Joulukuisten alkuviikko
Uutta pinoa pystyyn =)
Edellinen pino: http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=93&m=10859411&p=1&tmo…
Kommentit (41)
toivottamaan pimmille lykkyä tykö. kaikki menee varmasti hyvin!
imettäähän voit niin pitkään kun vauva syö. tiedän että joillain maidon maku muuttuu eikä äm enää kelpaa vauvalle, näin vieroitus tapahtuu itsestään.
meillä on viikon sisään tapahtunut kaikkea: istutaan ilman tukea, ryömitään, noustaan tukea vasten seisomaan ja.. kävellään tukia pitkin haparoivin askelin! en voi uskoa että meidän rauhallinen ja miltei liikkumaton pötkylä on ihan yhtäkkiä harpannut kehityksessä monta askelta eteenpäin. ensimmäinen haaverikin on sattunut. huulesta vuosi verta kun kesken kävelyn opettelemisen alkoikin väsyttää, voi sitä tuskaa ja itkua!
minun pitäisi pikku hiljaa alkaa ilmoitella työnantajalle palaamisaikeistani. ajattelin jäädä hoitovapaalle tämän vuoden loppuun asti ja palata sitten työelämään. en tiedä onko minulla rahkeita jäädä hoitovapaalle pidemmäksi aikaa vaikka haluaisinkin. näkisin itseni mieluusti samassa tilanteessa kuin pimmi!
toivottavasti tuo sade huomenna heltiää. alkaa nyppiä tämä sisällä kököstely!
Onnea Pimmi, toivottavasti kaikki menee hyvin! Uskon kyllä että tuo alkujärkytyksen jälkeen helpottaa... Lassistakin tule sitten isoveli! Mä olin kanssa viikko sitten ihan varma että oon raskaana, testin tein osin toiveikkaasti ja osin täysin kauhuissani... Mehän ei olla ehkäisyä käytetty, kun haluttais toinen lapsi aika pian. Negatiivista näytti mutta olin varma että näyttää väärin, oli ihan sellainen olo ja menkat myöhässä. Ajattelin että teen toisen testin nyt viikonloppuna. Mutta eilen alkoivat kuukautiset...:( No, ehkä mäkin kohta. Mutta siis onnea vielä koko perheelle!
Meillä ei mitään uutta ilmassa. Nemo liikkuu paljon, nukkuu ja syö hyvin, ei vielä oo mitään mikä ei sopisi tai mistä ei tykkäisi. Sormiruuista on saanut vasta kurkkua, paprikaa, porkkanaa, leipää ja marjoja. Oli muuten hauskaa kun oltiin ravintolassa syömässä ja ainaisten soseiden tilalta päätettiin ottaa Nemolle lautasellinen mansikoita! Oli poika ihmeissään mutta hyvin meni, melkein kaikki marjat meni suuhun ja mekin saatiin syödä rauhassa!
Nyt taidan painua peiton alle lukemaan uutta Potteria. Mies osti sen mulle (luultavasti halus hyvitellä yhden riidan jälkeen), ja puoliväliin oon päässyt. On vaan tää lukeminen aika hidasta kun Nemon päikkärit on niin lyhyitä ja illalla oon niin poikki etten jaksa pitkään lukea. Englanniksi lukeminen ei sinänsä tuota ongelmaa, oon joutunut käyttämään sitä paljon ja oon lukenut noi muutkin Potterit englanniksi. Eihän sitä ihan joka sanaa ymmärrä mutta suurinpiirtein kuitenkin.
Tinnis & kohta 8kk Nemo
Jotenkin arvasin tuon ;-). Ihanaa, että teille tulee lapsille pieni ikäero. Jossain vaiheessa susta tuntuu varmasti tosi rankalta ja sitä rataa, mutta lopputulos todellakin palkitsee =). Ihanat pienet pallerot ovat varmasti myöhemmin superläheisiä toisilleen. Loistojuttu!
T: eräs, jolla tosiaan on tuosta kokemusta ;-). Nyt öitä...
