Mitkä kolme kirjaa olet viimeksi lukenut huviksesi?
Työhön tai opiskeluun liittyviä "pakollisia" luettavia ei lasketa!
Minkä kouluarvosanan annat lukemillesi kirjoille ja miksi?
Kommentit (57)
Ehkä kirjallisuuuden tasolta 7, mutta viihdyttävyydeltään 9. Kaksi luettu raskaana sairaalassa pakkolevossa ja yhden luin kesällä, kun mies oli lomalla ja jäi vähän omaakin aikaa.
Olen lukenut rojunraivaus- ja sisustusarkkitehtuuriin liittyviä kirjoja oman tulevan muuton takia, ruotsinkielistä Kajsa Ingemarssonin (olikohan tuo sukunimi oikein..) kolumnikirjaa pitääkseni kielitaitoani yllä ja romaaneja joista olen kirjoittanut arvosteluja. Huh. Pitäisiköhän sitä välillä lukea jotain ihan huvin vuoksi...tuntuu vaan että en ehdi :(
Stephen Hawking: Ajan lyhyt historia
Lucy ja Stephen Hawking: Avain maailmankaikkeuteen
Laurent Mrechaux: Les bijoux de famille
En mä mitään arvosanoja rupee kyllä antamaan. Ensimmäinen oli tosi mielenkiintoinen, kun vihdoin sain sen hankittua ja luettua. Se pitäis kyllä lukea heti uudestaan että tajuisin sen oikeesti. Toi fysiikka kun ei koskaan ole ollut mun vahvin lajini.
Toinen oli myös mielenkiintoinen ja jotenkin todella liikuttava, kun isä ja tytär ovat sen yhdessä kirjoittaneet. Sitä oli kiva lukea rinnan ton ensimmäisen kanssa, kun sen ymmärsi ihan kokonaan ;)
Kolmas oli ihan ok, mutta ei kyllä mikään mullistava tuttavuus. Olis voinut jäädä kauppaankin.
Keltaisten sitruunoiden ravintola, Ingemarsson, Kajsa. Ihan mukava, välillä hyppää asiasta toiseen mutta mikäs siinä lukiessa.
Jumalat juhlivat öisin, Donna Tartt. No mitähän tästä nyt sanoisi? Mukaansa tempaava mutta toisella lukukerralla nautittavampi!
Elämä lyhyt, Rytkönen pitkä, Arto Paasilinna. Ihana, ihana ja ihana! Saa nauraa, itkeä ja ajatella, tykkäsin kovasti! Paasilinnan ensimmäinen (!!!!) teos jonka olen lukenut, viihdyin!
Nyt menossa Mary Higgins Clarkin Unissakävelijä (?). Se meinaa jäädä kesken. Olisiko vika käännöksessä, kun kirja ei tempaa mukaansa. Yleensä olen tykännyt MHC:stä, mut uudet ei ole purreet.
Viimeisin luettu on Himoshoppailijan salaiset unelmat. Se saa seiskan. Ei ollenkaan niin hauska kun Kinsellan uudemmat ja sarjan jälkimmäiset osat.
Ja nro kolme... Se oli joku harlekiini :). Parasta viihdettä näistä kolmesta, vaikkei nimi/kirjoittaja mieleen jääneetkään :D.
Kauko Röyhkän Job, 6, huonompi kuin Röyhkän kirjat keskimäärin. Ja tätä lukiessa tuli tunne, että olen lukenut tän Röyhkän kirjoittamana jo muutaman kerran, eri kansissa vain...
Umberto Econ Ruusun nimi, vähintään 8, ehkä 9. Luin toistamiseen. Tosi hyvähän se on, tykkään niistä keskusteluista, kuvailuista ja pitkistä kerronnallisista jaksoista. Parempana pidän kuitenkin Econ Foucaultin heiluria.
Freudin Tapauskertomukset. Tällehän ei voi arvosanaa antaa, on jotenkin ihan kouluarvosanojen yläpuolella ;) Ei siinä mielessä että olisi niin hyvää tai hienoa, mutta ei tätä voi samalla asteikolla arvioida kuin jotain romaania.
10/10. Mielestäni Pratchettin paras kirja tähän saakka. Ei niinkään hauska, mutta kekseliäs, tavallaan mietteliäs ja loistava.
Neil Gaiman: Fragile Things
8/10. Lyhyitä tarinoita ja runoja ja muita katkelmia. Jotkut aivan loistavia ja Gaimanin tapaan kummallisia ja aika häiritseviäkin. Jotkut puolestaan jättivät aika kylmiksi.
Richard Wollheim: Freud
6/10. Jotenkin epäselvästi jäsennelty ja järjestetty. Ei tarpeeksi kyseenalaistava. Pintapuolinen. Tylsä kirja, vaikka aihe kiinnostaisikin.
Juha Itkonen: Huolimattomia unelmia
9/10. Nauroin ääneen kun luin sitä muumimaailma juttua!
Lasi maitoa kiitos (kirjailijaa en muista)
8/10. Aivan järkkyä tekstiä, kertoo siis ihmiskaupasta.
