****JOULUKUISET maanantaina*****
Kommentit (16)
Unista sen verran, että edellisissä raskauksissa mullakin oli tosi kamalia unia, milloin mitäkin terroristeja ja mafiaa ja myös paljon exiä niissä pyöri. Nyt olen päässyt helpolla unien suhteen, vai johtuisko siitä, että en paljoa nuku. Se onkin ongelma tässä raskaudessa, uni on niin kevyttä, että herään ihan mihin pieneen rapinaan tai unituhinaan vain. Sitten pyörin ja pyörin ja hyvässä lykyssä kuopuskin huutelee vettä tai uniansa.
Mielialoistakin sen verran, että ne vaihtee hyvin onnellisesta masikseen ja ihan vaikka saman päivän aikana.
Rilla -ma-silla: Näytät ottaneen härkää sarvista, en osaa kuvitella tilannettasi, enkä löydä oikeita sanoja... Mutta mulla on tunne, että te pärjäätte, niin kuin sanoit. Tulethan kertomaan joskus sitten kuulumisia ja ehkäpä joskus uutisiakin.
Tuosta maidon noususta, se mietityttää kun olen kuullut että täällä Espanjassa eivät antaisi synnärillä lisämaitoa, vaan SOKERIVETTÄ!!!! En nyt mene takuuseen, pitää tarkistaa, mutta näin kuulin. Kuulostaa kamalata! Tilasinkin äidiltäni Suomesta varmuudeksi pari tuttelia, jotka otan sairaalakassiin mukaan. Niin kun täällä suosivat tuota jauhemaista äidinmaidonkorviketta, joka keitetään veteen. Ainoat valmiit korvikeet on puolen litran purkeissa...
Muutenkin täällä hoidetaan jotkut odotukseen/vauvaan liittyvät asiat kovin erilailla ja välillä mietityttää, että entäs minun suomalaiset geenit omaava vauvani... Esim. täällä syödään tabletteina lisäjodia, mutta kun googletan asiasta tulee vaan varoituksia jodin liikasaannin vaaroista...
Doshijas 20+0!!!!! Niin, ja yksi yö ultraan!!!!
Väsyttää... Huonosti nukkuttuja öitä takana jo muutama ja tää räkätauti vaivaa yhä, jotenkin niin veto poissa.
Mariadee:oikein kateeks käy, mullakin ois vaikka mitä tehtävää, että sais tän kämpän viihtyisämpään kuntoon... Mutta kun tuntuu välillä jo perushommatkin ylivoimaisilta nii kaikki ylimääräinen on jääny
(.) Pitkin viikonloppua oli taas sitä menkkamaista särkyä ja nyt myös selän puolella, eikä pelkästään alavatsalla... Muutama kunnon supparikin tuli. Voi olla että soittelen tässä joku päivä neuvolaan ja varailen sitä ylimääräistä lääkäriaikaa, perjantaina kun sanoi neuvolassa et jos kipuilu jatkuu nii pitää tarkastaa kohdunsuun tilanne, virtsanäytteessäkään ei mitään tulehdusmerkkejä näkynyt, eli säryt ei voi sellasestakaan johtua. No jospa se tästä, mutta kieltämättä pistää ottamaan rauhallisesti ja sulkemaan silmänsä sotkuilta ym. (mulla on kahdelta edelliseltä ruvennu aukeemaan paikat etukäteen, mut ei kuitenkaan ihan näin paljo ennen la:ta) No eihän tuo jomottelu välttis tarkota tai tee mitään, mutta varmuuden vuoksi sitä ottaa iisimmin tän
oleilun.
Onneksi vauveli liikkuu hyvin joten ainakin pieni omalta osaltaan helpottaa äidin huolia :)
Isommat tytöt soittaa ovikelloa, äkkiä avaamaan ku tiä vaikka ois vessahätä ja sit on kiire!!!!
Vointeja toivottelee daisy82 rv 19+6
Täälläkin nukuttu vähän niin ja näin, aamulla oli paineetkin neuvolassa alakantissa vaikkei mulla ikinä kovin korkeet ookkaan, kummakaan jos on vähän tööt tämä olo.
