Minttu Vettenterä?
Kommentit (81)
Tää on just taas niin tätä. Kaikki eriävät mielipiteet ja kritiikki ja kysymykset ovat KIUSAAMISTA. Tässä syy, miksi joitan ihmisiä kiusataan päiväkodista alakouluun, yläkouluun, lukioon tms, yliopistoon tms, työelämään ja vittu hautaan asti.
Ei kiusata, nää ihmiset vaan kokevat kaiken kiusaamisena.
mutta aika ällöjä KIUSAAJIA tämä keskustelufoorumi pullollaan!
Asia on kuitenkin äärimmäisen tärkeä ja tällainen vesittää keskustelun ja antaa tosiaan väärän mallin kiusatuille - että itsemurhalla saa tosiaan sitä äärimmäistä sääliä ja marttyyrin ihaillun roolin.
Tässä sopassa kai ainut todistettavasti olemassaoleva henkilö on Vettenterä itse. Hän on myös mainostanut olleensa itse koulukiusattu aikanaan. Ja vielä kertonut Enkeli-Elisan isän käyneen samaa koulua kanssaan.
Missä Vettenterä on yläkoulunsa käynyt? Tietääkö kukaan, onko häntä koulussa kiusattu? Sattuuko joku tuntemaan tai tietämään jotain Vettenterän kiusaajista? Vai onko tämäkin osa tarinaa keksitty ja Vettenterä itse kiusaaja pahimmasta päästä?
Minä lähtisin selvittämään tätä sotkua tästä päästä. Valheellisen tarinan keksiminen ja julkisuuden hakeminen sille on edesvastuutonta. Tällainen tarina voi pahimmillaan pahentaa kiusaamista, heikentää kiusattujen asemaa ja johtaa itsemurhien lisääntymiseen kiusattujen parissa. Herää siis oikeasti kysymys, mikä on ollut Vettenterän alkuperäinen tavoite ja tarkoitus? Kiusaaminen? Taloudellinen hyöty? Julkisuus?
Vettenterä näyttää myös perustaneen Ei Kiusata -yhdistyksen, jonka puheenjohtaja hän on. Yhdistys myy mm. T-paitoja ja kerää jäsenmaksuja. Yhdistystä ja sen tuotteita mainostetaan mm. Enkeli-Elisan FB-sivuilla. Yhdistyksen sivuilla ei puolella sanalla mainita mihin yhdistyksen keräämät rahat menevät... http://www.eikiusata.net/EiKiusata-yhdistys.html
??????
Missä Vettenterä on yläkoulunsa käynyt? Tietääkö kukaan, onko häntä koulussa kiusattu? Sattuuko joku tuntemaan tai tietämään jotain Vettenterän kiusaajista? Vai onko tämäkin osa tarinaa keksitty ja Vettenterä itse kiusaaja pahimmasta päästä?
luultavasti on käynyt siellä koulun. En tiedä koulua tarkemmin. Kiusaamisesta en osaa sanoa mitään varmaa. Itsehän hän sanoo olleensa kiusattu koko peruskouluaikansa, mutta voihan se olla keksittyä.
Minun mielestäni kirjoissa pitääkin aina olla fiktiota mukana. Luulen, että kirjan tapahtumat ovat kirjailijan itsensä kokemia tai muulta kuultuja juttuja, eikä yhtä oikeaa Elisaa ole ollut. Totuus on toisarvoinen asia. Kirja saa varmasti nuoret ajattelemaan tekojensa seurauksia. En ole tosin kurja lukenut, mutta olen lukenut nettiblogia ja se vaikutti minuunkin vahvasti. Muistan, että ihmettelin jo silloin miten muka joku opettaja katsoisi kiusaamista vierestä sanomatta mitään, mutta usein totuus on tarua ihmeellisempää.
Vettenterä on aikaisemmin asunut Vantaalla luultavasti on käynyt siellä koulun. En tiedä koulua tarkemmin. Kiusaamisesta en osaa sanoa mitään varmaa. Itsehän hän sanoo olleensa kiusattu koko peruskouluaikansa, mutta voihan se olla keksittyä.
vanhempiensa kanssa Vantaalle. Sitä ennen asuivat pienellä paikkakunnalla, jonka nimeä en muista. Venttenterä on siis käynyt peruskoulun tuolla pienellä paikkakunnalla, jossa kiusaaminenkin on tapahtunut.
Minttu Venttenterä
ei Venttenterä
Vedätystä koko homma. Vettenterä saa valtavasti epätoivoisesti hakemaansa huomiota eli projekti on hänen kannaltaan onnistunut.
Sääli, että juttu syö uskottavuuta todellisilta kiusaamistapauksilta. Vaikka tässä olisi hitunen tottakin niin kuka enää pystyy uskomaan näihin kiusaamisstooreihin, vaikka olisivat oikeasti tottakin.
niin kuka enää pystyy uskomaan näihin kiusaamisstooreihin, vaikka olisivat oikeasti tottakin.
Ja muut kiusatut alkavat vähintäänkin liioitella kokemuksiaan, jotta saavat huomiota kuten Minttu. Ja vaikkeivät alkaisikaan, niin epäillään. Huoh.
