Turvaistuin vai turvavyöistuin 3-vuotiaalle?
Pitäisi siis hankkia uusi istuin kohta 3 vuotta täyttävälle esikoiselle kun
pikkuveikka jossain vaiheessa siirtyy esikon turvaistuimeen (Gracon cosmic). Tyttö on aika sirppana, mutta pituus kyllä riittää turvavyöistuimeen, paino jää alle suositus painon (muistaakseni 15-35kg), mutta myyjän mukaan nimenomaan tuo pituus on tärkeä.
Mietittiin HTS:n turvavyöistuinta, onko kellään kokemuksia siitä?
Mutta millaisia istuimia muut olette hankkineet, joilla vastaava tilanne?
tikru
Kommentit (18)
Toki pituuskin siinä mielessä, että istuimen ' osat' istuvat oikeisiin kohtiinsa, mutta vyöisuimia saa yleenä muutettua pituussuunnassa. Ongelmia tulee vain, jos pituus ei ole ' minimi' . Painon pitää siis olla yli 15 kg turvavyöistuimissa = lapsi näin samalla ' riittävän' painava auttamaan istuimen pysymistä penkissä kolaritilanteissa. Eihän se paino sitä yksin pidä, mutta liian kevyt lapsi ei pidä ollenkaan. Eli ei alle 15kg lasta vyöistuimeen. Meillä esikko siistyi juuri tuosta painosyystä vyöistuimeen vasta 4-vuotiaana. (tosin oli sekä pätkä että kevyt tyttö).
Eihän paino pidä istuinta auton penkillä, vaan turvavyöt. On olemassa myös testeissä hyvin menestyneitä istuimia, joissa lapsi istuu heti kaukaloiän jälkeen auton viisipistevöissä. Esimerkkinä Kiddy Life Pro (kuva mm. Pikkupingviinin sivuilla), joka itsessäänkin painaa vain 3,5 kg. Vaikka ko. istuimessa on turvavyön lukitsin niin ettei lapsi pääse itse löysäämään vöitä ja kiemurtelemaan irti niistä, istuin pysyy silti paikallaan juuri sillä että auton vyöt lukkiutuvat äkkipysähdyksessä.
Ostaisin turvaistuimen jota voi myöhemmin käyttää turvavyöistuimena pelkästään auton vöillä. Minäkin olen käsittänyt että nimenomaan paino on se tärkein tekijä, ei pituus eikä missään nimessä ikä!
Kertoisitteko missä istumissa on noita malleja, joista saa sitten myöhemmin turvavyöistuimen? Tuo Recaro on yksi, mutta onko muita?
Miten muuten toi Recaro on pärjännyt niissä turvallisuustesteissä?
ollaan kanssa hankkimassa 3-vuotiaalle uutta istuinta, ja olemme kyllä kallistumassa tuon Recaron kannalle. Ilmeisesti myös Britaxilta on tullut vastaavanlainen malli kuin tuo Young Sport, eli käymme vielä sen katsastamassa ennen kuin teemme päätöksen.
Minä en uskalla vielä olla niin uudenaikainen, että ostaisin tuon Kiddyn istuimen, siinä itsessäänhän ei ole mitään vöitä , vaan lapsi on jo vauvaikäisenä kiinni auton 3-pistevöissä. (eikä 5-pistevöissä, niin kuin joku tuossa aikaisemmin mainitsi).
Lisäksi jonkun verran on kuulunut kritiikkiä näistä " yksi istuin, sopii vauvasta 10-vuotiaalle" tuoleista, koska niissä on aina jouduttu tekemään kompromisseja. Yksi ja sama tuoli vain ei voi parhaalla mahdollisella tavalla vajaa 10 kiloista ja 30 kiloista lasta.
Paino on nimenomaan tärkeä turvaistuinta valittaessa! Meidän lapsille on ostettu myös " välimallin" istuimet, koska mielestäni ne ovat turvallisemmat kuin pelkät turvavyöistuimet.
Jossain aiemmassakin keskustelussa oli nämä linkit:
http://www.youtube.com/watch?v=azgBhZfcqaQ&mode=related&search=
matruskin:
Minä en uskalla vielä olla niin uudenaikainen, että ostaisin tuon Kiddyn istuimen, siinä itsessäänhän ei ole mitään vöitä , vaan lapsi on jo vauvaikäisenä kiinni auton 3-pistevöissä. (eikä 5-pistevöissä, niin kuin joku tuossa aikaisemmin mainitsi).
Minähän se kirjoitin että Kiddyn istuimessa käytetään viisipistevöitä, tarkoitin tietenkin niitä kolmipistevöitä. Enkä itsekään pientä lasta sellaiseen laittaisi jo senkään takia että istuin on kasvot menosuuntaan, mutta hyviä arvosanoja turvallisuudesta istuin on silti saanut. Saksalaisissa testeissä istuimen turvallisuutta verrataan tietenkin juuri muiden kasvot menosuuntaan olevien istuinten turvallisuuteen, koska siellä ei selkä menosuuntaan olevia istuimia juuri käytetä. Jos siellä lakkaisivat dissaamasta selkä menosuuntaan olevia istuimia mukamas niin hankalana asentaa (siitä tulee aina testeissä roimat miinuspisteet) ja katsoisivat enemmän sitä turvallisuutta, eivät kasvot menosuuntaan -istuimet ehkä olisi aina niitä testivoittajia. No, nyt poikkesin jo asiasta...