Tai oikeestaan nukuin ihan ok mutta niin vähän, kuopuskun taasen illalla nukahti kahdeksalta syliin, arvelin,e ttä ois mennyt aamuun mutta isommat mölyapinat herätti sen aj sitten valvottiinkin reilusti yli puolen yön ennen kun uni taas tuli......
Neuvolassa oli kaikki ok, hb tullut alun 133:sta vain pikkasen alaspäin ja oli 130, paino ei ollut noussut, aikalailla lähtöpainossani oon muutenkin pysynyt.
Masussa kävi vilske vaikka ite en sitä kovasti hyvin tunnekkaan, mutta dopplerin alta karkas koko ajan ja latas siihen monoja, rätinä vaan kuulu=)
sf-mittakin otettiin, ennen ei näin aikaseen oo multa mitattukaan, yläkäyrillehän se nasahti mutta ainahan toi masu kasvaa alussa nopeempaa kun on useampi raskaus takana, loppuajasta sitten tasaantuu.
Jo vain, ulkoo kuuluu meteliä, pitää mennä kattoonn..
Lahja rv 18+3
Lauantaina käytiin Kajaanissa konsertissa kuuntelemassa Katri Ylanderia ja Ari KOivusta lasten kanssa. Sunrise Avenue piti jättää väliin, kun poika alkoi olla niin väsynyt. itsekin kyllä olin, kun pitelin poikaa sylissä melkein koko ajan, että näkisi jotain. Ja välillä tuota 6v isosiskoaankin, että sai nähdä lavalle.
Sunnuntaina sitten ajeltiin taas Kajaaniin raveihin, käytiin talutusratsastuksessa yms. Raveista lähdettiin vähän aikaisemmin ja mentiin Prismaan, osteltiin lapsille alushousuja ja käytiin vielä Hesessä ranskalaisilla. Olin ihan sippi kotiin palatessa, hyvä etten rattiin nukahtanut.
Sanoin lapsille, että lepäillään vähän (nehän nukkui jo autossa) ja simahdin sänkyyn, vaikka poika isoon ääneen leikki vieressä.
Noh, pitihän sitä vielä elukat hoitaa ja nurmikko leikata, jonka jälkeen saunaan. Nukkumaanmeno venyi sitten puolille öin ja lapset nukkui samassa sängyssä (pitkästä aikaa taas kotona mummulan jälkeen). Lonkkaa ja jalkoja vihloi sitten vähän väliä, tuntui ettei kunnon asentoa löydykään. Pitää laittaa lapset ens yönä omiin sänkyihin, jos nukkuma-asento löytyisi sitten helpommin.
(.): Mulla kohtu tuntuu jo myös aika korkealla. Keskiviikkona neuvola, joten voin laittaa ihan sf-mittaa sitten. Sokerirasitustestiinkin varmaan pääsen lähiviikkoina..
Marzi 21+6
Kun kyseltiin. Kuopus pärjäsi ihan minun maidoilla. Olisiko yhtenä yönä hoitajat (minulta kysymättä) jättäneet yhden yösyötön pullolle, muisti pätkii sen verran. Esikoinenhan oli useamman päivän vastasyntyneiden teho-osastolla (antibiootilla), joten kävin vain päivällä syöttämässä syntymää seuraavana aamuna ensimmäinen syöttö) ja yösyötöt meni pullolla, mutta itse lypsin ja maitoa tuli reilusti. Esikoisella paino lähti jo sairaalassa ollessa takaisin nousuun, joten ilmeisesti sai tarvitsemansa tuosta ternimaidosta, vaikkei sitä hirmuisesti tullutkaan (ensimmäiset punnitukset 20g jne). Sokereitahan ne myös tarkkaili ison koon vuoksi, mutta muistaakseni nekin olivat hyvät.
ja anteeksi vaan nyt tulee purinaa ja murinaa ja ärräpäitäkin...arg...olen käynyt viimeksi neuvolassa rv10 ja pitkään ja hartaasti odotettiin tämän päivän neuvolaan, piti olla klo 11. ja arvatkaa vaan klo 9 soitti neuvolasta tätsy että sori ku toi sun oman terkan sijainen on sairastunut että perjantaille menee aika. voi vitsin vitsin hitsit ja kaikki muutkin. mua on jo pitkään ärsyttäny tämä tilanne ku haluaisin sinne pelkopolille ja sinnekkin pitäs jo lähetettä saada, miehen kanssa juteltiin eilen ja on kokenut esikoisen syntymän aikas dramaattisesti että jotian apua sekin tarttee ja sit ei pääse ees neuvolaan. niin siis olen jo tovin aikaa miettiny että kehtaanko pyytää terkkarin vaihtoa ja tänään sit sen tein. soitin heidän esimiehelleen ja pyysin vaihtoa. vaihto mitä ilmeisemmin onnistuu, huomenna soittoajalla täytyy tälle tulevalle soittaa ja pyytää aikaa.