Voi vitsi, melkein olen kateudesta vihreä kun luin viestisi. Me ei suunnitella toista lasta ihan vielä, mutta tollanen yllätysraskaus vois olla ihan kivaa! *ISO ONNITTELUHALI* Uskon että sulla pyörii nyt miljoona asiaa päässä, mutta kyllä kaikki menee hyvin! Pieni ikäero on hyvästä! Mun miehellä ja sen veljellä on 1½v ikäeroa ja ne on parhaat ystävykset. Kysy neuvolasta myös siitä hoitopaikkahakemuksesta, voi olla että vaikka nyt haet niin saat perua sen sitten myöhemmin kun tiedät miten asiat menee. Miten miehesi suhtautui? Mun mies varmaan pyörtyis jos kertoisin tollaset uutiset nyt. =D Olen todella onnellinen sun puolesta! Toivottavasti saatte ens yönä nukuttua!
Meillä edelleen neidillä huono ruokahalu ja kitinä päällä, sais jo kiusaava kulmahammas puhjeta...
Hyvää yötä!
rusina & unten mailla oleva M
[color=deeppink] [b] ONNITTELUT PIMMI !!!!!!!! [/color] [/b]
Aivan älyttömän ihana uutinen!!
Tiedätkö, turhaan pelkäät pientä ikäeroa!
Meillä on kolme nuorinta lasta syntyneet alta 3,5 vuoden.. Enkä voi sanoa, että pieni ikäero olisi aiheuttanut mitään haittaa =)
Toki PikkuPojun kanssa oli rankkaa ensimmäiset kuukaudet (muistatteko? kamala koliikki, josta täälläkin valitin..) kun piti yöt kantaa vauvaa ja päivät valvoa isompien kanssa. Mies vielä epäsäännöllisessä vuorotyössä.. Silloin oli rannkkaa, mutta niin se on jokaisella koliikkivauvan äidillä, oli sitten isompia sisaruksia vauvan lisäksi tai ei. ja etukäteen ei voi tietää millainen vauva tulee ;)
Joten etukäteen ei kannata myöskään murehtia.. katsotaan tilannetta sitten uudelleen kun/jos se on päällänsä =)
Jokos olet Maaliskuun Mussukoihin (vai mitä nimeltään ovatkaan) liittynyt?
Oih, miten ihanaa!! Kylläpä tosiaan uutisen pläjäytit ;D
Onnitteluhalauksin:
-mm- ja Pikkupoju + kolme muuta muksua
[color=deeppink] Pimmille vielä: [/color]
Tuosta imetyksestä ja sen lopettamisesta.
Kun aloin odottaa kolmatta lastamme, imetin vielä kakkosta. Maidon maku ei ilmeisesti muuttunut, koska kakkonen joi hyvällä ruokahalulla.
Minulle sanottiin, että imetystä voi huoletta jatkaa jos vaan lapsi haluaa.
[color=red]
Jos jotain seuraavista asioista ilmenee, niin on syytä lopettaa imetys:
-Supistuksia (imetyksen aikana tai sen jälkeen)
-Vuotoa (heti imetyksen jälkeen, tai muuten niin että päättelet sen aiheutuvan imetyksestä)
-Erittäin voimakasta heikotusta (normaalia pahoinvointia voimakkaampaa)
-Jos hb laskee voimakkaasti
[/color]
[color=navy]
Samanaikainen imetys ja uusi raskaus vie voimia, joten muistathan:
-Ottaa D-vitamiinia HETI raskauden alusta lähtien, tupla-annos normaaliin nähden, eli esim DeVitol- tai Jekovit-tippoja 10 tippaa päivässä.
-Kalkkilisä olisi hyväksi (vaikka söisitkin maitotuotteita)
-Rautaa
Kysy vielä ohjeita omalta terveydenhoitajaltasi. Ja kannattaa pyytää vaikka lähete ravitsemusterapeutille, hän kertoo kyllä mitä kaikkea sinun tarvitsee syödä jotta ravinto riittää kaikille teille kolmelle =)
Muistathan, että NYT JOS KOSKAAN ON SYYTÄ NUKKUA AINA KUN VOIT!
[/color]
Itse lopetin kakkosen imettämisen loppuraskaudessa, alkoi tulla imettäessä niin paljon supistuksia, että pelkäsin kolmosen syntyvän ennen aikaisesti.