Mika Waltari: appelsiininsiemen
7/10. Ihan osuvaa tekstiä nuoruudesta.
mutta viimeksi luin john O´ farrelin terviesiä perheestä. Oli ihan hauska eli 6. Ja sitä ennen Donald McCaigin Rhetin. Jos Tuulenviemää olis 10 ja Scarlett 6 niin tää olis sitten ehkä 8.
Norah Walteria on tullut kirjastosta kannettua lukuisia kappaleita viime aikoina, ovat mieleisiäni 'ihmissuhdedraamoja' joissa selvitetään samalla jotain veretöntä mysteeriä. Arvosana tommonen 8,
Leena Lehtolaisen yksi uusimmista oli niin huono ettei nimi jääänyt edes mieleen. Tapahtui katoaminen ja eläinkokeet oli mukana... selkeä 4-.
G.W. Perrsonia luin yhden, ja sitä aion jatkaa kanssa. Mutta on vähän vaikeaselkoista mulle joskus, kun en tuosta historiasta niin tiedä.
Uskonnollissävytteinen kirja Jeesuksen kuoleman ajoilta. Täyden kympin kirja muuten!
Sitä ennen "Tanssikengissä Siperiaan", jonka kirjoittajaa en muista enää. Erään latvialaisperheen tarina.
Mä luin just Anja Snellmanin Harry H, ihan kiinnostava mutta ei niin hyvä kuin Snellman yleensä. Kahdeksikko.
Sitä ennen luin Pirjo Hassisen Kuninkaanpuisto. Se oli ehkä 9.
Sitä ennen, ei psty muistaan.
A S Byatt, Riivaus, kiehtova, lukijalta ja kirjoittajalta paljon vaativa kirja, mutta ei mikään kaikkien aikojen suosikki.
Maria Lang, Pimeä elokuun yö, dekkarihömppää saunalukemisena, ihan kiva.
Dorothy L Sayers, Hirttäjän vapaapäivä, ties kuinka mones kerta, dekkariklassikko, luin pihalla kun lapset olivat hiekkalaatikolla.
Sirpa Kähkönen: Lakanasiivet, täyden kympin kirja.
Siri Hustvedt: Kaikki mitä rakastin, sanoisin että kasi. Varmaan ihan hyvää kirjallisuutta ja niin pois päin, mutta ei vain jotenkin kauheasti kolahtanut.
Terhi Koulumies (?): Vauvaa vailla. Luin kyllä vain puoleenväliin kun en sitten kuitenkaan enempää jaksanut. Loppuratkaisun katoin kyllä. Semonen kepeään tyyliin kirjoitettu, helppolukuinen. 7
jatkaa, tuo kirja oli siis suunnattu ala-aste ikäisille.=D
mamma som tjatade så att hon dog, Barbara Voors, ei ollu kyllä mikää kovin hyvä mut menetteli näin huvikseen luettuna.;)
Viimeemmäksi olen lukenut jääkansan tarina- sarjasta nro 7 aavelinna, nro 8 pyövelintytär ja nro 9 muukalainen.
Arvosana kirjoille 9
Kirjoittaja Margit Sanoemo, ns "kioskikirjallisuutta", oisko eka ollu jotain 80-luvulta, nää viimeemmäksi luetut on 1995.
Sarjassa on 47 kirjaa, tarkoitus olisi saada kaikki luettua.
Ja jos jollain sattuu kaapissa lojumaan jääkansan tarina sarjaa, voisin ostaa...
Luen ihan mielelläni faktaakin, ei mua siihen tartte pakottaa... Mulla nyt kesken Umberto Econ Ruusun nimi, vielä niin alussa, etten osaa arvosanaa antaa. Sitä ennen luin Hugh Scullionin Global Staffing (vapaaehtoisesti!) ja Ruth Rendellin Master of the Moor. Scullionin teokselle antaisin 9/10, mukaansatempaava kirjanen, bonusta mukavasta kielestä. Ruth Rendellin parhaimmistoa ovat mielestäni novellit sekä Wexford-tarinat, eikä tämä kirja oikein päässyt kovin kummoiseen asemaan 6/10.
Frank McCourt: Amerikan ihmemaassa
-olen lukenut englanniksi pari kertaa, nyt tarttui kirjastosta suomeksi. Enemmän tykkään englanninkielisistä McCourteista. Arvosana 8.5
Osmo Soininvaara: Vauraus ja aika.
-mielenkiintoinen kirja, jossa kritisoidaan loistavalla tavalla nykyajan vaurauden tavoittelua, herätetään ihmistä ajattelemaan olisiko muunkinlainen elämä mahdollista. Suosittelen. Arvosana 9.
Joku Kroatian matkaopas, olisko ollut Lonely Planet tai vastaava. Arvosana 8.
sen Nora Robertsin vampyyri trilogian viimeinen osa = silkkaa höttöä,mutta oli sentään vampyyri mukana,onnellinen loppu (tietysti) 6-
Lordi Johnin yksityisasia (kai se meni näin se nimi) = ei sovi homokammoisille,heh heh 8
Michael White: Firenzen salaliitto = huonompi kuin odotin,da vincin lukijat tykkää varmaan... 7