masussa ei sit sen kummempaa, liikkeistä en edelleenkään uskalla olla ihan varma että onko ne niitä vai jotain muuta. välillä tuntuu että kuperkeikkaa siellä mennään ja sit taas semmosia pieniä kuplia, joista ei voi sanoa onko ne liikkeitä vai ei. muuten elämä menee eteenpäin ihan jouhevasti, aina en edes muista raskaana olevanikaan.
täytyy kait lopettaa purnaaminen ja lähteä hakemaan esikoinen hoidosta....
tamatu+ihme rv 18+3
Vaan kyllä sitä kaivattiinkin. Edelliset kaks yötähän ollaan oltu aika vähillä unilla kun perjantaina mökillä kavereita moikkaamassa ja lauantaina miehen kanssa hääpäivää viettääs ja yö kaksin ;D Tänään aamulla tyttöjen kanssa sitten posotettiin unta 10 asti!! Mies ressu heräs kyllä jo taas ennen 6:ta.
Perjantaina oltiin hyvissä ajoin liikkeellä ja kysyttiin tältä pariskunnalta josko tulisivat meidän tulevan vaavin sylikummeiks (kysyttiin nyt jo koska asia oli meille selvä ja tiedettiin että ennen joulua ei nähdä " kunnolla" ja puhelimessa ei oo kiva pyytää) Innoissan vastasivat kyllä mutta sit tuli se MUTTA..nuo eivät kuulu kirkkoon..voi höh ja pöh! Toiset vaihtoehdot kun eroaa, joten ivät enää ole vaihtoehto. Nyt pitää siis miettiä ihan uusiks, onneks kysyttiin nyt eikä kuukaus ennen ristiäisiä!! Tulevat silti olemaan haltijakummeina lapselle ja emme pyydä ns. heidän tilalleen ketään mutta sylikummiasia pitää nyt miettiä uudelleen. Osaako muuten joku sanoa miten noihin haltijakummeihin suhtaudutaan?? Ristiäisiiin tulevat tottakai mutta " huolitaanko" heitä lähellekkään kastepöytää? Tyyliin jos olisivat rivissä kumminkin vaikka eivät muuten osallistuis..Tai kaipa seki on pappikohtasta..
Seksistä...miehelle eilen touhutessa naureskelin että on tää sellasta huohottamista ja puhkumista vaikket vielä lähelläkään ole ;D Loppuvaiheessa tarvitaan varmaan jo vinssiä =)) Nuo perhana liitoskivut kun ei mitenkään helpota liikkumista!! Mies vaan totes että puhise ja ähise kulta ihan rauhassa, mä oon vaan onnellinen että sua huvittaa <3....ressukkalla oli kauhukuvat käyny mielessä kun tärppäskin kerrasta että siinä se sit taas oli pariks vuodeks (tytöistä kun ei oo todellakaan haluttanu ei raskaana eikä imettäessä)
Mulla on ihan hirmu turvonnu olo koko ajan! Pitäs muistaa juoda enemmän mut on kyllä aika ahdistavan olosta! Tää ompelukoneella ja tietokoneella istuminen ei toki helpota!
Kohtu mullakin tuntuu aika korkeella..reilusti yli navan jo on..sf-mittahan meni ekalla kerralla jo yläkäyrän yläpuolelle..saa nähdä miten keskiviikkona. Tytöistä on pompannu sinne vasta viikolla 32..
