Onko mun ihan turha mennä aikuislukioon kun
yläasteelta sain huonon torkan, ala-asteella meni ihan hyvin mutta vaikea murrosikä häiritsi opiskeluja myöhemmin? Ammattikoulun kävin ja sillä alalla en työskennellyt kauaa ja nyt kyllä vakipaikka mutta jotenkin haluis kokeilla omia rajojaan opiskelussa. Kuinkahan vaikeita ne kielet ja matikka on ja mitkä aineet on pakko ottaa kirjoituksiin?
Kommentit (4)
Saatte varmasti tehtyä sinulle sopivan opintosuunnitelman, jolla saat lukion hoidettua. Katso lisää tutkinnosta osoitteesta:
ylioppilastutkinto fi
Opet siellä oikeasti kannustaa ja siellä voi olla aikuinen. Jos ei huvita mennä tunnille, sanot vaan seuraavalla kerralla reippaasti, että " olipa niin rankka päivä, että en jaksanut viimeksi tulla tunnille, istuin tuolla kirjastossa!"
Meillä ainakin oli ihan hyväksyttävä selitys. Kun siellä on aikuisia, voi puhua opeillekin totta, eikä niitä tarvi kammoksua kuten nuorempien.
Ite olin iltalinjalla jo 18-19-v ja kirjoitin sieltä kun päivälukioon en halunnut mennä 2-3 luokille. Iltalukio oli ainakin mulle tosi hyvä vaihtoehto, suosittelen!
mene vain iltalukioon, minä tunnen monta siellä opiskellutta, joilla oli villi nuoruus, eikä opiskelu napannut. Nyt moni vanhempana iltiksen käynyt omaa jopa akateemisen tutkinnon. Tsemppiä!
nuorempana, mutta ok paperit sain joilla jatkoopiskelupaikka olisi lohjennut monestakin paikasta. Paljon vapaampaa opiskelu kuin päivälukiossa, ja aineita saa valita aika vapaasti. Kirjoitetaan ihan samat pakolliset kuin päivälukiossa, en nyt tiedä mitkäö ne nykyisin on, kun omasta lukioajasta jo 7 vuotta aikaa. Itse kirjoitin 4 pakollista, eli äidinkielen, toisen kotimaisen, vieraan kielen, eli englannin (valikoimaa kielissä oli mun lukiossa mukavasti, eli olisi voinut valita jotain eksoottisempaakin) ja reaalin, jonka vaihtoehtona olisi ollut matematiikka.