Se täytyy vielä sanoa, että harmittavan moni terveydenhoitohenkilökunnasta kehottaa lopettamaan imetyksen heti kun uusi raskaus alkaa. Siihen ei kyllä varsinaisesti ole mitään tarvetta (HUOM! Normaaliraskauden ollessa kyseessä) jos vaan tosissaan perehtyy näihin ravinto-asioihin ja takaa hyvällä monipuolisella, terveellisellä ruokavaliolla ja vitamiinilisillä kaikkien kolmen ravinnon saannin.
-mm- taas
Hurjasti onnea Pimmille!!:) kyllä te pärjäätte!:) ja toivottavasti kaikki menee hienosti!
Kirjoittelen myöhemmin lisää,kun ehdin .... Johanna kutsuu!
onnittelijoiden joukkoon :)) ONNEA Pimmi!!! Aivan mahtavaa *halaus*. Meillä myös vanhempien lasten ikäero on 1v4kk ja tyytyväinen olen :) Muista levätä aina kun voit.
Täällä ei yrityksistä huolimatta olla raskautuneita :/ vaan menihän Akselin tärppäämisessäkin puoltoista vuotta... että silleen ei hätiä mitiä.
Mein pojalla on kaksi hammasta. Uutena on nyt keksitty kiipeily äitiä pitkin :o niin ja astianpesukoneen luukulle on kiva kiivetä :/ Onneksi poika ei vielä etene mitenkään vaan istuu jäpittää siinä mihin hänet alas isketään (huuto tulee kyllä välillä kun lelut karkaavat). Ihme muuten että kiipeillä osaa, mutta lattiatasolla etenemistä ei :o
Siitä itsekseen syömisestä viimeksi raapustin: sitä sitten kokeiltiin ja menihän se lusikka suuhun, mutta poika unohti käyttää sitä välillä lautasella eli tyhjää lusikkaa jyysti :))
8kk neuvola oli eilen: 9470g ja 71cm. Oli TAAS sijainen terkkarina ja oli unohtanut laittaa meiät lääkärilistalle eli odotellessa sopivaa rakoa meinasi mennä hermot jo muultakin kun Akselilta (nälkä ja uni).
Menen nyt laittamaan lohilaatikon uuniin kun tytöllä on taas hammaslääkäri ja toivottavasti ehtii syömään ennen sitä.
Mukavaa elokuun ekaa (mein 2v hääpäivää) kaikille :))
RauPotar ja Akseli 8kk 3pv
[color=red] ONNITTELUT PIMMILLE MINUNKIN PUOLESTANI!!! :) [/color]
nyt ei ehdi enempää, kun kohta pitää valmistautua 8kk neuvolaan. meillä oli aika ensin vasta ensi tiistaille, mutta tänään aamulla th soitti, että ensi tiistain kaikki lääkärin ajat on jouduttu perumaan, et päästäiskö tänään jo tulemaan...
onneks ei ollu suunnitelmia;)
nani ja neiti 8kk+
mutta [color=red]onnea ihan kauheesti Pimmille[/color]!!!! Kyllä kaikki hyvin menee! :)
-nesselia & Venla
Se sijaisterkkari sanoi eilen että jokos sitä poika juo tavallista maitoa :o Eikös tuota Tuttelia anneta sinne 1v asti enään niin kun ennen?? Olin niin pölmistynyt tuosta kysymyksestä etten huomannut häneltä sitä kysyä... valistakaa vanhaa tästä asiasta :)
Sormiruoasta on ollut puhetta. Minä en ole antanut oikeastaan juur mitään kun mein tyttö meinasi pari kertaa tukehtua ihan niin että tekohengitystä jouduin antamaan joten olen aikas hermoheikko sen suhteen :o Ruokapöydässä kun muut syövät niin Akseli on saanut eteensä raejuustoa ja se menee ihan mallikkaasti :))
RauPotar joka sai jo lohilaatikon uuniin :))
Kyllä sitä tutteli 1-vuotiaaksi asti juodaan. 10kk voi ottaa kuvioihin hapanmaitotuotteet, mutta juomaksi vasta sit yks vuotiaana. ihan hyvin muistit, terkkarin sanoista viis;)
Voi kun tuli ihan tippa linssiin kun luin noita onnitteluja =)) En kehtaa vielä kertoa kenellekään kavereille tai sukulaisille ku haluaisin " varmistella" vielä pari viikkoa niin on kyllä mukava että saa edes jostain tukea ja neuvoja ettei tarvi ihan itsekseen ihmetellä...
