Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Anoppi antoi tänään vauvallemme (kohta 3kk) mustikkaa.

Vierailija
30.07.2007 |

Itse en ollut silloin siinä, esikoisen kanssa muissa touhuissa.

Hän ei antanut kai kun pari mustikkaa, mutta voiko niistä kuinka mennä noin pienellä maha sekasin?

Vauva on nimittäin ollut rauhallinen ennen, ja nyt illalla sitten itkeskellyt. Eikä oikein asetu nukkumaan. Vai oisko vaan jotain muuta sitten?

Niin ja voitte kuvitella että päähän otti kun menee antamaan tuollain meidän lapselle jotain mitä ei pitäs vielä antaa! Mä oisin itte sitten joskus halunnu antaa ne ekat maistajaiset.. =/

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
31.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä se että on lapsenlapsia mitenkään takaa että on yksityiskohtaisesti perillä neuvolan nykysanomisista. Ei meillä ainakaan anoppi ollut neuvolassa mukana, ei lukenut niitä lehtisiä eikä kysellyt asiasta enkä minä ruvennut vanhaa ihmistä yksityiskohtaisesti valistamaan pyytämättä.

Vierailija
22/41 |
31.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppi on kuitenkin äiti, jonka täytyy ymmärtää, että äiti on pientä vauvaansa kohtaan erittäin suojeleva.

Ettekö te ole sitten kiinnostuneita, mitä muut ihmiset syöttävät teidän parikuisille vauvoille? Aika leväperäistä.

En usko, että ao:n pointti oli lainkaan siinä MITÄ anoppi syötti vauvalle, vaan siinä, että ylipäätään anoppi syötti. Ilman lupaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
31.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos siinä tosiaan pidettiin itsestäänselvyytenä että totta kai kaikkia lapsia täysimetetään suosituksen mukainen 6 kk

Eihän se läheskään aina niin ole.

Vierailija
24/41 |
31.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

täytyy ymmärtää, että kyllä ei ole heidän asiansa olla tuputtamassa pienelle vauvalle syötävää mitä mieleen juolahtaa, vaan vähän voisi tarkistaa vauvan vanhemmilta mitä saa antaa.

Vierailija
25/41 |
31.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei voi sanoa enää että nico-petteri on täysimetetty, kun sille on annettu mustikkaa 3kk:n iässä.

ei ole äiti saanut päättää milloin tehdään ensimaistajaiset, sekin on SUURI tapahtuma.

Joskus toisen kohdalla ehkä rentoudut ja huomaat miten naurettava olet. Paitsi jos piiputat itsesi nyt ihan tukkoon tuolla superäitiydellä, etkä halua enää toista vauvaa.

Vierailija
26/41 |
31.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kielletty, jokainen lapsi on erilainen. Yleisesti vaan ihmettelen eikö kannattaisi katsoa millaisesta perheestä miehen valitsette, ei omena kauas puusta putoa. Ja kyllä, anoppisi teki väärin.

Vierailija
27/41 |
31.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Voi olla tilanne et haluaa täys imettää kuuden kuukauden ikään saakka, (niinku minä). niin kyllä mä ainakin oisin hermistunu ja helvetisti jos joku olis mun lapselleni menny antaan jotain tossa iässä.. Ärsyttää muutenki kaikki vanhemmat kävyt jotka on niin suu auki ihmettelemässä ja kehtaa vielä nauraa jos ei oo heti n. kuukauden iästä antamassa kaikee mahollista syötävää ettei vaan tulis mitään allergiota! HALOO Maailma muuttu ja tekniikka kehittyy ja asioista saadaan uutta tietoa. En yhtään ihmettele et meidän sukupolvella (olen vm-84) on paljon laktoosi-intoleranssi oireita ja adhd:ta kun meille on syötetty maitotuotteita ym, ihan pienestä asti. Miksi on ravintosuosituksia jos ne ois täyttä huuhaata. Joten, jos joku ei halua et omalle lapselle annetaan mustikkaa 3kk:n iässä, niin ei sille tarvi ainakaan alkaa vittuileen et kasva aikuisemmaksi, vaan mun mielestä se on hienoa, ja se vasta on lapsellista et sitä ei kunnioiteta.