Painoa on taas vrmasti tullut kun kaiken maailman kissanristiäisiä todellakin on tässä viimosen 3vko:n aikana ollut, mut nyt en jaksa stressata sitä asiaa!! Sen np-ultran takia olin noin kk masentunu asian takia ja enää en meinaa moiseen suostua!! Kyllä se siitä taas sitten joskus hampain irvein ;)
Nyt pitää taas laittaa näppis piiloon ja jatkaa ompelua =) Mulla on näppärästi tääs kone tälleen ompelupöydällä että näppis on omalla liikkuvalla tasollaan ja monitori pöydän ylätasolla ja ompelukoneet tossa pöytäpinnalla..kaikki tarpeellinen heti käsillä ;D
masu 22+4
Täällä tuli nyt sitten 20 viikkoa täyteen! Tai oikeestaan se tuli jo lauantaina ainakin ultrien mukaan. Mutta oon alusta asti laskenu sen mukaan, että la olis 17.12 ja ultrat on ny päässy tulokseen 15.12. Mutta ku on niiiiin helppoa ollu laskea aina uusi viikko aloitetuksi maanantaina... Eikai se oo niin justiinsa?
Kävin pankissa ja sieltä sai ruusun! Olipa mukava yllätys! Tuli iloseks ainaki hetkeks kunnes tuli kotio ja huomasin, että hummerista on rengas puhki..... Ettei vaan olis tahallaan hajotettu.... huokaus. syvä huokaus.
Hain muuten perjantaina vaunut jotka olin varannnu jo sillon ku olin viikolla 8. Semmoiset ihanan vihreät! Voiku ne näytti pirtsakoilta siellä kaupassa ku syysvaunut olivat tulleet ja ne oli kaikki jotain tummanvihree-harmaa-musta-ruskee -osastoa! Kyllä noi vaaleenvihreet on sitte upeet! Kyllä kehtaa niitä lykkiä sitten ku mennään pikkusen kanssa ostoksille. Samalla ostin vihreän sitterin jossa roikkuu sellaisia leluja. Kehittävä ainaki äidille ku sitä yritin koota. Vaikka eipä se kovin vaikee kyllä ollut.
mitäs muuta? Tänään oon vapaalla ja sitte on kauhee päänsärky! Yllis!
beibi07 ja Wanilla 20+0
Hippuskainen, ootko kysynyt jos ne kaverit kuitenkin kävis kummeiksi, siis ihan oikeiksi kummeiksi? Siis seurakunnasta kysynyt? Meille meinaan pappi sanoi kun kakkosen kummeja mietittiin, kun osa oli ortodokseja että riittää että kaksi kummia kuuluu ev.lut seurakuntaan. En nyt sitten tiedä pitääkö muiden kuitenkin kuulua johonkin vai voiko olla ei-kirkkoon-kuuluvia. Eli meillä nämä ortodoksit kelpuutettiin kummeiksi koska kaksi muuta kummia kuului seurakuntaan.
Meilläkin kummeja on mietitty, hyviä vaihtoehtoja toki löytyisi vielä muutamakin pariskunta mutta kun heillä on niin paljon jo kummilapsia etten tiedä kehtaako pyytää tai että haluanko edes. Olisi kuitenkin kiva että kummeillekin kummius olis jotenkin harvinaisempi juttu..
Tamatu, aika kurjalta kuulostaa teidän neuvola toiminta!! Onko edes laillistakaan ettei pääse neuvolaan juuri ollenkaan? Meillä (Vantaalla asun) mut laitettiin toiseen neuvolaan kun heinäkuussa oma oli kiinni ja elokuussakin menen kyllä omaan neuvolaan mutta toiselle tädille koska omani ei ole vielä silloin töissä. Eli tärkeänä pitävät että käyn säännöllisesti, oli sitten tädit paikalla tai ei. Hyvä että teit valitusta ja saat uuden neuvola-tädin!
Maidontulosta..mulla esikoisen kanssa ei maito millään herunut, ja vauvakin oli " huono" syömään, hermostui kovin heti ja huudoltaan ei saanut otetta millään. Kätilöiden avustuksella saatiin jotain imetysyritystä käyntiin sentään. Mutta takkuista oli koko 3 kk ajan mitä sain imetettyä osittain. Eli alusta asti jouduin turvautumaan korvikkeisiin. Toinen lapsemme taas oli kuin vanha tekijä, söi hienosti ja ekaa päivää lukuunottamatta pärjäsimme rintamaidolla ekat 5kk ja imetys jatkui osittain 10kk asti. Kolmas lapsi myös oli " hyvä" syömään, jaksoi sitkeästi imeä, ja samoin kuin kakkosellakin, vain ekana päivänä hoitsut antoivat lisämaitoa. Muuten selvittiin vajaa 4kk asti pelkällä rinnalla. Olis varmaan pidempäänkin mutta iso poika ja söi niin ahkeraan ettei mulla enää kestänyt oikein hermot jatkuvaa varuilla oloa, koska on muitakin lapsia, koulun vanhempainiltaa, harrastuksia isommilla ym ym, joten aloimme antaa tarvittaessa sitten korviketta jos nälkä tuli kun mamma oli pois kotoa. Nyt olen ajatellut yrittää josko pärjättäis täysin rinnalla heti sairaalassakin jo, jos kaikki siis menee hyvin eikä minkään " virallisen" syyn takia tarvii antaa lisämaitoa. Katsellaan nyt!
