Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenko itsekäs?

Vierailija
05.08.2007 |

Työt alkaa syyskuun puolessa välissä. Lapset menee hoitoon elokuun lopulla, noin kolme viikkoa ennen mun töiden alkua. Eka viikko " harjoitellaan" lyhyillä päivillä, ja sit pari viikkoa ovat koko päivän hoidossa, ja mä kotona. Miehen mielestä olen itsekäs, anoppikin ihmetteli, mutta musta tuntuu, että olen neljän kotiäitivuoden jälkeen ANSAINNUT kahden viikon loman, jolloin mulla on PÄIVÄLLÄ aikaa rentoutua, lukea kirjoja, shoppailla työvaatteita ja ottaa vähän rennommin. Olen viettänyt kotona elämäni rankimmat neljä vuotta, ja töihin paluu tuntuu todella luksukselta jo sekin - mutta seuraavaan LOMAAN on aikaa, ja sitten varmasti jo haluan olla lastenkin kanssa kotona taas, kun töissä on ehtinyt jo olla. Ei kai siinä ole mitään itsekästä, että haluaa pitkän kotiäitirupeaman jälkeen pitää KAKSI viikkoa lomaa?? Silloinkin teen päivällä ruokaa, siivoan, hoidan pyykit, vien ja haen lapset tarhasta ja illat hoidan lapsia...

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
05.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

luultavasti vielä katkera lapseton

Vierailija
2/40 |
05.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Eikö vanhemmuus tarkoita sitä, että kasvaa vähän aikuiseksi ja oppii joustamaan omista tarpeistaan ja haluistaan?

Meillä se on kolmevuotias, joka hokee minäminäminä ja minäeka ja mullekans - monien kotona taitaa olla toisin.

Vanhemmuus on myös sitä, että huolehtii omasta jaksamisesta. Aina ei tarvitse olla marttyyri ja uhrautua hinnalla millä hyvänsä. Ap on lomansa ansainnut!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
05.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en osaisi kuvitella itse tekeväni tuollaista, koska itkin ensimmäiset kaksi viikkoa töissä, kun vein esikoiseni hoitoon.

Vierailija
4/40 |
05.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän vanne löystyisi.

Oliskohan päiväkodit innokkaita toimimaan kotiäitien lomittajina? Isät ilmeisesti eivät ole...

Vierailija
5/40 |
05.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin saat pitää lomaa ja ihan vaan vaikka siks että saat hoitaa itseäsi ja valmistautua työ-elämään.

On järkyttävää tää kateus ja pahansuopuus- sota-ajan katkeruudet pitäis olla jo ohi. On aikansa elänyt tää myytti että kaikki on kärsien ansaittava. Ja jos olet äiti niin ei riitä edes se että ansaitset.

Itse tiedät omat tarpeesi ja mustakin on todella viisasta antaa aikaa IHAN VAAN ITSELLEEN. Eikä sitä tarvii selitellä tai todistella ansaituksi. Jaksat lapsiaskin paremmin- eivätkä he siellä päiväkodissa ole kuin ne päivät....

Nauti reteesti, täysin ilman syyllisyyttä!!!Niin mäkin tekisin jos olis mahdollista nyt! Sitäpaitsi muutos kotoa työ-elämään on suuri, on ihan hyvä antaa itselleen aikaa muutokseen, eikä vaan suorittaa yli-ihmisenä kaikkea.

Vierailija
6/40 |
05.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos ja nauti!

Vierailija
7/40 |
05.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset tosin olivat sen 2vk lyhyttä päivää hoidossa mutta kuitenkin. 5 vuotta kotona (josta 1v välillä töissä) kolmen pienen lapsen kanssa ilman loman lomaa niin kyllä oli ansaittua pari viikkoa ottaa vähän keveämmin!

Vierailija
8/40 |
05.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ÄITI voi ollamonella tapaa, seminkä sä koet oikeaksi ei oo ainoa oikea. Lapsista kuuluu huolehtia ja aikuiseksi kuuluu kasvaa ja aivan varmasti jokainen äiti joutuu luopumaan niin tä omista tarpeistaan, myös ap- siitähän ei ole kysymys.