Vierailija
28/41 |
31.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

luulin että kyseessä kuitenkin oli alunperin se, että anoppi antoi ajattelemattomuuttaan parikuukautiselle vauvalle evästä, jota tämä ei ollut tottunut saamaan.

hei ap, mikä tilanne? tuliko vauvalle maha kipeäksi?

onneksi oli kyseessä " vain" mustikka, eikä mikään keksi taikka pulla, jotka taitavat olla yleisimmät höppänämummujen vauvoille tuputtamat.

voisiko sille anopille asiallisesti kertoa nykyajan vauvojen ruokakulttuurista?

Vierailija
29/41 |
31.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhin lapseni on vm 82, ja silloin suositeltiin maito tuotteita 8 kk iästä, ja esim jogurttien koostumus oli toinen, ei ollut esansseja, etc. Ja valmis ruokia syötettiin silloinkin, ihan kuten jo 60 luvulla.

Vierailija
30/41 |
31.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ois antanu enemmänkin, mutta sanoin ettei enempää kun voi tulla masu kipeeksi. En huomannut mitään oireita lapsessa. Anoppi muutenkin oli aina antamassa jotain herkkua vauvan suuhun jos vaan ehti. Esim puolivuotiaalle keksiä ja kääretorttua.

Mulla on ihan huippuhyvä anoppi, mutta ei se silti täydellinen ole, ajatteli kai vauvallekin tulevan hyvä mieli herkuista. Maailmani ei ole kaatunut tähän episodiin. Harmittihan se silloin vähän, kun pelkäsin vatsaoireita.

Vierailija
31/41 |
31.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

=)

Ota ihan rennosti, älä etsimällä etsi anopista aina jotain negatiivista!

Vierailija
32/41 |
31.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos se nyt vahingossa sattuikin vähän liian aikaisin sinun mielestäsi, niin älä siitä kuitenkaan suotta stressaa. sinulle siitä oli ehkä haittaa, vauvalle ei todellakaan.

Minäkin olen täysimettänyt 6kk, ja sen jälkeen on alettu vasta maistelut, mutta ihan hyviä lapsia kasvaa myös vähemmän aikaa imetetetyistä ja jopa pulloruokituista.

Itse sain 70-luvun malliin jo lihakasvissoseita 3kkn iässä ja hengissä selvisin.

Vierailija
33/41 |
31.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eläinäitien tavoin normaalia hengissä säilymisen vuoksi.

Kuitenkin voisi välttää ylilyöntejä kaksi mustikkaa ei maata kaada. Anoppi tietää että aloitetaan ihan pienellä maistelulla.

Tuli mieleen eilen täällä ollut anteeksipyyntöketju imetysfanaatikolta - oli lopettanut imetyksen kun lapsi oli vähän vajaan vuoden - " tervehtyi" fanaattisuudestaan kun lapsi ei enää rinnassa.

Tää on myös niin tätä päivää, että kiukustutaan pienistä vähäpätöisistä asioista. Pyritään hallitsemaan omaa elämäänsä täysin ja jos siihen tulee pieni muutos on paletti totaalisesti sekaisin.

Relatkaa !

Vierailija
34/41 |
31.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

no en todellakaan.

Tietty asiaan voi vaikuttaa sekin etten tavannut anoppiani kun hän oli kuollut mieheni ollessa neljätoista. " Pahaa anoppia" en joutunut kohtaamaan.

Toki hänen sisarensa tunsin (nyt jo edesmennyt) ja oli aivan ihastuttava ja rakastettava ihminen ja anoppi on ollut luonteeltaan samankaltainen. Uskon että olisin tykästynyt anoppiini ja harmi kun en häntä saanut tuntea.

Vierailija
35/41 |
31.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka mustikka onneksi onkin aika vaaraton aloitussose, ei tuoreen marjan antaminen edes soseutettuna tuon ikäiselle ole järkevää. Todennäköisesti sillä ei ole mitään seurauksia, mutta on myös olemassa mahdollisuus, että ap:n lapsi on allerginen ja silloin varhaiset kiinteät ovat pahasta. Mitkä tahansa, sillä ne mahdollistavat allergisoitumisen.

Oma kuopukseni aloitti kiinteät 6,5 kk iässä päärynällä ja mustikalla ja valitettavasti allergisoitui pahasti molemmille. Nyt 2 vuoden iässä mustikka jo käy, mutta päärynä antaa aika rajun reaktion. Kiinteät aloitettiin myöhään, kun lapsella todettiin maitoallergia jo 5 viikon ikäisellä eikä munaton, maidoton, pähkinätön, tomaatiton, sitrukseton ja viljaton imetysdieetti tuntunut minusta mahdottomalta.

