Arki perhepäivähoidossa ?
Tuli tuosta pk-keskustelusta mieleen että kun tässä nyt jokatapauksessa täytyy lapsi hoitoon jossain vaiheessa viedä niin kertokaahan mitä huomioitava pph-muodossa ?
Pitääkö stekata onko paskaset lattiat ?
Pitääkö udella mitä on syöty ?
Missä ne nukkuu, jonku parisängyssä ?
Kommentit (27)
Naudasta en tiedä. Minusta on hienoa, että syöttää näitä keveämpiä lihoja lapsille, koska syömme kotona liikaakin punaista lihaa. Ehkä jonkun muun kohdalla asia olisi ongelma, mutta minusta asia on oikeastaan enemmän positiivinen kuin negatiivinen.
Mitä lasten riehumiseen tulee, niin hoitajan luona ei riehuta, mutta välittömiä ja sylitteleviä saavat olla. Kyllä siellä kuri on. Kyseessä on kuitenkin kokenut ja koulutettu ihminen, jonka omat lapset käyttäytyvät hyvin. (ovat jo isompia)
t:22
vaan siitä että monen hoitoaika on 8-10 tuntia, mielestäni se on liian pitkä aika pelkkään säilyttämiseen ja hauskan pitoon p.s montessorin perusajatus on auta minua tekemäänm se itse, ei sielläkään 5-vuotiaita syötetä -been there done that-
teeseen että kouluttaisin perhepäivähoitajia, lähihoitajia jne. Nyt oikeasti aloin pohtia että haluanko sittenkään tehdä työtä jota kukaan ei arvosta. Taidan miettiä jotain muuta. Romutitte juuri ammatillisen itsetuntoni. 10
niin sitten varmasti kannattaa miettiäkin kaksi kertaa.
Tutustumiskäynnillä tietää toimiiko kemiat, onko lapsiryhmä sopiva jne. Yksityisellä voi valita hoitajan, kunnallisella käsittääkseni ei paljon valinnanvapautta ole.
Ainakin meillä tutustumiskäynnillä ja sopimuksen kirjoittamiskäynnillä puhuttiin näistä nukkumis-, ruokailu-, ulkoilu- jne. asioista. Meillä ollaan myös sinisilmäisiä ihanaa hoitajaa kohtaan. Lapsi kertoo mitä on päivän aikana tehty, samoin hoitaja. Nykyään lapsi kertoo myös sen mitä on syöty. Askarteluja tulee kotiin, joten kai ne jotain on tehneet :) jne.
Jos lapsi menee mielellään hoitoon, viihtyy, kaipaa sinne välillä lomallakin (hoitajaa ja kavereita) niin eiköhän kaikki ole kunnossa.
Vierailija:
elä.
Esimerkiksi kun on ollut päiviä, että olen hoitanut 7 alle eskari-ikäistä ja omaa ekaluokkalaistani yhtäaikaa, niin johan siinä on hoidon laatu paljon huonompaa kuin jos paikalla on 2-4 lasta.
Nyt sitten joku viisas tähän toteaa, että älä hoida niin montaa ja valita luottamusmiehille, mutta eipä ole ollut paljon apua. Vielä 3 vuotta joudun hoitamaan ylipaikoilla, koska lapset on minulle määrätty ja hoitosopimukset tehty, eikä edes luottamusmies osaa minua tässä asiassa auttaa.
Siispä: Jos viet lapsiasi hoitoon perhepäivähoitajalle, kysy montako lasta hänellä on hoidossa. Jos lain sallima 4,5 lapsen määrä ylittyy, älä vie lastasi hänelle. Piste.
VASUa ja sen mukaan myös toimitaan. Vanhemmat saavat kansion kotiin luettavaksi. Myös vanhemmat saavat toistensa yhteystiedot, tietysti luvan kanssa.
t . pph