Kumman alan valitsen; sairaanhoitaja vai lastentarhanopettaja?
Molemmat kiehtovat omalla tavallaan, ovat vastuullisia ja monipuolisia töitä. Kumpaa kannattaisi hakea opiskelemaan ja kumpaan on helpompi päästä?
Kommentit (58)
kaikilla ei ole mutta ei se haittaa, moni meistä on unelma-ammatissaan silti lto
missä paikassa sh:n kk tulo voi olla 3000e?
Haluan edes yhden paikannimen ja sen on oltava Suomessa.
Edes yksityisellä en ole koskaan moisesta kuullut. Jotkut välitysfirmat maksavat peremmin kuin kunta-alalla, mutta siihen kuuluu se, että voit olla joka päivä erityöpaikassa. Sitä ei kyllä kukaan kauaan jaksa. Siitä huolimatta 3000e on kaukainen haave.
t. sh, joka myös työhönsä erittäin tyytyväinen, mutta edelleen ihmettelee tätä palkkaus asiaa.
koulutukseltani olen sosionomi(amk) + esiopetuksen opinnot yliopiston puolelta. Sosionomin koulutuksellakin lto:ksi pääsee, kunhan on tarpeeksi varhaiskasvatuksen tai/ja sosiaalipedagogiikan opintoja.
Työn hyvät puolet: saa ulkoilla joka päivä, työpäivät menee tosi nopeasti lasten kanssa touhutessa tai toimintaa suunnitellessa. Vaihteleva työ. Ruoka luontaisetuna. Saa käyttää ja toteuttaa luovuuttaan esim. juhlat, koristelu, askartelu jne
Huonot puolet: monissa päiväkodeissa huono työilmapiiri, meteli ajoittain kova, oma ääni välillä käheä kun sitä joutuu korottamaan saadakseen esim lapset rauhoittumaan. Vaikka ei lapset hirveästi metelöi jos toiminta on hyvin suunniteltua (hyvät leikit, sopivat porukat ja rauhallinen leikkipaikka jne)
Mulla lähtöpalkka yksityisellä puolella 1850e
Itselläni ei ikälisiä vielä ole ja peruspalkka 1960¿.
Iltalisä 15% ja lauantailisä 20%, sunnuntaina tuplapalkka. Yövuoroja ei minulla ole.
Jokainen voi varmaan laskea, että esim. arki-iltojen tekeminen ei paljoa kannata, kun iltalisä per tunti on 1,8¿ ja senkin saa vasta klo 18 jälkeen.
Yhdestä tavallisesta iltavuorosta saan lisiä siis huimat 5,4¿.
Ja mitä vuorotyö tekee sitte perhe-elämälle? Olisitteko itse valmiit uhraamaan perheen yhteiset illat ja viikonloput olemalla työssä, mistä ei saa edes kunnollista korvausta? Omat lapseni ovat vielä päiväkoti-ikäisiä, joten ehdin viettää heidän kanssa aikaa päivällä ennen iltavuoroa. Kun he menevät kouluun, en näe heitä lainkaan koko päivänä jos olen iltavuorossa.
Ja korvaus siitä on reilu 5¿ (miinus verot)!
nim. alanvaihto edessä
Lto saa vuorotyöstä ihan normaalit lainmukaiset korvaukset, joten kyllä se palkka nousee ihan samalla tavalla kuin sh:lla.
Miten se voi olla niin vaikea ymmärtää?
Ja missä ihmeessä sh voi tienata 3000¿ kuussa tekemällä normaalia työaikaa? Vaikka olisin töissä joka ikinen viikonloppu ja muuten tekisin pelkkää iltavuoroa, ei palkka olisi noin hyvä.
Vierailija:
vuoropäiväkodissakaan lto palkka ei nouse yli kahden tonnin mutta kun sairaanhoitajat ei käsitä, kun itellä on mahdollisuus tienata vaikka 3000 kuussa
kaikilla ei ole mutta ei se haittaa, moni meistä on unelma-ammatissaan silti lto
kumpaa työtä ajattelisit jaksavasi tehdä kymmeniä vuosia eteenpäin. Ovat ihan erilaiset työt.
erikoistuva lääkäri, alkupalkka 2608
kokonaisansiot:
ylihoitaja 3294
johtava hoitaja 3065
johtava ylihoitaja 3667
mlkäs oli päiväkodin johtajan palkka, reilu 2000?
jospa nuo on mukana kun sitä hoitsujen kolmen tonnin keskiarvoa lasketaan?
