Naisten vaihdevuodet ovat TABU!
Nyt kun itse täytti 40 v, ja tietää, että vaihdevuodet, luonnolliset sellaiset, ovat noin 5-6 vuoden päässä, tajuaa vasta, että suurin osa esim. julkisuuden naisista on tämän iän ohittanut... Heillä ei siis ole enää kuukautisia, limakalvot kuivat, hiukset ohenevat, samoin alapääkarvoitus jne.
Kuitenkin kaikki antavat ymmärtää, etteivät ole sellaisia kokeneet... Aika jännä tunne tulee, kun ajattelee Madonnaa, Anja Snellmania, Laila Snellmania, Lenitaa jne. Tämmöinen asia on totaalinen tabu nykykulttuurissa. Miksi? Mitä PAHAA siinä on? Miksei asioista puhuta?
Minusta ainakin tuntuu tosi ahdistavalta, kun asia on vaiettu - entä sitten kun ne tulevat omalle kohdalle? Nainen on häpeänsä kanssa yksin... Että mulle piti tämmöiset tulla!
Vai ovatko kaikki niin hormoneilla pumpattuja, että Aira Samulinillakin on vielä mensut?
Asia voi suurimmasta osasta teistä tuntua vielä hyvin kaukaiselta, mutta edessä se joka tapauksessa joskus on... Toivottavasti uusi naissukupolvi ei häpeä näin paljon itseään kuin nykyiset.
Kommentit (21)
kuukautisistakaan puhu julkisuudessa. Miksi vaihdevuosista höpöttäisivät sen enempää?
Kaikenmoisista ikäkriiseistä, parisuhdekriiseistä, paksusuolistaan ja peräpukamistaan, mutta vaihdevuosista ei kukaan mainitse halaistua sanaa!
ole vaan lukenut sellaisia lehtiä. En muista koskaan lukeneeni julkkiksen paksusuolesta tai peffasta.
Surullista kyllä jos vaihdevuosista vaikenevat. Ihan normaali juttuhan se on.
Olen jotenkin ajatellut että ihminen haluaa pitää tosi intiimit asiat itsellään.
Ja miten aikaisin meinasit tulla vaihdevuosi-ikään? Minä olen 47 eikä vielä tietoakaan vaihdevuosista. Ihan on säännölliset menkat, ei mitään vaihdevuosioireita, tukka on paksu. Madonnakaan ei ole vielä edes viittäkymmentä, joten tuskin on vaihdevuosiakaan.
46-vuotiaana. Kaverini on 45 ja saa jo kuumia aaltoja. Olet todella lucky one, jos sinulla ei 47-vuotiaana ole mitään oireita. Vetelet varmaan hormoneja, syöt soijaa jne?
Madonna on todellakin 50-vuotias, ja meinaatko, että hän voisi ihan tosta noin vielä tehdä lapsia?
Ihmiset ovat omituisen harhan vallassa, että 45-vuotias nainen olisi muka nuori! Ei ole nuori! Minäkään en 40-vuotiaana ole enää millään tavoin nuori. Se on fakta.
Ystäväni on suuren naistenlehden toimittaja, sen asiallisimman, ja hän on tehnyt satoja haastatteluja, joissa ollaan puitu ihan kaikkea maan ja taivaan välillä - joku sievä näyttelijätär voi aivan kasvojaan menettämättä puhua kuukautisvaivoistaan. Sama sievä näyttelijätär ei enää viidentoista vuoden kuluttua puhu kasvojaan menettämättä vaihdevuosivaivoistaan.
Tai ajattelepa vaikka monia eturivin vaikuttajamiehiä, jotka ovat puhuneet eturauhassyövästään...
Kyllä näitä asioita riittää paljasteltavaksi ja ruodittavaksi, seksistäkin voi nykyisin puhua mitä vain. Mutta jos mietitään tämän yhteiskunnan todellisia tabuja, vaiettuja asioita, niin vaihdevuodet ovat ehdottomasti yksi niistä.
ap
Eikä siinä ole mitään pahaa. Paitsi jos on luomuhörhö ja haluaa mummoutua ja kuolla dementiaan 60-vuotiaana.
mutta tylsä aihe ilmeisesti, kuten useimmat vanhoihin naisiin liittyvät asiat.
t. 46-vuotias
Oletko tarkkaan ottanut selville, millaisia riskejä hormonihoitoihin sisältyy? Esim. kohonnut rintasyöpäriski! Siis merkittävä riskin kohoaminen...!
Eikä muutenkaan naisen body ole tarkoitettu menstruoimaan vielä 60-vuotiaana! Äitini lopetti hormonien syönnin 57-vuotiaana, koska hänestä tuntui täysin järjettömältä ostaa OB-pakkauksia tuon ikäisenä...
