Mikähän siinäkin on, että.. (lihomisesta)
..usein sellaiset naiset jotka raskaana ollessaan eivät itse lihoneet/tunteneet kovaa mielitekoa lihottaviin ruokiin ajattelevat että raskauden ja imetyksen aikana lihoo omasta syystä.
Minä olen kärsinyt aivan kamalasti näistä 20 kilosta jotka kertyivät kahdesta raskaudestani.
Molemmissa raskauksissa alussa ei mennyt mitään alas ja paino putosi mutta loppua kohti alkoi tulla jatkuva nälkä. Ihan sama mitä mutta syötävä oli ja isoja annoksia. Yritin välillä olla syömättä mutta aina tuli niin huono olo että katsoin paremmaksi syödä nälkäni mukaan. Herkkuna söin päivittäin n. 100g suklaata tai vähän jäätelöä.
Loppuraskauksissa jouduin molemmilla kerroilla lepoon joten sekin oli omiaan kerryttämään kiloja.
Ennen raskauksia ja ensimmäisen raskauden alussa ajattelin minäkin etten lihoisi kunhan söisin niinkuin aina ennenkin (olin silloin ollut vuosikausia 170cm/60kg vaikka herkuttelinkin silloin tällöin).
Mutta eipä onnistunut. :(
Ja voin sanoa että kärsin tästä.
Yritin noudattaa säännöllistä ja monipuolista ruokavaliota mutta annoskoot olivat isoja, en saanut muuten nälkääni pois.
Söin joka päivä suunnilleen näin:
Aamiainen: 2dl täysjyvämuroja + 2dl jogurttia, teetä
Välipala: 2-3 leipää margariinilla ja kinkulla, maitoa 4dl
Lounas: Normaalia kotiruokaa 1-2 annosta
Välipala: (herkkuja: 100g suklaata tai 2dl jäätelöä)
Päivällinen: Normaalia kotiruokaa 1-2 annosta
Välipala: 2-3 leipää margariinilla ja kinkulla, teetä
Iltapala: Jogurtti-marja-maitopirtelö
Jos söin vähemmän niin kehoni huusi ruokaa ja tuntui etten jaksa mitään..
Kommentit (4)
On ihan eri juttu täyttää se ruokaa huutava massu esim. hedelmillä, marjoilla, vihanneksilla tai vaikka ruisleivällä kuin ahmia suklaata ja jätskiä joka päivä...
Ihan oma moka että nyt painan näin paljon.
Itsehän ne ruuat laitoin suuhuni.
Mutta en saanut vastaani täyteen kevyillä ruuilla.
Alkuraskauden ajan (n. 7kk) söin lähes pelkkiä tomaatteja, lihaa ja täysjyväleipää mutta loppuraskaudessa oli pakko saada todella tuhtia tuokaa ja isoja annoksia.
Olen aina pystynyt painonhallintaan mutta raskaudet toivat mukanaan tämän uuden tilanteen jossa en pystynytkään kontrolloimaan syömisiäni.
-ap
Ja tosiaan: keho vaati ruokaa! Jouduin toden totta syömään " kahden edestä" , vaikka joka paikassa toitotettiin, että niin ei saa tehdä. Sama juttu kuin sulla ap, mullekin tuli tosi huono olo jos yritin olla niukemmalla ruoalla (eli jättää ne ylimääräiset välipalat pois) ja syödä kuten ennen raskautta.
Omalla kohdallani olen asian ajatellut näin: mulla imetys vetää painon tosi alas. Jos mulla ei olis niitä 10kg ylimääräistä imetyksen alussa, en uskois varastojen riittävän maidontuotantoon. Luonto siis hoitaa mulla sen, että kerään varastoja raskausaikana. Molemmilla kerroilla maitoa on tullut luovutukseen saakka (esikoisesta luovutin 4kk, kakkosesta 3kk) ja mun paino on lähtenyt syöksyvauhdilla alas. Kummallakin kerralla joka ainoa raskauskilo plus esikoisesta 5 ja tästä kakkosesta 3 muuta on lähtenyt. Kakkosta kun aloin odottaa olin laihempi kuin ennen ekaa raskautta, sillä nuo kadonneet kilot ei ehtineet tulla takaisin. Olen siis imetysaikana alipainoinen. Pari kiloa saisi taas tulla lisää kun tämän touhun taas lopetan muutaman kuukauden kuluttua. Nyt tällä hetkellä tarkkailen painoa sikäli, että jos se menee tietyn kilorajan alle, niin maito alkaa ehtyä.. Pitää siis muistaa herkutella, jos meinaa ruokkia vauvaa.
Mutta siis uskon, että tuon painon kerääntyminen raskausaikana on aika paljon kiinni siitä, miten paljon tarvii ylimääräistä maidon tuotantoon. Jotkut ei tarvi sitä varten varastoja, toiset tarvii.