Auttakaa arvon rouvat päivähoito maksuista,,
En siis ymmärrä ollenkaan näitä maksu juttuja.
Olen yh ja kuulun siis ymmärtääkseni ns. nolla maksu luokkaa , mutta kuinkas tämä nyt menee kun haluan lapseni yksityiseen päiväkotiin? Täällä maksu on 597,33/kk. Siispä kysymykseni kuuluukin paljonko minulle jää maksettavaksi? Vai onko minun pakko laittaa lapseni kunnalliseen päivähoitoon, jostta saisin tuon "nollaluokan"? ja jos vien tuonne yksityiseen niin joudunko maksamaan tuon 597,33??
Ja ennen kun alatte läyhäämään, että miksi luulen voivani yhteiskunnan rahoilla viedä lapseni yksityiseen hoitoon, niin ainoastaan yksityinen päiväkoti on sen kielinen kaupungissani jota kotona käytämme!
Kommentit (7)
Kysyin päiväkodilta hintaa ja he vastasivat minulle seuraavasti;
Meidän hoitopaikkamaksut noudattavat yksityisen päivähoidon maksuja ja tällä hetkellä kokopäivähoito tavallisessa ruotsinkielisessä ryhmässä on 597,33€ ja puolipäivähoito 5,5h 537,33€ Lisäksi kerran vuodessa tulee maksettavaksi vanhempainyhdistyksen jäsenmaksu joka on 25€/vuosi.
Eli nyt haluaisin tietää mikä summa jää minulle itselleni maksettavaksi. Tiedän kuuluvani nollamaksu luokkaan.
ap
täämä summa vähennetään hoitomaksusta ja loput jää tietääkseni sinulle.
kunnallisessa tiedätkin jo vastauksen.
katso kuntasi nettisivuilta.
Se on usein jonkun satasen luokkaa, joten masettavaksi jää useasti vajaat 300 euroa per lapsi.
Yksityiset päiväkodit eivät ota vapaapaikkalaisia, koska idea on kattaa kulut ja tienata paikalla.
Päivähoitomaksu on siis 597,33€. Kela maksaa yksityisen hoidon tuen hoitorahaa 137,33€ ja tuloihin sidottua hoitolisää enintään 134,55€. Loppu jää sinun maksettavaksesi ellei kaupunkisi maksa yksityisen hoidon tukeen kuntalisää (useat ainakin isommista kaupungeista maksavat, kuten Helsinki, Espoo, Vantaa...). Oman kuntasi sivuilta löytyy varmasti tieto määrästä jos sellaista maksetaan.
Todennäköisesti maksettavaa jää sinulle joka tapauksessa, kuntalisä esim. Vantaalla on vain 160€.
Vantaan kuntalisästä piti korjaamani, tuo 160€ on yks. perhepäivähoidon Vnantaa-lisä, päiväkotihoitoon lisä on 270/600€.
Ap tuskin on Vantaalta, tai sitten lapsesi on yli 3v (josta lisä 270€). Päiväkodit hinnoittelevat itsensä vähintään tukien mukaisesti, tottakai.
Yksityiselläkin otetaan huomioon tulorajat samalla tavalla kuin kunnallisella (ainakin meillä!)
kyllä on kallis hinta, onkohan siinä jo otettu kelan yksityisen hoidon tuki huomioon? Meillä hoito maksaa 10 prosenttia enemmän kuin kunnalla, eli mitä se nyt on, kun maksut nousi... jotan 260 euron luokkaa varmaan.... en nyt tarkemmin muista.
kysy rohkeasti päiväkodista hintaa!