Sinänsä mulla ei ole mitään vastaan korvikkeita, terveitä lapsia on kaikki olleet, itse asiassa esikoinen kaikkein tervein vaikka sai alusta saakka korviketta :).
Luin viikonlopun pinoa, lämpimät halit Rillamarille!! Kylläpä pisti mielen matalaksi, voimia paljon teille. :((
t. mariadee jälleen
huh hei taas tätä päivää...oltiin viikonloppu mökillä ja nyt sit taas väsy vaivaa kun kotia palattii ja tekemistä on piisannu kun jaksais tehdä...
huomasin tänään et mä en oikeesti enää kävele 2km lenkkiä ei siitä tuu mitään...siis koskee mahaa ja selkää ja joka kolkkaa ja taitaa olla jonkinlaisii supistuksii kävellessä ja kun lääkäri mua varottanu nyt mä sen uskon...
löysin poitsulle sellaset hienostelu kengät kunhan sit syntyy=) oli niin söpöt...
masu mul hiljalleen kasvaa,mut ihan alhaalla se vaan on eli ei ihan napaanastikkaa oo kohtu...poitsu potkii jo kovasti ja välil tuntuu et puskee läpi=)
maidontulosta:esikoiselta sitä tuli kun lehmästä=9 siis se oli ihan älytöntä ja mie hölmö en sairaalalle myyny kun pakastin ja pakastin ja ei niitä tullu koskaan käytettyä kun 1-v asti mä imetin koko ajan ja lypsin viel väleissä... toivottavasti sitä tulis nytkii sit samalla tavalla on aika moinen rahan säästö sekin...
jokos teil alkaa olla kasassa tarvikkeet?! meil on turvakaukalo,sänky,vaunut...
hoitopöytä,sitteri ja puuhamatto hakusessa viellä
ostan ystävältä rintapumpun,hoitopöydänalustan,itkuhälyttimen
kummeista:meillä se on ongelma ja iso sellainen...esikoisella kuusi kummia ja halutaan poitsulle saman verran ja kuusi kummia on esikoisella todella ihania,hyviä jne...nyt ei vaan oo oikee toiselle ketään...iik!!!!!!!
onneks se nimi päätetty nii nyt yritetää miettii kummeja sit...
mitäs viellä...öö eipä täs kummempii kun syömään=)
manja ja tonttu 20+5
Täällä paljon parempi vointi kuin viikko sitten, ei väsytä enää niin kovasti. En sitten tiedä mikä sen väsymyksen aiheutti, olikohan stressiä... Tänään en edes päiväunia halunnut ottaa vaikka mahdollisuus olisi ollutkin!
Liikkeitä tuntuu siis päivittäin eli ilmeisesti mahassa kaikki hyvin!
Hyviä vointeja kaikille,
Tuikku ja vilpertti 20+3
Siis itsehän olen kotona, mutta miehellä oli tänään eka työpäivä ja meilläkin alkoi pojalla arki. Käytiin aamulla hammaslääkärissä ja kavereita moikkaamassa.
(.) Maha kasvoi loman aikana, ja nyt on sellanen pallukka. Ei kitenkaan mielestäni yhtään sen isompi kun pojan kanssa. Pahoinvointi loppui onneksi ja vihdoinkin 20 viikon tietämille, mutta liitoskivut vaivaavat joka kävelylenkin yhteydessä. :( Esikoista kun odotin ei ollut tällaisia vaivoja. Välillä tuntuu myös kun vauva juuttuisi väärään asentoon ja sattuu... Auts!