Meillä esikoisella on Britax Two Way Elite, jota käsittääkseni voi käyttää myös turvavyöistuimena (korjatkaa toki jos olen väärässä). Meillä se on tällä hetkellä selkä menosuuntaan 2½-vuotiaalla.
...että Britaxin TWE on mukavan tilava istuin joka käy isommallekin lapselle. Istuimen avoimuutta näkyy välillä parjattavan täälläkin, mutta se on pärjännyt yllättävänkin hyvin kolaritesteissä tästä huolimatta. (ihan pienelle en välttämättä ostaisi ko. istuinta itsekään)
Meillä on tuo Recaron Young Sport ja suosittelen lämpimästi. Eipä tarvitse enää esikoiselle ostaa istuinta. Meillä oli tuo Britaxin TWE, mutta koettiin se huonoksi. Neidin pää roikkui aina autossa miten sattui, kun on sitä tyyppiä että nukahtaa helposti autokyydissä. Tuossa Recarossa on hyvät sivutuet, eikä pää pääse nukkuessakaan roikkumaan. Hintavahan se on, mutta pitkäikäinen. Ja helposti pestävä, siis jos jossain vaiheessa noita pissavahinkoja pääsee tulemaan, kuten meillä on muutamaan otteeseen tullut.
Ja kyllä se paino on pituutta tärkeämpi!!!
4 vuotiaalla ja 18 kiloisella tytöllä on Britaxin trio istuin. Alussa käytettiin niitä istuimen vöitä ja nyt on turvavyöistuimena ja myöhemmin siitä saa pelkän korokkeen...oon kyllä ollut tyytyväinen tähän istuimeen!
HTS:n 1-2-3 -turvavyöistuin, joka on kasvot menosuuntaan (niin kuin tietenkin turvavyöistuimet on). Poika olisi vielä mahtunut turvaistuimeensa, mutta vauva oli jo liian suuri kaukaloon ja turvaistuin tarvittiin hänelle. Me emme ole niin rahoissamme että olisimme ostaneet toisen turvaistuimen (joka olisi sitten kohta ollut turha) tai jonkun välimallin istuimen esikoiselle. Hyvin on esikoinen istunut ja nukkunutkin turvavyöistuimessaan, silloin tosin välillä pää vähän notkahtaa ja sitä pitää korjata.
Matruskin: kumpaan istuimeen päädyitte? Ja miksi?
Ja osaako kukaan neuvoa, miltä sivulta löytyisi suositus että alle 18kg lapsen olisi parempi matkustaa viisipistevöissä eikä auton turvavöissä? olen varma, että luin tuon jostakin mutta arvatkaa löydänkö sitä enää..
tikru
päädyimme ostamaan Recarot, ihan niin maallisesta syystä, kuin että saamme tuttavan kautta 40% alennusta ko. istuimista! (= Tämän takia emme sitä Britaxia niin tutkineetkaan- joudumme kuitenkin ostamaan ennen joulua 3 uutta istuinta, niin raha vaikuttaa päätökseen aika lailla...
tikru06:
Ja osaako kukaan neuvoa, miltä sivulta löytyisi suositus että alle 18kg lapsen olisi parempi matkustaa viisipistevöissä eikä auton turvavöissä? olen varma, että luin tuon jostakin mutta arvatkaa löydänkö sitä enää..tikru
http://www.liikenneturva.fi/fi/turvalaitteet/lasten_turvalaitteet/index…
Meillä ko istuinta kaksin kappalein. Päädyttiin näihin turvatestien perusteella ja ovat osoittautuneet käytössä erinomaisiksi. Kevyet siirtää autosta toiseen ja kiinnittäminen helppoa. Lapset istuu tukevasti ja sitä etupalkkia voi käyttää pitkään. Aluksi mietin, että mahtuuko sinne lapsi toppatamineissaan, mutta hyvin mahtuu! Plussaa vielä edullinen hinta, koska sitten ei tarvitse enää ostaa sitä seuraavaa vyöistuinta. Missään muussa istuimessa en ole myöskään nähnyt tuota vyönlukitsinta, mikä on sekin isommalla lapsella kätevä.
Jouduttiin myös siirtämään esikoinen toiseen istuimeen kun kakkonen ei enää mahtunut kaukaloon.
Meillä tyttö voi huonosti aina ajomatkat ja se loppui kun kasvot ovat menosuuntaan. Istuin on tukeva ja siinä on hyvät suojat päälle (mitä two way elitessä ei ole) ja kiinnityksen saa myöhemmin myös auton vöillä kun lapsi kasvaa. Istuin on on myös helppo siirtää autosta toiseen.
Eli Recaro Young Sportin, jossa voi käyttää istuimen viisipistevöitä 18 kg asti, minkä jälkeen istuin on kuin ihan tavallinen turvavyöistuin. Esikoinen painoi kyllä yli 15 kg kolmevuotiaana, mutta on ainakin saanut käyttää viisipistevöitä (jotka ovat turvallisemmat) nelivuotiaaksi. Tavallista turvaistuinta en enää kolmevuotiaalle ostaisi, koska turvavyöistuimissa on paljon paremmt sivutörmäysuojat pidemmälle lapselle.