoon kovempi ja vauhtia/vaarallisia tilanteita tulee lisää ku lapset ei enää keskity leikkeihin vaan riehumiseen.

joo.. olen ollut töissä muutamassa päiväkodissa eikä niissä missään oltu ihan järkyllä ilmalla ulkona ja sen kyllä huomaa lapsissa. Siis meno on ihan hirveetä sit iltapäivän viimeisinä tunteina, kun oikeesti tuntuu että ne muksut kiipee seinille.

Vierailija
5/15 |
06.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta lapsuudesta kyllä muistan että ulkona on kivaa vaikka sataa tai on loskasta!

Kaikki riippuu siitä onko hyvät vaatteet jokka suojaa märältä ja kylmältä ja onko tekemistä.

Itselläni ei ole mitään ulkoilua vastaan nyt 3- kymmpisenäkään jos puen sään mukaan ja menen mukaan leikkiin. Ei siitä nauti minkään ikänen jos vaan ollaan ja ihmetellään. Hoidossa on se plussa että sielä on ne kaverit kaikki ulkona, kotihoidossa tarttee vanhemman leikkiä lapsen kanssa koska aika moni aikuinen on kanssasi samaa mieltä ja nyhjöttää kotona jos sataa! Se siinä mättää: asenne. Ja sun asenne on tarttunu vanhemmiltasi jonka tartutat lapseesi. Meillä taas lapset menee ulos leikkiin. Mikäs sen kivempaa kun tutkia ympäristöä vesisateessa?

Vierailija
6/15 |
06.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä seuraa. Lapset vetää pitkin seiniä, turhautuu ja riehuu. Tarhassa lapset on tottuneet ulkoilemaan kahdesti päivässä.

Otetaan 150 lasta ja työnnetään vähän huonompaan ilmaan ulos. Lapset riehuu ulkona ja kas, taas sujuu keskittyminen kun höyryt on pihalla.

Musta on hienoa, että asumme Rukan, Vikingin ja Reimatecin maassa, jossa lapsille osataan tehdä hengittävää vedenkestävää ulkoiluvaatetta, jotka ei pikku rännässä kastu.

Pänniin vain se, että kaikilta vanhemmilta, se järkevästi pukeminen ei irtoa.

Vierailija
7/15 |
06.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu, että tämä on sellainen " Keisarin uudet vaatteet" -juttu. Sitä uskotaan, että aina pitää ulkoilla, vaikkei ole edes perusteluita.

Minulla on kaksi poikaa ja olen monesti tutkinut sitä, miten pojat käyttäytyvät päivinä, jolloin on ulkoiltu ja silloin, kun ei ole. Ei siinä ole mitään eroa energian asteessa. Eri asia on se, että on pelattu viisi tuntia futista tai uitu viisi tuntia - vasta sitten sen energian määrä on vähentynyt.

Tietysti raitis ilma ei haittaa ketään. Mutta en minä löydä siihen " pakkoa" .

Vierailija
8/15 |
06.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että on mullaki kotona kolme alle kouluikästä lasta eikä me todellakaan kotona ulkoilla jos on huono keli. Oon oikeestaan aika laiska lähteen ulos ees pikku sateella ku joutuu sadekamppeet pukeen. EIkä se todellakaan vastaa tilannetta päiväkodissa. Ei meilläkään kotona lapset hypi seinille. Päiväkodissa se tilanne on todellakin eri! Lapsia kun on niiin paljon enemmän, ja sitä meteliä, ja riehumista jne jne

Vierailija
9/15 |
06.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ulkoilla huonolla ilmalla. Tihkusateessa saattavat mennä iltapäivällä, jos aamullakaan ei ole päästy ulos. Kaatosaateessa eivät koskaan. Pakkasrajana on pienillä muistaakseni -11 astetta ja isommilla -13. Kova tuuli laskee rajaa.

Päiväkoti on pieni ja johtaja fiksu. Hoitajat eivät kai ole niin ylirasitettuja, että täytyy raahata penskat ulos säällä kuin säällä, jotta saisivat hetken rauhaa.

Mikä ihmeen sääntö se muuten on, että ulkona pitää olla kaksi tuntia joka päivä? Jos sisällä kunnon tilat, niin pystyyhän sielläkin riehumaan ja purkamaan energiaa.

Vierailija
10/15 |
06.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossa onneksi saa ULKOILUVAATTEITA joka säähän. Ja liikkuminen on lapsille elintärkeää.

Silloin kun olin lasten kanssa kotona, kävimme puistossa säässä kuin säässä. Lapsi saa liikuntaa ja nukkuu paremmin kun on liikkunut.

