Ibuprofeiini ja lapsettomuus
Kysäisin lääkäriltä pitääkö paikkansa jossain kuulemani huhu, että ibuprofeiinin käyttö huonontaisi hedelmällisyyttä. Näin kuulemma on jos käyttää esim. buranaa ovulaation aikaan. Munarakkula ei pääse aukeamaan eikä solu siis irtoamaan, koska ibussa oleva joku ainesosa oli vastainen sen aukeamisreaktioon tarvittavan elimistön aineen kanssa. Solu jää rakkulan sisään ja kuolee sinne.
Kuukautisten aikana käytetyt buranat eivät tähän enää vaikuta, mitä itse pelkäsin.
Jotenkin näin se meni. Mutta ei siitä taida ehkäisykeinoksi silti olla :) , mutta tätä voisimme me lapsettomat silti tarkkailla.
Kommentit (23)
Ja siksi harmittikin, kun päänsärky/migreenini vaati ma ja to ottamaan Buranaa. Pakko vaan ottaa lopulta. Miten muuten hoidat lasta ja käyt töissä. Särky jatkuis päiviä. Lopulta otin. Rakkulatkin väheni, mutta en usko et tuon takia. Otin vain yhden Buranacapsin ma ja to 2. Punktio huomenna. Eli otin buranaa viimeksi neljä päivää sitten. Joka aamu olen kiitollinen jos herään ilman särkyjä. Nämä ivf lääkkeetkin vaikuttaa migreeniin. Migreeniin mulla on täsmälääke. Nyt kun irrotuspiikki on otettu, niin vältän kyllä 2-3 vk buranaa ja eihän sitä saisi ottaa JOS olisi raskaanakaan. Mä otin raskausaikana Panacodia, joka on resepti lääke. Mutta sallittu, ihme kyllä.
Kuten tuolla ylempänä kävi ilmi, olen käyttänyt paljon Buranaa aiemmin, myös edellisten epäonnistuneiden hoitojen aikana. Tässä viimeisimmässä inssissä kärvistelin erilaisten kipujeni kanssa tai otin Panadolia, joka aina hieman auttoi ja kävi niin onnellisesti, että saatiin sitten tästä kolmannesta inssistä plussa! :)
En nyt tosiaan väitä, että ainoa syy lapsettomuudellemme oli tuo Burnan popsiminen (vaikka ihan selvää syytä ei ole löytynyt), mutta olisiko tuolla joku taika kuitenkin?! En voi siis muuta kuin suositella välttämään siirtymistä Panadoliin ainakin ovisaikaan ja sen jälkeen. Melko hyvin sekin on tehonnut, ja jos palkinto on tämä kuin meillä, niin ei voi muuta kuin iloita! :)
Killa
Tuo raskaaksi tuloa heikentävä vaikutus on aivan kaikissa tulehduskipu lääkkeissä. Ainoa missä sitä ei ole on särkylääkkeet, joihin kuuluu siis esim. paratsetamol valmisteet. Tulehduskipulääkkeitä löytyy aina buranasta, reumalääkkeisiin ja diseperiinistä asperiiniin, jne... eli yleensäottaen kaikki " vahvemmat" kipulääkkeet on melkein järjestään näitä tulehduskipu lääkkeitä siis.
Kun esim. disperiniä määrätään raskauden aikana, sitä määrätään aika pieniä annoksia (ns. lasten disperin) , eli esim. 50mg tai 100mg jne vähän naisen painosta jne, riippuen, normaali aikuisten diseperinihän on 500mg siis. Pienet määrät siis vilkastuttaa verenkiertoa ja myös lisää alkion kiinnittymisen mahista, eli varmaan " raskauden mahdollisuus" pysyy kutakuinkin " normaalina" .
Monikaan lääkäri ei osaa varmasti sanoa kuinka kauan näiden tuledhuskipu lääkkeiden " ehkäisevä vaikutus" kestää, siis eihän se mikään " ehkäisin" ole, mutta jos on muutenkin huonommat mahdollisuudet saada lapsi, niin ei tuo jatkuva tulehduskipu lääkkeiden käyttö sitä missään nimessä ainakaan paranna.