Koko muu perhe on allergiaton ja terve, vain tämä viimeinen sai kaikki mahdolliset allergiat. onneksi on muuten terve, ei ole edes flunssaa vielä sairastanut vaikka puistotädilläkin jo käy. Tämän lapsen asiat olisivat todennäköisesti vielä paljon huonommin (nytkin aika huonosti, vain 16 ruoka-ainetta 2-vuotiaalla) jos olisi saanut mustikoita 3 kk iässä. Onneksi ei saanut :)

ja ap:lle vielä -- juttele anoppisi kanssa, sinä päätät mitä lapsesi syö. Tuskin anoppi tarkoitti pahaa, ei kannata tehdä tästä elämää suurempaa asiaa. Mustikka on hyvä aloitusruoka ja anoppi varmasti tarkoitti pienellesi vain hyvää. Lapsesi on 99 prosentin todennäköisyydellä kunnossa.

T: pienen allergikon äiti, lääkäri vielä

Vierailija:

Minäkin halusin täysimettää, mutta mitä hiton väliä parilla mustikalla on?? Mitä se pilaa??? Vauvan elämän, lopputulevaisuuden? Itsetuntoni äitinä? Maineeni muiden täydellisten äitien kerhossa? Tuskinpa vauva niihin mustikoihin kuolee ja jos et halua jatkaa mustikoiden syöttämistä, niin varmasti sen voi lopettaa tähän päivään. Tulee vain paha mieli kaikille osapuolille, kun tällaisista aletaan tahimaan. Tuskin tuo ap:n anoppi tarkoitti pahaa.

Vierailija
36/41 |
31.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja myöskin innokasta anoppia :)

Meidänkin anoppi olisi halunnut antaa metsämansikoita vauvalle, joka oli vielä täysimetyksellä. Emme antaneet miehen kanssa lupaa, mutta pelkästään siitä syystä, että halusimme antaa ensimmäiset kiinteät ruuat itse -videokamera suristen :DDD

Kyllä, kyseessä on ensimmäinen lapsi. Älkääpäs nyt olko niin tuomitsevia! :)

Vierailija
37/41 |
31.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tämä ei koske edes ap:ta...

Vierailija
38/41 |
31.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis se, että saa tapahtuman filmattua. Nykyisinhän vanhemmille on tärkeää saada ihan kaikki filmille, lapsen syntymähetkestä alkaen.

Vierailija
39/41 |
31.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

se on vaan noudattanut niitä ohjeita joita annettiin kun hänen omat lapsensa olivat pieniä. Ihan hyvän miehen kasvatti,vai?`

Minä olen saanut appelsiinimehua kahden viikon iästä asti neuvolan ohjeiden mukaan.[/

Vierailija
40/41 |
31.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silti.. Isovanhemmetkin haluaa monesti tehdä vaan lapsenlapselleen kaikkea kivaa ja hauskaa, joka musta on isovanhempien oikeuskin! Minusta isovanhemmillani on oikeus tehdä lapsieni kanssa myös semmosia asioita jotka on kotona kiellettyjä, mummolassa saa olla eri juttuja.

Lapsi tuskin kärsii parista lusikallisesta mustikkasosetta. Oma neuvola antoi luvan vajaan 3 kk ikäsenä alkaa vauvan tahdissa syöttään soseita, siis maistattaan pikkuhiljaa. Ei se imetystä haitannut.

Vanhempien puolelta ymmärrän pettymyksen jos mummo antaa jotain ekoja kertoja. Mutta siinäkin voi olla takana oma epävarmuus, mummo on aikanaan kasvattanut oman jälkikasvunsa ja pystyy antamaan soseita miettimättä onko tänään sopiva vai vasta viikon päästä kun täyttää 4 kk -monihan antaa soseita sen sosepurkin mukaankin koska siinä lukee 4 kk.. Omaa maalaisjärkeä voi käyttää, ikä" suositus" kertoo siitä miten rakeista tavara purkissa on. Ja vauva selviää muutamasta marjasta tai soseesta jos maistattaa.

Allergioita selvittäessä on tärkeetä että annetaan yhtä max kahta eri makua kerralla jokusena päivänä, tämä helpottaa löytämään sen allergisoivan aineen. Jos annetaan isommalle lapselle jotain pastaa jossa vaikka 7 eri ainetta niin kaikki testataan erikseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi yhdeksän