suuniteltuun sektioon ja eniten pelottaa katetrointi,
miltä se tuntuu ja kuinka kauan sitä " putkea" täytyy pitää? Sattuuko sen pois vetäminen?
Kommentit (12)
Mulla se on ollu sektioden jälkeen seuraavaan aamuun eli siihen asti kun pääsee jalkeille. Ei sattunut sen poisotto.
Ja sitten kun se otetaan pois, olet niin lääkkeissä, että ei sitä huomaakaan. Onnea matkaan, hyvin se menee, katetrointi myös :)
Verrattavissa ehkä sisätutkimukseen; ei siitä nauttia voi, mutta ei se järjettömän pahaltakaan tunnu.
Poisotto vielä vähemmän, eli mitään pelkoja siitä ei jäänyt.
Toisella kertaa ryssivät jotain katetrin kanssa ja tuntui ikävältä niin laitettaessa, paikallaan ollessa kuin poisotettaessa. Ikävä kyllä suunniteltu sektio siirtyi vielä seuraavaan päivään kiireellisempien tieltä eli otettiin katetri illaksi/yöksi pois ja aamulla uudelleenlaitto edessä :X. Illalla oli niin kipeä että itkua sai vääntää pissan että pystyi pissaamaan. Onneksi aamulla oli paremmat laittajat paikalla ja saivat ilman suurempia kipuja katetrin takaisin. Poisottaminen ei enää tuntunut juuri lainkaan (tai sitten oli jo parempaa ajateltavaa).
Missä vaiheessa teillä on muuten otettu katetrit pois kun olette vielä lääkepöllyissä olleet? Minulla otettiin vasta osastolle päätyä, ensimmäisen illalla tehdyn leikkauksen jälkeen vasta seuraavana aamuna. Eli ei enää mitään lääkepöllyä tuolloin.
En minä ainakaan enää siinä vaiheessa kovin tujuissa lääkkeissä ollut, kun katetri poistettiin. Leikkaus oli myöhään illalla ja poisto seuraavana iltapäivänä, samalla kun pakotettiin sängystä ylös.
2
Lääkepöllystä; mä sain pari päivää Oxanestia i.m. ja kyllä siitä vähän pöllyihin tuli. Katetri otettiin pois sektion jälkeen seuraavana aamuna. Poisotto ei sattunut, mutta opiskelijan laittoyritykset tuntuivat aika ikäviltä.
eli en mä mitään siitä tiennyt. Pyysin pois, kun jalat kantoivat ja menin ite pissalle, ei se missään tuntunut. Muuten koko homma oli helvetistä ja never ever again.
Ekassa kiireellisessä laitettiin puudutuksen jälkeen, ja toisessa,hätäsektiossa nukutuksessa.
Sitten jos ja kun kolmas tulee syntymään suunnitellulla aion kyllä pyytää että jos vain kerkiävät niin laittavat sen vasta puudutuksen jälkeen.
Mie oikeasti kammoan sitä katetria ja aina olen siitä mahdollisiman nopeasti tahtonut eroon. Samoin tipasta.
Olisiko sitten ollut kokemattoman opiskelijan vika, en tiedä kun ei ole tuota ennen laitettu. Kumpa olisin tajunnut vaatia etukäteen sen laittamista vasta puudutuksen laiton jälkeen...
Kaksi sektiota tehty ja katetri laitettu ennen puudutusta. Siis ei todellakaan tuntunut yhtään. Siinä pitää olla rento, kun se laitetaan. Kumpikin sektio tehtiin aamulla ja illalla otettiin katetri pois ja silloin myös nousin ylös.
Laittaminen oli ikävämpi vaihe, mutta ei sekään mitenkään kauheaa ollut.