valitsitko tulevalle ekaluokkaisellesi elämänkatsomuksen vai uskonnon?
Me valittiin elämänkatsomustieto, vaikka ihan suomalaisia ollaankin.
Isoveli lukee elämänkatsomustietoa samassa koulussa ja on ainut " suomalainen" siinä opetuksessa.
Jos muita ekaluokkalaisia ei mene Et-tunneille, pääseeköhän tämä tuleva koululainen sitten samaan ryhmään näiden muiden Et-oppilaiden kanssa?
Mitään tietoa ei ole koulusta tullut.
Kommentit (19)
ET:oon tietenkin, vaikka ei ole vielä ajankohtaista.
Lastat on aina poissa tanssitunneilta (yläasteella) jne.
Eli poika pääsee sitten ET:een pariin.
Vanhempi poika ollut todella innoissaan siitä opetuksesta, oppinut hyviä ja hyödyllisiä asioita.
Kirkkoon kuuluvat eivät voi valita elämänkatsomustietoa.
Ihan hiljattain ei ainakaan voinut. Uskontoon pääsi kuka tahansa, mutta toisinpäin ei käynyt.
Tunnit voivat olla tasoltaan ihan mitä vaan....
Ei se uskonnon opetus ole mitään julistavaa, vaan siellä tulee ihan yleistietoon kuuluvaa asiaa kristinuskonnosta ja eettisiä juttuja mietittäväksi.
Itse olen ollut ET:ssä ja aina on kaikki oppilaat olleet suomalaisia ja kaikilla vuosiluokilla vain siis saman vuosiluokan oppilaita.
Vain 1-2 luokalla olin uskonnossa kun niin pieni koulu.
Ja tämä on tapahtunut n vuodesta 1984 eteenpäin Helsingissä.
Poika menee myös ET:seen mutta siihen kestää vielä 4vuotta.
Saavat itse vaihtaa uskontoon niin halutessaan vähän isompina.
joutuu menemään samaan ryhmään ison kuudesluokkalaisen kanssa? ja muut ihmettelevät miksi lapsi ei ole heidän kanssa uskontotunnilla?
sitä tietoa saa myös et:ssa, ja hölmöä laittaa lapsi uskonnon tunnille vain siksi " mitä toiset ajattelee" -perusteella, ehkäpä niiden toisten olisi hyvä oppia että ihmisiä ja valintoja on erilaisia, vai elättekö aina ryhmän mukaan...
Lisäksi olen myös sitä mieltä, että uskonnon opetukset kuuluvat ihmisen yleissivistykseen, esim. länsimainen kulttuuri pohjautuu hyvin paljon raamattuun ja sen kertomuksiin. Lapsi osaa kyllä isompana käyttää omia aivojaan ja päätellä sitten, haluaako niihin juttuihin uskoa vai ei ja haluaako kuulua kirkkoon vai erota siihen.
Ja kun ET:ssä kerrotaan niin paljon muistakin uskonnoista kuin vain siitä kristinuskosta.
Eli et-tunnille osallistuu " et-oppilaat" 1-6 luokista. Yläasteella 7-9 luokista kaikki et:t on samassa opetuksessa.
Meillä kylläkin lapset menee uskonnontunneille mutta kyllä tuo et-opetuskin hyvää ja hyödyllistä on.