G: Paljon sait viikkorahaa kun olit 16v?
Ja mitä jouduit tekemään sen eteen?
Itse sain 100mk ja kävin vielä töissä viikonloppuisin.
Siivosin himan, kokkasin viikonloppuna koko perheelle, katsoin äidin deekuiluja se oli siitä kai korvaus.
Kommentit (31)
Kävin kesätöissä siitä asti, kun täytin 14v. Lisäksi siivosin yksiä pukuhuoneita pari kertaa viikossa talvella. Näillä rahoilla piti ostaa omat vaatteet ja huvitukset. Asua sain ilmaiseksi, eikä ruuasta tarvinnut maksaa.
Olisi voinut olla vähän löysempää. Toisaalta opin hyväksi rahankäyttäjäksi. Tili ei ole koskaan tyhjänä.
Eli n.12mk viikossa. Roskien vientiä, tiskikoneen tyhjennys/täyttö, imurointi yms. kuului kotitöihi. Ei tietenkään jokapäivä mutta aiak usein. Ruokaa tein myös n. 4 kertaa vikkossa. Naapurien lapsia vahdin viikonloppuisin että sain vähän lisärahaa. Niin ja opintolainan jouduin ottamaan opiskeluja varten.
Olin talonmiehen viikonlopputuuraaja ja tein talonmiehen kesälomalla siivous- ja pihatöitä. En muista, kuinka paljon tuosta sain rahaa, mutta hyvin tulin sillä toimeen eikä tarvinnut vanhemmilta pyytää.
Säätin suurimman osan ja olen erittäin pihi edelleen. vaikka olen puolet vanhempi.
ap
En olisi muuten selvinnyt, mutta olihan mulla ollut kesätyö. Kun lapsilisä loppui, en saanut vanhemmiltani enää mitään, itse tienasin rahat oppikirjoihin ja autokouluunkin, vaatteisiin, matkoihin ja muihin menoihin myös..
Olen vasta ihan viime vuosina ymmärtänyt, miten outoa se oli. mä oon nyt vähän yli 30 v.
Sain rahaa vaatteisiin ym. tarvittaessa.
Siivousta ja sisarusten vahtimista edellyettiin ihan muutenkin.
Töihin menin vasta aikuisiässä.
Tuon ikäisenä oli kesätöissä ja niitä sitten säästelin/tuhlailin pitkin vuotta. Silloin tällöin sain shoppailu-/karkkirahaa 10mk ja se oli iso raha. Tuon 10mk sain ehkä 2kk välein...
+ lisäksi rahaa silloin tällöin tarvittavaan, esim. vaatteisiin.
Juhlimiseen, eli tupakkaan ja kaljaanhan nuo rahat pääasiassa meni...!
Eipä uskoisi, että vastuullinen, järkevä ja säästäväinen ihminen minusta sitten kasvoi :)
Velvollisuuksiani oli apk:n täyttö ja tyhjennys, lasten wc:n siivous, oman huoneen siistinä pitäminen, kissojen hoito, iltaisin vanhempieni autokorjaamon lattianlakaisu ja työkalujen paikalleenlaitto, ruuanlaitto pari kertaa viikossa, puidenhaku saunaan ja leivinuunia varten, pyykkien kuivamaan laittaminen ja sieltä poishaku, toisinaan koko huushollin (200 neliötä) imurointi. Kävin myös iltatöissä pari kertaa viikossa.
Isä teki kolmea työtä, äiti vuorotöissä, pikkuveli ala-asteella tuossa vaiheessa. Kävin vieraskielistä lukiota.
Koen, että kasvatukseni oli oikein onnistunut, osaan tehdä vaikka mitä juttuja, mitä monet muut eivät vielä aikuisinakaan hallitse.
Vaatteet, koulujutut, harrastukset yms maksettiin, mutta omat huvitukset meni palkkarahoista.
Sain 500mk/kk ruokarahaa vanhemmilta, koska en saanut opintotukea vielä. Asuin jo omillani tuolloin.
mutta olinkin 16-vuotias jo vuonna 1987.
Rahaa sai isän harkinnan mukaan silloin kun hänellä sattui olemaan. Mutta minä olinkin 16-vuotias jo vuonna 1976.
ja kävin töissä.
Kotoa sain katon pään päälle, vaatteet (ei mitään merkkivaatteita), yhden maksavan harrastuksen ja ruoat.
Lukiokirjatkin piti ostaa itse. Jos mieli tupakkaa tai kännykkää, joka penni meni omasta palkkapussista.
Olen mielestäni erittäin hyvä rahankäyttäjä, osa kiitoksista kuuluu piheille vanhemmilleni. Muutin kotoa heti täytettyäni 18v, ja siinä vaiheessa oli säästössä 15.000e pesämuna, omin avuin hankittuna rehellisellä työllä.
Ei tarvinnut tehdä mitään ja vanhemmat osti kaikki vaatteet ym. Lapsilisäraha oli mulle käyttöön vain.
Opiskelemaan lähdettyä sain joka viikko 100mk ruokaostoksia varten. Vanhemmat maksoivat kirjat ja ostivat muut pakolliset opiskelutarvikkeet siihen asti että aloin saada opintotukea.
kun menin yliopistoon sain kannettavan ja 700mk kuussa. Kiitos isä!
en voinut koskaan käydä elokuvissa tms., koska jos tuosta summasta piti säästää, jos halusin ostaa vaikka ripsivärin tai hiuslakkaa tms.
En saanut viikkorahaa, Kesät olin töissä kunnalla, seurakunnalla ja jäkälämetsässä. Talvella pidin 4H-kerhoa ja seurakunnan kerhoa, joista sai jonkinverran rahaa ja viikonloppuisin olin naapureissa lapsenvahtina. Kodin arjen askareet kuuluivat automaattisesti kaikille, niistä ei erikseen maksettu. Rahaa saattoi saada jos tarvitsi ja jos rahaa vanhemmilla oli. Vaatteet (normaalit, ei mitään merkkivaatteita) ym. vanhemmat kyllä ostivat. Kun muutin kotoa pois, otin mukaani itse ostamani tavarat, stereot, tv, sänky, kattolamppu...