IMETYKSESTÄ: Ennen poikaa ajattelin imettää sen mukaan miten sujuu ja jaksan. Imetin kuitenkin vuoden ikään. Sairaalassa antoivat vissiin 10 milliä, jotta pojan imemät lapsivedet saataisiin pois. Jollain tapaa olivat kyllä tuputtamassa lisämaitoa. Täysimettämään en kyennyt kuin 4 ja puoli kuukautta, ja sitten annoin soseita. Poika oli isokokoinen.Lisämaitoa en ollenkaan. Nytkin haluasin kyllä imettää. Koen sen helpoksi. Tosin poika otti aina pumpattua maitoa pullosta kun olin poissa, joten en ollut täysin kiinni hänessä. Pumppaaminen on kyllä sitten syvältä. ;)
KUMMEISTA: Ongelmana myös meillä. Pojalla on kolme, veljeni vaimoineen ja ystäväni. Saman määrän haluaisin tällekin, mutta tuntuu että kaikilla hyvillä on jo liian monta. Saa nähdä keneen päädytään. Kummit on kuitenkin mielestäni tärkeä juttu!
HANKINNOISTA: Pojan jäljiltä on kaikki tärkeä. Kaksosvaunut ajattelin ostaa käytettynä. Luultavasti saan kaverilta. Kantoliinaa olen huutanut netistä. Sitterin saamme lainaksi. Äitiyspakkauksen ajattelin ottaa. Pojan vaatteet jäi kyllä aika pinelle käytölle, ja lähetin ne suuremmaksi osaksi myöhemmin Venäjälle lastenkotiin. Uusi pakkaus vaikuttaa kuitenkin aika käytännölliseltä, joten siksi sen otamme. Muuten kyllä vaatteita löytyy, mutta ei kyllä vaaleanpunaista. Emme tiedä kumpi on tulossa...
Rillamarillalle suuri voimahali. Ottaa sydämmestä lukea... toivottavasti teitä onnistaa pian uudestaan!
Jaksamista,
Mamma05ja07, rv 22+2
Ai että mua sieppas noi lööppiuutiset niistä kännisistä vanhemmista 2kk:n vauvan kanssa!!! En oo lukenut niistä enempää, eli en tiedä, mitä kaikkea asiaan liittyy, mutta kun on niin herkillä kaikkiin vauvoihin liittyviin juttuihin, että tällainen uutinen tosiaan suututtaa. Vaikka hyvin tiedostan, etteivät varmasti ole ainoat känniset pienen vauvan vanhemmat, mutta silti. Aaargh!
No niin, mistäs täällä olikaan juttua; lisämaidosta juu, meidän poika sai ainakin laitoksella lisämaitoa, kun olin ihan taju pois synnytyksen jälkeen ekan vuorokauden ja poika oli aika isokokoinen, niin tarvitsi pöperöä. Eikä maitoakaan alkanut heti tulemaan. Synnytystäkin on tullut jonkin verran mietittyä, mutta toisaalta saan tietää synnytystavan vasta loppumetreillä muutenkin, niin eipä sitä turhaan kannata hirveästi pohtia. Mielelläni (onkohan nyt ihan hyvä sanavalinta?) synnyttäisin alakautta, mutta jos ei onnistu, niin sitten mennään sektioon. Kunhan nyt ulos tulee terveenä.
Tavaroista ei meillä puutu oikeastaaan kuin hoitopöytä. Ja vauvan tuleva huone on vielä aikamoinen varasto, kun kaikkia muuttotavaroita ei olla vielä ehditty purkaa. Muuten en ole kyllä laittanut vielä mitään valmiiksi.
Voi että olen kateellinen teille, jotka tietävät vauvan sukupuolen. Haluaisin kovasti tietää minäkin, mutta kun ei näkynyt ultrassa. Eikä meillä ole neuvolassa ultraa. Rahaa ei taida olla yksityiseen ultraan. Eli jos ei ylimääräisiä ultrauksia tule, niin joulukuussa sitten tiedetään. Nimiä on muutama vaihtoehto sekä tytölle että pojalle. Ei ole kyllä vielä tullut yhtään poika- tai tyttöolo. Saas nähdä tuleeko myöhemminkään. Liikkeet tuntuvat ihan mukavasti. Eniten vauva myllää iltayöstä juuri nukkumaan mennessä.