Vieläkin oon aika pökkyrällä, mutta jospa tämä tästä...
Mies on ollu ihan ONNESSAAN =o On jo pari viikkoa miettiny että mikä nimi annetaan tytölle - hän kun on päättäny että tyttö tulee =) Eilen illalla totesi vaan että no tuohan tiedettiinkin jo =)
Aika kummallista kyllä kun tuo mieshän se oli joka sano että mun pitä käydä koulu loppuun ennen kun tehdään enempää lapsia ja nyt häntä ei haittaa tämä yhtään, mutta minä mietin että valmistunko mä koskaan =o
En oo vielä liittyny maalismussukoihin ku tuntui eilen ihan kummalliselta käydä lukemassa niiden juttuja... Menee vähän aikaa tottua =)
Mutter-Mommylle erityiskiitos tuosta raskauden ajan imetykseen liittyvästä viestistä! Mullakin on ollu semmonen mielikuva että saa imettää raskaanakin mutta näillä syömisillä en kyllä pitkälle pötki jos meinaan ruokkia kaikkia meitä kolmea =) Onneksi Lassilla on ikää sentään sen verran että äidinmaito on enää vain ruokajuomaa eikä pääravinnonlähde...
Tuosta tulikin mieleen että kyllä mulla lukee noissa lapuissa että 1-vuotiaalle saa alkaa antamaan oikeaa maitoa. Siskolle sanottiin neuvolassa että 10-11 kuukauden ikäisenä saa alkaa antamaan pieniä annoksia maitoa ja jogurttia että tottuu makuun ja mahakin tottuu pikkuhiljaa.
Vielä lopuksi Tinnikselle ja RauPotarelle onnen toivotuksia - jospa teilläkin on kohta " maha-asukki" =)
Nyt pitää lähtä vaihtamaan Lassin vaippa ja poju vois mennä ensimmäisille päikkäreille.
Pimmi, Lassi ja pikkulikka ;)
Puut heiluu puolelta toiselle kun tuulee niin lujaa. Ulkona ei huvita olla. Mies leikkaa illalla puskia, jos me silloin mentäis seuraksi neidin kanssa.
Voi [color=red] Pimmi [/color], mulla tuli melkein tippa linssiin sun viestistä. Ihanaa kun miehesi reagoi noin, kyllä ne ystävät ja sukulaisetkin ilahtuu, mutta tietenkin kerrot kun olet siihen itse valmis. Ite kerroin Minniestä vasta rv12 sukulaisille ja ystäville.
Eilen kysyin mieheltäni että miten hän reagois nyt jos kertoisin olevani raskaana. Katso mua ensin silmiin ja sitten mahaa ja totes " ei kai se ole mahdollista" . Mä syön siis minipillereitä joten ei pitäisi olla mahdollista. Sit sano perään että ei kai ihan vielä, että pitäähän Minnien oppia kävelemään ensi ennen kuin tulee seuraava vauva ja ennen kuin ehdin mitään sanoa niin totes että no niinhän se ehtiikin ennen kuin vauva syntyis kun se menis ens vuoden puolelle. =) Taidat Pimmi tartuttaa meille muillekin vauvakuumetta!! =)
Täällä on menossa nyt kunnon itkupäivä. Ei viihdy ollenkaan lattialla yksin. Tulis jo se kiusaava hammas esille, toivottavasti nyt ei olis vaan mitään muuta. Mutta kun kuumettakaan ei ole eikä muutenkaan vaikuta kipeältä niin kai ne on ne hampaat jotka vaivaa.
