Mitä oikein tarkoittaa, kun sanotaan että, "toimii kuin junan vessa"?
Siis, että ei toimi, vai että toimii oikein hyvin joku asia?
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Tsiisus sitä nostalgiaa, kun ulkomailla kuljin tällaisessa junassa vuonna 2015! Suomessa en ollut ainakaan 20 vuoteen nähnyt raiteita vessanpöntöstä.
Se oli sellainen kaikilla mahdollisilla asemilla seisova hidas yöjuna. Pedanttina suomalaisena jäin pohtimaan sopiiko vessaa käyttää asemalla ollessa. Suomessa se oli kiellettyä, toki moni silti käytti, kun ei sitä mitenkään voinut estääkään.
En muuten tiennyt, että Suomessa on ollut kiellettyä. Mutta Venäjällä asia tuli hyvin selväksi. Siellä junaemäntä laittoi vessan ovet lukkoon joka asemalla. Jos oli hellämielinen emäntä, saattoi silti päästä, kun valehteli olevansa raskaana tai kuukautisten juuri alkaneen.
Vierailija kirjoitti:
viime lauantaina matkustin IC-junalla. Pönttö oli täynnä kakkaa (siis jonkun muun), vessa ei suostunut vetämään ja haju oli kaamea. Kävin oksennusta pidätellen pissalla. Ja huomasin sen jälkeen, että vettä ei tule hanastakaan. Olin siis jo koskenut kahvoihin, huuhtelunappiin yms... voi YÖK!!!
Ja käsidesiähän sulla ei tietenkään ole näitä tilanteita varten käsilaukussa. Oletko ikinä kuullutkaan sellaisesta?
Eipä siinä sitten auta muu kuin kärsiä norot ja muut sannkkerit.
Nykyään mä sanon, että haisee kuin junan vessa. Kaikki kokemukset viime vuosilta olleet tyrmääviä. Vessat paskaisia ja kusenkatkuisia. Hyi hitto 🤮
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
viime lauantaina matkustin IC-junalla. Pönttö oli täynnä kakkaa (siis jonkun muun), vessa ei suostunut vetämään ja haju oli kaamea. Kävin oksennusta pidätellen pissalla. Ja huomasin sen jälkeen, että vettä ei tule hanastakaan. Olin siis jo koskenut kahvoihin, huuhtelunappiin yms... voi YÖK!!!
Ja käsidesiähän sulla ei tietenkään ole näitä tilanteita varten käsilaukussa. Oletko ikinä kuullutkaan sellaisesta?
Hyppää nyt jo raiteille! Kenellä muka oli käsidesi mukana v. 2008?!
Vierailija kirjoitti:
ja minunkin kokemuksien mukaan junan vessat ovat ällöttäviä paikkoja, sotkuisia, tukossa, paperi ja vesi lopussa - eivät siis toimi! Sanonta viittaa siis mielestäni siihen että jokin asia ei useinkaan toimi.
Sanonta on paljon vanhempi kuin nykyjunan nykyvessat.
Ennen vanhaan junissa oli vain reikä lattiassa, toimi joka kerta.
Jonnet ei tiiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyppää nyt jo raiteille! Kenellä muka oli käsidesi mukana v. 2008?!
Hyvin monella naisella on pikkupullo käsidesiä ollut mukana, niin kauan kuin itse aloin naisten kanssa vehtaamaan joskus vuonna 2000...
Vierailija kirjoitti:
ja minunkin kokemuksien mukaan junan vessat ovat ällöttäviä paikkoja, sotkuisia, tukossa, paperi ja vesi lopussa - eivät siis toimi! Sanonta viittaa siis mielestäni siihen että jokin asia ei useinkaan toimi.
Sanonta on paljon vanhempi kuin uusien junien vesivessat. Varmaan sen merkitys muuttuu vähitellen käänteiseksi entiseen verrattuna. Joka siis ennen tarkoitti, että toimii 110% varmasti.