Viimeinen lomaviikko käynnistyi. Toisaalta odotankin jo hieman töihin menoa. Opiskelua työn ohella en sitten odotakaan yhtään. Pakollinen paha.
Hauskaa viikkoa kaikille joulukuisille!
Marianni rv. 20+3
P.s. En halunnut pelotella ketään synnytysjutulla (siis kun olin aika taju pois synnytyksen jälkeen). Synnytys vaan kesti niin kauan, että jouduin sektioon ja sitten olin niin väsynyt, että nukuin varmaan vuorokauden putkeen. Muuten synnytys oli hyvä kokemus ja odotan todella jo toista. Toivon, että osaisin itse rentoutua paremmin supistusten aikana.
tämä on ihan poikki vaikka kiunka yrittäs nukkua...on taas yöt aika katkonaisia kun kuopus saa hampaita, pitäs laitta seinälle kissan kokoisin kirjaimin lappu " ANNA SUPPO" kun yöllä tulee nukuksissa vaan työnnettyä tuttia ja hyssyteltyä ja taas sama parin tunnin päästä...helpommalla pääsis kun tajuais anta sen supon!
SEKSISTÄ: meillä on ihan sama juttu kuin Hippuskaisella, olen huomattavasti halukkaampi kuin tyttöjä odottaessa, mistähän sekin johtuu??? Siinäpä olikin oikeastaan ensimmäinen merkki josta aavistelin itse mahassa olevan pojan, näin kävi viimeksikin poikaa odotellessa.
HANKINNOISTA: meillä on suht kaikki jo valmiina, vaatetta löytyy niin tytölle kuin pojallekin (tässä syy miksi halusin varmistuksen sukupuoleen, poika kun on kesäpoika niin ei joulupojalle välttämättä löydy paljoakaan pitkähihaista, ehtii tässä lonia vaatelaatikot ja ostaa tarpeellista), turvakaukalot jne on varastossa, mutta tuplathan minä jouduin hankkimaan. Ikäeroa kun tulee se 1v2kk niin eihän tuo pikkuneiti jaksa vielä välttämättä kauppa/neuvolareissuilla valvoa ja istua sisaristuimessa, sain ne onneks käytettynä ja hyväkuntoisina hankittua syyskeiju-kaverilta. JA Anitan tukivyön huusin huutonetistä eilen. Ja toisen pinnasängyn saan myös kaverilta todella halvalla. Mietin ensin tuon kuopuksen siirtämistä jatkettavaan sänkyyn, mutta tarkemmin ajatellen se ei mahda siinä vielä pysyä, en jaksa vauvan kans sitä sinne kantaa 15krt illassa.. Siinäpä ne meikäläisen hankinnat onkin sit, miehen vastuulle kuuluu sit se isompi auto tämän katraan kuljettamiseen :)
MAHA voi paksusti täälläkin, illalla sohvallla maatessa potkut tuntui jo navan korkeudella!! Ja sen verran tymäköinä että isikin ne tunsi. JOhtuneeko siitä että edellisestä odotuksesta on niin vähän aikaa, mutta ainakin minä koen kipästi kaipaavani tukivyötä, mites te muut, joko käytätte?? Mulla on vanha tukivyö, mutta se jotenkin painaa oudosti, seisoessa se on ihan ok, mutta istu tai kumarru sen kanssa, eih...se on siis sellanen aatamin aikuinen vekotin jossa on metalli soljet ja ne painaa.
IMETYS ei mulla onnistu ollenkaan kun mulle on tehty rintojen pienennysleikkaus joten meillä kasvaa sit korvikevauva ihan alusta saakka, kahta ekaa imetin huonolla menestyksellä muutaman kuukauden, maitomäärä ei todellakaan ollu suhteessa hinkin kokoon :(, jotne en ole edes pahoillani että se toskaaminen jää väliin, oli viimeksikin suorastaan helpotus. En saanu silloin aikanaan mitään apuja sairaalalta vaikka soitin kelloa yötä päivää että tulkaa auttamaan kun tämä ei saa otetta ja nylppää vaan, kätilö epäilikin että kyse on ihan puhtaasti siitä että pää ja suu on niin pieniä verrattuna rintaan.