Jos, ysi, pidät hormonikorvaushoitoa LUONNOLLISENA ja sen poisjättämistä hörhöilynä, olet todella pahasti hakoteillä ja nuoruusmarkkinoinnin surkea uhri. Et siis osaa vanheta, et osaa elää todellisen ikäsi mukaisesti.
Itse en todennäköisesti voi käyttää tulevaisuudessa hormonikorvaushoitoa kun en voi nyt käyttää e-pillereiä tai muuta hormonaalista ehkäisyä. Itse en esim. tiedä kuinka kauan vaihdevuodet yleensä kestävät, onko jatkuvasti hormonimyrskyjä (vrt. olotila ennen menkkoja) ja mikä on olotila vaihdevuosien jälkeen. Kuinka kauan esim. jotain hormonikorvaushoitoa on tapana antaa? Itse en kyllä haluaisi enää kärsiä menkoista kuusikymppisenä..
En syö hormoneja enkä soijaa, ei ole kuumia aaltoja eikä mitään muitakaan oireita. En ole nuori, en ole niin sanonutkaan, mutta vaihdevuosioireita ei ole vielä. Enkä usko, että läheskään kaikilla ikäisilläni on.
Ei vaihdevuosia voi mielestäni eturauhassyöpään verrata. Kaikille naisille tulee vaihdevuodet, mutta eturauhassyöpä onneksi vain joillekin miehille.
Minua ei oikeasti kiinnostaisi lukea julkkisten vaihdevuosista, ei tosin menkoistakaan. Mitä ihmeen ruodittavaa niissä voi olla? Madonna täyttää muuten 49 tässä kuussa. Tiedän pari naista, jotka ovat saaneet lapsia siinä iässä. Isäni kertoi, että hänen isotätinsä sai kuopuksen 50-vuotiaana. Harvinaistahan se on, mutta mahdollista. - 7
Puhuin lähinnä siitä, että asia edes mainitaan joskus! Edes joku joskus puhuisi asiasta ääneen! Mitä ruodittavaa niissä muka on? Mitä ruodittavaa on ylipäätään missään!?
Olen lukenut miljoona juttua esim. kolmenkympin kriisistä ja joka lehdessä se mainitaan ja aihetta ainakin sivutaan... Ja kaikki ihmiset täyttävät kolmekymmentä! Äitiydestä on niin ikään kirjoitettu litanoittain lätinää.
Pitäisikö lukea juttuja vain omituisuuksista, taas joku anoreksia-juttu ym.? Itse haluaisin todellakin lukea, miltä näistä vaihdevuosissa olevista naisista tuntui, oliko menopaussi - niin kuin joku NAISfilosofi joskus väitti - pieni kuolema, muuttuiko heidän käsityksensä naisellisuudesta, mitä he kokivat, liittyykö vaihdevuosiin masentuneisuutta jne.
Aiheesta löytyy todella paljon kysymyksiä, seiska. Sinä taidat itse vältellä sitä omien henkilökohtaisten syittesi (ikäsi?) vuoksi. Liian ahdistavaa?
ap
Tämä tarkoitaa sitä että vaivoista on täysin mahdollista päästä eroon (paitsi teitysti niistä kuukautisten loppumisesta heh) pelkän ruokavalion avulla.
Luulisin, että n. viiden vuoden sisällä. Mutta en välttämättä halua juuri julkkisten vaihdevuosista lukea, vaan asiasta yleensä. - 7
parisuhdekriiseistä, sairauksistaan, raskauksistaan, lapsettomuudestaan, mutta ei vaihdevuosista.
olen päässyt eroon todella karmeista oviskivuista. Ylipitkä kierto on lyhentynyt täsmälleen 3 vuorokautta. Vuoto on vähentynyt ja vuotopäiviä vähemmän kuin ennen.
Oviskipuja oli viikon verran kokoajan kovenevia niin, että viimeisen vuorokauden aikana ei ollut kivaa enää kävellä ja viimeisen tunnin makasin dohvalla kun en muuhun pystynyt. Nykyään bongaan oviksen ainoastaan limoista.
Joten en epäile sekunttiakaan etteikö ruokavaliolla pystyisi vaikuttamaan myös muihin hormonaalisiin toimintoihin kuten esm. vaihdevuosiin, lastensaantiin. ym. Soijasta nyt ei ole kyse.
Äitini tosin kertoi (vaihdevuosi-ikäisenä) , että hän pääsi kasvoihin sinnetänne kasvavista ikävistä mustista karvoista eroon ainoastaan aloittamalla soijan syönnin joten soijalla on myös merkitystä :)
Välillä jostain sivukautta ja omien mummojen saa kuulla, että millaisia juttuja ne vaihdevuodet pitää sisällään. Mut julkkiksethan ei näistä kärsi. Ja niitä hormoneja mättää mummonikin, eikä näytä silti auttaneen.