Apua! Paljonko hoitomaksu jos 1v hoidossa n. 2x4h viikossa?
Laitetaan nyt vielä tälle puolelle, kun tänne tämä kysymys kuuluu.
Tarvitsisin täältä apua hoitomaksun määrittelyssä.
Homman nimi on se, että meidän 1v menee syksyllä naapurin tädille osapäivähoitoon pari kertaa viikossa kun itse teen gradua kotona. Alustavasti on puhuttu kahdesta 4-5 tunnin jaksosta viikoittain.
Paljonko maksaisitte hoitajalle?
Kiitos vastauksista!
Kommentit (6)
MLL:n taksahan on 6,20e per tunti täällä meillä päin. Tästä tulisi 8h viikkohoidolla 49,60e ja kuukaudessa peräti 198,40e.
En kyllä maksaisi näin paljon, kun samalla rahalla saa lapsen kunnalliseen kokopäivähoitoon!
Onko kenelläkään kokemusta vastaavanlaisesta tai edes läheltä liippaavasta tilanteesta?
Itse ajattelen asiaa hoitajan näkökannalta (olen yks. pph, tosin nyt äitiyslomalla). Hoitomaksusuositushan on 500e/kk kokopäivälapsesta, josta hoitaja toki maksaa verot ja mahd. yel-maksut. Itselläni oli viime kauden hoidossa yksi 1-v lapsi, maksu 550e/kk ja viikossa hoitotunteja max 35. Jos ajatellaan hoitotunteja tulevan viikossa n. 10, olisi kk-maksu suhteutettuna tuohon n. 160e. (Ja taas jos maksu 40 viikkotunnista 500e, kymmenestä se tekisi 125e.) Ilmeisesti naapuri tekisi hoitotyön pimeänä, joten veroa ei maksaisi?
Mutta jos itseltäni joku kysyisi paljonko ottaisin tuollaisesta maksua, en lähtisi hommaan alle 150e/kk. Ei se vieras 1-v mene siinä omien ohessa. Jos kunnallinen päivähoitopaikka tuntuu tuon rinnalla halvalta, kannattaa varmaankin valita se, toki sitten menettää kotihoidontuen...
Maksoin tästä 25e päivä ja mielestäni todellakin kohtuullinen korvaus. Sinun tapauksessani ehdottaisin hoitajalle 15-20e/pvä.
Ei maksua eikä hoitoa todellakaan voi verrata päiväkotiin, silloinhan et voisi saada kotihoidontukea ollenkaan ja maksaisit päälle vielä hoitomaksua. Ja onhan se ihan eri hoidattaa 1v pienessä ryhmässä kodinomaisesti kuin isossa päiväkotiryhmässä, näin ainakin minun mielestä.
voi verrata kunnallisen maksuun, koska asiaa täytyy ajatella hoitajan kannalta! Eihän esim. päiväkodin täti tee työtään 200 eur kuukausipalkalla, vaan lasten vanhempien maksama korvaus on vain osa hänen saamastaan - kunta maksaa loput.
Mun tilanne liippaa mielestäni tilannettasi läheltä, sillä teen kahtena päivänä viikossa väitöskirjaani juuri tuon 5 tuntia kerrallaan eli 2x5 tuntia viikossa. Hoitajalle maksamme vauvanhoidosta (eli olen itse vielä äitiyslomalla) 7 euroa tunnilta+ruuat+matkat. Jo tuosta tulee kuussa noin 300 euroa, mutta kuten sanottua, hoitajalle on mielestäni maksettava suunnilleen sellaista palkkaa kuin mitä muista töistäkin voi saada. Eihän kukaan muu tekisi työtä alle 5 euron tuntipalkan, joten miksi kukaan hoitaisi lastakaan alle sen? Mielestäni lastenhoidosta pitää maksaa kunnolla, muuten hoitajalle tulee helposti hyväksikäytetty olo!
Mitä hän itse pyytää? Lähtisin keskustelemaan siltä pohjalta. Avuksi voisi ottaa MLL:n taksat jos ei muuta keksi.