Samahan se on aikuisilla, jos ei liiku - muuttuu flegmaattiseksi. Sinä kuulosta juuri sellaiselta, ja pian ovat lapsesikin jos vettä pelkäävät?!

Vierailija
11/15 |
06.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meidän isossakaan päiväkodissa mennä pahimmilla kaatosateilla tai paukkupakkasilla ulos, mutta eipä ole tainnut kahden lapsen yli 5 vuoden yhteiseen päiväkoti" uraan" sattua juurikaan sellaisia päiviä ettei jossain vaiheessa olisi ulos päästy ainakin joksikin aikaa.

Ulkoilu on kivaa! Menen itsekin työpäivän jälkeen ulos, se tekee hyvää niin sielulle kuin ruumiilleekin. Kyllä ne ehtii sisällä ihan tarpeeksi nyhjätä.

Ja varusteiden ei tarvii olla kalliit, perus kuravaatteet + kumisaappaat toimii täydellisesti sateella, pakkasella villaa alle.

Vierailija
12/15 |
06.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten lapset on flegmaattisia ja sairaita. Normaalist lapset tulee kiukkuisiksi ja hermostuneiksi jo eivät pääse 2 kertaa päivässä ulos ;)

Vierailija:

Tuntuu, että tämä on sellainen " Keisarin uudet vaatteet" -juttu. Sitä uskotaan, että aina pitää ulkoilla, vaikkei ole edes perusteluita.

Minulla on kaksi poikaa ja olen monesti tutkinut sitä, miten pojat käyttäytyvät päivinä, jolloin on ulkoiltu ja silloin, kun ei ole. Ei siinä ole mitään eroa energian asteessa. Eri asia on se, että on pelattu viisi tuntia futista tai uitu viisi tuntia - vasta sitten sen energian määrä on vähentynyt.

Vierailija
13/15 |
06.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Tai sitten lapset on flegmaattisia ja sairaita. Normaalist lapset tulee kiukkuisiksi ja hermostuneiksi jo eivät pääse 2 kertaa päivässä ulos ;)

Ymmärrän kyllä miksi päiväkodissa ulkoillaan huonommallakin säällä, koska joukossa tyhmyys tiivistyy. Lapset riehaantuvat paljon helpomin kun porukkaa on paljon (eli liikaa). Mutta jos kotioloissa esimerkiksi kaksi sisarusta ei voi olla päivää tai kahta sisällä paukkupakkasten tai kaatosateen takia, niin pidän lapsia enemmänkin ylivilkkaina tai vanhempia todella laiskoina kun eivät keksi mitään kivaa tekemistä sisällä. Lasten pitää oppia myös keskittymään johonkin puuhaan eikä aina vain riehumaan. Myös se älyllinen rasitus tai hienomotoriikan treenaus vie energiaa, ei energian purkamisen tarvitse aina olla älytöntä riehumista.

Vierailija
14/15 |
06.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on lapset jo koulussa ja päiväkodissa. Kotiäitivuosina ja viikonloppuisin ulkoilemme 1 kerran PÄIVÄSSÄ. Pojat ovat ihan normaaleja poikia, ei mitään ylivilkkaita, mutta eivät yltiörauhallisiakaan.

En todellakaan ymmärrä, miksi lapset tulevat muka kiukkuisiksi, jos eivät pääse ulos? Ensinnäkin, ovesta voi mennä pihalle, jos haluaa. Mutta mikä ero siinä on KIUKKUISUUDEN kannalta, käveleekö sisällä vai ulkona? Jos menemme leikkipuistoon, pojat istuvat tekemään hiekkalinnaa - mitä eroa sillä on, istuvatko he heikkalaatikon ääressä vai legoilla rakentelemassa?

Fysiologisesti en todellakaan näe mitään eroa sillä, hyppiikö kengurupallolla ulkona vai hyppiikö sillä sisällä, kun ikkuna ja ovi on auki ja saa raitista ilmaa.

Ero on siinä, että saa fyysistä RASITUSTA. Eikä " ulkoilu" sinänsä täytä fyysistä rasitusta. Vasta pelaaminen, juokseminen, urheileminen, on fyysistä rasitusta.

Ja sitä paitsi -meillä saa myös juosta sisällä...

Vierailija:

Vierailija:

Vierailija
15/15 |
06.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ihan pakko päästä pihalle.

Kolmen vuoden pph-uran aikana ei taidettu kertaakaan olla koko päivää sisällä. Mutta eipä se lapsia haitannut!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä neljä