Miksei tytölle voi ostaa muita hiekkaleluja kuin sankon ja lapion???
On pistänyt ärsyttämään lähinnä leikkipuistotuttavien tyttölasten puolesta äitiensä ahdasmielisyys. He tulevat AINA leikkipuiston hiekkalaatikolle tyttöjensä kanssa mukanaan leluina sanko ja lapio. Tarkoituksena on ilmeisesti, että tytöt päivästä toiseen tekevät hiekkakakkuja?
Olen poikieni kanssa siinä samalla hiekkiksellä ja pojilla on leluina kaivinkoneet, kuorma-autot, traktorit jne, joilla leikkivät. Tytöt sitten päivästä toiseen huutavat ja marisevat, kuinka tahtoisivat leikkiä kaivinkoneella tms. Ärsyttävää. Kerran kysyin ystävällisesti eräältä ko asiasta raivarin saaneen tytön äidiltä, eikö he voisi hankkia tytölle esim pientä kuorma-autoa hiekkaleluksi. Äiti vastasi, että eihän nyt tytöt sellaisella leiki... Just joo...
Kommentit (13)
Mutta oikeasti, minulla oli lapsena autoja, traktoreita, kaivureita ja rakastin leikkiä niillä. Eikä minusta ole sen huonompaa naista tullut kuin muistakaan naisista.
Omalla tytöllä on myös ollut kaikki mahdolliset traktorit, kaivinkoneet, autot, ja vesipyssyt, pesismailat, jalkapallot, skeittilaudat yms leluina :) Ja ihan oikea tyttö tuo näyttää olevan, vähän reippaampi kuin naapurin prinsessa mutta eipä se haittaa mitään
Mulla on kaksi tytärtä, ei poikia. Lapsillani on hiekkaleluissa muottien, ämpärien ja lapioiden lisäksi saippuakuplikset, vesipyssy, hyppynaru, merirosvolaiva, muovieläimiä jne. Aika ankeaa pelkän lapparin ja ämpärin kanssa.
Pienempi sisarus poika taas leikkii tasapuolisemmin kaikilla. Valitsee yleensä kyllä mieluisammaksi sen traktorin tai jonkin auton.
Ei se ole äidin valinnasta ja ohjauksesta kyse aina, kyllä se on sisäsyntyistä.
Ja jos olen kantanut tytölle tämän pienempänä ollessa sen kuormurin vaan mukaan, nin jo hän alkaa keittää soppaa siihen lavalle tai vaikka kantoon, eikä leiki sillä traktorilla.
Tosin yhdessä nykyisin leikkivät monipuolisemmin.
Vai saako teidän puistossa kukin leikkiä vain omilla leluillaan?
Meidän 3-vuotiaalla tytöllä on pari autoa, mutta ei se niillä juurikaan leiki. Nuket ja hevoset on pop. Jos tyttöni aina mankuisi kaivuria, niin toki ostaisin :) En kyllä tiedä yhtään tyttöjen äitiä, joka ei antaisi lapsensa leikkiä autoilla ym.
pojat leikkivät niillä itse. Pitäisikö heidän sitten istua katsomassa, kun muut leikkivät heidän leluillaan? Toki niitä saavat muut lainata sitten, kun eivät niillä enää leiki.
ap
Kuitenkin 2- ja 4-vuotiaat tytöt laittavat ruokaa päivät pitkät. Leikkiastiat, ämpärit, hiekkamuotit ja lapiot siis kaikkein kovimmassa käytössä.
hiekkalaatikolla ja niin on muiden tuttujen tytöillä. Juuri tälläkin hetkellä leikkivät automatolla olkkarissa. En ole vielä mitään lelua keksinyt, jota ei voisi lapselle antaa sen vuoksi että ovat tyttöjä. Paljon autoilevat ja ovat kiinnostuneet tekniikasta. Enemmän mua häiritsee se, että ainakin täällä meillä päin me ollaan ainoa perhe, joka ottaa puistoon mukaan hiekkaleluja. Tytöt joutuu aina jakamaan lelunsa koko puiston lasten kanssa. Ottais nyt joku muukin niitä lelja mukaan, kun ne näyttävät kaikkia kuitenkin kiinnostavan. Perhepäivähoitajat ainakin.
on sanko, lapi, muotteja ja kippaava kuorma-auto tytöllä
tai tekevät vaihtareita toisten poikien lelujen kanssa. Tyttöjen tuomat lelut - siis ne sanGot ja lapiot - eivät kiinnosta, joten tyttöjen kanssa ei vaihdella.
meidän 3-v. tyttö leikkii hiekkalaatikolla nimenomaan traktoreilla, kaivureilla yms., kakkuja tekee harvemmin. Kyllä olisi ankeat leikit, jos pelkkä sanko ja lapio olisi käytössä.
Isä tekee useimmiten ruoat ja leipoo, äiti omistaa auton ja myös ajaa sillä selkeästi enemmän (isä käyttää työmatkoihin pyörää tai bussia). Meillä tyttö on kiinnostuneempi autoista, poika taas tykkää hiekkakakkuleikeistä. Olisiko niin, että sitä oman sukupuolen edustajaa matkitaan, sillä ei niinkään ole väliä, mitä se matkimisen kohde sitten on...
Mutta ei se niillä pahemmin leikkinyt. Äitini oli ihan onnessaan, koska itse olen pienenä ollut sellainen " auto-tyttö" .
Poika taas leikkii vaan niillä traktoreilla, kaivureilla ja autoilla, vaikka on sankoa ja muottejakin. Mitenkään ei olla opetettu, mutta kai se ihan luonnostaa hänellä on niin lähtenyt menemään. Minä sitten väsään niitä kakkuja :)
Nyt kahden pojan äitinä saan leikkiä autoilla niin että korvista pursuaa.. Jos joskus saan vielä tytön, ei autoista tule olemaan pulaa, saa myös omia eikä vain veljien vanhoja!