Rilla-ma-rillalle suuret pahoittelut täältäkin, tuntuu tosi vaikealta kuulla suru-uutisia vielä näillä viikoilla kun sitä jo odottaa kaikkien olevan " suojanpuolella" . Voimia teille ja toivotaan että pääset pinoutumaan niin pian kuin haluat!!
MInjuska ja Manteli 22+1
(tuntuu hurjalta että jäljellä olevia viikkoja on vähemmän kuin takana olevia....jos menee samalla kaavalla kuin aiemmat, synnytän 40+2-40+4)
KUMMEISTA: ei mitään hajua, kaikki tuntuu jo olevan käytössä. Tyhmänä pyydettiin esikoiselle ja toiselle peräti 4kummia/lapsi, kolmas sai tyytyä kahteen kun ei muita keksitty, neljännelle ei todellakaan ole edes ideoita vielä. Tahtoisin että lapsella olis ainakin yksi miespuolinen kummi...
NIMI alkaa täälläkin jo olla selvillä, nimeä on mietutty esikoista odottaessa mutta kun esikoinen on tyttö niin käyttämättä jäi, miten lie unohtunut koko nimi vaikka toinen onkin poika!! Hassua miten sitä vaan tietää heti kun oikea yhdistelmä tulee kohdalle, että tämä on minun lapseni nimi. Ja mulla on todella rajoittunutta tämä nimen valinta, olen päivähoidossa töissä ja monet nimet tuo selviä mielleyhtymiä entisiin tai nykyisiin hoitolapsiin joten ne sulkeutuu aika automaattisesti pois, enkä halua antaa nimeä joka on jo jollakin elossaolevalla sukulaisella tai ystävän lapsella tai edes ystävän lähipiirin lapsella (jos vaan voin välttää, enhän minä kaikkia ystävieni ystäviä tunne). JA varsinkin poikien nimiä tuntuu olevan vähemmän kuin tyttöjen!! ja kaikki kivat tietysti jo käytössä, osa kuulostaa ihan omituisilta tai ihan koirannimiltä :)
Minjuska ja Manteli, vieläkin 22+1
Lomilla ollaan oltu joten en ole paljon täällä käynyt lukemassakaan. Itsellä nyt muistaakseni 19+1, jotenkin en meinaa pysyä viikoissa mukana, aika menee niin nopeasti!
Maha on hurjan kokoinen, lomalla sain kuulla monet kerrat siitä, masentaa :(. Minkäs sille teen että on iso maha. Esikoista lukuunottamatta mulla on ollut jokaisen kanssa " normaalia" isompi maha. Kohdun yläreuna tuntuu selkeästi n. kolme sormea navan yläpuolella. Liikkeitä olen vasta nyt alkanut tuntea, viikon verran, mutta tosi pieniä ja hinteliä ne ovat. Johtuisko siitä kun tuon vuoden ikäisen pojan sektiossa kaikki vatsanhermot meni poikki niin ei ole ihossakaan kunnolla vielä tuntoa niin jos ne hermot on pois pelistä myös kohdusta, en tiedä. Liikkeet ei tunnu ns. terävinä vaan sellaisina pieninä muljahduksina..Tai sitten on istukka edessä. Keskiviikkona on rakenneultra, näkeepähän mitä sieltä löytyy!
Jonkun verran on alkanut supistella jos rehkin kotitöitä. Esim. imurointi on pahasta samoin kantaminen. Muuten ei oikeastaan ole mitään oireita enkä meinaa muistaa aina olevani raskaana.
Pesänrakennusvietti on nyt oikein tärähtänyt päälle, pakko laittaa ja suunnitella kaikkea. Eilen laitoin kodinhoitohuoneen ihan uuteen uskoon, koko päivä siinä meni! Siirsin liinavaatteet pois koko huoneesta ja laitoin lasten vaatteet kodinhoitohuoneen kaappeihin, turhaan niitä raahaan edes takas ympäri taloa!! Jospa helpottais edes vähän mun pyykkirumbaa, ei oikein meinaa muka aika riittää 5 hengen pyykinpesuun, tai pesuun vielä riittää mutten saa niitä millään kaappeihin. Lapset osaavatkin jo kaivaa puhtaan pyykin kasasta vaatteet päällensä ;). Ja kohta on lisää pyykkiä kun vauva vielä tähän syntyy.
t. mariadee 19+1