Vierailija:
erikoistuva lääkäri, alkupalkka 2608
kokonaisansiot:
ylihoitaja 3294
johtava hoitaja 3065
johtava ylihoitaja 3667
mlkäs oli päiväkodin johtajan palkka, reilu 2000?
jospa nuo on mukana kun sitä hoitsujen kolmen tonnin keskiarvoa lasketaan?
Siksi niitä ei millään voi verrata keskenään.
Vastuualueet ja työntekijöiden määrät ovat aivan eri kaliiberissa.
Ylihoitajia on enemmän ja heillä pienempi vastuu ja suppeampi työnkuva. Tuo em. palkan suuruus kyllä ihmetyttää, todellisuudessa ylihoitajan alkupalkka kun ei ole paljoa sh:ta parempi.
Mikä koulustusvaatimus muuten päiväkodin johtajalla on?
Muutaman vuoden työkokemuksella (olen kasvatustieteiden kandidaatti, pian myös maisteri) voin suositella lastentarhanopettajan työtä. Luovuus, ja ajoittain jopa hulluus sopivat mainiosti lto:n työhön, ja kliseisesti kahta samanlaista päivää ei ole. Työ on vastuullista, monipuolista perheiden kokonaisvaltaista huomioonottamista, mikä vaatii paitsi tunneherkkyyttä, myös hyviä sosiaalisia taitoja.
Mutta parasta ovat lapset! Lastentarhanopettajan työ on heidän ansiostaan pääosin valoisaa ja eteenpäin katsovaa. Tunteellisena ihmisenä nautin päiväkodin arjen erilaisista tunteista. Lapset ovat niin aitoja ja jokaisella mussukalla on paikka sydämessäni.
Just joo varmaankin tykkäät paskaduunistasi noin paljon!
Vierailija:
10 v jälk 1893johtaja alkup 2023
10 v jälk 2230
sairaanhoitajana minä olisin ihan hiljaa pienistä palkoista, työ tärkeää mutta palkka keskimäärin 3000 (lisineen) eikä edes yliopistokoulutusta
Sairaanhoitaja tekee usein vuorotyötä, joka toki näkyy palkassa, mutta itse en sellaisesta tykkäisi.
Älä hyvä ihminen sairaanhoitajaksi ryhdy. On huono palkka, kiireinen työ, useimmat potilaat epäkiitollisia, kurjat työajat. Toki ammatissa on hyvääkin, mutta huonoa enemmän. Mieti etukäteen millaista on olla pienten lasten äiti ja viettää kaikki tärkeät hetket (joulut, äitienpäivät, synttärit jne.) töissä. Mun sydän ainakin itkee verta!
Amiksesta valmistuu hoitsut, opet yliopistosta.
Sairaanhoitajalla AMK-tutkinto ja LTO:lla alempi korkeakoulututkinto yliopistosta. Mutta sairaanhoitajilla taitaa olla paremmat palkat.
vai lastentarhanopettajaksi. Molempiin olisin päässyt opiskelemaan. Valitsin terveydenhoitajan, koska itsenäinen ja suht säännöllinen työ useimmiten, toki hyvin vastuullinen ja yksinäinenkin joskus.
Kouluterveydenhoitajalla ja työterveyshoitajalla, neuvolan terkkarilla jne säännöllinen 8-16 työ omassa huoneessa, oman pöydän takana. Pyhät vapaat jne. Toki hyvin vastuullinen ja täytyy kyetä itsenäisiin päätöksiin ja luottaa omiin kykyihin. Ei ole välttämättä ympärillä ketään, jolta kysyä neuvoa jne.. Sairaalatyössä se hyvä puoli, että aina ympärillä paljon muitakin, joilta voi kysyä neuvoa tai varmistusta omalle mielipiteelleen jne..
Suosittelen siis terkkarin ammattia lämpimästi:)