Minun mielestäni kirjoissa pitääkin aina olla fiktiota mukana. Luulen, että kirjan tapahtumat ovat kirjailijan itsensä kokemia tai muulta kuultuja juttuja, eikä yhtä oikeaa Elisaa ole ollut. Totuus on toisarvoinen asia.
Totuus ei ole kirjan julkisuusarvon kannalta lainkaan toisarvoinen asia, ja siksi sen salaaminen tai vääristely on epäeettistä. Tarkoitus ei aina pyhitä keinoja.
Kirjoja on periaatteessa vain kahta lajia: faktaa ja fiktiota. Olkoonkin, että fiktio on saattanut saada innoituksensa todellisista tapahtumista ja henkilöistä, se on silti fiktiota, jos osa tapahtumista ja henkilöistä on keksittyjä.
Jos kirjaa markkinoidaan julkisuudessa tositarinana ja se paljastuukin fiktioksi, kyseessä on yksinkertaisesti kusetus. Ei kukaan ammattitaitoinen kirjailija tai kustantaja julkaise kuvitteellista tarinaa tekemättä erittäin selväksi, että kyseessä on fiktio.
Mutta Vettenterä ei olekaan ammattitaitoinen kirjailija, vaan omakustanteita julkaiseva kynäilijä, jolla on kaikesta päätellen paha persoonallisuushäiriö. Toivottavasti hän ymmärtää hakea apua mielenterveysongelmiinsa ja myös sitä saa.
Hämmennystä tässä aiheuttaa se, että alun perin blogissa ym. tätä juttua markkinoitiin totena.
Kun saatiin tarpeeksi suuri ostajajoukko kokoon tulevalle kirjalle, niin lievennettiin, että tämä perustuukin tositapahtumiin oikeiden ihmisten elämässä. Tämän jokainen lukija tietysti ymmärtää tarkoittavan, että pitäisi olla olemassa tällainen itsemurhaan päätynyt koulutyttö ja hänen vanhempansa, jotka kirjailija henkilökohtaisesti tuntee.
Niinpä HS pyysikin tietoa tämän tytön olemassaolosta ensisijaisesti. Mutta se tieto sitten olikin tiukassa, kun Vettenterä ei halunnut toimittaa luottamuksellisesti kuolintodistusta tytön omaisilta, ei antaa yhteystietoja tytön vanhempiin, kouluun, seurakuntaan tai minnekään. Kehenkään ihmiseen ei häneltä anneta kontaktia, joka voisi lehdelle ihan anonyymisti suoraan vahvistaa, että tällainen tyttö on kuollut.
Avoimeksihan HS jutun lopulta jättää ja lopussa vain todetaan, että ketään lähellekään saman ikäistä tyttöä ei ole kuollut sinä väitettynä kuolinpäivänä, jolloin kaikki kynttilöitä sytyttelivät, tai edellisenä tai seuraavana päivänä. Kun mitään muuta ei kirjailijan täydellisen yhteistyöstä kieltäytymisen takia pysty toteamaan.
Lukijana teen omat johtopäätökseni: koko Elisaa ja hänen vanhempiaan ei ilmeisesti ole ollutkaan. Kyseessä on todennäköisesti Vettenterän omiin koulukiusaamiskokemuksiin perustuva, äärimmäiseen väkivaltaan ja itsemurhaan asti paisuteltu tarina.
Olen pahoillani, että Vettenterälle on tuollaista, tosin ei ihan yhtä vakavaa ikävää tapahtunut kouluaikoinaan. Mutta ikävä kyllä nyt jokaista koulukiusattua tullaan epäilemään jutun paisuttelusta, kun kerran se Vettenteräkin...
tää raukka jo kannattais jättää rauhaansa.
Seuraavaks se repii otsikoita.... MV teki tutkintapyynnön herjaamisesta..... :=)
http://www.eikiusata.net/
Jotenkin kornilta tuntuu, kun alalaidassa on laatikko, jossa lukee: "Hengessä mukana, kiusattujen tukena Enkeli-Elisa 1996-2011". Varsin kepeältä kuulostaa, Elisa siellä nyt suojeluspyhimyksenä antaa siunauksensa kaikelle mitä Minttu saa vain päähänsä tehdä.
Kuka vanhempi koskaan suostuisi moiseen, että heidän vastikään itsemurhan tehneestä tyttärestään tehtäisiin jokin markkinointituote nimeltä "Enkeli-Elisa", jota voi vapaasti linkittää sinne tänne.
Mitään Elisaa ei ole koskaan ollut, se on aivan aukottoman selvää. Siksipä niitä todisteitakaan ei koskaan löydy.
on paljon mahdollista että olen ollut tekemisissä. Todennäköisesti ainakin samassa koulussa Vantaalla. Onko veljen nimi Ville?
eli Minna on syntynyt -79 eli samana vuonna kuin mäkin.
terv itävantaalainen
vanhempi isosisko? Mun mielestä hänellä ei ole veljeä, kirjoitti jossain blogissaan että veljensä olisi kuollut?
Kiusaaminen on hanurista, totta. Sitä ei voi suvaita.
Jos HS on oikeassa, Minttu on itse ottanut tavallista pahemman kiusaajan roolin -- hän yllyttää kiusattuja tappamaan itsensä, jotta he saisivat sympatiaa kuten keksitty Elisa!
Toivottavasti totuus tulee ilmi.