Nyt laittaan itselle kuppi teetä ja kakunpala.=)
rusina
Hieno homma, tosi kovasti tsemppiä ja voimia uuteen raskauteen! Mä raskauduin tästä meidän Sofiasta melkein heti kun sai luvan tulla, esikoinen oli tuolloin 1v1kk, joten ikäero on meillä 1v10kk ja kivalta tuo vaikuttaa tuokin. Nyt kun esikoinen on 2.5v niin tähän väliin kun syntyisi kakkonen niin olisi esikoisella jo paljon enemmän opettelemista! Tällä hetkellä jo tytöt ovat toistensa parasta seuraa ja aamulla herätessään esikoisen ensimmäinen ajatus on Sofia... kerrassaan ihanaa!
Onnittelut myös ruovintuneelle!
Siitä jonkin moinen aasinsilta nukkumiseen... Meillä nukutaan nykyään! Enpä olisi uskonut viikko sitten, mutta kyllä! Sofiahan söi öisin noin 4-6 kertaa ja nukkui tosi levottomasti. Sitten päätettiin, että yösyöminen loppui nyt ja samalla saa nukkua omassa sängyssä, sillä maidon haju varmasti häiritsee vieressä. No, nykyään vetelee unia 21-7.00 tuskin heräämättä... Ajatelkaapa, miten luksusta! Sofiahan ei huoli tuttia, joten sitäkään ei öisin itketä! Huippua! Joku kärsi korvatulehduksista (sori, en muista nimeä), kovasti jaksuja, esikonen tuubitettiin ekan kerran 7kk iässä ja ne kyllä auttoivat. Tosin eivät pysyneet korvissa kuin noin 4kk, mutta sitten tuubitettiin uudelleen koska tulehdukset palasivat heti, eikä niiden tuubien jälkeen kyllä ole ollut ainoataan korvatulehdusta!
Ruoka maittaa meille, syö kuin hevonen! Lihapurkkeja menee päivässä 3kpl, lisäksi puuroa aamuin ja illoin sekä välipalana hedelmää tai kasviksia. Neidin mitat vajaa kuukausi sitten 7.4kg ja 67 cm eli en tiedä mihin se safka menee, mutta pääasia, että syö!
Kultikutria mietin minäkin aina aika ajoin, miten mahtaa mennä...
Töihin en ole palaamassa vielä ainakaa tänä vuonna, ellei nyt jotain ihan uskomatonta satu tielle. Mieluiten olisin kotona vielä ensi kesän yli. Se jää nähtäväksi.
Nyt uni kutsuu, voikaahan hyvin!
Tiina ja tytöt
Onnea ihan hirveästi! Teidän lapsilla taitaa tulla sitten aika tarkalleen sama ikäero kuin meilläkin :). Ja niin ne suunnitelmat muuttuu joskus...Minunkin piti lähteä heti vanhempainvapaan jälkeen töihin, ja lapsiluvun piti olla se yksi. No joopa joo, toinen laitettiin tilaukseen melko nopeasti ja kotona olen nyt sitten ainakin vielä ensi vuoden. Ehtiihän sitä töihinkin vielä, saa nähdä vaihtuuko ala välissä. Iltaisin on aika kätevää tehdä avoimen yliopiston opintoja, ehkä sitä tulee vielä ensi keväänä haettua opiskelupaikkakin yliopistolta. Jos sitä vaikka jaksaisi toisenkin tutkinnon pakertaa..Mutta eksyinpä taas välillä tänne, pitänee nopeasti tehdä tuo essee loppuun ja sit nukkumaan.
Mä olen tehnyt myös pari testiä tyttelin syntymän jälkeen, mutta minun kohdallani onneksi en ollut raskaana. Yöt on vielä valvomista jne. enkä ehkä enää halua lisää lapsia. Katsotaan sitten 10v päästä ;)
Olet totisesti helposti raskautuvaa tyyppiä. Ihan taatusti selviätte ja pärjäätte! Lapset kannattaa tehdä niin nuorina kuin vain mahdollista, sanoo tämä ikänestori. :-) Tosin onhan tässä " vanhanakin" omat puolensa eli kaikissa asioissa on puolensa. Niin on myös pienessä ikäerossa.
Ajatukset taatusti selkiävät tuon alkushokin jälkeen. Tottahan raskaus kuin raskaus pistää naisen pään pyörälle.
Onnea kovasti matkaan! Toivottavasti kaikki menee hyvin. Siitähän lähdetään, että näin tapahtuu?!
Tässä halaus! *rutistaa lujasti*
Iituli