Olin aikoinaan kesätöissä postiauton rahastajana ja käytiin junan postivaunusta hakemassa arvopostit (mm. rahalaatikoita palkanmaksu- ja maitotilipäivien alla). Kyllä leiju imelä paskan ja kusen haju kesähelteillä junan ympärillä. Talvella taas oli ruskean ja keltaisen kirjaa jäätä telien ympärillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niissä vahoissa junissa ollut edes sitä läppää, oli vain suora putki.
Läppä on sinisissä vaunuissa. Ja se läppä jäätyy joskus talvella kiinni.
Sinisiä vaunuja edeltäneissä puukorisissa matkustajavaunuissa (kuten myös lättähatuissa) ei ollut läppää vaan yhteys radalle johtavaan putkeen oli koko ajan auki.
Olen syntynyt -68 ja mummoni kertoi, että joku oli tiputtanut (ilmeisesti junassa syntyneen) vastasyntyneen lapsen siitä vessasta raiteille. Tiedä sitten, onko vaan huhupuhetta.
Mutta ne vessat olivat tosiaan vielä Sinisissä Pikajunissakin sellaisia, että siellä näkyi rata alla ja aseman kohdalla ei ollut suotavaa käydä vessassa, koska kaikki jäi sinne raiteille.
Vierailija kirjoitti:
Miksi keski-ikäisillä ja vanhuksilla on usein isot silmälasit?
Minusta kahdesta syystä: kaksiteholasien takia keski-ikäiset joutuvat hankkimaan isommat linssit (kai), jolloin, silmälasit alkavat näyttää liian isoilta naaman kuihtuessa.
No ei nyt sentään. Olen jo ylittänyt keski-iän aikaa sitten, nyt yli 50-vuotiaana, eikä minun tai ystävieni naamat ole minnekään kuihtuneet :) :)
Ne kaksitehot on nimeltään monitehot. Ja niissä ei ole mitään vaatimusta, että kehysten pitäisi olla tietyn kokoiset. Itselläni esim. on kooltaan todella pienet ja huomaamattomat silmälasit. Niissä ei ole edes kehyksiä, vain linssit ja sangat. Monitehot ne ovat.
Ennen vessa oli reikä pöntön pohjassa. Munkit raiteille.
Pendolinossa ei edes ovi auennut.
Eli eri merkitys eri ikäisille.
Vierailija kirjoitti:
Läppä on sinisissä vaunuissa. Ja se läppä jäätyy joskus talvella kiinni.
Ei kyllä omalle kohdalle osunut koskaan kiinnijäätynyttä läppää.
Tosiaan IC/Pendolinojen vessojen toiminta sitten hieman eri tasolla kuin sinisten vaunujen.
Sinisissä oli paljon mukavampi/helpompi myös nukkua jos vieressä oli tyhjää. Kaiken kaikkiaan toimivammat vaunut. Ja tässä ei edes ole kovin paljoa nostalgiakerrointa mukana koska ikää on vasta reilut 30.
Vierailija kirjoitti:
että silloin toimii yhtä varmasti ja luotettavasti. Tarpeethan menevät suoraan raiteille, eli taattu toiminta.
Tämä oli menneinä aikoina, joilta sanonta on peräisin.
Nykyäänhän junan vessat toimivat eri tavalla ja tukkeutuvat usein ja joku voi käyttää sanontaakin päonvastaisessa merkityksessä.
Tarkoitti ennen asiaa joka toimii idioottivarmasti. Nykyään tarkoittaa asiaa, joka ei lähtökohtaisesti toimi.
Vierailija kirjoitti:
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Vierailija kirjoitti:
että silloin toimii yhtä varmasti ja luotettavasti. Tarpeethan menevät suoraan raiteille, eli taattu toiminta.
Ei mene tarpeet raiteille enää. Mutta sanonta onkin vanha.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitti ennen asiaa joka toimii idioottivarmasti. Nykyään tarkoittaa asiaa, joka ei lähtökohtaisesti toimi.
Hah! Aivan totta! Jännä, miten voikin sanonnan merkitys muuttua täysin päinvastaiseksi! Melkoisessa tempussa on VR onnistunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
KYLLÄ VESSAN TULISI PALVELLA KÄYTTÄJÄÄNSÄ!!!! 😡😡😡
Kyllä! Heti muistin junan kissan! 🐈
t. nostalgiamatkalla ollut