Myös äiti on IHMINEN joka myös tarvitsee lepoa ja joskus jopa sellaista luksusta että saa ihan nauttia omasta rauhasta.

En tiedä yhtään lasta joka kiittää äitiään uhrautumisesta tai marttyyriudesta. Olen itsesellaisen äidin lapsi joka joka suuntaan toitotti kuinka pitää uhrautua ja luopua jne. Siitä on ollut mulle tasan se seuraus että on ollut vaikea oppia arvostamaan omia tarpeitaan, kun naisen malli on ollut se " muka" vaatimaton marttyyri. Ihailin ja vieläkin ihailen (ja olen oppinut itsekin jo) naisia jotka ottavat tilaa itselleen,huolehtivat myös itsestään ja hoitavat silti lapsensakin hyvin. Lapset saavatpaljon paremman mallin kuin niistä uhrautuvista, niskaan huohottavista, aina oikeassa olevista marttyyrisuperäideistä.

Ja kyllä, terve aikuinen kaipaa välillä lomaa lasten touhuista, aikaa omille ajatuksilleen ja vaikkapa erotiikalle- kaukana kotoa, ilman lapsia.

Vierailija
9/40 |
05.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin minäkin olen tämän asian ajatellut, kuten moni muukin, että kahdella viikolla ei ole merkitystä puoleen eikä toiseen lasten kohdalla, mutta mun omaa jaksamista se parantaa radikaalisti.

En todellakaan ole superäiti, enkä jaksa loputtomiin. Myönnän, että olen aika mukavuudenhaluinen, mutta silti lapset ovat mulla aina omien tarpeiden edellä. Ensin siis täytän lasten tarpeet, ja kun ne on täytetty, ajattelen itseäni. Mun mielestä lapsille kaksi viikkoa lisäkotonaoloaikaa ei ole sellainen tarve, jonka toteutumatta jääminen vaikuttaa lasten kehitykseen ja psyykkiseen hyvinvointiin.

Koen, että mulla on neljän vuoden kotonaolon jälkeen oikeus ottaa parin viikon ajan edes päivällä rennosti. Vähän ladata akkuja. Mun mies on noiden kolmen viikon aikana taas 8 päivää töissä ulkomailla, kahdessa pätkässä. Heti kun mun työt alkaa, mies lähtee viideksi päiväksi jälleen reissuun.

Mun mies ei todellakaan osaa ajatella, mitä lasten hoitaminen kotona on. Hän reissaa työssään paljon, ja on yli kolmasosan joka kuukausi pois kotoa. Kotiin tullessaan hän haluaa nukkua aikaeron pois, jotta on virkku ja jaksa tehdä töitä. Tämän jälkeen hän pyrkii antamaan minulle hetken vapaata, joka käytännössä on 1-2 kertaa kuussa oma ilta / päivä omissa menoissa. Muun ajan hoidan lapsia ja kotia lähes kokonaan itse. En viitsi valittaa, koska tiesin miehen työn luonteen jo ennen ensimmäistä lasta. Odotan, että lapset kasvaa, niin munkin elämä hieman helpottuu, kun ei tarvi kokoajan juosta perässä ja heräillä öisin ;)

Mä itse koen tekeväni oikein siinä, että pidän hetken lomaa. Iltaisin kuitenkin hoidan lapsia, ja teen kotihommia päivällä kun lapset on tarhassa. Olo vaan on välillä aika epävarma, kiitos miehen ja anopin ;)

Ap

Vierailija
10/40 |
05.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta suunnitelmasi on aika outo, ellei sinulla ole mitään järkevää tekemistä päiviksi. On vaikea uskoa, että joku äiti haluaa ja tarvitsee lomaa lapsistaan.

Vierailija
11/40 |
05.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapaasi olet ansainnut. Nauti siitä!

Vierailija
12/40 |
05.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Minusta suunnitelmasi on aika outo, ellei sinulla ole mitään järkevää tekemistä päiviksi. On vaikea uskoa, että joku äiti haluaa ja tarvitsee lomaa lapsistaan.

Mä haluan ja tarvitsen loman!! Nuorempi on nyt vasta 1v 7 kk, TODELLA vilkas poika. Jos olis yhtä rauhallinen kuin esikoinen, niin ongelmia ei taitais olla ;) Nyt kuitenkin tuntuu, että olen ihan kuitti tuon pojan perässä juoksemiseen ja vahtimiseen. Ehkä ajan kanssa helpottaisi, mutta nyt olen ihan loppu tähän elämääni kotitäitinä.

Eikä mulla tosiaan ole mitään sen ihmeempiä suunnitelmia päivälle. Mä otan torkut, luen hyviä kirjoja, vuokraan tai ostan jotain lempparisarjojani ja -elokuviani dvd:nä, shoppailen, rentoudun jne. Mulla kyllä kuluu aika tosi hyvin tekemättä mitään ;D

Vierailija
13/40 |
05.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä vätys se lasten isä sitten on? Eikö oo koskaan voinut sulle omaa vapaata aikaa tarjota?

Vierailija
14/40 |
05.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, olet itsekäs.

Vierailija
15/40 |
05.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on kuulemma pelkkää lomaa kun saa olla vain kotona lasten kanssa. Mies ärisi, että kun olen neljä vuotta maannut kotona, niin miksi pitää pistää lapset hoitoon " liian aikaisin" , ja itse jäädä kotiin perse homeessa sohvalle. Mä sanoin, että se saa kyllä jäädä itse kotiin lapsia hoitamaan, jos haluaa. Sillä ei ole mitään käsitystä siitä, millaista on kotona 24/7 lasten kanssa, kun itse reissaa työn puolesta jatkuvasti. :P Mut tää on niin tätä, syyllistän itseäni ja mietin, että olenko ihan ainoa lajissani, kun tarvin pienen hengähdystauon tähän kokopäiväisenä äitinä olemiseen...

ap

Vierailija
16/40 |
05.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä aikuinen saa haluta pitää lomaa myös ilman lapsia. Tapauksesi on ihan erilainen kuin se, että haluaisi vuosilomallaan pitää lapset hoidossa. Sitä en hyväksyisi (tosin en usko, että kukaan minun hyväksyntää siihen edes kaipaisi, mutta toinpa nyt tämänkin esiin).

Olet ollut pitkään kotona, joten kahden viikon loman pitäminen ei ole miteenkään yli-itsekästä. Nauti lomastasi! Lue hyviä kirjoja, urheile tms.

Vierailija
17/40 |
05.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silti hänkin ihmettelee. Eikö sen pitäisi vähän pistää sinuakin pohtimaan?

Vierailija
18/40 |
05.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai olet, mutta terveellä tavalla. Parin viikon loma lapsista olis mullekin tosi tarpeellinen!

Vierailija
19/40 |
05.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies reissaa kuukaudessa yli kymmenen päivää töidensä vuoksi. Silloin kun on kotona, haluaa " nollata" väsymystään (aikaeroista johtuvaa) ja rentoutua. Mulle jää joku kämäinen pari iltaa kuukaudessat tai yksi päivä kuukaudessa, jolloin voin tehdä omia juttuja.

Ja tää nuorempi lapsista on vielä sen verran villi ja eläväinen, ettei tässä todellakaan omia hommia tehdä minkäänlaisia silloin kun lapset on hereillä.

Ap

Vierailija
20/40 |
05.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos taas haet suurimpana osana päivistä aiemmin niin mikäs siinä... siis tarkoitan,että minusta lapsetkin ansaitsevat kuitenkin kotona oloa kun siihen on mahdollisuus vielä,tarhaan rahtautuminen on heille sitä " työtä" ja kohta se on joka aamuista...

Mut jos tosiaan " lomailet" niin tuskinpa heitä aamu 7 viet....??

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kuusi